عشق، فراموش كردن خود در وجود كسی است كه همیشه و در همه حال ما را به یاد دارد.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » وزیر آموزش و پرورش در یک قدمی استیضاح

    وزیر آموزش و پرورش در یک قدمی استیضاح

     استیضاح وزرای آموزش‌وپرورش در دوره‌های متفاوت مطرح است و اینبار سید محمد بطحایی با ۱۶ محور مطرح شده است در معرض استیضاح قرار دارد

    وزیر آموزش و پرورش در یک قدمی استیضاح

    استیضاح وزرای آموزش وپرورش در دوره های متفاوت مطرح است و اینبار سید محمد بطحایی با ۱۶ محور مطرح شده است در معرض استیضاح قرار دارد

    یک قدم از وزارت بر آموزش وپرورش تا استیضاح

    اینبار داستان استیضاح محمد بطحایی در پُست وزارت آموزش وپرورش مطرح هست، او قرار است امروز با نمایندگان استیضاح کننده در کمیسیون آموزش مجلس دیدار کند و راجع به محورهای استیضاح و سوالات مطرح شده است به آنها پاسخ دهد.

    عبارات مهم : نمایندگان مجلس – دانشگاه
    البته او نخستین وزیری نیست که با ترساندن استیضاح مواجه می شود، زیاد وزرای آموزش وپرورش بعد از مدتی تکیه بر پست وزارت، صندلی های لرزان آن را حس خواهند کرد.

    در طول فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم، نخستین بحث استیضاح به علی اصغر فانی مربوط بود، او را شاید بتوان رکورددارترین وزیر آموزش وپرورش در دریافت کارت زرد از مجلس دانست، فانی با دریافت دو کارت زرد از مجلس و مطرح شدن ماجرای استیضاح آخر از سوی دولت برکنار شد، البته در آن ایام بعضی نمایندگان اعتقاد بودند دولت دلواپس صحبت هایی بود که در روز استیضاح فانی در مجلس شورای اسلامی مطرح می شد، دولت دلواپس بعضی افشاگری ها در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان، دانشگاه فرهنگیان و سایر پرسشها مرتبط با حوزه آموزش و پرورش بود، به همین علت پیش از استیضاح فانی، او را برکنار کرد.

    پس از فانی، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر راهی آموزش وپرورش شد البته دوران حضور او در این وزاتخانه آنقدر کوتاه بود که فرصتی جهت طرح استیضاحش باقی نماند. او ۱۱ آبان ۹۵ از مجلس رای مثبت گرفت و تا آخر دولت یازدهم یعنی حدود ۶ ماه در وزارت آموزش وپرورش ماند. در دولت دوازدهم هم سید محمد بطحایی به عنوان وزیر گزینش شد و از ۲۶ مرداد ۹۶ تا به امروز در وزارت آموزش وپرورش حضور دارد و حالا اینبار قرعه استیضاح به نام او افتاده است.

    پیش از این نیز وزرای دیگر آموزش وپرورش از جمله نجفی، حاجی، فرشیدی، علی احمدی و حاجی بابایی تا پای استیضاح رفته بودند.

    مرور دلایل اعلامی راجع به چرایی استیضاح وزرای آموزش و پرورش نشان از این دارد که یکی از محورهای ثابت در جریان استیضاح پرسشها رفاهی، معیشتی و استخدامی معلمان است و این مسئله حکایت از مسئله دیرین پرسشها مالی و معیشتی در این وزارتخانه دارد.

    محور های استیضاح بطحایی نیز مشمول بر این موارد است: ۱ ــ عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. ۲ ــ عدم اجرای نظام رتبه بندی معلمان. ۳ ــ عدم دقت در کتب درسی. ۴ ــ عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و بی توجهی به پرسشها رفاهی آنان. ۵ ــ توجه به معلمین حق التدریس و کارشکنی در مسیر قانونی کردن به کارگیری آنها. ۶ ــ عدم وجود ضابطه در گزینش مدیران و عدول از قانون. ۷ ــ کم کردن اعتبارات آموزش و پرورش به علت عدم پیگیری و سوء مدیریت در تأثیرگذاری در دولت. ۸ ــ کم کردن شدید اعتبارات شرکت نوسازی مدارس.۹ ــ تضعیف دانشگاه فرهنگیان. ۱۰ ــ عدم توجه و عدم توان برنامه ارائه شده است به مجلس. ۱۱ ــ جعل تاریخ در کتاب های درسی. ۱۲ ــ ورود زودهنگام و خلاف قانون دانشگاه فرهنگیان به تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم و سوء استفاده از جایگاه. ۱۳ ــ عدم پذیرش مسئولیت و عذرخواهی بابت اتفاق شوم منطقه غرب تهران. ۱۴ ــ عدم پایبندی به برنامه ارائه شده است در وقت اخذ رأی.۱۵ ــ فساد اخلاقی در مدارس به علت سوء مدیریت.۱۶ ــ بی توجهی به زبان های مادری و ایجاد زمینه اختلاف در کشور به جای وفاق ملی و تأکید بر زبان روسی.

    یکی از محورهای استیضاح بطحایی، عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش هست، از وقت رونمایی سند تحول بنیادین در سال ۹۰ تا به امروز بیش از ۷ سال می گذرد ولی در تمام این سال ها آنچه که در بحث اجرای سند مشاهده می شود، عوض کردن ساختار نظام آموزشی است و حالا با گذشت حدود هفت سال از تولد سندی که قرار است آموزش و پرورش کشور را از حالت روزمرگی به سمت تحول و نشاط هدایت کند، این پرسش مطرح است که جایگاه این سند در برنامه های آموزش وپرورش و مدارس کجاست؟رهبر معظم انقلاب نیز امسال در دیدار با فرهنگیان به مناسبت هفته معلم که در دانشگاه فرهنگیان انجام شد با انتقاد از اینکه حدود ۱۰ درصد این سند اجرایی شده است هست، گفتند: مطالبه مهم من از آموزش و پرورش این است که جهت تحقق سند تحول، زمانبندی دقیقی معین و این سند اجرا شود.

    البته باید به این توصیه توجه داشت که بی توجهی به سند تحول بنیادین مربوط به دوران وزارت بطحایی نیست و از وقت تصویب این سند تا به امروز مسیر حرکت اشتباه بوده و گاه با شتاب زدگی و گاه با بی تفاوتی همراه شده است است و حالا اوضاع به گونه ای شده است که معلمان و خانواده ها نتیجه این تحول را اضافه شدن یک پایه به دوره ابتدایی و عوض کردن کتاب های درسی می دانند و وزیر آموزش وپرورش نیز می گوید فقط بخش های ساده سند اجرا شده است است و به بخش های سخت آن ورود نکرده ایم.

    می توان گفت که زیاد محورهای استیضاح بطحایی مشکلاتی است که در دوران وزاری متفاوت و در دولت های متفاوت شاهد آن بودیم مسائلی راجع به معیشت، استخدام، کتاب های درسی، دانشگاه فرهنگیان و عدم ضابطه در گزینش مدیران.

    اما محور مهم تری که در استیضاح بطحایی مشاهده می شود و به نوعی شاید جدی ترین بخش از ماجرای استیضاح او باشد، اتفاق مدرسه غرب تهران و فساد اخلاقی رخ داده هست. در این اتفاق که در یکی از مدارس غیردولتی غرب پایتخت کشور عزیزمان ایران رخ داد، عنوان ضعف در گزینش نیروی انسانی مدارس و ضعف سیستم بازرسی و نظارت بر مدارس غیردولتی به شکل جدی مطرح شد و حالا همین اتفاق تلخ و وجود حساسیت های بسیار روی این وزارتخانه مهم که با جمعیت میلیونی دانش آموزان و آینده آنها به صورت مستقیم ارتباط دارد باعث شده است است ذره بین کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آموزش وپرورش حساس شود.

    موضوع فساد اخلاقی در مدارس که نمایندگان استیضاح کننده آن را به عنوان یکی از محورهای استیضاح طرح کرده اند، ماجرای مهم و پیچیده ای است که علاوه بر ضرورت دقت در گزینش نیروی انسانی، سنجش روانی معلمان و نیروی انسانی مدارس که به صورت مستقیم با دانش آموزان در ارتباطند و نظارت دقیق بر اوضاع اخلاقی و رفتاری آنها از ابعاد دیگری نیز قابل بررسی هست، ابعادی همچون رشد آسیب های اجتماعی در مدارس به خاص دبیرستان ها و دست خالی مسئولان در مواجهه با این آسیب ها.

    صرف نظر از نتیجه جلسه امروز بطحایی با نمایندگان استیضاح کننده باید گفت که بررسی های اجمالی نشان از آن دارد که تنها تعداد محدودی از وزرای آموزش وپرورش بعد از انقلاب اسلامی تا به امروز توانسته اند دوره چهارساله وزارت خود را به آخر برسانند و این نشان از عمر کوتاه وزرا در آموزش وپرورش دارد شاید به همین علت است که این وزارتخانه درگیر روزمرگی است و در نبود حمایت های دولت و سایر نهادهای مسئول خبری از تحول در آموزش وپرورش کشور نیست.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: tasnimnews.com

    وزیر آموزش و پرورش در یک قدمی استیضاح

    واژه های کلیدی: نمایندگان مجلس | دانشگاه | فرهنگیان | آموزشی | استیضاح | آموزش | اخلاقی | خبر

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب آمازون
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال