کیش خوب همانند فوتبال خوب است، حرف نمی زند ، عمل می کند.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » ۳ سد مهم اوضاع بحرانی دارند ، توسعه بدون برنامه‌ریزی کشاورزی منابع آبی را ترساندن می‌کند

    ۳ سد مهم اوضاع بحرانی دارند ، توسعه بدون برنامه‌ریزی کشاورزی منابع آبی را ترساندن می‌کند

    کشاورزی افسار گسیخته و بدون برنامه منابع آبی کشور را تحت شعاع خود قرار داده است.

    3 سد مهم اوضاع بحرانی دارند ، توسعه بدون برنامه‌ریزی کشاورزی منابع آبی را ترساندن می‌کند

    به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه تحریریه سایت جوان؛ شعار خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی بدون توجه به منابع آبی کشور پرسشها فزاینده‌ای را جهت منابع آبی به وجود آورده است تا جایی که کمبود منابع مالی موجب عوض کردن در این سیاست و اعمال محدودیت‌هایی جهت کشاورزی شده است است.

    به علت محوریت کشاورزی در تأمین اشتغال، محدودیت‌های اعمال شده است باعث کم کردن درآمد و رفاه کشاورزان شده است و نیازمند است در صورت اعمال محدودیت، شرایط را جهت اشتغال این قشر زحمتکش جامعه در بخش‌های صنعتی و خدماتی فراهم کنیم.

    در همین زمینه عیسی کلانتری مدیر شرکت محیط زیست در گفت‌وگو با رسانه‌های کشور ضمن بیهوده خواندن خودکفایی کشاورزی، بیان کرد: همین الان مردها هنوز راجع به خودکفایی در محصولات کشاورزی صحبت می‌کنند. جهت نوشتن برنامه ششم دوباره عنوان خودکفایی را به میان کشیدند که من به آقای نوبخت گفتم تو را به دین و ایمانت بگو این مزخرفات را کنار بریزند.

    ۳ سد مهم اوضاع بحرانی دارند ، توسعه بدون برنامه‌ریزی کشاورزی منابع آبی را ترساندن می‌کند

    قیمت آب باید واقعی شود

    هدایت الله فهمی معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان؛ با اشاره به کم کردن بارش در کشور اظهار کرد: میزان بارش و ورودی آب به مخازن سدها، نسبت به سال آبی گذشته به ترتیب ۲۷ و ۳۰ درصد کم کردن داشته است که در این میان اوضاع سد‌های استقلال در هرمزگان، زاینده رود در اصفهان و ملاصدرا در فارس بحرانی ارزیابی می‌شود.

    معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره اوضاع رودخانه‌ها تصریح کرد: طی ۱۵ سال اخیر میزان ریزش برف به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و کم کردن ۴۸ درصدی منابع آب سطحی را به دنبال داشته هست، منابعی که جهت تأمین مخازن سد‌ها و آب‌های سطحی به مراتب از بارندگی اهمیت زیاد دارد.

    وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌هایی در مورد بارش باران در اواخر تابستان صورت می‌گیرد، بیان کرد: پیش‌بینی اولیه از میزان بارش در شهریور ماه هر سال صورت می‌گیرد و که در این میان میزان بارش‌های پاییزه نقش تعیین کننده‌ای در میانگین نهایی بارش دارد.

    به گفته وی؛ در صورت ادامه خشکسالی با اوضاع بحرانی روبه‌رو خواهیم بود و نیاز است اهتمام بیشتری را در مدیریت تقاضا آب داشته باشیم.

    کشاورزی افسار گسیخته و بدون برنامه منابع آبی کشور را تحت شعاع خود قرار داده است.

    فهمی با اشاره به فعالیت کارگروه سازگاری با کم آبی بیان کرد: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با مدیریت وزارت نیرو تشکیل شده است و مصوبات این کار گروه در سطح هییت وزیران است و برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی جهت برای سازگاری با کم آبی در نظر گرفته شده است است.

    معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اثرات منفی کم کردن بارش در کشور، اظهار کرد: کم کردن بارندگی در فرسایش خاک، آلودگی هوا، از بین رفتن جنگل و زیاد کردن ریزگرد‌ها تأثیر مستقیم دارد و کشور را وارد بحران سرزمینی می‌کند که حل آن نیاز به همکاری آحاد مردم دارد.

    وی با اشاره به استفاده از آب شیرین کن جهت تأمین آب شرب اظهار کرد: به علت هزینه بالای تأمین آب شرب به وسیله آب شیرین کن ها، نیاز است با عوض کردن الگوی مصرف و مدیریت تقاضا در مصرف آب صرفه جویی صورت گیرد.

    این مقام مسول با اشاره به عوض کردن کاربری از کشاورزی به صنعت در کشور بیان کرد: باید از کشاورزی معیشتی که میزان اتلاف آب در آن بالاست فاصله گرفت و به سمت صنعتی شدن و استفاده از ظرفیت‌های کشت گلخانه‌ای حرکت کرد.

    فهمی گفت: قیمت آب در سبد هزینه مردم سهم کمی دارد و می‌توان با استفاده از اهرم‌های اقتصادی ضمن واقعی‌سازی قیمت آن مصرف را مدیریت کرد.


    بیشتر بخوانید:توهم پر آبی را کنار بگذاریم/ ۴ اقدام کلان مرتبط با سازگاری با کم آبی


    عبور از خشکسالی نیازمند همکاری همه آحاد مردم

    علی اکبری نماینده مردم شیراز و عضو کمسیون آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان؛ با اشاره به اوضاع آب در کشور اظهار کرد: با وجود اوضاع بحرانی آب کشور و خشکسالی‌های اخیر، در صورت همکاری همه آحاد مردم می‌توان با استفاده بهینه‌ای از اوضاع موجود عبور کرد.

    ۳ سد مهم اوضاع بحرانی دارند ، توسعه بدون برنامه‌ریزی کشاورزی منابع آبی را ترساندن می‌کند

    نماینده مردم شیراز با اشاره به خشکسالی ادامه دار در کشور تصریح کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان، پیش‌بینی می‌شود خشکسالی در کشور عزیزمان ایران تا چند سال آینده ادامه یابد و به نظر می‌رسد سیستم کشاورزی و دستگاه‌های اجرایی باید شرایط را جهت سازگاری با آن فراهم کنند.

    عضو کمسیون آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به مصرف آب در کشاورزی بیان کرد: بیشترین آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و باید با استفاده از کشت گلخانه‌ای و جلوگیری از زیاد کردن سطح زیرکشت میزان فشار بر منابع آبی را کم کردن داد.

    بحران اشتغال در کشور شرایط را جهت عوض کردن فعالیت از کشاورزی به سایر بخش‌ها سخت کرده است

    وحید اردکانیان کارشناس حوزه اب و کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان؛ با اشاره به اوضاع آبی کشور اظهار کرد: خشکسالی و تغییرات اقلیمی در کشور عزیزمان ایران امری اجتناب ناپذیر هست، ولی کم کردن منابع آبی به علت توسعه بدون برنامه کشاورزی در کشور عزیزمان ایران ناشی ضعف مدیریت این منبع باارزش است.

    این کارشناس افزود: بحث مدیریت اشتباه آب مربوط به سال‌های اخیر نیست بلکه سیاست‌گذاری و ترسیم راهبرد‌های اشتباه در سطح کلان است که کوجب اتلاف در منابع آبی کشور شده است است.

    کشاورزی افسار گسیخته و بدون برنامه منابع آبی کشور را تحت شعاع خود قرار داده است.

    وی ادامه داد: توسعه کشاورزی بیش از ظرفیت اکولوژیکی محیط با شعار “گندم بکارید و استقلال درو کنید” فشار مضاعفی را به منابع آبی کشور وارد کرد و خالی از آینده‌گری بود.

    اردکانیان تصریح کرد: کشت محصولات کشاورزی با وجود استفاده از بخش اعظم منابع آبی به علت ساختار سنتی آن بازدهی چندانی ندارد.

    وی با اشاره پرهزینه بودن طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای بیان کرد: انتقال آب فراینده پرهزینه است که تنها جهت تأمین آب شرب توجیه پذیر است که متأسفانه این عنوان مورد توجه قرار نگرفته است.

    این کارشناس افزود: خرید چاه کشاورزی و ایجاد فضایی جهت فعالیت کشاورزان در بخش صنعتی و خدماتی می‌تواتد اقدام سازنده‌ای جهت کم کردن فشار به منابع آبی باشد.

    ۳ سد مهم اوضاع بحرانی دارند ، توسعه بدون برنامه‌ریزی کشاورزی منابع آبی را ترساندن می‌کند

    به گفته وی؛ به علت بحران اشتغال در کشور، فضا جهت هدایت کشاورزان به سمت صنعت و خدمات چندان مناسب نیست.

    اردکانیان در آخر گفت: باید ضمن تشریح اوضاع آبی در دشت‌های کشور، مدیریت آن را به کشاورزان همان منطقه واگذار کرد و افراد بومی آن منطقه با دلسوزی نسبت به منابع آبی واکنش‌ها خواهند کرد.

    گزارش از روح‌الله قیطاسی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: برنامه ریزی | کشاورزی | خبرنگار | استفاده | مدیریت | برنامه | کشاورزی | خشکسالی | اقتصادی | منابع | برنامه

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال رباتیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتاب اورجینال