قدر زمان حال را بدانید که گذشته هرگز برنمی گردد و آینده شاید نیاید.(گالیله)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » کامپیوتر و اینترنت » عملکرد وزارت ارتباطات در دولت الکترونیک چگونه بوده است؟ ، نقش الکترونیکی کردن خدمات دولت در مقابله با فساد و رانت

    عملکرد وزارت ارتباطات در دولت الکترونیک چگونه بوده است؟ ، نقش الکترونیکی کردن خدمات دولت در مقابله با فساد و رانت

    وزیر ارتباطات | میزان پیشرفت | الکترونیکی | الکترونیک | اطلاعات | قانونی | دستگاه | دریافت | تسهیلات | اطلاعات | قانون

    عملکرد وزارت ارتباطات در دولت الکترونیک چگونه بوده است؟ ، نقش الکترونیکی کردن خدمات دولت در مقابله با فساد و رانت


    در این گزارش تلاش شده است میزان تأثیر الکترونیکی کردن خدمات دولت در مقابله با فساد و رانت و همچنین میزان پیشرفت در این زمینه بررسی شود.


    به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه اینترنت گروه تحریریه سایت جوان؛ حتماً تا به حال جهت انجام امور اداری، گذرتان به دستگاه‌های حاکمیتی افتاده و از پیچیدگی روند انجام این امور در این ادارات زحمت برده‌اید. بروکراسی اداری در کشور ما تا حدی پیچیده است که انجام امور اداری را جهت مردم بسیار سخت و ملال‌آور کرده و مردم در بسیاری از مواقع، عطاء آن را به لقاء‌اش می‌بخشند.

    عملکرد وزارت ارتباطات در دولت الکترونیک چگونه بوده است؟ ، نقش الکترونیکی کردن خدمات دولت در مقابله با فساد و رانت

    این پیچیدگی به غیر از مشکل جهت مردم در انجام امور اداری، یک مسئله دیگر هم ایجاد می‌کند و آن بروز فساد و رانت هست. فساد و رانت یکی از معضلاتی است که بسیاری از کشورهای دنیا با آن درگیر هستند، این معضل به قدری خطرناک است که می‌تواند همه‌ی سرمایه‌های یک کشور را از بین ببرد. الکترونیکی کردن خدمات دولت یا همان دولت الکترونیک در زمینه مبارزه با فساد یکی از تأثیزگذارترین موارد هست. دولت الکترونیک موجب می‌شود تا روند انجام کارها براق شود و همچنین دخالت افراد در آنها به حداقل برسد. در نتیجه رانت‌ها و امضاهای طلایی در این زمینه از بین بردن خواهند شد وتا حدی زیاد و ملموسی از فساد جلوگیری می‌شود.

    الکترونیکی کردن خدمات دولت در کشور ما در سال‌های اخیر دچار فرازونشیب‌های فراوانی بوده هست، با وجود تلاش‌های زیاد و پیشرفت‌های فراوانی که در این زمینه صورت گرفته ولی همچنان در این مورد بسیار عقب هستیم. موانع مختلفی بر سر راه این امر وجود دارد که جهت برطرف آنها باید علت وجود این موانع و روش‌های برطرف کردن آنها به طور دقیق بررسی شود.

    بانک مرکزی از دادن اطلاعات مربوط به واگذاری ارز و تسهیلاتی و معوقات بانکی خودداری می‌کند

    احمد توکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و مدیر هیأت مدیره شرکت مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در خصوص میزان تأثیر الکترونیکی کردن خدمات دولت بر مقابله با فساد و رانت در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه اینترنت گروه تحریریه سایت جوان اظهار داشت: بدون شک الکترونیکی کردن خدمات دولت بر مقابله با فساد و رانت تأثیر دارد؛ هنگامی که خدمات به صورت ماشینی و الکترونیکی ارائه شود، رابطه ارباب رجوع و کارمندان به شدت کم کردن پیدا می‌کند و ماشین طبق برنامه‌ای که به او داده‌اند به ارباب رجوع پاسخ می‌دهد و در نتیجه امکان تبادل رشوه و اعمال تبعیض و امتیاز خاص بسیار کم می‌شود. اینها همه شئون متفاوت فساد در رابطه بین مردم و دستگاه‌های حکومت هست؛ این روند، هم می‌تواند بازدارنده باشد و هم موجب کشف فساد شود که اثر بازدارندگی آن بسیار مهمتر هست. هنگامی که اطلاعات ثبت می‌شود، کشف جرم هم ساده می‌شود؛ به عنوان مثال متأسفانه در حال حاضر بانک مرکزی از دادن اطلاعات مربوط به واگذاری ارز و تسهیلاتی و معوقات بانکی، خودداری می‌کند، در حالی که هر سه عنوان به همه مردم مربوط هست، چون که ارز نفتی انفال است و در اختیار حکومت واقع شده است است و باید جهت عموم خرج شود. بنابر این باید اطلاعات به مردم داده شود تا آنها بتوانند نظارت کنند که آیا منافع آنها به درستی استفاده می‌شود؛ اگر همین یک مورد -یعنی اطلاعاتی کسانی که ارز دریافت کردند- براق شود به طور ناگهانی حداقل ۲۰ میلیون نفر که به اینترنت دسترسی دارند و به پرسشها اقتصادی حساس هستند، بر این افراد ناظر خواهند کرد و اگر تخلفی در کار آنها صورت گرفته باشد، ده‌ها نفر به آنها اعتراض می‌کنند و ملامت اجتماعی یکی از رویدادهای جدی در هر جامعه‌ هست، آیا که اگر یک فردی از طرف جمع ملامت شود، اقدام به اصلاح خود می‌کند.

    وی ادامه داد: در مواردی که به افراد تسهیلات داده می‌شود و به عنوان مثال شما جهت دریافت مجوز اقدام می‌کنید تا مثلاً کارخانه‌ای بسازید و یکی از بانک‌ها به شما اعتبار می‌دهد، در این مورد مکان کارخانه، ارزش کارخانه، مبلغی که به شما داده می‌شود، زمان‌هایی که باید پول پرداخت شود و مبالغ آن، همه تحت کنترل مردم قرار می‌گیرد. در واقع اهالی شهری که به اسم منافع آنها تسهیلات به فرد داده شده، به آسانی از کنار این عنوان نمی‌گذرند و با خود می‌گویند که تعدادی از جوانان ما می‌توانند در این کارخانه مشغول به کار شوند، لذا به آن حساس می‌شوند. اگر این کارخانه ساخته نشود و کار خود را به خوبی انجام ندهد اعتراض‌های مردمی به آن بالا می‌گیرد و اگر پول را به موقع به بانک پرداخت نکنند، باز هم اعتراضات بالا می‌گیرد. یعنی این عنوان دو طرفه است یعنی مردم هم از کسی که می‌خواهد کارخانه را تأسیس کند پشتیبانی می‌کنند، چون از آن نفع می‌برند و هم از دریافت‌کننده تسهیلات، مطالبه انجام درست کار را دارند. مردم به این علت در این تسهیلات سهم دارند چون که این تسهیلات در اثر اعتماد مردم به حکومت که از یک بانکی پشتیبانی می‌کند و به آن مجوز می‌دهد، به وجود می‌آید. لیکن هنگامی که یک مؤسسه مالی چه دولتی و چه شخصی تأسیس می‌شود مردم بر اساس اعتمادی که به حکومت دارند پول‌ها را در آن قرار می‌دهند و باعث می‌شود آن مؤسسه مازاد منابع پیدا کند و با استفاده از آن تسهیلات می‌دهد و همکاری مدنی می‌کند و در مجموع سود می‌برد. کسی نمی‌تواند بگوید که مردم به من اعتماد کردند و پول‌هایشان را به من سپردند، مگر شما چه کسی هستید که مردم به شما اعتماد کنند، اعتماد مردم ناشی از پشتیبانی محکومت از شما بوده هست. در واقع چون حاصل اعتماد مردم به حکومت است و حاکمیت هم جهت همه است لذا همه در آن سهیم هستند و این یک حق عمومی محسوب می‌شود. در نتیجه همه مردم باید مطلع باشند که این تسهیلات چگونه پرداخت می‌شود و جهت چه کسانی و چه اموری خرج می‌شوند.

    وزیر ارتباطات | میزان پیشرفت | الکترونیکی | الکترونیک | اطلاعات | قانونی | دستگاه | دریافت | تسهیلات | اطلاعات | قانون

    شفاف شدن عملیات بانک مرکزی در همه حوزه‌ها امری قانونی، شرعی و حق مردم است

    توکلی همچنین افزود: در خصوص معوقات هم همینطور هست، هنگامی که کسی تسهیلات را دریافت می‌کند ولی آن را بعد نمی‌دهد و با آن پول به ناحق کار می‌کند، مالک رشد آن سرمایه نیست جهت اینکه آن پول به صورت مشروط به او داده شده است هست. کسی که امتیازی که متعلق به مردم بوده به او اختصاص داده می‌شود و او بر خلاف چیزی که به او تعهد داده، آن را استفاده می‌کند، در واقع مال دیگران را استفاده می‌کند و این کار ناحقی هست. لذا تصرفات او غیرقانونی و غیرشرعی است و باید از او سلب مالکیت شود و به عنوان مجرم با او برخورد شود؛ البته ممکن است او ادعا کند که من نتوانستم در کار خود موفق شوم و کاسبی‌ام نگرفت، در این حالت اگر همه اطلاعات به صورت براق در اختیار مردم قرار گرفته باشد، آنها می‌توانند تشخیص دهند که آیا او راست می‌گوید. در نتیجه براق شدن عملیات بانک مرکزی در همه حوزه‌ها امری قانونی، شرعی و حق مردم است و همچنین اثر عوض کردن واکنش‌ها دارد. این عوض کردن واکنش‌ها هم در رفتارهای بانک است و هم در رفتارهای تسهیلات گیرندگان و همچنین کسانی که معوق بانکی دارند یا ارز دریافت کردند.

    علت مقاومت بعضی از دستگاه‌ها در برابر الکترونیکی کردن خدمات خود وجود فساد است

    رئیس هیأت مدیره شرکت مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در رابطه با علت مقاومت بعضی از دستگاه‌ها در برابر الکترونیکی کردن خدمات خود اظهار داشت: به نظر من علت این مقاومت‌ها وجود فساد هست، آیا باید با کاری که هم قانونی و جهت مردم بافایده است و هم مردم را راضی می‌کند، مخالفت شود، بعد به طور طبیعی باید منفعتی در کار باشد. آیا که منفعت عمومی خلاف آن را می‌گوید، یعنی اگر یک امری به صورت قانونی درآمد و خیر مردم در آن بود، آیا باید یک کارگزار حکومت با آن مخالفت کند، بعد حتماً منافع شخصی در آن دخیل است.

    قانون آزادی انتشار اطلاعات می‌گوید هر تصمیمی که موجب تضییع حقوق مردم شود، قابل محرمانه‌ کردن نیست

    وی در پاسخ به اینکه بعضی از مسئولان دستگاه‌ها می‌گویند قانون به ما اجازه شفاف‌سازی بعضی از موارد را نمی‌دهد، گفت: به هیچ وجه قابل قبول نیست گفته شود قانون اجازه نمی‌دهد که ما این شفاف‌سازی‌ها را انجام دهیم، کدام قانون اجازه نمی‌دهد این را به طور براق به ما بگویند در حال حاضر قانون آزادی انتشار اطلاعات می‌گوید، هر تصمیم یا مصوبه‌ای که موجب تضییع حقوق مردم شود، قابل محرمانه‌ کردن نیست. به عنوان مثال واگذاری تسهیلات به افراد با پشتیبانی دولت صورت می‌گیرد، بعد همه مردم در آن سهیم هستند؛ این تسهیلات به همه مردم داده نمی‌شود بعد کسانی که می‌گیرند حقی بیش از کسانی که نگرفته‌اند، در اختیارشان قرار گرفته هست. در واقع سایر افراد از حق خود صرف نظر کرده‌اند بعد باید آنها بدانند که افرادی که دریافت کردند چه کسانی هستند و جهت چه اموری این تسهیلات را دریافت کردند و اطلاعات مربوط به آن باید منتشر شود. هنگامی که شخصی مثلاً هزار میلیارد تومان دریافت کرده و آن را بعد نمی‌دهد، در حقیقت وقت را از سایر افراد سلب کرده آیا که پول باید در بانک بچرخد که به همه برسد و جهت همه ایجاد وقت کند. بعد مردم باید از شرح پرداخت تسهیلات با خبر باشند.

    دیده‌بان شفافیت و عدالت از مسئولان سابق و فعلی بانک مرکزی اعلام جرم کرده است

    توکلی در خصوص اینکه با مسئولان متخلف در این زمینه چگونه باید برخورد کرد، توضیح داد: دیده‌بان شفافیت و عدالت به عنوان مثال از مسئولین بانک مرکزی چه مسئولین فعلی چه مسئولین قبلی به علت عدم انجام مسئولیت‌هایشان در قبال مؤسسات مالی اعلام جرم کرده هست. و قوه قضاییه در حال پیگیری به آنهاست.

    چون شخص وزیر ارتباطات اعتقاد به شفاف‌سازی هست، در زمینه دولت الکترونیک بسیار خوب عمل کرده است

    رئیس هیأت مدیره شرکت مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در رابطه با عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در عنوان دولت الکترونیک، اظهار داشت: وزارت ارتباطات تنها دستگاهی نیست که در این زمینه مسئولیت دارد، بسیاری از دستگاه‌های دیگر در این زمینه مسئولیت دارند که باید آنها را به خوبی انجام دهند. وزارت ارتباطات تنها باید بسترهای فنی این امر را ایجاد کند که به نظر من در این زمینه بسیار موفق عمل کرده آیا که شخص وزیر ارتباطات اعتقاد به شفاف‌سازی است و بسیار خوب در این زمینه عمل کرده است.

    عملکرد وزارت ارتباطات در دولت الکترونیک چگونه بوده است؟ ، نقش الکترونیکی کردن خدمات دولت در مقابله با فساد و رانت

    شفافیت نخستین گام مبارزه با فساد است

    عزت‌الله یوسفیان ملا عضو دائم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان تأثیر الکترونیکی کردن خدمات دولت بر مقابله با فساد و رانت در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه اینترنت گروه تحریریه سایت جوان اظهار داشت: قانون ارتقا سلامت اداری در ماده ۳۲ پیش‌بینی شده است و شفافیت نخستین گام مبارزه با فساد در هر دستگاهی است و قطعاً الکترونیکی کردن خدمات دولت گام مؤثری در مبارزه با فساد محسوب می‌شود. البته جهت بررسی اینکه تا الآن تا چه میزان در مبارزه با فساد مؤثر بوده باید به آمارهای رسمی مراجعه کرد. ولی هنگامی که قبل از اینکه فردی اظهار کند که چه کالایی وارد کرده، لیست کالاهای وارد شده است در اختیار گمرک قرار گیرد، دیگر امکان جعل و سایر تخلفات وجود ندارد. هنگامی که قبل از اینکه کالا از گمرک خارج شود و شخص به شرکت امور مالیاتی مراجعه کند این شرکت از نوع کالای خریداری شده است و میزان آن مطلع باشد، این امر یقیناً در دریافت عوارض دولتی مؤثر است.

    دولت وظیفه دارد دستگاه‌ها را در عنوان دولت الکترونیک وادار به همکاری کند

    وی در رابطه میزان اقبال دستگاه‌ها به الکترونیکی کردن خدمات خود، ابراز داشت: تقریباً می‌توان گفت همه دستگاه‌ها از جمله گمرک و دارایی استقبال خوبی از این عنوان کردند و در این زمینه گام‌های مؤثری برداشتند. در خصوص میزان همکاری‌ دستگاه‌ها دولت وظیفه دارد آنها را وادار به همکاری کند. این عنوان یک قانون مصوب است و در سایر قوانین اگر دستگاهی به وظایف خود که در قانون مشخص شده است عمل نکند، چگونه با آن برخورد می‌شود، در این مورد هم همینطور است و باید قانون اجرا شود و دولت با استفاده از ابزارهایی که دارد دستگاه‌ها را ملزم کند تا آن را اجرا کنند.

    عضو دائم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در خصوص میزان اجرائیی شدن این قانون توضیح داد: ما در دستگاه‌های دولتی نیستم تا از میزان اجرایی شدن این قوانین مطلع باشیم و فقط گزارش‌ها را می‌بینیم آنطور که در این گزارش‌ها آمده تا الآن مشکلی مبنی بر عدم همکاری جدی دستگاه‌ها وجود نداشته است.

    وزیر ارتباطات | میزان پیشرفت | الکترونیکی | الکترونیک | اطلاعات | قانونی | دستگاه | دریافت | تسهیلات | اطلاعات | قانون

    وزارت ارتباطات تنها مسئول دولت الکترونیک نیست و همه دستگاه‌ها در این زمینه وظایفی دارند

    یوسفیان ملا در رابطه با عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در عنوان دولت الکترونیک، اظهار داشت: وزارت ارتباطات تنها مسئول این امر نیست و همه دستگاه‌ها در این زمینه وظایفی دارند و آنها با انجام وظایف خود باید دولت الکترونیک را محقق کنند و اینطور نیست که وزارت ارتباطات در جهت الکترونیک کردن خدمات دستگاه‌ها اقدام کند. به عنوان مثال این وزارتخانه نباید الکترونیک کردن خدمات گمرک را ساماندهی کند بلکه خود گمرک باید این کار را انجام دهد و در مواردی که نیاز به کمک وزارت ارتباطات است از آنها کمک می‌گیرد دستگاه‌هایی مانند شرکت امور مالیاتی کشور و مواردی مانند ورود و خروج کالا، ثبت سفارش، میزان ارزی که پرداخت می‌شود، میزان وام‌های کلانی که به افراد داده می‌شود، اینها همه مواردی هستند که باید براق باشند و همه آحاد ملت به اعداد و ارقام آن دسترسی داشته باشند.

    گزارش از امیرحسن محمدپور

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: وزیر ارتباطات | میزان پیشرفت | الکترونیکی | الکترونیک | اطلاعات | قانونی | دستگاه | دریافت | تسهیلات | اطلاعات | قانون

    عملکرد وزارت ارتباطات در دولت الکترونیک چگونه بوده است؟ ، نقش الکترونیکی کردن خدمات دولت در مقابله با فساد و رانت

    عملکرد وزارت ارتباطات در دولت الکترونیک چگونه بوده است؟ ، نقش الکترونیکی کردن خدمات دولت در مقابله با فساد و رانت

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • جعبه هدیه کتاب