آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی ؟ولی درون تو جهان بزرگی نهفته است.(امام علی علیه السلام)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » کامپیوتر و اینترنت » نقد و بررسی گوشی نکسوس LG Nexus 5

    نقد و بررسی گوشی نکسوس LG Nexus 5

    نقد و بررسی تخصصی گوشی موبایل ال جی نکسوس ۵  – ۳۲ گیگابایت و ۱۵ گیگابایت

    نکسوس ۵ ساخته مشترک LG و Google است. شرکت ال‌جی با ساخت گوگل نکسوس نسل پنجم ثابت کرد که توان ساخت دستگاهی متفاوت و متمایز از رقبا را دارد. تجربه کار با دستگاه‌های نکسوس به دلیل حمایت و پشتیبانی مستقیم گوگل از آن ها با سایر گوشی‌های هوشمند اندرویدی متفاوت است و این دستگاه‌ها تا چند سال طعم آخرین نسخه اندروید را زودتر از باقی دستگاه‌های بر پایه این پلتفرم می‌چشند. همانطور که احتمالا اطلاع دارید، نسل ششم این دستگاه به وسیله موتورولا ساخته شده و اندازه‌‌ی عجیب ۵.۹ اینچی را داراست که این دستگاه را وارد حوزه فبلت‌ها می‌کند. بنابراین اگر دوست دارید یک گوشی هوشمند نکسوس با سایز صفحه نمایش مناسب ۵ اینچ در اختیار داشته باشید، نکسوس ۵ هم‌اکنون با قیمتی مناسب در بازار حضور دارد. در پایان البته لازم است شما را از برخی موارد ضعف این دستگاه مطلع کنیم؛ همانطور که در مشخصات فنی متوجه شدید، این دستگاه از کارت جانبی Micro SD پشتیبانی نمی‌کند،‌ باتری غیر قابل تعویض این گوشی، نسبتا ضعیف ارزیابی می‌شود و در مقایسه با رقبای هم قیمت، دوربین ۸ مگاپیکسلی نکسوس ۵ عملکردی متوسط دارد.

    عکس نکسوس 5

    مشخصات فنی :

    • مشخصات کلی : یک سیم کارته – وزن : ۱۳۰ گرم
    • پردازنده : Qualcomm Snapdragon 800 Chipset Quad-core Krait 400 CPU
    • صفحه نمایش : از نوع True HD – سایز صفحه نمایش: ۴٫۹۵ اینچ – دارای رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ – تراکم پیکسلی: ۴۴۵ پیکسل بر اینچ
    • حافظه : حافظه داخلی ۱۶۳۸۴ مگابایت – حافظه رم ۲۰۴۸ مگابایت
    • دوربین : ۸٫۰ مگاپیکسل – فلاش – دوربین مکالمه ویدئویی
    • سیستم عامل : Android 5.0 Lollipop
    • باتری : ۲۳۰۰ میلی آمپر ساعت
    • ابعاد : ۱۳۷٫۹ در ۶۹٫۲ در ۸٫۶ میلی‌متر

    مزایا :
    قیمت مقرون به صرفه
    کیفیت ساخت مناسب و طراحی شکیل
    عملکرد صفحه نمایش
    مجهز بودن همیشگی گوشی به جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید
    سخت افزار بسیار قدرتمند
    پشتیبانی از NFC
    معایب :
    عدم پشتیبانی گوشی از کارت حافظه جانبی
    عملکرد متوسط دوربین
    شارژدهی نسبتا کم باتری
    باتری غیر قابل تعویض
    ابتدای امر، با در دست گرفتن Nexus 5، حس امنیت فوق‌العاده ای از در دست گرفتن گوشی به شما منتقل خواهد شد. جنس قاب پشتی گوشی به گونه ایست که کاملا به دست میچسبد و می‌توان گفت به سختی از دست لیز می‌خورد. این قاب که از جنسی شبیه به پلاستیک فشرده تولید شده، کیفیت ساخت گوشی‌های HTC و حتی تبلت های خانواده نکسوس را در ذهن ما تداعی نمود و باعث گردید که از جنس بدنه نکسوس ۵، احساس رضایت کنیم.

    طراحی گوشی هم با اینکه بیننده را محو خود نمی‌نماید، اما زیبا و شیک است و مات بودن بدنه آن و یکدستی قاب جلویی، گوشی را به یک گوشی تقریبا زیبا تبدیل نموده است. در ضمن، این جنس باعث می‌گردد خیالتان بابت اثر انگشت‌های موجود بر روی قاب پشتی راحت باشد، چرا که این گوشی در این زمینه خوشبختانه کاملا بی استعداد است.

    ابعاد این گوشی ۱۳۸×۶۹٫۲ و قطر آن ۸٫۶ میلی متر می‌باشد که حدود ۱۳۰ گرم هم وزن دارد. به اطراف گوشی هم که بنگرید، بر روی لبه سمت راست کلید پاور و شکاف سیم کارت را ملاحظه می‌نمایید.
    بر روی لبه مقابل، کلید کنترل صدا قرار دارد که ترجیح می‌دادیم این کلید هم بر روی لبه راست وجود می‌داشت.
    لبه بالایی جک ۳٫۵ میلی متری هدفون را در خود جای داده
     و لبه پایینی هم میزبان درگاه microUSb است.

    نهایتا بر روی قاب یکپارچه پشت گوشی دوربین به همراه فلاش LED و یک لوگوی بزرگ nexus به چشم می‌خورند. لوگوی LG هم کمی کوچک‌تر زیر لوگوی نکسوس قرار گرفته.

    یکی از موارد لازم به ذکر در طراحی گوشی، دوربین خارج از بدنه آن است که در هنگام قرار گیری گوشی بر روی سطوح صاف، گوشی را از حالت ثابت خارج می‌نماید و به آن حالت الاکلنگی می‌دهد. این موضوع باعث خط افتادن بر روی شیشه محافظ لنز نیز خواهد شد. این مورد را در طراحی نکسوس ۵ دوست نداشتیم و هم سطح بودن دوربین با بدنه، شدیدا ترجیحمان بود.

    اما نمای جلویی گوشی بسیار یک دست و زیباست. بلندگوی جلویی طراحی دایره ای دارد و دوربین هم در کنار آن قرار گرفته، و برای یافتن سنسورها هم باید به شدت دقت نمایید. اما زیر صفحه نمایش، یک چراغ هشدار وجود دارد که با تولید رنگ‌های متنوع و البته شبیه به طیف رنگ گوگل، زیبایی خاصی را به گوشی می‌بخشد.
    در کل، اگر از دوربین خارج از بدنه گوشی چشم پوشی نماییم، کیفیت ساخت Nexus 5 کاملا رضایت بخش و خوشحال کننده است که می‌تواند دلیل اعتماد گوگل به ال‌جی را توجیه نماید.

    اما صفحه نمایش این گوشی یک صفحه نمایش ۵ اینچی از نوع IPS است که رزولوشن Full HD یعنی ۱۹۲۰×۱۰۸۰ را ارائه می‌نماید. به لطف وجود این پنل True HD IPS ، عملکرد صفحه نمایش در زوایای مختلف عالیست و کاهشی را مشاهده نخواهید نمود. رنگ‌ها بسیار طبیعی و زیبا تولید می‌شوند و نور صفحه هم کاملا مناسب است.

    البته، شفافیت زیاد صفحه نمایش باعث می‌گردد در زیر نور مستقیم، مقداری انعکاس نور کار با دستگاه را سخت نماید. در کل، از نظر کیفیت صفحه نمایش، این گوشی هیچ چیزی کم ندارد و یک صفحه نمایش بسیار با کیفیت بر روی آن قرار دارد که کاربر را همواره راضی خواهد نمود.

    سخت افزار نکسوس ۵ همانند دیگر پرچمدار LG یعنی G2 می‌باشد. در این گوشی هم ال‌جی از جدیدترین و قوی‌ترین چیپست ساخت کمپانی Qualcomm یعنی Snapdragon 800 بهره برده که شامل یک پردازنده ۴ هسته ای Krait 400 با فرکانس ۲٫۲۶ گیگاهرتز و پردازشگر گرافیکی Adreno 330 می‌شود. با وجود این سخت افزار مشابه G2، انتظار داشتیم که بنچ مارک‌ها هم همانند G2 باشند. اما در عین ناباوری، نتایج کاملا مغایر و ضعیف‌تر بودند. علت این امر را می‌توان به وجود نسخه ۴٫۴ اندروید بر روی این گوشی مربوط دانست، چرا که برنامه های بنچمارک هنوز برای این نسخه بهینه سازی نشده‌اند. البته، صداقت گوگل هم در این زمینه قابل تقدیر است که همانند Samsung و HTC اعتقادی به بالا بردن آمار نتایج تست‌ها به صورت جعلی ندارد.

    خوب، در تست تک هسته ای Pi، عملکرد این گوشی شبیه به گوشی‌های دارای سخت افزار یک نسل قبل‌تر بود، یعنی در حد گوشی‌هایی چون G Pro و یا HTC One .
    در Linpack هم عملکردی شبیه به HTC One mini و Galaxy S4 mini را از این گوشی شاهد بودیم.
     AnTuTu دیگر تستی بود که نشان داد قدرت گوشی نسبت به غول‌های بازار، چندان قابل توجه نیست.
    در تست Quadrant هم عملکرد نکسوس ۵ چیزی در حد پرچمدار سال گذشته سونی یعنی Xperia Z بود.

    اما تست مهم Epic Citadel کمی امید را به خانه طرفداران نکسوس ۵  باز گرداند، چرا که عملکرد گوشی حتی از Note 3 هم بهتر بود.

    از مدت‌ها پیش از معرفی اندروید ۴٫۴، شایعات زیادی پیرامون تغییرات ایجاد شده و امکانات جدید این نسخه از اندروید منتشر شده بود. اما همزمان با معرفی گوشی نکسوس ۵، نسخه ۴٫۴ از سیستم عامل اندروید نیز با کد KitKat رسما معرفی گشت.

    همانند تمامی اعضای گذشته خانواده‌ی نکسوس، این گوشی نیز از رابط کاربری استاندارد گوگل بدون هیچ‌گونه امکانات اضافی استفاده می‌کند. گوگل نیز همانند اپل، سعی بر این نموده تا به جای اضافه کردن قابلیت و امکانات اضافی، نسخه جدید سیستم عامل خود را ساده تر و قابل فهم تر کند. همه چیز در اندروید ۴٫۴ کاربر پسندتر شده است. رنگ آبی که قالب رابط کاربری استاندارد گوگل در نسخه های ۴٫۰ تا ۴٫۳ بود، کم شده و منوهای مختلف بیشتر خاکستری شده‌اند.
    منوی قفل یا Lockscreen تغییر خاصی نداشته و همچنان با حرکت دست در مساحت یک دایره در پایین صفحه، می‌توان گوشی را باز نمود. همانند نسخه های ۴٫۲ و ۴٫۳، در اندروید ۴٫۴ نیز می‌توانید بر روی صفحه Lockscreen، ویجت های مختلفی مانند ویجت ساعت و یا مسیج ها را قرار دهید.

    نوار Notification در بالا و منوی مربوط به کلیدهای کنترلی شیشه ای شده و آیکون‌ها نیز تخت‌تر و ساده تر شده‌اند. همانند نسخه‌ی قبلی، تعدادی میانبر جهت دسترسی سریع به تنظیمات اصلی دستگاه، در منوی Notification قرار داده شده‌اند. همانند اندروید ۲٫۳، ویجت ها از لیست برنامه‌ها حذف شده‌اند و برای اضافه کردن یک ویجت، کافیست تا انگشت خود را بر روی صفحه‌ی اصلی نگه داشته و گزینه‌ی Widgets را انتخاب کنید. آیکون‌ها در لیست برنامه های بزرگ‌تر و واضح‌تر شده‌اند ولی متاسفانه امکان تغییر چیدمان آن‌ها وجود ندارد.
    برنامه مسیجینگ نیز حذف شده و Hangouts جایگزین آن شده تا تمامی پیغام‌ها و تماس‌های متنی شما چه از طریق سیم کارت و چه از طریق اینترنت با یک برنامه انجام شود.
    تغییرات دیگر در بخش Google Now اعمال شده. با کشیدن انگشت خود از پایین صفحه به بالا و یا گفتن عبارت OK Google فعال می‌شود. Google Now علاوه بر یک دستیار صوتی، اطلاعات خاص شما را در قالب تعدادی کارت نشان می‌دهد که این اطلاعات می‌توانند شامل وضعیت آب و هوا، وضعیت ترافیک شهری و اخبار روزانه باشند. در اندروید ۴٫۴ شما می‌توانید با تعریف یک سری موارد به عنوان پیش فرض (مکان‌ها و یا تیم فوتبال مورد علاقه) این امکان را به گوگل Now بدهید تا این موارد را دنبال کرده و هر گونه اخباری در مورد آن‌ها را به شما اطلاع دهد. نکته بعدی در مورد جستجوی صوتیست که دیگر نیازی به اتصال اینترنت ندارد و به صورت آفلاین نیز کار می‌کند.
    به جز این‌ها، تغییرات ظاهری و بزرگ دیگری در اندروید ۴٫۴ اعمال نشده و در کل می‌توان آن را یک بهبود جزئی نسبت به اندروید ۴٫۳ دانست.

    اما دوربین این گوشی چگونه است؟ ال‌جی بر روی این گوشی هم همانند مدل پیشین از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی استفاده نموده و اعتقادی به بیشتر کردن مگاپیکسل دوربین نداشته، که البته این به معنای بهتر نشدن دوربین این گوشی نیست. چرا که سنسور این دوربین ۱/۳٫۲ اینچ شده و بزرگ از مدل پیشین است، ضمن اینکه سایز پیکسل‌ها نیز افزایش یافته است. رابط کاربری دوربین، مسلما رابط کاربری استاندارد گوگل است که امکانات زیادی را در خود دارد.

    با نگاه داشتن انگشت بر روی هم قسمت صفحه، یک منو باز می‌شود که کنترل‌هایی همچون HDR، نوردهی، تنظیمات، تنظیمات فلاش و تعویض دوربین‌ها در آن قرار دارند. قابلیت عکاسی ۳۶۰ درجه هم به صورت پیش فرض برای دوربین گوشی وجود دارد که می‌توان از محیط به صورت کامل و با پوشش تمامی زوایا عکاسی نمود و بعد از ساخته شدن عکس توسط گوشی، محیط را کاملا رصد کرد که امکان جالبیست، البته برای ثبت عکس‌های قابل قبول به تمرین زیادی نیاز خواهید داشت.

    عکاسی HDR+ هم عملکردی بهتر از قبل دارد و رضایت بخش تر شده. اما عکاسی ماکرو این دوربین یکی از بهترین عملکردها را از خود به نمایش گذاشت. ولی در کل باید بگوییم دوربین این گوشی، در بین دوربین گوشی‌های سطح بالای موجود در بازار، حرفی برای گفتن ندارد. با وجود اینکه این دوربین از لرزش گیر اپتیکال بهره می‌برد که مزیت بزرگی برایش محسوب می‌گردد، اما تصاویر ثبت شده توسط آن در رقابت با گوشی‌هایی همچون Xperia Z1، iPhone 5s و یا Galaxy Note 3، یک شکست خورده به تمام معناست. البته، نمی‌خواهیم با این حرف‌ها بگوییم که دوربین نکسوس ۵ برای ثبت هیچ عکسی مناسب نیست، بلکه صرفا در مقایسه با دوربین‌های قدرتمند ضعیف‌تر است و ممکن است برای بسیاری کاربران، کاملا رضایت بخش باشد.

    کیفیت فیلم برداری دوربین هم Full HD و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه است که یک دوربین ۱٫۳ مگاپیکسلی هم در جلو، وظیفه کمک به کاربر جهت انجام مکالمات تصویری را بر عهده دارد.

    اما باتری ۲۳۰۰ میلی آمپر ساعتی موجود بر روی نکسوس ۵، برای این گوشی به نظر ضعیف می‌رسد. این را به خاطر میزان ظرفیت باتری نمی‌گوییم، بلکه در مدتی که با گوشی کار کردیم، به دفعات مجبور به شارژ مجدد آن گشتیم که تقریبا غیر منتظره می‌نمود. می‌توان گفت حدودا با هر مرتبه شارژ کامل باتری، می‌توان نهایتا تا ۵ ساعت استفاده وبگردی را از آن انتظار داشت. برای پخش ویدئو هم تقریبا همین میزان می‌توانید روی این گوشی حساب نمایید. در کل، به نظر می‌رسد باتری Nexus 5، یکی از نقاط ضعف آن محسوب گردد.

     در کل، شاید بتوان گفت ال‌جی و گوگل، با تولید این گوشی برخی موارد را فدای ارزان‌تر نمودن و یا پایین نگاه داشتن قیمت کرده‌اند. با اینکه نکسوس ۵ در کل یک گوشی دوست داشتنی است که با وجود نسخه همیشه به روز سیستم عامل اندروید، دنیایی از امکانات را در اختیار کاربران کار بلد خود قرار می‌دهد، اما مواردی هم هستند که نمی‌گذارند این گوشی را در بین برترین گوشی‌های بازار قرار دهیم. مواردی همچون شارژ دهی باتری و کیفیت دوربین، مواردی نیستند که بتوان آن‌ها را بی اهمیت نامید، حداقل در مورد باتری! بنابراین، نکسوس ۵ را یک گوشی بسیار خوش قیمت میدانیم که به نسبت قیمتش، امکانات بسیار خوبی را به کاربر ارائه می‌نماید، همچون مدل پیشین یعنی نکسوس ۴، اما برای قرار دادنش در بین برترین‌های بازار، نمی‌توان توجیهی پیدا کرد. اما مسلما برای توسعه دهندگان و طرفداران دو آتیشه اندروید، این برترین گزینه محسوب می‌گردد.
    منابع :
    دیجیکالا digikala.com
    زومیت zoomit.ir

    امتیاز 5.00 ( 1 رای )

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • چاپ کتاب آمازون