هر روز، روزي است كه هست و هرگز در جهان روزهاي هم شكلي وجود نداشته است.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » تفریح و سرگرمی » الزامات و لوازم ضروری برای سفر نوروزی + عکس

    الزامات و لوازم ضروری برای سفر نوروزی + عکس

    سفرهای نوروزی تا چند روز دیگر آغاز می‌شود برای بسیاری از افراد هیچ زمانی بهتر از این ایام نیست که طولانی و بدون دغدغه سفر کنند اما می‌توان این زمان را برای سفرهای خاص گذاشت.
     از پشت میز کار برخاستن و به دل طبیعت زدن برای رهایی از زندگی روزمره، بالا بردن آدرنالین خون و برای چند روزی زندگی در فضایی غیر از هیاهوی کار و دغدغه‌های همیشگی سپری کردن مهمترین هدف یک گردشگر و جهانگرد است.
    نوروز
    حتی اگر بودجه لازم برای سفرهای لوکس را نداشته باشی هم می‌توان به سفر رفت به شرطی که به اندازه کافی قناعت، کم توقعی و خوش سفر بودن را در میان لوازم سفر همراه داشته باشید و هیچ وقت آن را فراموش نکنید.
    سفر و مسافرت برای بسیاری از تهرانی‌ها نقل مکان از آپارتمانی به آپارتمان ویلایی شمال کشور است. همان جایی که زمانی سرسبز بود و اکنون ویلاها جای آن را گرفته‌اند. اما برای برخی از افراد سفر کردن به مقاصد جدید و هیجان انگیز با کمترین هزینه و تنها با یک کوله پشتی جذابیت بیشتری را نسبت به اقامت درهتلهای ۵ ستاره و پرواز با هواپیما دارد.
    در برخی از کشورها ماجراجویانه سفر کردن طرفداران زیادی دارد. در ایران هم برخی می خواهند که این ماجراجویانه سفر کردن را تجربه کنند به همین دلیل به کشورهای دیگر می روند و البته ریسک خطرهای آن را نیز می پذیرند برخی دیگر ایران را برای انجام این سفرها انتخاب می‌کنند.
    ارزان سفر کردن با حذف هزینه‌های حمل و نقل، جای اقامت، خوراک و… و یا حذف یکی از این هزینه‌‌ها، از پر طرفدارترین طبیعت گردان و گردشگران ماهر کشورهای خارجی است. چند سالی می شود که در ایران نیز طبیعتگردها از این روش استفاده می‌کنند. آنهایی که تمایل به ارزان سفر کردن دارند در ایران گروه طبیعت گردها را تشکیل می دهند. چون شاید در طبیعت است که می توان هتل نرفت، مقصد جدید پیدا کرد و از خوراکی‌های طبیعی برای تغذیه استفاده کرد.
    سفر ارزان برویم
    اما چطور به سفر ارزان برویم؟ اروپایی‌ها پیش قدم در این نوع سفر هستند. آنها حتی برای انواع مختلف این سفرها نیز مقررات و نام‌های بین المللی انتخاب کرده‌اند. یکی از این سفرها کوله گردی نام دارد. «بک پگینگ»، یا سفر کردن فقط با یک کوله پشتی از انواع سفرهای هیجان انگیز است که در بسیاری از اوقات به دلیل کم خرج بودن و سبک بودن بار مورد توجه گردشگران و جهانگردان قرار می گیرد.
    برای کوله گردی باید حداقل وسایل را با خود حمل کرد چون کوله پشتی سنگین اجازه هر حرکتی و پیاده روی را به افراد نمی‌دهد. کیسه خواب‌های مناسب اما کم جا بهترین گزینه هستند. در این نوع سفر باید از هر وسیله‌ای که جای کمتری می‌گیرد استفاده کرد. سوغاتی خریدن در کار این نوع سفرها نیست. سوغاتی‌ها فضای کوله را اشغال می‌کنند و اجازه حمل وسایل ضروری تر را نمی دهند.
    از اجاره یک کاناپه تا اتاق برای هزینه‌های کم اقامت
    برای داشتن اقامت ارزان و یا رایگان هم راه‌های مختلفی وجود دارد برای آنهایی که نمی‌خواهند اقامت در هتل‌های پر ستاره هزینه سفر آنها را بالا ببرد، غیر از چادر زدن در طبیعت و محل‌هایی که برای این کار در هر شهر و یا مکان طبیعی در نظر گرفته شده، می‌توان از اقامت در «هاستل» بهره برد.
    هاستل یا هوستل محل خواب ارزان قیمتی است که تخت‌های یک اتاق را به چند نفر اجاره می دهد و در واقع از یک اتاق چند نفر مشترکا بهره برداری می کنند.
    تقریبا چیزی شبیه به مسافرخانه‌های عمومی است که چند نفر در یک اتاق مشترک زندگی می‌کنند و اجاره آن را هم می پردازند. هر فرد یک تخت دارد و آشپزخانه و حمام و سرویس بهداشتی برای همه آنها مشترک است.
    در برخی از کشورها، هاستل‌ها یک اتحادیه بین المللی دارند و از آنجا که ارزان قیمت است طرفداران زیادی دارد. خوبی های هاستل این است که با فرهگ های متفاوتی رو به رو می شوید. البته شاید باید حواس جمع هم بود!
    افرادی هم هستند که یک اتاق و یا یک تخت از خانه شان را به گردشگران و جهانگردان اجاره می‌دهند. گاهی یک مبل در یک خانه به گردشگر اجاره داده می شود اما فرهنگ اجاره یک تخت و یا مبل و کاناپه در ایران جایی ندارد اما هستند بسیاری از افرادی که اتاق‌های خانه خود را برای حضور گردشگر آماده می‌کنند و ایرانی ها به آنها خانه‌های سنتی و بومی می گویند.
    بوم گردی شاید شکل تغییر یافته این نوع پذیرش مهمان باشد چون در برخی از اوقات صاحبخانه هم در آن خانه ها زندگی می کنند.
    اقامت در چادرهای مسافرتی
    چادر مسافرتی هم از انواع اقامت‌های رایگان است که می‌توان از بهترین جای هر منطقه طبیعی برای چادر برپا کردن استفاده کرد. در این صورت باید هم به محیط زیست آن منطقه احترام گذاشت و هم سختی‌های لذت بخش آن را هم تحمل کرد. نباید از یاد برد که گردشگران حرفه‌ای وقتی چادر مسافرتی خود را جمع می کنند اثری از حضورشان به خصوص در مناطق طبیعی باقی نمی گذارند.
    اقامت در چادر هر جایی هم امکان پذیر نیست. اقامت در خیابان جلوه نادرستی دارد و در برخی از کشورها و یا شهرهای ایران ممنوع است. برای این منظور شهرهای گردشگری هر کشوری اماکنی را تعریف کرده اند تا چادرنشینان در آنجا اقامت داشته باشند.
    سفر بدون هزینه حمل و نقل
    هیچ هایکینگ یا همون هیچهایک در اصل به معنای سرجاده‌ ایستادن‌ و با دست جهت‌ خود را نشان‌ دادن‌ برای مسافرت و جابجایی‌ بدون هزینه است.
    هیچهایکرها گردشگرانی هستند که برای طی کردن مسافت در سفرهایشان سعی می‌کنند رایگان جابه جا شوند. در کشورهای دیگر معمولا کنار جاده ایستاده و برای کامیون‌ها دست تکان می دهند تا آنها را سوار کرده و به مقصدشان برسانند. این وسایل نقلیه هر چیزی می‌تواند باشد، قطار، اتوبوس و… هیچهایکرها با یک کوله پشتی و بدون وسیله نقلیه سفر می‌کنند.  برای هیچهایک در برخی از کشورها مسابقات بزرگی هم برگزار می شود.
    با وجود اینکه این روش سفر کردن در اروپا رونق زیادی دارد، اما هنوز در ایران جا نیفتاده بنابراین بهتر است قبل از تصمیم به انجام چنین سفری خوب فکر کنید و خجالت نکشید. در ضمن هر وقتی وسیله نقلیه‌ای برای تان توقف کرد، باید به او توضیح دهید که هیچهایک چیست.
    خوش سفر و خوش صحبت بودن یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که افراد رغبت می‌کنند تا با شما در جایی از مسیر و مقصدتان همراه شوند. حتما نباید از آنها بخواهید که شما را به مقصدتان برسانند. می‌توانید برای طی یک مسیر، چند وسیله نقلیه عوض کنید. اگر تازه می‌خواهید این نوع سفر را امتحان کنید بهتر است با یک هیچهایکر ماهر یک بار همسفر شوید.
    هم مسیر شدن با هزینه کم
    حمل و نقل با هزینه های حداقلی هم نوع دیگری از سفر است. مردم به برخی از آژانس‌های مسافرتی اعلام می کنند که برای چند نفر جای خالی در خودروی خود دارند و قرار است که چه روزی به کجا سفر کنند آژانسداران هم این موضوع را به گردشگران خود اعلام می‌کنند و با این افراد هم مسیر می شوند به ازای آن در بخشی از هزینه حمل و نقل و یا سوخت خودرو، با راننده شریک می شوند. گاهی در ایران افراد خودروی دربستی می گیرند و زمانی که می بینند هزینه سفرشان زیاد می شود قبول می کنند تا یکی دو نفر دیگر هم با آنها هم مسیر شوند تا هزینه حمل و نقل برای آنها کمتر شود.
    دور دنیا با سایکل توریسم
    استفاده از دوچرخه هم یکی از ارزان ترین سفرهاست. به شرطی که بعد از یک ساعت دوچرخه سواری دچار گرفتگی پا نشد و یک دوچرخه سوار حرفه‌ای بود. این روش از سفر کردن هزینه کمی دارد از این جهت که ممکن است تنها هزینه آن خرید وسایل مورد نیاز برای دوچرخه باشد وگرنه در رعایت محیط زیست هم بسیار گزینه مناسبی است!
    برخی از افراد هم از هیچ یک از این روش‌ها برای جابه جایی استفاده نمی کنند و پیاده همه مسیرها را طی می کنند. آنها حتی گاهی کشورهای مختلفی را نیز پیاده رفته اند و اگر آمار بگیرند حتما تنها جاهایی مجبور به استفاده از وسایل حمل و نقل شده اند که هیچ امکانی برای پیاده رفتن وجود نداشته است.
    غذای ارزان، سبک و مقوی
    معمولا اگر کسی بخواهد هزینه سفرش کم شود باید بتواند خودش هم غذا درست کند حتی با مواد غذایی کم.
    لازم نیست در زمانی که قرار است ارزان سفر کرد به رستوران لوکس رفت و از مواد غذایی گران قیمت استفاده کرد. کسی که مسماپلو می خورد با فردی که املت می خورد در یک مرحله سیر می شوند مهم این است که از آشپزی کردن و وقت گذاشتن برای تهیه غذا لذت ببرند.
    قرار نیست که در هر سفری سنگین غذا خورد. لازم است از مواد مغذی برای داشتن انرژی استفاده کرد تا بتوان هم بهتر حرکت کرد و راه رفت هم سالم بود.
    در ایران آجیل و خرما از هر نوعی به وفور پیدا می شود در کنارش می توان از انواع کنسروها و یا نودل ها نیز برای تهیه یک غذای سبک و ارزان قیمت استفاده کرد.
    خانه به دوش در جاده
    با وجود اینکه روش‌های مختلفی برای سفر است، برخی از افراد ترجیح می‌دهند که خانه و زندگی شان را هم با خود به مقاصد سفرشان ببرند. آنها در هتل اقامت نمی کنند از خودروی عمومی و خصوصی هم بهره نمی برند. آنها یک خودروی کاروان می خرند بنابراین نه تنها با خودوری خودشان رانندگی می‌کنند بلکه از امکاناتش مانند تخت خواب و آشپزخانه و سرویس بهداشتی و حمام سیارش نیز بهره می گیرند. اکنون نیز در ایران شرکت های محدودی اقدام به تولید و یا نصب قطعات کاروان‌های مختلف کرده اند.
    کوچ سرفینگ هم پدیده ایست. معمولا کوچ سرفها در سایتی که مخصوص آنهاست عضو می شوند و شرح حالی از محل اقامت خود می‌دهند و شرایط شان را برای پذیرش گردشگر اعلام می‌کنند. آنها یک اتاق و یا محل اقامت به اعضای دیگر این سایت می دهند. به این ترتیب اگر گردشگری وارد ایران می شود و از محل اقامت ما استفاده می‌کند در عوض ما هم می‌توانیم به کشور آن میهمان رفته و این بار او به ما محل اقامت رایگان بدهد. به این ترتیب یک بار ما میزبان و بار دیگر میهمان خواهیم شد.
    اعضای این گروه روز به روز در حال گسترش است و افراد زیادی در کشورهای دیگر به جمع کوچ سرفها پیوسته اند. اما باید خطرات آن را هم بپذیرند. برخی از افراد با چنین فرهنگی کنار نمی آیند. چون حضور آن مهمان را در خانه خود نمی توانند بپذیرند.
    عرفان فکری یکی از جهانگردانی است که سال‌ها به کشورهای مختلف سفر کرده و اکنون نه تنها آموزش سفرهای ارزان قیمت می‌دهد بلکه خودش هم یکی از افرادی است که بیشتر انواع روش های سفر را  کشور جهان تجربه کرده است. او در گفتگویی با خبرنگار مهر بیان می کند که جسارت، توانایی و خوش فکر بودن می‌تواند در بهتر شدن این نوع سفرها به کمک هر فردی بیاید.
    او همچنین توضیح می دهد: شیرینی هیچ هایکینگ به شناخت و برخورد با افراد خوش مشرب و دوست داشتنی است. برخی از گردشگران هیچ هایکینگ را با بک بپینگ اشتباه می گیرند. درحقیقت هر یک از این روش های مسافرت در دنیا شناخته شده است و باید قوانینش را نیز دانست.
    نه تنها عرفان فکری بلکه بسیاری از گردشگران جوان ایرانی هستند که از همین روش‌ها برای سفر استفاده می کنند و هر روز هم به تعداد آنها اضافه می‌شود آنها توانسته اند راز بقا در طبیعت را دریابند و در شرایط سخت از عهده خودشان برآیند. چرا که سفرهای هیجان انگیز چنین خصوصیتی را در افراد تقویت می کند.
    گروه فرهنگ خبرگزاری مهر در ایام نوروز امسال به صورت ویژه به انواع سفرهای ارزان قیمت، الزامات و تجربه‌های مرتبط با آن‌ها خواهد پرداخت.

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • چاپ کتاب آمازون
  • کتاب اورجینال