ضعیف‌الاراده کسی است که با هر شکستی بینش او نیز عوض شود.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار چهره ها » زندگی‌نامه‌ی موسسان وبگاه «پایرت بی» (Pirate Bay)+عکس

    زندگی‌نامه‌ی موسسان وبگاه «پایرت بی» (Pirate Bay)+عکس

    معتقد بودند که قانون «حق نشر» درنهایت باعث بروز اختلاف طبقاتی در جامعه و عقب‌ماندگی جوامع غیربرخوردار می‌شود. بر پایه‌ی اعتقادشان وبگاهی راه انداختند تا همه‌چیز را به همگان برسانند و تمام علوم و انواع محتوا را در اختیار عموم بگذارند. در ادامه با زندگی‌نامه‌ی موسسان وبگاه«پایرت بی» (Pirate Bay)

    زندگی‌نامه‌ی موسسان وبگاه «پایرت بی» (Pirate Bay)+عکس

    bio_pirate_bay_main

    زندگی‌نامه‌ی موسسان وبگاه «پایرت بی» (Pirate Bay)+عکس

    معتقد بودند که قانون «حق نشر» درنهایت باعث بروز اختلاف طبقاتی در جامعه و عقب‌ماندگی جوامع غیربرخوردار می‌شود. بر پایه‌ی اعتقادشان وبگاهی راه انداختند تا همه‌چیز را به همگان برسانند و تمام علوم و انواع محتوا را در اختیار عموم بگذارند. در ادامه با زندگی‌نامه‌ی موسسان وبگاه«پایرت بی» (Pirate Bay)

    فردریک نیج

    Pirate1

    زندگی‌نامه‌ی موسسان وبگاه «پایرت بی» (Pirate Bay)+عکس

    «هانس فردریک لنارت نیج» (Hans Fredrik Lennart Neij) در ۲۷ام آوریل ۱۹۷۸ در سوئد متولد شد. او را در فضای مجازی با نام مستعار TiAMO می‌شناسند. یک علاقه‌مند و متخصص رایانه و شبکه است. او علاوه بر مشارکت در تاسیس وبگاه «پایرت بی»، یکی از موسسان شرکت ارا‌ئه‌دهنده خدمات اینترنت و میزبانی وب PRQ است؛ این شرکت در سوئد فعالیت می‌کند.

    پیتر سوند

    pirate2

    زندگی‌نامه‌ی موسسان وبگاه «پایرت بی» (Pirate Bay)+عکس

    «پیتر سوند کلمیسوپی» (Peter Sunde Kolmisoppi) در ۱۳ سپتامبر ۱۹۷۸ در سوئد با اصلیت سوئدی و فنلاندی به دنیا آمد. در فضای مجازی او را با نام مستعار brokep می‌شناسند. اولین بار به عنوان متخصص فناوری اطلاعات در یک شرکت بزرگ دارویی آلمانی استخدام شد. در ۲۰۰۳ به عضویت اندیشکده‌ی «پیرات‌بیران» (Piratbyran) سوئد در آمد که فعالیت‌های او و دوستانش درنهایت منجر به راه‌اندازی وبگاه «پایرت بی» شد. پیتر یک چند زبانه‌ی چندملیتی است؛ پیتر به زبان‌های سوئدی، فنلاندی، نروژی، انگلیسی و آلمانی صحبت می‌کند و به همین خاطر تا اواخر ۲۰۰۹ میلادی با سمت سخن‌گوی مجموعه شناخته می‌شد.

    پیتر که وگان (گیاه‌خواری که از مصرف هرگونه مواد غیر گیاهی پرهیز می‌کند) است، یک بار در سال ۲۰۰۴ سعی کرد از شهرتش برای ورود به عالم سیاست استفاده کند؛ او در انتخابات  ۲۰۱۴ پارلمان اتحادیه‌ی اروپا از یکی از احزاب فنلاندی نامزد شد ولی موفقیتی به دست نیاورد.

    گاتفرید سوارثولم

    pirate3

    «پِر گاتفرید سوارثولم وارگ» (Per Gottfrid Svartholm Warg) در ۱۷ اکتبر ۱۹۸۴ در سوئد متولد شد. در فضای مجازی او را با نام مستعار anakata می‌شناسند. او به همراه فردریک نیج از موسسان «پایرت بی» و شرکت PRQ بودند.

    کارل لاندستروم

    pirate4

    «کارل الف ستور لاندستروم» (Carl Ulf Sture Lundström) در ۱۳ آوریل ۱۹۶۰ در سوئد متولد شد. خانواده‌ی او صاحب بزرگ‌ترین شرکت تولید نوعی شیرینی اسکاندیناویایی بود؛ بعد از فوت پدربزرگ و موسس اصلی این شرکت، کارل یکی از پنج نوه‌ای بود که از آن ارث برد. اما نوه‌ها از پس اداره شرکت برنیامدند و نهایتا در ۱۹۸۲ به یک شرکت سوییسی واگذارش کردند.

    کارل با پولی که از این معامله به‌دست آورد به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مختلف جمله Swedish Telecom و Rix Telecom پرداخت. طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ لاندستروم از شرکت «ریکس تلکام» به ارائه‌ی خدمات و تجهیزات به «پایرت بی» مشغول بود؛ البته به اعتقاد برخی این تنها بخش عیان ماجرا است و کارل تامین‌کننده مالی اصلی این وبگاه بوده است.

    ریشه‌های فکری

    پیش از این‌که به موضوع تاسیس «پایرت بی» (Pirate Bay) بپردازیم، برای درک بهتر نیت موسسان آن لازم است با اندیشه‌هایی که به‌نوعی مشوق آن‌ها بوده کمی آشنا شویم. بی‌شک در بسیاری از ادیان مطرح دنیا بر موضوع «دهش» به شکل‌های مختلف تاکید شده؛ گاهی آن را «صدقه» خوانده‌اند که بلاها را دفع می‌کند زمانی «خیریه» و حتی در مواردی جدی‌تر مانند زکات برایش قوانینی هم وضع کرده‌اند. باید بدانید که همه‌ی آن‌چه گفتیم با نام‌های مختلف ولی به شکل تقریبا مشابه در جوامع و ادیان گوناگون وجود دارد تا با این روش‌ها از تجمیع «سرمایه» در دست عده‌ای انگشت‌شمار جلوگیری شود؛ و این «سرمایه» لزوما فیزیکی و مادی نیست و می‌تواند فکری و معنوی هم باشد. در اسلام داریم که «هرچیزی زکاتی دارد و زکات علم، انتشار آن است»؛ یعنی یک فرد معتقد نباید از در اختیار گذاشتن علم خود ولو آن‌چه با سختی و مشقت و صرف هزینه‌های جسمی و مالی به دست آورده دریغ کند.

    pirate7

    زندگی‌نامه‌ی موسسان وبگاه «پایرت بی» (Pirate Bay)+عکس

    حال از دوران بر آمدن ادیان سال‌ها جلو می‌رویم تا در قرن بیستم به موضوعی به نام «مالکیت» و بحث مورد نظر ما «مالکیت معنوی» می‌رسیم که متعاقب آن قانونی تحت عنوان «حق نشر» (Copy Right) به میان می‌آید. در این قانون، با فرض پذیرش مالکیت معنوی افراد بر افکار و اندیشه‌های خود، بیان می‌شود که اولا همان‌طور که یک نفر با صرف هزینه (انواع آن) می‌تواند مثلا صاحب یک ملک شود به همان صورت قادر است صاحب یک فکر یا ایده شود. در این قانون تصریح شده که مالک یک فکر یا ایده، حالا خود اندیشمند و ایده‌پرداز یا خریدارش، درست مانند یک ملک، حق انحصاری استفاده از آن را دارد و دیگران برای استفاده باید رضایت مالک را جلب کنند (با خرید حق استفاده یا هر روش دیگر). با این تفسیر کسی که با تلاش خود دانشی را به‌دست آورده یا حین پژوهش‌هایش به ایده‌ی نابی رسیده می‌تواند با حفظ آن برای خود از این طریق کسب درآمد کند؛ از همین طریق هم بود که در قرن بیستم و بعد بیست و یکم شاهد بزرگ‌شدن سرسام‌آور شرکت‌های فناوری بودیم؛ این شرکت‌ها با صرف هزینه و به خدمت گرفتن صاحبان اندیشه و ایده، دستاوردهای آن‌ها را به تملک انحصاری خود در می‌آورند و با این روش سودهای کلان به‌دست می‌آورند.

    Pirate5

    زندگی‌نامه‌ی موسسان وبگاه «پایرت بی» (Pirate Bay)+عکس

    در پاییز ۲۰۱۰ میلادی یکی از منتقدان حق نشر به نام «ایزاک گرسون»، اقدام به تاسیس کلیسایی به نام «کُپی‌میسم» (Kopimism) کرد؛ نام این کلیسا که در سوئد واقع است در حقیقت از دو کلمه‌ی Copy به معنی «رونوشت، نشر و تکثیر» و کلمه Me به معنی «مرا» تشکیل شده و در مجموع خیلی ساده یعنی «مرا کپی کن». گرسون که این نام را در برابر عبارت Copy Right (که در حقیقت یعنی حق کپی کردن مرا نداری!) انتخاب کرد. کلیسای او محلی است برای گرد هم آمدن کسانی که باور دارند نشر اطلاعات (کپی کردن) یک فضیلت و عملی مقدس است. پیروان این طرز فکر معتقدند تمام اطلاعات باید آزادانه و بدون محدودیت پخش شوند. فلسفه‌ی آن‌ها مخالف انحصار دانش در همه‌ی اشکال آن از جمله «حق نشر» است و اشتراک فایل‌های رسانه‌ای از جمله موسیقی و فیلم و سریال و نرم‌افزار را تشویق می‌کند.

    آن‌ها ارتباط‌ را وظیفه‌ای شرعی می‌دانند و نماد مقدس‌شان کلیدهای میان‌بر CTRL+C  و CTRL+V  (کپی و جاگذاری) است. باورهای کپی‌میسم به‌طور خلاصه از این قرارند: همه‌ی دانش‌ها برای همه؛ دستیابی به دانش مقدس است؛ به گردش درآوردن دانش مقدس است؛ کپی عملی مقدس است. قوانین کپی‌میسیم هم به این شرح‌اند: کپی کردن اطلاعات از دید اخلاقی کاملا درست است؛ منتشر کردن اطلاعات از دید اخلاقی کاملا درست است؛ مقدس‌ترین نوع کپی کردن که خیلی هم عالی است، کپی کردن به صورت دیجیتال است زیرا گسترش‌پذیر است و ارزش اطلاعات را زیاد می‌کند. کپی کردن یا ترکیب کردن اطلاعات مرتبط با فرد دیگری به عنوان یک عمل قابل احترام و از یک کپی‌میست با ایمان دیده می‌شود؛ اینترنت مقدس است.

    pirate8

    زندگی‌نامه‌ی موسسان وبگاه «پایرت بی» (Pirate Bay)+عکس

    با شکل‌گیری چنین مکاتب و تفکراتی، هجمه‌ها علیه قانون «حق نشر» رنگ‌وبوی جدی‌تری به خود گرفت و پشتوانه‌ی اعتقادی پیدا کرد. این‌که کدام اعتقاد درست و به سوی رستگاری است هم محل بحث است هم پرداختن به آن خارج از موضوع بحث ما؛ اما این تلاش‌ها هرچند اندک ممکن است شکل آینده‌ی جهان را دگرگون کند.

    اندیشکده‌ی Piratbyran

    این اندیشکده که معنای تحت‌اللفظی آن «دفتر دزد دریایی» (The Pirate Bureau) بود در کشور سوئد قرار داشت و رسالت تاسیسش را حمایت از افراد مخالف با دیدگاه‌های حاکم درباره‌ی «مالکیت معنوی» می‌دانست. آن‌ها با هم‌رسانی (Share) مجانی اطلاعات و فرهنگ سعی داشتند آگاهی عموم نسبت به مضرات قانون «حق نشر» را بالا ببرند. این اندیشکده  فعالیت‌ها و خروجی‌هایش را تحت مجوز «کپی‌می» (Kopimi) منتشر می‌کرد. این مجوز درست مخالف Copy Right، کپی‌کردن به هر منظوری اعم از غیرتجاری یا تجاری را تشویق می‌کند. مجوز کپی‌می به‌وسیله‌ی سازمانی به نام «عامه‌ی خلاق» (Creative Commons) درست شده و در حقیقت پروانه‌ای است برای انواع نرم‌افزار، علم و محتوا به نشان‌دهنده‌ی آزاد بودن تکثیر آن.

    تاسیس The Pirate Bay

    فردریک نیج، پیتر سوند و گاتفرید سوارثولم هرسه از اعضای اندیشکده‌ی پیرات‌بیران بودند و به‌شدت تحت تاثیر و حامی اندیشه‌های مخالف حق نشر. فعالیت‌های فکری این سه تن در این اندیشکده درنهایت در سال ۲۰۰۳ منجر به راه‌اندازی وبگاه‌شان شد.

    Pirate6

    در آغاز همه چیز توسط سازمان پیرات‌بیران اداره می‌شد؛ ولی از اکتبر ۲۰۰۴ کارها به‌طور جداگانه و مستقیما توسط موسسان آن پیش می‌رفت. فعالیت این وبگاه تا آخر می ۲۰۰۶ ادامه داشت و به‌سرعت به یکی از پربازدیدترین‌های وب تبدیل شد. آن‌ها انواع محتوا از فیلم، موسیقی، کتاب تا نشریات علمی و غیره را در وبگاه خود به‌صورت تورنت در اختیار همگان قرار می‌دادند. نهایتا شکایت‌های صاحبان آثار پلیس سوئد را مجبور کرد در سال ۲۰۰۶ سرورهای این وبگاه در استکهلم را پلمپ کند؛ اما با تلاش‌های موسسان، سه روز بعد دوباره وبگاه راه افتاد.

    دسترسی به وب‌سایت پایرت بی در بسیاری از کشورهای جهان مسدود است و استفاده از آن به دلیل نقض قانون «حق نشر» جرم تلقی می‌شود. موسسان و سرمایه‌گذار این وبگاه بارها به دادگاه‌های سوئد احضار شده و چندین بار به حبس و جریمه‌های نقدی محکوم شده‌اند. پلیس سوئد یک بار دیگر در ۹ام دسامبر ۲۰۱۴ سرورها، رایانه‌ها و تمام تجهیزات The Pirate Bay را ضبط کرد و برای مدتی جلوی فعالیت‌های آن‌ها و متعاقبا چند وبگاه اشتراک فایل دیگر را گرفت. «پایرت بی» در می ۲۰۱۵ با دامنه .se راه‌اندازی شد اما از ژانویه‌ی ۲۰۱۵ مجددا با همان دامنه‌ی اصلی .org فعالیت خود را از سر گرفت و هم‌چنان مشغول به کار است.

    pirate9زندگی‌نامه‌ی موسسان وبگاه «پایرت بی» (Pirate Bay)+عکس

    «گاتفرید سوارثولم» سمت راست، جولین آسانژ در سمت چپ، هر کدام خواهان آزادی طرف مقابل شدند.

    «جولین آسانژ» (Julian Assange) موسس «ویکی‌لیکس» و «کیم دات‌کام» (Kim Dotcom) موسس «مگاآپلود» از حامیان «پایرت بی» هستند و هر کدام به سهم خود در انتشار اطلاعاتی که به ظن آن‌ها توسط افراد صاحب‌نفوذ، ابرشرکت‌ها و دولت‌ها از مردم مخفی شده بود تلاش کرده‌اند.

    ‌‌  ‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌

    نظر شما درباره «مالکیت معنوی» و قانون «حق نشر» چیست؟ فکر می‌کنید کشورهایی که به ایده‌ها و اندیشه‌ها به مثابه کالا نگاه می‌کنند و بر آن‌ها قوانین مشابه (قانون حق نشر یا Copy Right) وضع می‌کنند موفق‌ترند یا مملکت‌هایی که حقوق افراد بر اندیشه‌هایشان را نادیده می‌گیرند؟ اصولا فکر می‌کنید در یک جامعه‌ی آرمانی افراد باید یافته‌های خود را به اشتراک بگذارند یا برعکس از آن به نفع خود استفاده کنند؟ آیا راهی میانه می‌توان پیدا کرد؟

    زندگی‌نامه‌ی موسسان وبگاه «پایرت بی» (Pirate Bay)+عکس

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • چاپ کتاب اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال