نیکوترین عادت تفکر است و حکمت زاده تفکر.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » دولت دوازدهم جهت توسعه چابهار دست بجبند ، چشم طمع چشم بادامی‌ها به بندر چابهار

    دولت دوازدهم جهت توسعه چابهار دست بجبند ، چشم طمع چشم بادامی‌ها به بندر چابهار

    بندر گوادر پاکستان در حال تکمیل زیرساخت‌های خود است و چینی‌ها حدود ۵۰ میلیارد دلار در این بندر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این در حالی است که با زیر ساخت‌های

    دولت دوازدهم جهت توسعه چابهار دست بجبند ، چشم طمع چشم بادامی‌ها به بندر چابهار

    به گزارش خبرنگار راه و شهرسازیگروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، سفر به سرزمین شگفتی های چابهار مهم است چون یکی از پررونق ترین مناطق آزاد ایران، تنها بندر اقیانوسی و یکی از عالی ترین مناظر دنیا را در خود جای داده است.
    چابهاری که در استان سیستان و بلوچستان و در دورترین نقطه کشور عزیزمان ایران جا خوش کرده و لنگرگاه آن توانایی پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیمای را دارد.

    عبارات مهم : سرمایه گذاری – صندوق توسعه

    چابهار با مساحتی حدود ۱۷ هزار و ۱۵۵ کیلومتر در منتهی الیه جنوب شرقی کشور عزیزمان ایران در کنار آبهای گرم دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته و از شمال به شهرستان های ایرانشهر و نیک شهر، از جنوب به دریای عمان، از شرق به پاکستان و از غرب به استان های کرمان و هرمزگان محدود می شود.

    همجواری منطقه آزاد چابهار با دریا و نزدیکی اش به مدار رأس السرطان و قرار گرفتن در مسیر بادهای موسمی شبه قاره هند و جبهه های استوایی باعث شده است که این منطقه آب هوایی گرمسیری، معتدل و با رطوبت نسبی باشد. جالب است بدانید که چابهار گرمترین نقطه کشور در زمستان و خنک ترین بندر جنوبی کشور عزیزمان ایران در تابستان هست.

    براساس این گزارش چابهار دارای ۲ بندر بزرگ و مهم از جمله شهید بهشتی و شهید کلانتری است که این ۲ اسکله تاکنون چه در وقت جنگ و چه بعد از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.

    اسکله شهید بهشتی با مساحت ۲۴۰ هکتار و محوطه های بارانداز ۱۶ هکتار، انبارهای مسقف ۳۰ هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری دارای ۳۰ هزار متر مربع مساحت، ۳۵ هزار متر مربع بارانداز، ۳۰ هزار مترمربع انبار مسقف و ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری هست، بندر شهید بهشتی از سال ۱۳۶۲ همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال افتتاح شده است هست.

    طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در پنج مرحله با اعتبار ۳۴۱ میلیون دلار از سال ۱۳۸۷ شروع شده است و پیمانکار اجرایی این طرح که برنده مناقصه شد، قرارگاه خاتم الانبیا هست.

    مقرر شده است است در مرحله نخست این طرح، ظرفیت حمل و نقل دریایی بندر چابهار، از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن زیاد کردن یابد.

    براساس این گزارش با توجه به موقعیت بسیار عالی بندر چابهار بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز کشورهای شرقی، چشم طمع به این بندر با عظمت دوخته اند و این در حالی است که دولتی ها نتوانسته اند از این موقعیت عالی به خوبی استفاده کنند.

    آینده کریدور شمال – جنوب در دست چابهار خواهد بود

    در همین خصوص سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی، با توضیح اینکه دولت اهمیت خاصی جهت بندر چابهار قائل هست، گفت: بندر چابهار می تواند محور ترانزیت شرق به آسیای مرکزی و افغانستان باشد و یا حتی به دریای خزر سرویس دهد و ترانزیت زیادی از طریق این بندر انجام شود. با این حال هم اکنون بندر گوادر پاکستان در حال تکمیل زیرساخت های خود است و چینی ها حدود ۵۰ میلیارد دلار را در این بندر سرمایه گذاری کرده اند و جهت کشاندن بزرگراه و آوردن راه آهن برنامه ریزی شده است هست، این در حالی است که در صورت تکمیل زیرساخت ها، راه آهن از غرب چین به پاکستان خواهد رسید و بر اساس اعتقاد گروهی از کارشناسان با پیشرفت این پروژه چابهار موقعیت خود را از دست خواهد داد.

    وی به تفاوت های فعلی بندر گوادر پاکستان و چابهار اشاره کرد و گفت: با توجه به نا امنی های موجود در بندر گوادر، چابهار شانس بسیار بیشتری جهت در دست گرفتن محور ترانزیت شرق دارد از طرفی اشتراکات فرهنگی و اجتماعی کشور عزیزمان ایران با افغانستان و تاجیکستان در توسعه این محور تأثیرگذار هست.

    سلامی در خصوص قراردادهای سرمایه گذاری فعلی در بندر چابهار گفت: به غیر از قرارداد مادری که با یک شرکت ایرانی به شکل (بی. ال. تی) جهت توسعه فاز یک بسته شده، قراردادی نیز با هندی ها به شکل (بی. او. تی) به ارزش ۸۵ میلیون دلار جهت طرح توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی بسته شده است است که به علت گسترده بودن پروژه، کمی کُند پیش می رود.

    بهترین وقت جهت به دست آوردن موقعیت ترانزیتی در چابهار


    سلامی با بیان اینکه چین، ژاپن و هند علاقه مند به سرمایه گذاری در چابهار و در گام بعد توسعه ریلی بندر چابهار هستند، گفت: دعوت از ژاپن جهت سرمایه گذاری در چابهار گزینه بسیار مناسبی به نظر می رسد.

    وی هشدار داد که کشور عزیزمان ایران تا زمانیکه در افغانستان و عراق آرامش برقرار نشده باشد، وقت کسب موقعیت ترانزیت منطقه را دارد و گفت: در صورت توفیق همسایه در به دست آوردن امنیت و آرامش، موقعیت منطقه را از دست می دهیم، در حالیکه الان مناسب ترین وقت جهت به دست آوردن موقعیت ترانزیتی و تثبیت آن هست.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی از اعلام آمادگی هند جهت توسعه ریلی چابهار خبر داد و گفت: در کنار تلاش های هند اعلام آمادگی ژاپن به این معنا است که برگشت سرمایه در چابهار حتمی است و کشور عزیزمان ایران هر چه سریعتر باید از یکی از پیشنهادهای سرمایه گذاری استفاده کند و البته این یک عنوان استراتژیکی است که صرفاً به وزارت راه و شهرسازی برنمی گردد و بسیاری از نهاد ها باید به این باور برسند که این خط راه آهن می تواند در برطرف بیکاری، مهاجرت و آبادانی منطقه تأثیرگذار باشد.

    اپراتور نهایی بندر شهید رجایی تا ۲ هفته آینده گزینش می شود

    محمد سعیدنژاد مدیر عامل شرکت بنادر و دریا نوردی در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گفت: یکی از دلایل طولانی شدن این امر سرمایه گذاری توأم خارجی ها با اپراتور داخلی بوده تا به یک کار یکسان ایرانی و خارجی تبدیل شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در فاز دو بندر شهیدرجایی سرمایه گذاری بخش شخصی نداریم، افزود: میزان سرمایه گذاری فاز ۳ حدود ۳۰۰ میلیون دلار هست.

    وی با بیان اینکه در بندر چابهار مجموعاً ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری صورت گرفته هست، اظهار کرد: از محل منابع داخلی شرکت ۳۰۰ میلیون دلار، از محل سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی و شرکت بنادر ۴۳۰ میلیون دلار، از محل قرارداد تأمین فاینانس با هندی ها ۱۵۰ میلیون دلار و از محل قرارداد BOK با هندی ها ۸۵ هشتاد و پنج میلیون دلار سرمایه گذاری صورت گرفته هست.

    همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بخشی از تجهیزات این بندر خریداری شده است ، بخشی در حال حمل و بخشی دیگر در حال امضای قرارداد هست، ولی به طور کلی فرآیند خرید تجهیزات تا آخر سال وقت می برد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر فاز یک بندر چابهار ظرفیت آن چنانی ندارد و نشانه گذاری ما باید توسعه هر ۵ فاز باشد که این هم سرمایه گذاری خیلی زیادی را می طلبد. نشانه گذاری نهایی ظرفیت ۸۰ میلیون تُنی است که در آبادانی و عوض کردن رویکرد اقتصادی شرق می تواند، تأثیرگذار باشد.

    نقش استراتژیک بندر چابهار غیر قابل توصیف است

    براساس این گزارش صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هر نوع سرمایه گذاری در نقاط مرزی کشور زمینه اشتغال را در کشور فراهم می کند، افزود: بندر چابهار یکی از بنادر مهم و نیرومند کشور به شمار می رود و نقش استراتژیکی در اصلاح اوضاع اقتصادی کشور دارد.

    وی در ادامه افزود: عملکرد این بندر تا به امروز خوب بوده، ولی باید توافق های مناسبی در این حوزه صورت گیرد تا بتوان از ظرفیت های آنها استفاده کرد، این در حالی است که پروژه اجرایی این بندر با آینده نگری ها انجام شده است هماهنگ نبوده و این امکان وجود دارد که شاید در بخش عملیات اجرایی مشکلی پیش آمده هست.

    سخنگوی کمیسیون عمران یادآور شد: مراحل افتتاح پروژه بندر شهید رجایی در حال انجام است.
    براساس این گزارش در حال حاضر با توجه به موقعیت خاص و استراتژیک بندر چابهار باید دولت دوازدهم بتواند از این وقت استفاده کند و توسعه این بندر را دو چندان کند.
    انتهای خبر/

    واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | صندوق توسعه | منطقه آزاد | پاکستان | شهرسازی | استفاده | ایرانی | قرارداد | ایران | میلیون

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال