اینترنت همانند دریاست ، کسی که آن را نمی شناسد همانند کسی ست که شنا را نمی داند.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » صنعت چرم مستعد، ولی آکنده از کاستی‌های ریز و درشت

    صنعت چرم مستعد، ولی آکنده از کاستی‌های ریز و درشت

    صنعت چرم،از نمونه ظرفیت ها و وقت های اقتصادی به شمار می رود که بنا به دلایلی از جمله مستهلک بودن تجهیزات و عدم تعریف برنامه ریزی مناسب نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد.

    صنعت چرم مستعد، ولی آکنده از کاستی‌های ریز و درشت

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،صنعت چرم از نمونه وقت هایی به شمار می رود که در صورت تعریف و طراحی برنامه ریزی مدون و اصولی،قادر است علاوه بر اشتغالزایی موثر و برجسته،در بخش های صادراتی و ارز آوری غیر نفتی نیز به قطبی تعیین کننده مبدل شود.

    به واقع صنعت چرم سازی،از ارتباط تنگاتنگی با دامداری برخوردار است و به تعبیری هر آنچه ظرفیت و زمینه فعالیت دامداری و دامپروری ارتقاء یابد به همان میزان بستر و روند توسعه در این صنعت نیز هموار و تسریع خواهد شد.

    با نیم نگاهی به تاریخچه و پیشینه مشاغل در کشور عزیزمان ایران زمین،به این توصیه پی خواهیم برد که از دیرباز زراعت و دامداری دو کانون مهم و خاص فعالیتی در این مرز و بوم به شمار می رفته و در چنین شرایطی،صنعت چرم سازی نیز از قدمتی دیرین و طولانی مدت برخوردار است.

    صنعت چرم مستعد، ولی آکنده از کاستی‌های ریز و درشت

    علیرغم اندوخته شدن تجربیاتی گرانمایه در این عرصه،لذا به علت وجود پرسشها و کاستی های فراوان،صنعت مذکور نتوانسته به جایگاه و رتبه واقعی خود دست یابد.

    در ذیل این گزارش در گفتگو با بعضی از فعالان این حوزه و کارشناسان اقتصادی،دلایل و عوامل انزوا و رخوت زدگی و راهکارهای برون رفت از انسدادها و معضلات مرتبط با این صنعت،مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

    صدای بحران در صنعت چرم سازی به گوش می رسد

    محمدرضا گلچین،یکی از فعالان حوزه چرم سازی در غرب استان پایتخت کشور عزیزمان ایران در گفتگو خبرنگار با صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به لزوم بهره گیری حداکثری از ظرفیت های بالقوه موجود در کشور در جهت توسعه و شکوفایی هر چه زیاد اقتصاد،اظهار داشت:به واقع چرم سازی تلفیقی است از هنر و صنعت که در صورت تبحر و نگاه تخصصی به آن،قادر خواهیم بود از وقت هایی که در سایه فعالیت در چنین حوزه ای حاصل می شود به توفیق اقتصادی بسیاری دست یابیم ولی متاسفانه آنچنان که شایسته و بایسته است نتوانسته ایم از توانمندی های موجود در این عرصه،استفاده کنیم.

    وی افزود:متاسفانه بعضی بی برنامگی ها ،رکود اقتصادی و ضعف ها و نارسایی های تجهیزاتی باعث شده است تا آرام آرام صنعت اشاره شده است به انزوایی تدریجی سوق پیدا کند و در صورت استمرار اوضاع موجود،یکی از درخشان ترین هنرها و صنایع سنتی این مرز و بوم به زوال و خاموشی دچار خواهد شد.

    صنعت چرم،از نمونه ظرفیت ها و وقت های اقتصادی به شمار می رود که بنا به دلایلی از جمله مستهلک بودن تجهیزات و عدم تعریف برنامه ریزی مناسب نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد.

    گلچین عنوان کرد:یکی از کمبودهای جدی در این بخش،به کمبود مواد پایه یا اولیه که همان پوست خام است باز می گردد و مشخص نیست در شرایطی که شاهد واردات گوشت قرمز و حیوان زنده به کشور هستیم علت و توجیه ایجاد بعضی محدودیت ها در مسیر واردات پوست چیست.

    این فعال در حوزه چرم سازی گفت:متاسفانه دام های داخلی ما نیز به علت گرایش به دامداری سنتی از یکسو و ظهور بروز بعضی امراض در آنها،به میزان کافی تامین کننده پوست خام مورد نیاز صنعت چرم سازی نمی باشند که می طلبد جهت برون رفت از چنین وضعیتی،تدابیر و راهکارهایی سازنده اتخاذ،تعریف و عملیاتی شود.

    وی افزود:فاصله گرفتن از صادرات نفتی و توجه و تمرکز به محصولات غیر نفتی مستلزم لحاظ نمودن دقت نظر و توجه مضاعف است،اما متاسفانه بعضی بی تدبیری ها باعث شده است تا نتوانیم آنچنان که باید از وقت ها و ظرفیت های بالقوه موجود در کشور به نحو شایسته ای بهره برداری کنیم و بعضی از اظهار نظرها صرفا در حد شعار و نظریه پردازی بدون عمل باقی می ماند که این رویه و رویکرد علی رغم منویات مقام معظم رهبری و تاکید معظم له به استفاده حداکثری از توانمندی های بومی و داخلی به نظر می رسد.

    از رکود اقتصادی تا فروش چرم نیمِ ساخت با کمترین قیمت به رقبای خارجی

    صادق رضایی وفا،یکی از فعالان چرم سازی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به لزوم حمایت مضاعف از صنعت چرم سازی کشور گفت:رکود اقتصادی و کم کردن قدرت خرید مردم نظام عرضه و تقاضا را با اختلالاتی همراه ساخته و در شرایطی که تقاضا کنندگان توان پرداخت هزینه کیف،کفش و محصولات تولید شده است از چرم طبیعی را ندارند،واردات چرم مصنوعی با چنان حجمی همراه شده است که عملا اقبال به این تولیدات اعم از دستی،سنتی و صنعتی با اُفت ملموسی مواجه شده است است.

    وی افزود:نتیجه این عارضه،در تعطیلی بسیاری از واحدهای تولید کننده محصولات چرمی هویدا می شود و کم نیستند مراکزی که از چرم دوزی به فوم دوزی و تولید محصولاتِ مصنوعیِ بی کیفیت مُبَدَل شده است اند.

    رضایی وفا عنوان کرد:حتی در محصولات وارداتی نیز این معضل مشاهده می شود و بسیاری از تولیدات از کشور چین به چرم هایی معطوف می شود که تلفیقی از مواد مصنوعی و طبیعی به شمار می روند که از حیث ظاهر،عموم مردم قادر به تشخیص آن نمی باشند.

    صنعت چرم مستعد، ولی آکنده از کاستی‌های ریز و درشت

    این فعال در حوزه تولید چرم عنوان کرد:در چنین شرایطی،تعطیلی و کم کردن ظرفیت تولید چرم طبیعی امری غیر منتظره نخواهد بود و باید با تعریف و طراحی تمهیدات اصولی،نسبت به پشتیبانی از تولیدات داخلی و بهره گیری حداکثر از ظرفیت اشتغالزایی موجود در این بخش اقدام شود.

    وی افزود:کمبود نقدینگی و سود بالای تسهیلات بانکی،از دیگر معضلاتی است که عملا تنفس و بقاء را جهت صنعت چرم کشور و واحدهای تولیدی کوچک،متوسط و حتی عمده،سخت و سخت ساخته و امید آن داریم با ورود دستگاه های ذیربط،وام ها و تسهیلات موردنیاز ، با اولویت گذاری هوشمندانه به بخش هایی سوق داده شوند که خروجی و کارکردی موثر و سازنده را به همراه داشته باشد،در غیر اینصورت پرداخت وام با سود ۲۵ تا ۳۰ درصدی دردهایِ این صنعت و فعالیت قدیمی که جزئی از تاریخ و فرهنگ این مرز بوم به شمار می روند را ، درمان نخواهد کرد.

    حمید مروت،یکی دیگر از فعالان عرصه چرم سازی که به علت رکود و پرسشها مالی ناچار به تعطیلی واحد تولیدی خود شده است ،در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،گفت:متاسفانه نوآوری و خلاقیت چندانی در این حِرفِه دیده نمی شود ، لیکن انگیزه بسیاری از فعالان این حوزه سلب شده است و در شرایطی که میل و اقبال عمومی به سمت و سوی محصولات ارزان قیمت گرایش پیدا می کند،نمی توان خلاقیت و نوآوری چندانی را از سوی فعالان این بخش، انتظار داشت.

    وی افزود:دستگاه ها و ادوات تجهیزاتی مرتبط با این حوزه فعالیتی نیز بسیار قدیمی هستند و به علت رکود و عدم وجود رونق کافی،عملا به روز سازی آن سخت و سخت شده است و قطعا مجموعه این عوامل در میان مدت و بلند مدت در به انزوا و حاشیه رانده شدن تولیدکنندگان محصولات چرم طبیعی و حتی فعالان صنعتی این بخش تاثیر گذار خواهد بود.

    صنعت چرم،از نمونه ظرفیت ها و وقت های اقتصادی به شمار می رود که بنا به دلایلی از جمله مستهلک بودن تجهیزات و عدم تعریف برنامه ریزی مناسب نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد.

    مروت در خاتمه یادآور شد:صنعت چرم سازی و فعالیت های موسوم به صنایع دستی مرتبط،عرصه ای درآمدزا و اشتغالزا محسوب می شوند که بدون تردید با حمایت هر چه زیاد شاهد نتیجه های و ثمرات درخشانی در سایه این فعالیت خواهیم بود. در غیر اینصورت روند تنزل،خاموشی و رخوت در این فعالیت،در آینده نیز ادامه می یابد و در چنین شرایطی مُتِضَرِرِ مهم عارضه مذکور نیز مردم،کشور و اقتصاد این مرز بوم خواهد بود.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: رکود اقتصادی | کشاورزی | دامداری | خبرنگار | واردات | کشاورزی | وارداتی | محصولات | اقتصادی | طبیعی | تجارت

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • چاپ کتاب اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب خارجی