تنها راه تغییر یافتن یک تصمیم واقعی است.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » از داف های عاشق کش دیروز تا پلنگ های دماغ سربالا و لب پروتز شده است امروز

    از داف های عاشق کش دیروز تا پلنگ های دماغ سربالا و لب پروتز شده است امروز

    پلنگ‌های تازه بعضی از دختران ایرانی هستند با چهره‌های خاص و آرایش‌های خاص‌تر. آن‌ها اغلب در اینستاگرام يافت مي شوند و ظاهری شبیه به يكديگر دارند. بینی های

    از داف های عاشق کش دیروز تا پلنگ های دماغ سربالا و لب پروتز شده است امروز

    پلنگ های تازه بعضی از دختران ایرانی هستند با اشخاص خاص و آرایش های خاص تر. آن ها اغلب در اینستاگرام يافت مي شوند و ظاهری شبیه به يكديگر دارند. بینی های کوچک و سربالا، موهای تا آخرین حد روشن یا تیره، لنز های رنگی و مژه های مصنوعی، گونه ها و لب های پروتز شده است و بدن های که اغلب مثل صورت ها زیر تیغ جراحی رفته اند.

    دلایل ظهور دختران با صورت خاص در فضای مجازی

    روزنامه قانون نوشت: تصویرغالبی که از گربه سانی به نام پلنگ در تاریخ بشر وجود داشته، بدن کشیده، پوست زرد، خال خال های سیاه، چشم های نافذ و خوی شکارگری هست. این تصویر غالب ولی مدتی است در کشور عزیزمان ایران عوض کردن کرده، چنانچه اكنون روزی چند بار این واژه را از دختران و پسران جوان می شنویم بی آنکه پلنگی درکوچه و خیابان کمین کرده باشد!
     

    عبارات مهم : عمل جراحی – اینستاگرام
    به طور حتم شما نيز این واژه را شنیده اید و معنای تازه آن را خوب می دانید، حتی ممکن است آن را به کار برده باشید یا اگر زن باشید، در جهت تبدیل شدن به آن کوشیده باشید. درست هست؛ پلنگ های تازه بعضی از دختران ایرانی هستند با اشخاص خاص و آرایش های خاص تر. آن ها اغلب در اینستاگرام يافت مي شوند و ظاهری شبیه به يكديگر دارند. بینی های کوچک و سربالا، موهای تا آخرین حد روشن یا تیره، لنز های رنگی و مژه های مصنوعی، گونه ها و لب های پروتز شده است و بدن های که اغلب مثل صورت ها زیر تیغ جراحی رفته اند. اطواری که به تناسب صورت و خود قشنگ پنداری بروز می دهند نیز، تقریبا یکسان است.
     
    نگاه کردن در دوربین گوشی موبايل، چشم چرخاندن، نگاه هایی که تلاش می کنند نافذ باشد و بعد خنده های مصنوعی. نوعی قشنگی عاریه ای که بسیاری از زن ها این روزها حاضرند حتی وام بگیرند و سال ها قسط بدهند ولی از آن بهره مند شوند. واقعیت این است که از عبارتی به جز تبدیل شدن نمی توان جهت آن ها استفاده کرد، همان گونه که شاید نتوان واژه «زن» را جهت ارزش به کار برد.
     
    زیبایی و زنانگی ذاتی با ساختگی بودن صورت ها در تضاد است و در تفکیکی که نمی دانم از کجا آمده ولی بیراه نيز نیست، این افراد در ذهن جامعه از زن به پلنگ تبدیل شده است اند. کافی است تصویر چند سال قبل ارزش را با صورت فعلی مقایسه کنید، باور نمی کنید! مدتی قبل چالشی در اینترنت باب شد که تصویر شناسنامه زن ها را با تصویر فعلی ارزش مقایسه می کرد. جنبه طنز داشت و البته زن هایی که تصویر ارائه می دادند، شجاع معرفی می شدند؛ با این حال قشنگی متعادل و دلچسب بعضی از صورت ها قبل از جراحی و دستکاری های گوناگون، جای افسوس داشت.
     
    تغییر نگاه زنان به مقوله زیبایی
     
    اين نوع پلنگ های ایرانی معتقدند که سلیقه مردان جهت گزینش آن ها عوض شده است هست. این البته چیزی بیش از فرافکنی به نظر نمی رسد؛ آیا که آنچه این روزها سلیقه گروهی از مردان را عوض کردن داده، نگاه متفاوت زنان به مقوله قشنگی هست. زنانی که خیلی از آن ها در چهارچوب جامعه ای که پیشینه ای سنتی و به شدت مردسالار دارد، راهی جز قشنگی جهت حفظ مردان سنتی و زندگی و داشته های خود نیافته اند و این تفکر را از روزهایی که زیر چادر و روبنده پنهان بودند و اسم خود را نمی توانستند امضا کنند، تا این دوره که صاحب استقلال و شأن اجتماعی و تحصیلات هستند، در دل نسل ها حمل کرده و با خود آورده اند.
     
    نسل امروز ولی به عاصی ترین و باورناپذیرترین شکل ممکن، تعریف خود را از قشنگی ارائه می دهد و اعتماد به نفس دنبال کردن آن را نيز دارد. «مرجان» دختر ۲۲ ساله ای است که قصد دارد عمل جراحی درشت کردن چشم انجام دهد. زیاد از نوع عمل ولی جالب این است که این دختر نمی ترسد! می گوید راحت تر از جراحی بینی هست، بیهوشی ندارد و تمام مدت عمل با دکتر در ارتباط هستید. می گویم مگر ممکن است جراحی روی چشم راحت باشد؟ تاکید می کند که هست! صورت بانمک و البته بینی عملی و چشم هایی به نسبت صورت اش قشنگ دارد. به «قانون» گله می کند که آیا بیمه، عمل های جراحی قشنگی را پوشش نمی دهد! می خواهد چشم هایش از داخل بزرگ تر و باز تر و کشیده تر باشند.
     
    به گفته خودش پدر و مادرش راضی هستند که بعید می دانم. می پرسم حالا بعد از عمل با چشم های قشنگت چه کار می خواهی بکنی؟ می گوید: «هیچی، مگر شما بدتان می آید قشنگ باشید؟» و در این هیچ چیز گفتنش، همه چیز هست. از عطش به دست آوردن مرد مورد علاقه گرفته تا انتشار تصویر از چشم های درشتش در اینستاگرام. «سپیده» ۲۵ ساله ولی ازدواج کرده و به گفته خودش تغییرها متعلق به بعد از ازدواج هست. سپیده، جراحی بینی و پروتز لب را تجربه کرده و وقتي می پرسم که تفاوت واکنش‌ها همسرت قبل و بعد عوض کردن تو چه بود؟ می گوید که همسرم با جراحی بینی موافق بود با پروتز لب نه، با این حال الان هر دو برایش عادی شده است هست. می پرسم عادی شدن برایت سخت است؟
     
    برای جواب دادن سردرگم هست. کمی مکث می کند و بعد نه چندان مطمئن پاسخ می دهد که نه و دلایل همیشگی عادی شدن زن و مرد را ردیف می کند. بااین حال تصویر های سپیده در پیج اینستاگرام او لایک می خورند و او تصویر های زیادی در صفحه اش دارد. می پرسم همسرت هم لایک می کند؟ می گوید که همسرش پیج اینستاگرام ندارد!
     
    دیده شدن، به بهای شباهت به پورن استار
     
    گروهی از مردان البته از این صورت ها استقبال می کنند، ولی اغلب افرادی که آن ها را مورد تمسخر قرار می دهند نيز مردها هستند. قابل انکار نیست که قشنگی یکی از معیارهای همیشگی مرد جهت گزینش زن بوده ولی حتی تعریف مردان از قشنگی با آنچه این روزها زنان ایرانی در شبکه های مجازی از خود به نمایش می گذارند، زمین تا آسمان متفاوت هست. مدتی قبل یکی ازبازیگران خارجی، جهت انجام عمل جراحی به کشور عزیزمان ایران مراجعه کرد. از سر و صدای ورود این شخص به کشور عزیزمان ایران به عنوان مهد جراحی که بگذریم، او در مصاحبه ای گفته بود در کشور عزیزمان ایران زنانی دیدم که شبیه پورن استارها بودند!
     
    مدتی قبل یکی از مجلات فرانسوی نیز، چنین تعبیری از کشور عزیزمان ایران ارائه داده بود. این در حالی است که این زنان بر خلاف ظاهری که جهت خود ساخته اند، در باطن همان زنان عادی هستند که ممکن است جهت آخر یک رابطه عاطفی هفته ها گریه کنند یا با دیدن هدیه ای که دوست دارند، ذوق کنند. آن ها به پیچیدگی اسمی که جهت ارزش گذاشته شده است نیستند. آن ها فقط دیده نشده اند و نسل تازه در کنار میل به شدید به دیده شدن، این اعتماد به نفس کاذب را نيز دارد که خود را در مرکز توجه قرار دهد؛ حال به بهای شباهت به پورن استار و تبعات آن از قبیل تمسخر و کامنت هایی که همه با آن آشنا هستیم، تا اطلاق واژه ای به نام «پلنگ». در این خصوص «مریم یزدان بخش» جامعه شناس در گفت و گو با «قانون» می گوید که :« در جامعه ما زن ها هنوز به خودباوری جایگاهی که تاکنون به دست آورده اند یا جایگاهی که می توانند به دست بیاورند، نرسیده اند.
     
    اما دیده اند که هنگامی که قشنگ یا متفاوت هستند، مورد توجه قرار می گیرند و به همان نسبت حتی در مواقعی کارشان سریعتر راه می افتد. زنان در جوامع دیگر این اعتماد به نفس را دارند که با اشخاص آراسته و طبیعی در محل کار و خیابان و حتی مراسم های رسمی حضور یابند». وي ادامه می دهد:«ما ناگهان از سنت به سوی مدرنیته پرتاب شده است ایم و زنان، وقت حضور در جامعه یافته اند؛ حال عده ای در انتظار این پرش بوده اند و ازآن وقت ساخته اند، عده ای دیگرنيز سردرگم شده است اند و این سردرگمی حتی در صورت ها خود را نشان داده هست. دیگر به ایرانی ها شباهت ندارند، ولی هنوز همان روال سنتی را در واکنش‌ها حفظ کرده اند. به عنوان نمونه ممکن است یکی از همین زنان را ببینید که همچنان فکر می کند جهت احقاق حقش باید در خیابان جیغ بکشد یا جهت حفظ همسرش، ارتباط او را با خانواده قطع کند؛ در حالی که ظاهر مدرن اغراق شده است اش حتی خارجی ها را متعجب می کند».
     
    پلنگ یا ضعیفه؟
     
    یزدان بخش همچنین اعتقاد است که نقش تاکید همیشگی خانواده و جامعه بر حفظ ظاهر در جامعه ایرانی را نمی توان نادیده گرفت. از کودکی این را شنیده ایم که ظاهرت را حفظ کن و این جمله به شیوه های گوناگون در جایگاه های متفاوت به رخ ما به خصوص به رخ زنان و دختران کشیده شده است یعنی اهمیت حفظ ظاهربه هر شکل، آن مرتبه ای که نباید را در ذهن ما به خود اختصاص داده هست. این است که خیلی از زن های ایرانی را اگر در منزل ببینید، نمی شناسید! خیلی از زن هایی که به اصطلاح پلنگ اینستاگرام هستند را اگر سرزده در منزل های ارزش ببینید، شوکه خواهید شد.
     
    حفظ ظاهر در جامعه ما حرف اول را می زند و زن ها در انظارعموم بیش از آنچه باید به خود اهمیت می دهند. حال اهمیت ظاهر و حفظ آن را به جامعه ای تعمیم دهید که مردان آن به زنی که قشنگ نباشد به آسانی توهین می کنند، به طور مسلم میل به بی نقص بودن به نحوه بیمارگونه ای در این جامعه به نمایش گذاشته خواهد شد. واقعیت است و بارها دیده ایم که یک مرد، زمانی که قدرت مقابله با زنی را نداشته به خود اجازه داده صورت یا نقص ظاهری اورا به تمسخر بگیرد. در چنین جامعه ای اغلب زنان به هر راهی متوسل می شوندکه قشنگ باشند، موجی به راه خواهد افتاد و صورت ها عوض کردن خواهد کرد. بعد همزمان با ورود تکنولوژی های جدید، زنان قدرت و ابزار به رخ کشیدن این صورت ها را در اختیار می گیرند. ناگهان دیده می شوند. تصویری که در صفحات مجازی قرار می دهند هزار باردیده می شود و زیر عکس، سیلی از نظرات به راه می افتد. صاحب تصویر می بیند که عده زیادی زیر تصویر او در حال کشمکش هستند، یکی به او فحش می دهد،دیگری طرفداری می کند و بعدی قشنگی اش را ستایش می کند. سیل درخواست های دوستی به سمت او سرازیر می شود و مردها، به هر منظور که شده است تلاش می کنند با او ارتباط برقرار کنند؛همه این ها فقط جهت تصویری است که او از صورت و آرایش خاصش منتشر کرده. فکر می کنید جهت زن ایرانی با پیشینه ای به عنوان «ضعیفه» از سوی مردان و نگاه های جنسیتی حاکم بر جامعه، دریافت این میزان از توجه به پلنگ شدن نمی ارزد؟»
     
    آنچه مسلم است معیارهای قشنگی در جهان، بینی و گونه و رنگ چشم نیست. معیارهای جهانی قشنگی مشمول بر پوست، تناسب اندام، سلامت دندان، موها، فواصل اجزای صورت و مواردی از این دست هستند. از این رو صورت ای که شاید این روزها در کشور عزیزمان ایران به نظر معمولی برسد، می تواند از نظر معیار جهانی قشنگ تلقی شود. روند جراحی های قشنگی در کشور عزیزمان ایران ولی از جراحی بینی شروع شد و به انواع و اقسام جراحی ها رسید. امروزه آمار جراحی بینی چنان بالا رفته که فقط در پایتخت کشور عزیزمان ایران هر سال ۳۰ هزار عمل جراحی بینی انجام می شود. بااین حال در این خصوص نیز کاری جز خنده و تمسخر نداریم. زنان در کشور عزیزمان ایران هیچ گاه آن گونه که باید به عنوان زن دیده نشدند. زمانی به آن ها ضعیفه گفتند و زمانی نيز لقب پلنگ دادند.
     
    حتما جمع های پسرانه را دیده اید که دور یک گوشی جمع شده است اند و در مورد تصویری صحبت می کنند، چه با تمسخر و چه تحسین. صاحب عکس، یک زن ایرانی است که پشت دیوار غیر قابل دسترس شبکه های مجازی، قشنگی ساختگی اش را عرضه می کند. دست پرورده همین جامعه است و تا آخر نیز، بیخ ریش همین جامعه خواهد ماند. حال چه بخندیم چه نه، نسل پلنگ فعلا از اینستاگرام منقرض نخواهد شد.

     

    از داف های عاشق کش دیروز تا پلنگ های دماغ سربالا و لب پروتز شده است امروز

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: روزنامه قانون

     

    واژه های کلیدی: عمل جراحی | اینستاگرام | دختران | تصویری | ایرانی | پروتز | مردان | جراحی | تصویر | ایران

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • کتاب اورجینال
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf