برخي برده به دنيا مي آيند، ديگران برده مي شوند و باز عده اي به سوي برده داري جذب مي شوند.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » راهکاری جهت خروج از انحصار تولیدی ، الگوی توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط، مخرب است یا سازنده؟

    راهکاری جهت خروج از انحصار تولیدی ، الگوی توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط، مخرب است یا سازنده؟

    اهمیت حمایت از بنگاه های صنعتی و تولیدی همواره از موضوعاتی است که مورد تأکید کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی قرار داشته، امری که تلاش می شود ضروریات و دستاوردهای احتمالی آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

    راهکاری جهت خروج از انحصار تولیدی ، الگوی توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط، مخرب است یا سازنده؟

    به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، اساساً تحقق و دستیابی به توسعه اقتصادی، بدون وجود استراتژی و نقشه راهی اصولی، هدفمند و کارآمد میسر نخواهد شد. به واقع سیاست های اتخاذ شده است و نحوه اجرای آن، مهم ترین ضرورت جهت پیشبرد اهداف اقتصادی کشور به شمار می رود که در طول سالیان اخیر، سیاست های موسوم به اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راهی جامعه،کامل، منطقی و مُنبَعِث از نیازهای واقعی کشور به عنوان استراتژی و مسیر حرکتی دستگاه های ذی‌ربط و اثرگذار در حوزه اقتصادی و تولیدیِ کشور مد نظر قرار گرفته است.

    یکی از مؤلفه های حائز اهمیت در تحقق سیاست های مذکور به نقش آفرینی بنگاه های تولیدی و صنعتی باز می گردد که قطعاً نتیجه، بازخورد و کمیت و کیفیت خروجی آنها در تسریع و تسهیل حصول اهداف مورد نظر بسیار نافذ و تعیین کننده خواهد بود.

    فرهاد پایدار،دانش آموخته رشته اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به نقش برجسته و تعیین‌کننده بنگاه های تولیدی و اقتصادی ( اعم از کوچک و میانگین یا بزرگ ) در توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور، اظهار داشت: در این میان، بعضی به اهمیت زیاد بنگاه های بزرگ به نسبت بنگاهای کوچک قائل هستند و بعضی دیگر بالعکس، نقش بنگاه های کوچک را سازنده و مؤثرتر از بنگاه های بزرگ تصور می کنند.

    وی افزود: به اعتقاد بنده جهت دستیابی به اقتصادی شکوفا و بالنده توجه به هر دو بنگاه کوچک و بزرگ مهم است و منزوی یا منفعل ساختن هر یک از عرصه های مذکور باعث تحمیل خساراتی جدی به کشور خواهد شد.

    راهکاری جهت خروج از انحصار تولیدی ، الگوی توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط، مخرب است یا سازنده؟

    دانش آموخته رشته اقتصادگفت: عمده بحث بنده در این خصوص، ناظر بر بنگاه های صنعتی و تولیدی است که به نوعی نمی‌توان آن را مستثنی از عرصه اقتصادی فرض نمود لیکن انگیزه هر بنگاه صنعتی اعم از کوچک، میانگین یا بزرگ به حوزه های اقتصادی گره خورده و اساساً منفک ساختن دو حوزه صنعت و اقتصاد ناممکن است.

    پایدار عنوان کرد: ولی اگر از منظر و زاویه اولویت گذاری به عنوان نگریسته شود توجه به بنگاه های کوچک و متوسطِ صنعتی در شرایط فعلی کشور ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

    وی افزود: ثمراتِ نقش آفرینی و حمایت از بنگاه‌های کوچک و میانگین در مردمی‌تر شدن اقتصاد، نقش آفرینی سازنده تمامی اقشار و گروه های اجتماعی، بسترسازی جهت شکوفا شدن توانایی ها و استعدادها و تکیه شایسته تر به ظرفیت های بومی و درونی نِمود پیدا می‌کند.

    دانش آموخته رشته اقتصاد گفت: با عنایت به نیاز بنگاه های بزرگ به سرمایه‌گذاری های کلان و لزوم نقش آفرینیِ دولت در عرصه های این‌چنینی، حرکت در مسیر حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط، ضریب فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی و همکاری فعالانه تر بخش شخصی را تقویت می‌کند.

    اهمیت حمایت از بنگاه های صنعتی و تولیدی همواره از موضوعاتی است که مورد تأکید کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی قرار داشته، امری که تلاش می شود ضروریات و دستاوردهای احتمالی آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

    پایدار گفت: از سوی دیگر تجارب گذشته نشان داده، ورود بنگاه های بزرگ، ضریب و زمینه انحصار را فراهم می سازد لیکن کسی توانایی مسابقه با چنین غول های صنعتی و اقتصادی را نخواهد داشت و به تبع در چنین شرایطی، بنگاه های صنعتی و تولیدی کوچک و میانگین منزوی و منفعل خواهند شد.

    وی افزود: البته طرح این عنوان به معنای سرکوب و منزوی ساختن بنگاه های بزرگ نیست، لیکن اساساً تحقق چنین امری نه منطقی و نه امکان پذیر خواهد بود و به هر حال در بعضی از حوزه ها، مصالح، اقتضائات و ملاحظات و منافع کشور و توان ناکافی بنگاه‌های کوچک و میانگین جهت ایفای نقش در حوزه های کلان ، ایجاب می‌کند تا دولت با عنایت به توانمندی هر چه بیشتری که از آن برخوردار هست، حضور پررنگ تری داشته باشد ولی این به معنای پر و بال دادن افسار گسیخته به بنگاه های بزرگ نیست.

    بسیاری از کشورهای توسعه یافته،حمایت از بنگاه های کوچک و میانگین را در اولویت قرار داده اند

    صدیقه نظم پرور، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به لزوم نگاه منطقی، اصولی و عقلانی به هر دو حوزه بنگاه های صنعتی کوچک و بزرگ گفت: باید با تقسیم بندی اصولی، بستر نقش آفرینی و حمایت از هر دو عرصه را فراهم ساخت ولی در این میان پشتیبانیِ هر چه زیاد از بنگاه های کوچک و میانگین ، مهم تر به نظر می رسد.

    وی افزود: اگر بخواهیم در قالب تعبیری عوامانه این عنوان را تبیین نماییم، می‌توان بنگاههای کوچک و بزرگ را به مثابه فرزندان یک خانواده تلقی کرد که آینده هر دو آنها حائز اهمیت است و اساساً شکست تمامی فرزندان اعم از کوچک و بزرگ جهت والدین او سخت و غیر قابل تحمل خواهد بود ولی به هر ترتیب در مقام قیاس، با وجود عزیز بودن تمامی فرزندان،فرزند کوچک تر نیازمند حمایت هر چه زیاد است.

    نظم پرور گفت: با مطالعه به سیر حرکتی و نحوه پیمایش مسیر پیشرفت و توسعه در کشورهای قدرتمند دنیا همچون آلمان، ژاپن، کره جنوبی و…به این واقعیت پی خواهیم برد که جوامع مذکور نیز، حمایت خود را از بنگاه های کوچک و میانگین پررنگ تر از بنگاه های بزرگ لحاظ کرده اند.

    وی افزود: سهولت مدیریت بنگاه های کوچک، خروجی شایسته تر چنین مجموعه هایی و تأمین سرمایه مورد نیاز آنها به سهولت هر چه زیاد از شاخصه هایی است که بنگاه های کوچک و میانگین را از بنگاه های بزرگ متمایز می سازد.

    راهکاری جهت خروج از انحصار تولیدی ، الگوی توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط، مخرب است یا سازنده؟

    دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: اگرچه بصورت جزئی و خُرد، دستاوردهای بنگاه های کوچک و میانگین در مقایسه با بنگاه های بزرگ صنعتی ناچیز به نظر می رسد، ولی در سطح کلان و فراگیر، خروجی بنگاه های مذکور(کوچک و متوسط)حامل و حاوی نتیجه های و ثمرات ارزنده تری است.

    نظم پرور در خاتمه یادآور شد: یقیناً با اتخاذ سیاست های اصولی و قاعده مند و لحاظ کردن پشتیبانی هایی همچون حمایت های مالی، یارانه ای، مالیاتی، تسهیل و بستر سازی جهت جذب سرمایه گذاری هر چه بیشتر، ارائه آموزش های تخصصی و در نظر گرفتن مُشَوِق های صادراتی، روند توسعه و شکوفایی صنعتی و اقتصادی کشور با سرعت و شتاب هر چه بیشتری همراه می شود که بدون تردید ، نتیجه های و بازخورد این امر در پیشبرد اهداف مرتبط باسیاست های اقتصاد مقاومتی نیز ، ملموس تر و شایسته تر از گذشته نمود پیدا خواهد کرد.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | سیاست ها | اقتصاد | اقتصادی | سیاست | اقتصاد | اقتصادی | بنگاههای صنعتی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • چاپ کتاب آمازون