ضعیف‌الاراده کسی است که با هر شکستی بینش او نیز عوض شود.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » کلاف سردرگم ال سی در تجارت خارجی ، برخی تجار ،قانون تجارت کشور را نادیده می گیرند

    کلاف سردرگم ال سی در تجارت خارجی ، برخی تجار ،قانون تجارت کشور را نادیده می گیرند

    ایجاد تغییرات بنیادی در ساختار و رویکرد‌های تجارت خارجی کشور امری مهم به نظر می‌رسد.

    کلاف سردرگم ال سی در تجارت خارجی ، برخی تجار ،قانون تجارت کشور را نادیده می گیرند

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،بررسی عملکرد کشور در حوزه تجارت خارجی در ۳۹ سال گذشته نشان می دهد که نمودار تراز تجاری کشور ،یک نمودار سینوسی بوده و هر لحظه تغییرات با شیب بالایی را تجربه کرده است.

    بالارفتن صادرات یک محصول در یک دوره زمانی خاص و کم کردن صادرات همان محصول در دوره بعدی ،امریست که تقریبا هر لحظه یکی از چالش های مهم پیش روی تجارت خارجی کشور بوده است.

    کلاف سردرگم ال سی در تجارت خارجی ، برخی تجار ،قانون تجارت کشور را نادیده می گیرند

    اما عملکرد مسوولان در تمام دوره ها، موقتی و همچون مسکنی جهت کم کردن درد در وقت رخداد این اتفاق ها بوده است و این نسخه های زودگذر موجب شده است تا در بعضی دوره ها ، حال تجارت کمی بهتر شود، ولی این روند بی ثبات همچنان در طول سال ها ادامه یافته و نتوانسته راهکار دائمی جهت اصلاح حال صادرات ارائه دهد.

    به نظر می رسد در برهه کنونی و با باز شدن پنجره های زیاد به روی تجارت کشور،زمان آن رسیده که به فکر یک جراحی اساسی ودرمان پایدار بیماری تجارت خارجی باشیم .

    در راستای تحلیل زیاد این عنوان با محمدرضا مودودی ،مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و قائم مقام شرکت توسعه تجارت به گفتگو نشسته ایم که متن کامل آن در ادامه آورده شده است است.

    مشکل مهم در راه بازگشایی ال سی چیست؟

    ایجاد تغییرات بنیادی در ساختار و رویکرد‌های تجارت خارجی کشور امری مهم به نظر می‌رسد.

    بیشترین دادوستد ما در تجارت خارجی با واحد پولی دلار است و از آنجاییکه دلار پول رسمی آمریکاست همه بانک های جهانی مجبور به استعلام از بانک های آمریکایی هستند و به علت اینکه روابط آمریکا با ما هنوز زاویه دار هست، بانک های بزرگ اروپایی در از سرگیری روابطشان با کشور عزیزمان ایران احتیاط می کنند.

    آیا کارها بانک مرکزی در این رابطه کافی بوده است؟

    در ۸ سالی که تحریم ها شدیدتر شد تمامی دنیا در حال تغییرات بود، ولی ما هنوز با همان شیوه های قدیمی در حال فعالیت هستیم و نتوانستیم به خوبی بروز شویم.ضرورت بروزرسانی زیرساخت ها بعد از برجام پررنگ تر شد و بانک مرکزی نیز در حال حاضر در این حوزه تمام تلاش خود را بکار بسته است.

    سیاست مسوولان کشور در رابطه با گسترش تجارت خارجی چیست؟

    واقعیت این است که نگاه کشور عزیزمان ایران یک نگاه صلح آمیز است و مسوولان در نظر دارند که تجارت را بصورت براق جلو ببرند و امیدواریم با براق سازی ،راه های تجارت با دنیا فراهم شود.باید بشدت مراقب باشیم و به بدبینی موجود در دنیا برعلیه کشور عزیزمان ایران دامن نزنیم لیکن عربستان و کشورهای معاند دیگر به اندازه کافی در این زمینه سیاه نمایی کرده اند.

    مشکل مهم بین دولت و بخش شخصی در حوزه تجارت خارجی چیست؟

    کلاف سردرگم ال سی در تجارت خارجی ، برخی تجار ،قانون تجارت کشور را نادیده می گیرند

    چالش بین ما و مدیران ارشدمان این است که ما معتقدیم در شکل‌گیری شرکت‌های زنجیره‌ای تأمین (تمام واحدهایی که در برطرف کردن نیاز مشتری مؤثرند) باید دولت را درگیر کنیم،اما آنها این مهم را پذیرا نیستند.این عنوان سال گذشته در کارگروه اقتصاد مقاومتی مطرح شد و دولت نیز مکلف به اجرای آن شد. به عنوان مثال در تاسیس هایپر استارها و یا شرکت های پتروشیمی ابتدا دولت اقدام کرد و بعد از آن بخش شخصی وارد شد ولی متأسفانه خود بخش شخصی با این عنوان به شدت مخالفت کرد و اتاق بازرگانی بعد از ۴ ماه مهلت جهت تصمیم‌گیری در رابطه با این موضوع، آن‌ را رد کرد.

    در این طرح چه وظایفی بر عهده دولت قرار می گرفت؟

    دولت باید پیش قدم شده است و زیر ساخت های مورد نیاز جهت اصلاح روابط تجاری با کشورهای خارجی را فراهم آورد.زیرساخت هایی مانند زیاد کردن تولید و اصلاح روابط بانکی ، مسائلی است که بخش شخصی نمی‌تواند در رابطه با آن تعهد بلند مدت بدهد و تنها خود دولت توانایی دارد تا با سرمایه گذاری و تهیه زمینه های مورد نیاز به آنها جامه عمل بپوشاند. زخم‌های کهنه‌ای بر تن تجارت کشور است که البته التیام آنها نیاز به کارها زیربنایی داشته و وقت بر است.

    تغییرات اخیردر شرکت توسعه تجارت را چگونه ارزیابی می کنید؟

    ایجاد تغییرات بنیادی در ساختار و رویکرد‌های تجارت خارجی کشور امری مهم به نظر می‌رسد.

    تغییرات انجام گرفته در شرکت توسعه تجارت موجب مدیریت چابکتر شد.اساس این تغییرات بر ایجاد ارتباط موثرتر بین بخش خصوصی،دولت و استانداری ها بوده است تا بتوانیم پرسشها را بهتر مورد بررسی قرار دهیم.

    توانمندسازی بنگاه های تولیدی و صادراتی ، به چه معناست؟

    این مطلب به معنای بین المللی کردن شرکت های شخصی است و از آنجاییکه بازیگر مهم در حوزه صادرات،بخش شخصی است ما در شرکت توسعه تجارت بر آنیم که فعالان بخش خصوصی را با مفاهیم حقوق تجاری آشنا کرده و قواعد بازی در عرصه بین المللی را به آنها بیاموزیم.هدف ما نیرومند کردن شرکت های داخلی در زمینه آموزشی است و متاسفانه بر اساس آمار بنگاه های صادراتی داخلی که قواعد حضور در بازاهای بین المللی را بدانند بسیار کم اند و در حال حاضر واحدهای تولیدی صادراتی که توانسته اند تبدیل به برند بین المللی شوند،انگشت شمارند.

    آموزش تجار و بازرگانان در چه حوزه هایی صورت می گیرد؟

    کلاف سردرگم ال سی در تجارت خارجی ، برخی تجار ،قانون تجارت کشور را نادیده می گیرند

    برای انجام امور تجاری باید افراد آموزش های مورد نیاز را ببینند. به عنوان مثال،کسی که میل به به ورود به بازارهای بین المللی را دارد می بایستی آموزشهایی در حوزه حقوق،نحوه حمل ونقل ،ترخیص و همچنین قوانین کشور مبدا را فرابگیرد.در بسیاری از موارد هنوز دانش تجاری مورد نیاز در بین تجار کشور وجودندارد و این نشان می دهد که ما در تجارت هنوز حرفه ای نشده ایم و از این رو سال گذشته ما شعارمان را تجارت کهن،صادرات مدرن قرار دادیم.

    ضرورت آموزش تجاری به افراد فعال در این حوزه به چه علت است؟

    بازارهای امروز از جنس بازاراهای عراق و افغانستان نیست که با روش های قدیمی بتوان به آن ورود کرد هر چند که به نظر می آید اگر فکر عاجلی در جهت بروزرسانی سیستم تجارت خارجی کشور نکنیم،در آینده بازار این کشورها را هم از دست خواهیم داد.به علت نداشتن یک شاخص استاندارد درست ،نتوانستیم به بازاری مانند روسیه دست یابیم و خرید قطری ها هم زیاد مربوط به شرایط فعلی منطقه می شود که ممکن است آن هم در آینده از دست برود.

    چرا بعضی تجار در برابر سیاست های دولت قرار گرفته اند؟

    قانون تجارت مصوب مجلس شورای اسلامی ،تجارت را آزادکرده و این امر باعث شده است تا بعضی افراد در برابر سیاست های ما قرار بگیرند و زمانی که دلواپس برند ایرانی باشیم این شائبه ایجاد می شود که دولت قصد سنگ اندازی جلوی راه تجارت را دارد.مشکل ما در خیلی از موارد مسابقه با محصولات خارجی نیست، بلکه در تجارت منفی خودمان هستیم.قانون باید محدودیت هایی قائل شود تا هر کس با داشتن یک کارت بازرگانی ،اقدام به صادرات و واردات نکند.

    چرا صادرکنندگان ما در سال های اخیر موفق نبوده اند؟

    ۵۰ شرکت نمونه ملی کشور را در عرصه صادرات رصد کرده ایم که برند خود را در خارج از کشور به ثبت رسانده اند.در حال حاضر شاهدیم بعضی از شرکت ها در خارج از کشور از برندهای ایرانی کپی کرده و براحتی محصولات خود را با نام ایرانی به فروش می رسانند واین نشان دهنده ضعف شدید شرکت های ما در زمینه بازاریابی است.بسیاری از شرکت های صادراتی ما حتی یک دفتر در خارج از کشور ندارند، و به نظر می رسد در شرایط کنونی یکی از وظایف مهم ما بعنوان حامی صادرکننده داخلی این است که به ارتقای دانش تجاری شرکت های شخصی کمک کنیم.

    گفتگو از سمیه عرب

    انتهای پیام/

    ضرورت تغییرات بنیادی در تجارت خارجی کشور

    واژه های کلیدی: زمینه سیاه | صادرات | ایرانی | سیاست | خارجی | تجارت | گروه اقتصادی | تجارت خارجی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال رباتیک
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک