شب آنگاه زیباست که نور را باور داشته باشیم.
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » صادرات محصولات شیلاتی به ۱۸۴ میلیون دلار رسید ، بررسی ظرفیت بالقوه دریا جهت بستن چاه‌های نفت کشور

    صادرات محصولات شیلاتی به ۱۸۴ میلیون دلار رسید ، بررسی ظرفیت بالقوه دریا جهت بستن چاه‌های نفت کشور

    دریا از ظرفیت های بالقوه اقتصادی بوده و تکیه براین پتانسیل طبیعی، نقش بسزایی در کم کردن وابستگی به درآمدهای نفتی دارد.

    صادرات محصولات شیلاتی به ۱۸۴ میلیون دلار رسید ، بررسی ظرفیت بالقوه دریا جهت بستن چاه‌های نفت کشور

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، دریاها‌ از ظرفیت‌های بالقوه‌ اقتصادی در دنیا به شمار می‌روند‌ که بسیاری از کشورهای دنیا با تکیه بر این پتانسیل‌ طبیعی‌ به توفیقات‌ سازنده‌ای‌ دست یافتند. وجود ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر نواحی ساحلی‌ در شمال و جنوب کشورمان‌ وقت مناسبی جهت فعالیت‌های صیادی‌ در کشور فراهم کرده که با استفاده حداکثری از امکانات و توانمندی‌های خدادادی‌ کشورمان می‌توانیم گامی در جهت امنیت غذایی، ایجاد اشتغال و صادرات پایدار برداریم‌.

    البته ناگفته‌ نماند که ارزش صادرات غیرنفتی‌ و کم کردن وابستگی‌ به درآمدهای حاصل از فروش نفت‌ موضوعی است که دولت‌ها در ادوار مختلف‌ از آن به عنوان یکی از اهداف مهم و مهم خود یاد کردند‌، چراکه این مسئله تقویت نظام ارزی‌ و توسعه تبادلات‌ تجاری‌ با دیگر کشورها‌ را‌ به همراه دارد.

    اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی‌ به قدری‌ حائز اهمیت است که از برنامه سوم توسعه تاکنون‌ جهت آن هدفگذاری‌ شده است و زیاد کردن آن یکی از الزام‌های درونی‌ کشور به منظور تحقق‌ اهداف‌ سند‌ چشم‌انداز ۱۴۰۴ است‌. با وجود تأکید مقام معظم رهبری در سال ۷۳ مبنی بر بستن چاه‌های نفت و شکل‌گیری اقتصاد بر پایه تولیدات غیرنفتی‌ به نظر می‌رسد که توسعه صادرات محصولات شیلاتی‌ بتواند در تحقق این آرزوی بزرگ تأثیر بسزایی داشته باشد.

    صادرات محصولات شیلاتی به ۱۸۴ میلیون دلار رسید ، بررسی ظرفیت بالقوه دریا جهت بستن چاه‌های نفت کشور

    حسن صالحی رییس شرکت شیلات در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی از رشد صادرات محصولات شیلاتی‌ در ۷ ماهه نخست سال خبر داد و گفت: بنابر آمار گمرک‌ 56 هزار تن انواع محصولات شیلاتی‌ به ارزش بالغ بر ۱۸۴ میلیون دلار‌ صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد رشد داشته است.

    به گفته وی ماهیان‌ زینتی‌، میگو، پودر ماهی، خوراک آبزیان‌، ماهیان دریایی‌، قزل‌آلای‌ پرورشی، یال‌ اسبی‌، کپور ماهیان و ماهیان مرکب‌ از جمله محصولات شیلاتی صادراتی‌ به بازارهای نشانه به شمار می‌روند.

    صالحی رشد ۱۳۰ درصدی‌ صادرات پودر ماهی را یکی از اهداف شرکت شیلات در جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: با توجه به توسعه صید فانوس‌ ماهیان از اعماق‌ 200 تا ۴۰۰ متر صادرات پودر ماهی رشد چشمگیری داشته، در حالیکه در گذشته چاره‌ای جز واردات این محصول نداشتیم‌.

    رییس‌ شرکت شیلات در پاسخ به این سؤال که با وجود پتانسیل‌های خدادادی‌ در شمال و جنوب کشور، امکان جایگزینی‌ درآمد صادرات محصولات شیلاتی به جای نفت‌ وجود دارد یا خیر، بیان کرد: جایگزینی درآمد محصولات شیلاتی به جای درآمد حاصل از فروش نفت آرمان‌گرایی هست، چراکه نفت سهم بالایی در صادرات کشور دارد.

    دریا از ظرفیت های بالقوه اقتصادی بوده و تکیه براین پتانسیل طبیعی، نقش بسزایی در کم کردن وابستگی به درآمدهای نفتی دارد.

    معاون وزیر جهاد با بیان اینکه محصولات شیلاتی‌ می‌توانند در صادرات کالاهای غیرنفتی‌ جایگاه ویژه‌ای داشته باشند، اذعان کرد: با وجود ظرفیت‌ و پتانسیل‌های خدادادی‌ کشور در شمال و جنوب در صورت برابری متنوع محصولات و ایجاد ارزش‌ افزوده بیشتر‌، امکان رشد سالانه‌ 30 تا ۴۰ درصدی محصولات شیلاتی وجود دارد.

    این مقام مسئول‌ ادامه داد: تا آخر برنامه ششم توسعه صادرات ۴۵۰ میلیون دلار محصولات شیلاتی در دستور کار قرار گرفته که انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های مناسب به این میزان دست یابیم.

    صالحی توسعه پرورش ماهی در قفس را یکی از اهداف بلند مدت سازمان شیلات در جهت توسعه صادرات اعلام کرد و افزود: در برنامه ششم توسعه تولید ۲۰۰ هزار تن محصولات شیلاتی حاصل از پرورش ماهی در قفس دیده شده است که انتظار می‌رود به این میزان دست یابیم.

    توسعه صادرات محصولات شیلاتی‌ امری مهم در کم کردن وابستگی به درآمدهای نفتی‌

    عیسی‌ گل‌شاهی مدیرکل دفتر بهبود‌ کیفیت‌، فرآوری‌ و توسعه بازار آبزیان شیلات در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت‌ صادرات محصولات شیلاتی بیان کرد: بنابر آمار ۷ ماهه گمرک‌ 56 هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات شیلاتی با ارزش بالغ بر ۱۸۴ میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۷ درصد و ارزشی‌ 32 درصد رشد داشته است.

    وی افزود: بازارهای‌ صادراتی محصولاتی همچون قزل‌ آلا، ماهیان ریز‌، ماهیان جنوب و میگو‌ همزمان‌ با توسعه‌ و پرورش در داخل گسترده‌تر شده است به طوریکه‌ به ارز‌آوری مناسبی دست یافته ایم.

    گل‌شاهی با اشاره به اینکه‌ کشورهای‌ آسیای‌ شرقی‌ و اسکاندیناوی‌ شیلات‌ را موتور‌ پیش‌ برنده اقتصاد می‌دانند‌، بیان کرد: اقتصاد این کشورها‌ با توسعه تجارت محصولات شیلاتی متکی‌ بر درآمدهای غیرنفتی‌ است.

    صادرات محصولات شیلاتی به ۱۸۴ میلیون دلار رسید ، بررسی ظرفیت بالقوه دریا جهت بستن چاه‌های نفت کشور

    این مقام مسئول با بیان اینکه عمده درآمدهای‌ کشور نروژ‌ مربوط به حوزه شیلات هست، افزود: با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور با الگوبرداری‌ مناسب‌ و سرمایه‌گذاری مبنی بر توسعه محصولات شیلاتی ما نیز می‌توانیم‌ به درآمدهای غیرنفتی قابل توجهی دست یابیم.

    مدیرکل دفتر اصلاح کیفیت، فرآوری و توسعه‌ بازار آبزیان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آخرین اوضاع پرورش ماهی در قفس بیان کرد: خوشبختانه پرورش ماهی در قفس از فاز ابتدایی خود عبور کرده به طوریکه در زمینه تولید و کیفیت‌ به موقعیت‌ مطلوبی دست یافته ایم و هم‌اکنون در اجرای فاز دوم، کمیت در کنار کیفیت دنبال می‌شود.

    وی ادامه داد: با توجه به تکنولوژی‌ مناسب در زمینه پرورش ماهی در قفس و پتانسیل کشور در شمال و جنوب کشور می‌توان به گسترش تولید‌ در سال‌های آتی امیدوار بود.

    گل‌شاهی با اشاره به اینکه در گذشته تمامی نهادهای‌ پایه بدون توجه به تولید داخل از طریق واردات تأمین می‌شد‌، بیان کرد: در شرایط کنونی‌ واردکنندگان‌ با واردات بچه‌ ماهی‌ و تخم چشم‌ زده‌ به دنبال آن هستند تا با بومی‌سازی آن در داخل به خوداتکایی‌ دست یابند که بدین‌ منظور با همکاری کمباین‌های خارجی و ایجاد مزارع کار خود را مبنی بر تکثیر این بچه‌ ماهی‌ها شروع کردند.

    دریا از ظرفیت های بالقوه اقتصادی بوده و تکیه براین پتانسیل طبیعی، نقش بسزایی در کم کردن وابستگی به درآمدهای نفتی دارد.

    توسعه‌ صادرات غیرنفتی‌ نیازمند مدیریت‌ مسئولان دولتی‌

    ارسلان‌ قاسمی‌ مدیرعامل‌ اتحادیه‌ تکثیر‌، پرورش و صادرات آبزیان در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه آمارهای صادراتی ۷ ماهه قابل‌ اتکا نیست، اظهار کرد: با توجه به آن که فصل تولید به آخر نرسیده از این رو امکان پیش‌بینی‌ دقیق‌ صادرات محصولات شیلاتی مبنی بر زیاد کردن و کم کردن وجود ندارد‌.

    وی افزود: با وجود آنکه تولید محصولات شیلاتی تحت تأثیر عواملی نظیر شرایط آب و هوایی و شیوع بیماری‌ و دیگر پرسشها هست، از این رو تا آخر سال باید منتظر ماند و دید که اوضاع تولید‌ و صادرات به کدام سمت و سو می‌رود.

    قاسمی‌ ادامه داد: علی‌رغم بحران منابع آبی به باعث وجود ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال‌ و جنوب کشور‌ می‌توان با حداکثر‌ بهره‌وری از این منابع خدادادی‌ و توسعه صادرات امکان جایگزینی‌ درآمد حاصل از صادرات محصولات شیلاتی‌ به جای نفت وجود دارد‌.

    مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان درآمد هر سال صادرات نفتی را ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور در صورت برنامه‌ریزی و مدیریت‌ تولید و صادرات محصولات شیلاتی از سوی مسئولان دولتی‌ این امکان وجود دارد که درب‌ چاه‌های نفت کشور را ببندیم و تنها به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به آن نگاه کنیم‌.

    صادرات محصولات شیلاتی به ۱۸۴ میلیون دلار رسید ، بررسی ظرفیت بالقوه دریا جهت بستن چاه‌های نفت کشور

    وی با اشاره به اینکه مسئولان دولتی جهت توجیه کارهای خود آمارهایی‌ مبنی بر رشد صادرات محصولات شیلاتی در وسط سال را اعلام می‌کنند، گفت: جهت مقایسه آمار تولید‌ نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها باید تا آخر سال منتظر ماند و ارائه آمارهای ۶ و ۷ ماهه جهت قضاوت رشد و کم کردن صادرات محصولات شیلاتی صحیح نیست‌.

    قاسمی ادامه داد: با وجود ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی‌ در شمال و جنوب کشور به باعث نبود برنامه و مدیریت دقیق‌ آنچنان‌ که باید و شاید نتوانستیم‌ از این منابع خدادادی‌ جهت توسعه پرورش ماهی در قفس استفاده کنیم.

    وی در خاتمه با بیان اینکه کشور عزیزمان ایران جزء ۵ کشور بزرگ تولیدکننده‌ قزل‌آلا در دنیا به شمار می‌رود، یادآور شد: به باعث ضعف‌ مدیریتی مسئولان دولتی با واردات تیلا‌پیا‌، بازار این محصول در معرض‌ خطر قرار گرفته‌ است.

    گزارش: آزاده محبی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: صادرات | برنامه | محصولات | امکانات | برنامه | اخباراقتصادی | محصولات شیلاتی | صادرات

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب خارجی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • افست کتاب لاتین
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال