تنها راه تغییر یافتن یک تصمیم واقعی است.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » سهم کشور عزیزمان ایران از بازار بزرگ روسیه چقدر است؟ ، تسهیل روابط تجاری تهران-مسکو در گرو عضویت در اوراسیا

    سهم کشور عزیزمان ایران از بازار بزرگ روسیه چقدر است؟ ، تسهیل روابط تجاری تهران-مسکو در گرو عضویت در اوراسیا

    ایران در پی سیاست گذاری جهت زیاد کردن صادرات و گرفتن سهم بیشتری از بازار روسیه است.

    سهم کشور عزیزمان ایران از بازار بزرگ روسیه چقدر است؟ ، تسهیل روابط تجاری تهران-مسکو در گرو عضویت در اوراسیا

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، کشور روسیه در تمام ادوار تاریخ یکی از هم پیمانان کشور عزیزمان ایران به خاص در حوزه تجارت بوده است ؛ با تقویت روابط سیاسی بین دو کشور در سال های اخیر این پرسش مطرح است که ما به چه میزان می توانیم از بازار بزرگ روسیه به نفع اقتصاد کشورمان بهره ببریم و آیا در سال های گذشته توانسته ایم از تمام پتانسیل موجود در حوزه تجارت با روسیه استفاده کنیم؟

    سهم کشور عزیزمان ایران از بازار بزرگ روسیه چقدر است؟ ، تسهیل روابط تجاری تهران-مسکو در گرو عضویت در اوراسیا

    در گزارش پیش رو بر آن هستیم تا روابط تجاری دو کشور را با دقت بیشتری و از دید یک کارشناس و یک مقام مسئول این حوزه مورد بررسی قرار دهیم؛

    قدمت روابط تجاری کشور عزیزمان ایران و روسیه

    بهروز حسن الفت مدیر منطقه اروپا و آمریکای شرکت توسعه تجارت در رابطه با روابط روسیه با کشور عزیزمان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی؛ اظهار کرد:روابط ما با روسیه خیلی قدیمی است شاید چند نسل از تاجران ما با آن‌ها کار کرده اند و این رابطه بیش از ۶۰ سال قدمت دارد.

    ایران در پی سیاست گذاری جهت زیاد کردن صادرات و گرفتن سهم بیشتری از بازار روسیه است.

    مدیر کل دفتر منطقه اروپا و آمریکای شرکت توسعه تجارت تأکید کرد: هر لحظه در روابط با روسیه فراز و نشیب‌هایی داشتیم و گاهی پرسشها سیاسی و تجاری تغییراتی ایجاد کرده ولی روابط بین دو کشور همواره به سمت راهبردی شدن پیش رفته است.

    وی با اشاره به رویکرد صنعتی و سرمایه‌گذاری یکسان در فعالیت‌های کشور روسیه با کشور عزیزمان ایران گفت: البته در سطح روابط تجاری هم کارهای زیادی در این سال‌ها صورت گرفته است ولی متأسفانه همیشه تراز تجاری کشور ما با روسیه منفی بوده است.

    الفت با بیان اینکه تراز تجاری ما در سال‌های گذشته به طور میانگین منفی یک میلیارد دلار بوده است اذعان کرد: عمده واردات کشور روسیه کالاهای کشاورزی همچون گندم، نهاده‌های دامی، سویا و محصولاتی از این قبیل است.

    سهم کشور عزیزمان ایران از بازار بزرگ روسیه چقدر است؟ ، تسهیل روابط تجاری تهران-مسکو در گرو عضویت در اوراسیا

    افزایش صادرات به روسیه در سال ۹۶

    این مقام مسئول افزود: میزان صادرات کشور در ده ماهه نخست سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل ، ۴۸ درصد زیاد کردن و میزان واردات در همین مدت ۶۳ درصد کم کردن داشته است.

    وی اضافه کرد: علت عمده این تغییرات ممنوعیت واردات گندم بود و از آنجایی که وزارت جهاد واردات گندم را ممنوع کرد رقم واردات کشور از روسیه کم کردن یافت.

    ایران در پی سیاست گذاری جهت زیاد کردن صادرات و گرفتن سهم بیشتری از بازار روسیه است.

    الفت تأکید کرد: در سال ۹۵ صادرات ما به لحاظ ارزشی ۱۵۰ میلیون دلار بود و اکنون این عدد به ۲۲۱ میلیون دلار ارتقا یافته است در صورتی که واردات ما در ده ماه ابتدایی سال ۹۵ یک میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار بود همین عدد در مدت مشابه سال ۹۶ به ۵۱۰ میلیون دلار تقلیل یافته یعنی تقریبا یک سوم کم کردن داشته است.

    مدیر کل منطقه اروپا و آمریکای شرکت توسعه تجارت تصریح کرد: طی یکی دو سال اخیر بعضی از تولیدکنندگانی که به علت مقررات گمرکی امکان صادرات کالاهای آن‌ها به روسیه وجود نداشت اکنون می‌توانند محصولات خود را به این کشور صادر کنند لیکن ما توانستیم استانداردهای کالاهای خود را در بعضی حوزه‌ها با قوانین بازار روسیه هماهنگ کنیم.

    سهم کشور عزیزمان ایران از بازار بزرگ روسیه چقدر است؟ ، تسهیل روابط تجاری تهران-مسکو در گرو عضویت در اوراسیا

    برخی استانداردهای مورد در خواست روس ها را نداریم

    این مقام مسئول ابراز کرد: پتانسیل ما جهت صادرات به روسیه زیاد نیست لیکن توانایی صدور ما جهت ورود به این بازار پایین است.

    الفت اضافه کرد: پایین بودن توانایی صدور به علت فقدان استاندارد تولیدات مورد نیاز روسیه و به علت کوچک بودن بنگاه‌های صادراتی کشور ما است که در برابر بنگاه‌های تجاری روسیه نمی‌توانیم به خواسته‌های آن‌ها عمل کنیم.

    مدیر کل منطقه اروپا و آمریکای شرکت توسعه تجارت افزود: بنگاه‌های تجاری روسیه بزرگ بوده و هر لحظه درخواست تعداد زیادی کالا از کشور عزیزمان ایران را دارند ولی واقعیت این است که بنگاه‌های ما توانایی پاسخگویی به نیاز روس‌ها را ندارند به عنوان مثال کشور روسیه هر ساله ۲۰۰ هزار تن شیر خشک مصرف می‌کند ولی کل شرکت‌های ایرانی می‌توانند در مجموع ۲۰ هزار تن شیر خشک به روسیه صادر کنند.

    وی اظهار کرد: به تازگی شرکت‌هایی به این فرمول رسیده‌اند که می‌توانند به جز بازار عراق و عمان به روسیه هم به عنوان یک بازار بزرگ نگاه کنند و شرکت‌های ما دارند به این بلوغ می‌رسند تا در بازارهای سخت، دوام بیشتری داشته باشند.

    الفت یادآور شد: حدود ۱۲ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در روسیه وجود دارد و تنها یکی از این فروشگاه‌ها در سال گذشته جهت یکی از اقلام خود به کشور عزیزمان ایران درخواست داد ولی متأسفانه ما نتوانستیم کالای مورد نیاز این فروشگاه را تهیه کنیم.

    مدیر کل منطقه اروپا و آمریکای شرکت توسعه تجارت بیان کرد: شرکت توسعه تجارت سال‌هاست از تاجران روسیه خواسته تا تجمیع شده است و حتی ما به آن‌ها پیشنهاد دادیم تا وسایل حمل و نقل صادرات به روسیه همچون کشتی را در اختیارشان بگذاریم ولی متأسفانه از آنجایی که مردم ما کار تیمی را خوب بلد نیستند نتوانستیم در این حوزه توفیقی کسب کنیم.

    این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که نقش شرکت توسعه تجارت جهت گسترش روابط تجاری با کشور روسیه چیست ،گفت: نقش شرکت توسعه تجارت می‌تواند در این میان بسیار موثر باشد هر چند که این عنوان شرط مورد نیاز جهت تجارت با روسیه است و شرط کافی این است که تمام اجزای مذکور بتوانند در کنار هم قرار بگیرند. در صورتی که بخواهیم به بازار روسیه با نگاه زنجیره‌ای بنگریم ، بحث لجستیک، گمرک، پرسشها بانکی و منابع مالی، کیفیت تولید،کیفیت بسته‌بندی و کیفیت استاندارد مسائلی است که حلقه‌های زنجیر در روابط تجاری با روسیه را محکم می‌کند.

    مشکلات حمل ونقل مانع بزرگ تسهیل روابط پایتخت کشور عزیزمان ایران مسکو

    الفت تصریح کرد: شرکت توسعه تجارت عمدتا تسهیل گر این زنجیر بوده البته باید توجه داشت که همه بخش‌ها در دست ما نیست به عنوان مثال عالی ترین راه حمل بار به روسیه حمل و نقل ریلی است و تا زمانی که خط آهن رشت_آستارا که به عنوان متصل کننده کریدور شمال – جنوب از آن یاد می‌شود، راه نیفتد نمی‌توانیم کالای خود را از طریق قطار به روسیه برسانیم.

    مدیر کل منطقه اروپا و آمریکای شرکت توسعه تجارت ادامه داد: حمل و نقل دریایی نیز پرسشها خاص خود را دارد و از آنجا که حجم کالای مبادله‌ای تاجران ایرانی کم است حمل و نقل با کشتی صرفه اقتصادی ندارد.

    وی در پاسخ به این پرسش که شرکت توسعه تجارت چه اقداماتی را تاکنون جهت تسهیل روابط تجاری با کشور روسیه انجام داده، گفت: مذاکرات متعددی با روسیه در جهت کم کردن تعرفه صورت گرفته است همچنین تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم در اتحادیه اوراسیا عضویت موقت داشته‌ باشیم و این عنوان به معنی کم کردن تعرفه‌ها بین کشور عزیزمان ایران و کشورهای عضو این اتحادیه است.

    الفت تأکید کرد: روسیه در سال‌های گذشته خطوط اعتباری زیادی جهت پروژه‌های متفاوت در کشور عزیزمان ایران باز کرده و اخیرا خط اعتباری‌های نامحدودی جهت صنایع متفاوت از جمله صنایع ریلی گشوده شده است است.

    مدیر کل منطقه اروپا و آمریکای شرکت توسعه تجارت تصریح کرد: بانک‌های روسیه در مقایسه با بانک‌های سایر کشورها روابط بهتری با کشور عزیزمان ایران دارند هر چند که هنوز در این حوزه مشکلاتی وجود دارد.

    وی اضافه کرد: بانک مرکزی نشست های خوبی را با مسئولان کشور روسیه در ماه‌های اخیر برگزار کرده و حتی اتصال شبکه ATM بین دو کشور مطرح شده است است.

    الفت ابراز کرد: زمانی که به روابط تجاری خود با روسیه می‌نگریم باید توجه داشته باشیم که روسیه یک کشور نیست بلکه یک منطقه و یک قاره است لیکن سایه تصمیمات روس‌ها هر لحظه بر کشورهای CIS وجود داشته و این کشورها در همه امور از روسیه تبعیت می‌کنند.

    مدیر کل منطقه اروپا و آمریکای شرکت توسعه تجارت گفت: در همکاری‌های صنعتی، روسیه یک شریک نیرومند به حساب می‌آید و از آنجایی که خودش تأمین مالی پروژه‌های یکسان صنعتی را به عهده می‌گیرد، می‌تواند کمک‌های زیادی به توسعه صنعت در کشور عزیزمان ایران کند.

    وی تأکید کرد: به نظر من باید بخش اعظمی از انرژی خود را جهت کسب بازار روسیه صرف کنیم و به جای اینکه به چند کشور متفاوت در حوزه صادرات توجه نشان بدهیم بهتر است بازارهای امن و مطمئنی مانند روسیه را نشانه قرار دهیم.

    الفت در آخر اظهار کرد: آینده نگری می‌کنیم که بتوانیم سطح روابط تجاری و صادرات خود را با روسیه ۱۰ تا ۱۵ برابر کنیم به شرط اینکه دولت و بخش شخصی در زمینه فراهم سازی بستر مناسب جهت رسیدن به این نشانه بزرگ همکاری کنند.

    سهم اندک کشور عزیزمان ایران از بازار روسیه

    در ادامه علیرضا شیرمحمدی کارشناس تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، اظهار کرد: کشور عزیزمان ایران درمنطقه‌ای با وجود ۱۵ کشور قرار گرفته و هر ساله در این منطقه یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار کالا و خدمات وارد می‌شود؛ در واقع کشور عزیزمان ایران در قلب یک بازار بزرگ واقع شده است است.

    وی با اشاره به خاص بودن بازار همسایه‌های کشور عزیزمان ایران در کل دنیا افزود: ما در این بازار بسیار بزرگ تنها توانسته‌ایم یک سهم یک و نیم درصدی جهت خود کسب کنیم و کل صادرات به کشورهای همسایه ۱۴ و نیم میلیارد دلار عواید جهت ما داشته است.

    شیرمحمدی اضافه کرد: این در حالی است که ترکیه توانسته با صادرات به سه کشور از همسایه‌های ما درآمد ۱۴ میلیارد دلاری جهت خود کسب کند.

    کارشناس تجارت تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد در حوزه صادرات و تجارت با کشورهای همسایه همچون روسیه ضعیف عمل کرده‌ایم.

    وی یادآور شد: روسیه ۲۵۰ میلیارد دلار واردات در سال دارد ولی رابطه اقتصادی ما با روسیه به خاص بعد از تحریم‌های اتحادیه اروپا و همچنین بعد از اختلالات روابط این کشور با ترکیه هنوز پیشرفت نداشته است.

    شیرمحمدی تأکید کرد: زمانی که به رصد روابط تجاری با روسیه می‌پردازیم متوجه می‌شویم که صادرات به روسیه با روند بسیار کندی از سال ۹۳ تا ۹۶ رشد داشته و توانسته‌ایم عدد صادرات را از ۱۵۰ میلیون دلار تنها به ۲۰۰ میلیون دلار ارتقا دهیم.

    کارشناس تجارت تصریح کرد: روابط تجاری ضعیف ما با روسیه در دو بخش دولتی و شخصی قابل بررسی است.

    وی با اشاره به حضور هیأت مذاکره کننده ایرانی در روسیه طی روزهای اخیر ، ادامه داد: بخش دولتی در ۴ سال گذشته هیأت‌های اقتصادی زیادی را به روسیه فرستاده ولی از آنجایی که مطالعه درستی بر روی بازار این کشور نداشته است و معیاری از استانداردهای مورد درخواست روسیه تعیین نشده نتوانستیم از این رفت و آمد‌های تجاری حاصلی کسب کنیم.

    شیرمحمدی اشاره کرد: به عنوان مثال ۱۶ منطقه توسعه سریع در سیاست‌ گذاری‌های روسیه مشخص شده است ولی سیاست‌مداران و دولتمردان ما نتوانستند شناختی از آن مناطق کسب کنند.

    کارشناس تجارت اظهار کرد: به نظر من شرکت توسعه تجارت آشنایی درستی از فرایند‌های وارداتی در کشور روسیه نداشته و این موضوعی آزاردهنده است و نمی توان توقع داشت شرکت‌های تجاری هم آشنایی درستی از بازار روسیه داشته باشند.

    وی تصریح کرد: در حالی ۵۰ درصد از تولیدات کشاورزی ما هر ساله فاسد شده است و دور ریخته می‌شود که میزان واردات محصولات کشاورزی به روسیه تنها ۳۰ میلیارد دلار است.

    شیرمحمدی با تأکید بر این عنوان که کوتاه‌ترین فاصله بین کشور کشور عزیزمان ایران و روسیه هزار کیلومتر است افزود: متأسفانه شرکت‌های ما بین‌المللی نیستند و میزان رابطه ما با دنیا تنها ۷۸ روز در سال است.

    کارشناس اقتصادی ادامه داد: علت مهم بین‌المللی نشدن شرکت‌های تجاری ایرانی ، فقدان آموزش سریع به وسیله شرکت توسعه تجارت و همچنین اتاق‌های بازرگانی است.

    وی تأکید کرد: باید توجه داشت هر یک میلیارد دلار صادرات کالا می تواند موجب اشتغال‌زایی ۷ هزار نفر شده است و هر یک میلیارد دلار صادرات خدمات می‌تواند ۱۵ هزار نفر را صاحب شغل کند .

    شیر محمدی تصریح کرد: با توجه به رابطه بانکی کشور عزیزمان ایران و روسیه ، کشور عزیزمان ایران می‌بایست با تمرکز بر سلیقه بازار روسیه و رعایت استانداردهای این کشور سهم بیشتری از ۲۵۰ هزار میلیارد دلار واردات روسیه به خود اختصاص دهد.

    کارشناس تجارت در خاتمه یادآور شد: اتخاذ سیاست‌ها و استراتژی‌های درست و رعایت ساختار بازار روسیه بر اساس مطالعات دقیق می‌تواند موجب دستیابی تاجران ایرانی به سهم بیشتری از بازار روسیه شود.

    گزارش:سمیه عرب

    انتهای خبر /

    واژه های کلیدی: واردات | صادرات | ایرانی | وارداتی | روسیه | تجارت | بازار | ایران | اروپا | میلیون

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتاب اورجینال
  • افست کتاب لاتین
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب خارجی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • چاپ کتاب آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو