سعادت عادت است آنرا پرورش دهید.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » آشنایی با انواع باتری اتومبیل و روش های نگهداری آن

    آشنایی با انواع باتری اتومبیل و روش های نگهداری آن

    مهم ترین قسمت الکتریکی هر خودرویی باتری آن است که آن را قلب دوم اتومبیل می نامند.

    آشنایی با انواع باتری اتومبیل و روش های نگهداری آن

    به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، بااهمیت ترین قسمت الکتریکی هر خودرویی باتری آن است که آن را قلب دوم اتومبیل می نامند و به همین باعث در این گزارش قصد داریم تا با انواع باتری های مرسوم ماشین و نحوه نگهداری آن آشنا شویم.

    دو نوع از مرسوم ترین انواع باتری اتومبیل عبارتند از :

    باتریهای (LM =Low Maintanace) که به مواظبت کم نیاز دارند یا غیر سیلد و باتریهای (FM =Free Maintanace) که نیازی به مواظبت ندارند و سیلد نامیده می شود .

    آشنایی با انواع باتری اتومبیل و روش های نگهداری آن

    باتریهای با مواظبت کمتر (LM) دارای صفحه سرب آنتیموان/ کلسیم (دو آلیاژی یا هیبرید) هستند ، در حالیکه باتریهای بدون نیاز به مواظبت (MF) دارای صفحه سرب – کلسیم / کلسیم اند.

    باتری های بدون نیاز به مواظبت (MF) به مواظبت های پیشگیرانه کمتری نیاز دارند. این باتری ها، دارای عمری طولانی تر ، شارژ سریعتر ، مقاومت زیاد در برابر شارژ بیش از حد (over charge)، کم کردن خوردگی ترمینال ها و وقت مجاز جهت نگهدارى کالا (Shelf Life) به مدت طولانی تر هستند ولی در برابر عیوب ناشی از دشارژ عمیق(Deep Discharge) به علت زیاد کردن ریزش مواد فعال صفحات ، سریعتر از کار می افتند .

    پیشنهاد می شود در آب و هوای گرم باتری غیر سیلد خریداری کنید و علت این امر آن است که در یک باتری سیلد در وقت نیاز به آب نیاز ، نمی توان آب اضافه کرد و همچنین نمی توان غلظت خاص آن را با هیدرومتر اندازه گرفت .

    میانگین طول عمر باتری ماشین در صورتیکه از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد بین یک سال و نیم تا ۲ سال است.

    مهم ترین قسمت الکتریکی هر خودرویی باتری آن است که آن را قلب دوم اتومبیل می نامند.

    باتری های ماشین جهت روشن کردن موتور و به منظور ایجاد جریان استارت اولیه با آمپر بالا (high initial cranking amp) (معمولاً جهت ۵ تا ۱۵ ثانیه) به صورتی خاص طراحی شده است اند.

    استارت زدن ، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی جهت جرقه زدن ، روشنایی و… از اهداف استفاده از باتری است .

    دشارژ عمیق، گرما و لرزش از جمله عواملی است که که باعث تسریع تخریب باتری ماشین می شود که رسوب را هم بوجود می آورد.

    البته یکی از عوامل مهم تخریب باتری سولفاته شدن آن هست. درصورتی که باتری ها زیاد از ۶ ماه انبار شوند سولفات سرب صفحات را سخت و چگال می کند و توانایی شارژ شدن باتری کم کردن می یابد که باعث از کار افتادن باتری می شود.

    هوای گرم از عوامل تاثیر گذار در کم کردن میزان عمر باتری است و براساس نظر کارشناسان شرایط نامناسب هوا باعث می شود تا میانگین طول عمر یک باتری با کیفیت خوب به نصف کم کردن یابد .

    یکی از روش های قابل بررسی به وسیله دارندگان ماشین استارت زدن بیجا (Slow Cranking ) خصوصاً در هوای سرد بوده و این امر مشخصه خوبی جهت نمایش باتری خراب است.

    آشنایی با انواع باتری اتومبیل و روش های نگهداری آن

    هشدار؛ مراقب باشید لیکن دشارژ عمیق باتریها معمولاً در وقت های نامناسب جهت مثال بعد از روشن کردن ماشین به وسیله اتصال باتری به باتری ( start jump )اتفاق می افتد.

    در راستای پیشگیری و زیاد کردن طول عمر باتری باید سطح الکترولیت را بررسی کرد، اطمینان از محکم بودن سر باتریها ، تمیز کردن سطوح خورده شده است قطب و سر باتری و چک کردن تسمه دینام همه از راهکارهای حائز اهمیتی است .

    تناوب اجرای کارها پیشگیرانه بستگی به نوع باتری و شرایط آب و هوایی دارد ولی باید حداقل یک بار قبل از شروع سرما و ماهی یک بار در گرما این مواظبت دوره ای انجام شود . اگر سطح الکترولیت در باتری های غیر سیلد پائین هست، تا سطح مشخص شده است به وسیله سازنده باتری (۲ میلیمتر بالاتر از سطح صفحات) باتری را از آب مقطر پر کنید . توجه داشته باشید که بیش از اندازه خصوصاً در گرما آن را از آب پر نکنید.

    روش استارت زدن با اتصال باتری ماشین به باتری کمکی (jump start) :

    مهم ترین قسمت الکتریکی هر خودرویی باتری آن است که آن را قلب دوم اتومبیل می نامند.

    در هوای سرد، یک کابل تقویت کننده مناسب با کیفیت خوب با شماره سیم ۴ تا ۶ مورد نیاز است تا جریان کافی را به منظور روشن کردن موتور یک اتومبیل از کار افتاده، فراهم کند.

    این توصیه را مد نظر قرار دهید که هر چه قطر سیم بزرگتر باشد، بهتر است.

    موتور بعضی از اتومبیل ها در مدت استارت باتری به باتری باید روشن باشد ، در هر صورت استارت زدن اتومبیل خراب به وسیله باتری سالم یک اتومبیل دیگر با موتور روشن می تواند از بوجود آمدن دو خودروی خاموش جلوگیری کند. اجازه ندهید گیره های کابل تقویت کننده (booster cable) با یک دیگر تماس پیدا کنند و یا گیره مثبت با بدنه ماشین یا بدنه موتور تماس یابد.

    ۱٫ اگر دمای هوا، کمتر از دمای منجمد شدن هست، بررسی کنید که الکترولیت در باتری معیوب منجمد نشده باشد. اگر الکترولیت منجمد شده است هست، اجازه دهید تا پیش از کارکردن یخ آن ذوب شود. یک باتری دشارژ شده است که ولتاژ آن به اندازه ۱۲ ولت یا کمتر یا دانسیته آن ۱۴/۱ یا کمتر هست، تقریباٌ در دمای ۱۵- درجه سانتیگراد یخ خواهد زد .
    ۲٫ بدون لمس اتومبیل، همه تجهیزات غیر مورد نیاز و چراغهای هر دو ماشین را خاموش کنید . مطمئن شوید که تهویه کافی وجود دارد و از عینک ایمنی استفاده کنید.
    ۳٫ ماشینی که باتری سالم دارد را روشن کنید و اجازه دهید که حداقل جهت ۲ تا ۳ دقیقه با سرعت زیاد در حالت خلاص کار کند تا قبل از شروع کار باتری خود را شارژ کند.
    ۴٫ گیره کابل کمکی مثبت (معمولا قرمز) را به ترمینال مثبت روی باتری خراب وصل کنید . گیره انتهای دیگر کابل تقویت کننده مثبت را به ترمینال مثبت باتری سالم اتصال دهید .
    ۵٫ گیره کابل کمکی منفی (معمولا سیاه) را به ترمینال منفی بر روی باتری سالم وصل کنید و سر دیگر گیره کابل متصل کننده منفی را به مکانی تمیز و بدون رنگ بر روی بدنه موتور یا بدنه اتومبیل که باتری آن از کار افتاده و دور از باتری اتصال دهید.
    ۶٫ اجازه دهید اتومبیل سالم با دور موتور بالا جهت ۵ دقیقه یا زیاد جهت وقت دادن به باتری معیوب جهت شارژ شدن و گرم شدن الکترولیت آن، در حالت خلاص کار کند.
    ۷٫ اتومبیل از کار افتاده را روشن کنید و اجازه دهید که با دور موتور بالا در در حالت خلاص کار کند. اگر اتومبیل بار اول استارت نخورد، اتصالات را مجدداً چک کنید، چند دقیقه صبر کنید و مجدداً تلاش کنید.
    ۸٫ کابل های کمکی را به صورت تصویر آن چه در بالا گفته شده است قطع نمائید و ابتدا گیره منفی را از روی بدنه ماشین یا بدنه موتور اتومبیلی که قبلاً کار نمی کرد به منظور کم کردن احتمال انفجار جدا کنید.
    ۹٫ جهت پی بردن به علت دشارژ عمیق و آسیب های احتمالی باتری، در نخستین فرصتی که بدست آوردید باتری از کار افتاده را کاملا شارژ و آزمون کنید.

    آشنایی با انواع باتری اتومبیل و روش های نگهداری آن

    باتری های سرب اسیدی مشمول بر الکترولیتی از جنس سولفوریک اسید هستند که ماده ای خورنده و سمی است و در هنگام شارژ از خود گازی متصاعد می کند که در صورت وجود جرقه ای در کنار آن منفجر شده است و باعث آسیب رساندن به انسان می شود.

    هنگام کار با باتری بهتر است موارد زیر را رعایت نمایید:

    تهویه مطبوع، دور کردن جواهرات از بدن، پوشیدن لباس محافظت کننده بدن و استفاده از عینک ایمنی مخصوص و احتیاط کردن و همچنین رعایت کلیه دستورات تولید کننده باتری در مورد آزمون باتری، استارت باتری به باتری، راه اندازی و شارژ باتری.

    گردآوری:

    car.ir و مکانیک

    انتهای خبر/

    واژه های کلیدی: استفاده | اتومبیل | موتور | ماشین | باتری | اتصال | تعمیرکار | نبض بازار

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب