نیکوترین عادت تفکر است و حکمت زاده تفکر.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » علت حضور نیافتن روحانی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب چیست؟

    علت حضور نیافتن روحانی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب چیست؟

    مراسم افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب پایتخت کشور عزیزمان ایران که بنا بر اعلام قبلی قرار بود امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه) با حضور حجت

    علت حضور نیافتن روحانی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب چیست؟

    رییس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب پایتخت کشور عزیزمان ایران حضور نیافت.

    افتتاحیه نمایشگاه کتاب بدون حضور رییس جمهور

    مراسم افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب پایتخت کشور عزیزمان ایران که بنا بر اعلام قبلی قرار بود امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی برگزار شود، بدون حضور او شروع شد.

    عبارات مهم : معاون فرهنگی وزیر ارشاد – انقلاب اسلامی
    سیدعباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد اسلامی – در این مراسم که با حضور اهل نشر و میهمانان خارجی در مصلا برگزار شد با اشاره به حضور نیافتن رییس جمهور در این مراسم، اظهار کرد: من به نیابت از ریاست جمهوری به مهمانان سلام می کنم. رییس جمهور هر لحظه دغدغه فرهنگی جدی دارند، تا آخرین ساعت قرار بود میزبان ارزش باشیم ولی به علت پاره ای از اتفاقات بین المللی و یک سری از پرسشها داخلی به تصمیمات ایشان نیاز بود. همچنین روز شنبه سفر استانی به استان خراسان رضوی خواهند داشت. با در نظرگرفتن این که آخر هفته تعطیل است و تراکم کاری داشتند نتوانستند در این مراسم شرکت کنند.

    مساله کتاب را نمی توان فقط به عنوان ظرفیت رسانه ای و امری که در قالب فرهنگی هست، دید. کتاب از زاویه های متفاوت پایه معرفی فرهنگ هست. کتاب حلقه ارتباطی فرهنگ یک کشور با فرهنگ کشورهای دیگر هست. همه تمدن ها و فرهنگ ها به کتاب متصل می شوند و هیچ علم و فرهنگی نیست که از کتاب ارتزاق نکند.

    نمایشگاه کتاب نمایشگاه همه ملت هست. کتاب مبدا خیزش ها و بعثت های تمدنی هست. همه اتفاق های ملی با کتاب شروع می شود. تمدن ها و بعثت ها ریشه در کتاب دارند. بعثت نبوی با کتاب شروع شده است هست. همین طور بعثت بشری نیز با کتاب شروع می شود. کتاب حلقه اتصال ملت و تمدن است.

    کتاب بسامد فرهنگ و تمدن کشور عزیزمان ایران هست. کشور عزیزمان ایران را با مثنوی، حافظ و دیوان شمس می شناسند، ملت های دیگر را نیز با کتاب های ارزش می شناسند. کتاب سرمایه ماندگار ملت هاست. معادن و نفت تمام می شود و آن چه باقی می ماند کتاب هست. کتاب حلقه دائمی تمدن فرهنگی جامعه هست. خوشبختانه انقلاب اسلامی در این زمینه گام های موثری برداشته هست. ۴۰ سال از عمر انقلاب می گذرد که طی این ۴۰ سال حدود یک میلیون و ۲۳ هزار عنوان کتاب در کشور ما چاپ شده است که ۶۸ هزار عنوان چاپ اول بوده هست. از یک میلیون و ۲۳۰ هزار عنوان کتاب، ۹۶۰ هزار کتاب تالیفی و ۲۷۰ هزار کتاب ترجمه بوده هست. کشور عزیزمان ایران اسلامی در ۴۰ سال گذشته جریان پرشتاب تولید فرهنگ را طی کرده است که در حوزه شعر و رمان قابل توجه است و تنوعات موضوعی در تولیدات دیده می شود. بیشترین رقم تولیدی در حوزه شعر و داستان و نمایشنامه بوده هست. ۲۵۶ هزار عنوان که ۱۴۵ هزار عنوان آن چاپ اول است در حوزه ادبیات بوده که نشان می دهد کشور کشور عزیزمان ایران کشور شعر، قصه و داستان هست. ملت با شعر زنده اند و با داستان زندگی خود را به دیگران انتقال یافته می کنند. در حوزه کودک و نوجوان نیز ظرفیت قابل توجهی در حوزه نثر داریم. ۱۷۵ هزار عنوان در حوزه کودک و نوجوان است.

    در این ۴۰ سال بخش شخصی نشر فعال و فعال تر شده است هست. ناشرانی که بیش از ۳۰۰ کتاب چاپ کرده اند ناشران شخصی هستند که نشان دهنده این است که جریان نشر در کشور عزیزمان ایران پرتکاپوست. جریان نسر شخصی کشور عزیزمان ایران رو به فعالیت زیاد و متکامل است.

    وزیر ارشاد سپس با اشاره به کم بودن سرانه کتابخوانی در کشورمان، گفت: ارتقای کتابخوانی فقط بر عهده یک نفر و وزارت ارشاد نیست بلکه باید حاکمیت، دولت و ملت جهت ارتقای سرانه کتابخوانی تلاش کنند. اگر به کمک این عنوان نیایند مخاطرات جدی را در پیش رو خواهیم داشت. ما نیاز به یک عزم جدی در رسانه، حاکمیت و ملت داریم. اگر بحران آب را درک می کنیم، بحران کتاب نخواندن کمتر از بحران آب نیست و باید آن را درک کنیم.

    سیدعباس صالحی با اشاره به اوضاع اقتصاد نشر گفت: اوضاع نشر در بخش شخصی مایه مباهات است و این که رانت دولتی کمتر می شود مایه خوشحالی است ولی باید نشر شخصی را جدی تر گرفت. باید اشتغال در عرصه فرهنگ و کتاب را جدی بگیریم، همان طور که اشتغال در کارخانه های اقتصادی مهم است باید در کارخانه های فرهنگی نیز مهم باشد و نباید فضای تولید فرهنگ را دست کم بگیریم، فضایی که می تواند باعشق باشد. اگر فضای اشتغال در کارخانه ها معیشتی هست، فضای اشتغال در عرصه فرهنگ باعشق است و نباید آن را دست کم بگیریم.

    وزیر ارشاد سپس با اشاره به امنیت حوزه نشر، اظهار کرد: نشر هم در حوزه اندیشه باید آزاد باشد و هم در حوزه توزیع و عرضه کتاب. ما گرفتار اختلالاتی در این بخش هستیم و باید به سهم خود از آن محافظت کنیم و اجازه ندهیم جریان انسدادگرایی، آزادی و امنیت را در حوزه نشر محدود کند و به چیزهایی که می خواهد برسد.

    در کنار امنیت آزادی اندیشه نیاز به امنیت عرضه نیز داریم. همان طور که قاچاق کتاب بدتر از قاچاق بنزین و ارز هست. قاچاق بنزین به بخشی از اقتصاد ضربه می زند ولی قاچاق کتاب اندیشه را غارت می کند و عشق به تالیف و نشر را از بین می برد. باید امنیت اقتصادی در حوزه نشر جدی گرفته شود.

    محسن جوادی – معاون فرهنگی وزیر ارشاد – نیز در این مراسم اظهار کرد: تقارن نمایشگاه با اعیاد شعبانیه را به فال نیک می گیریم. کشور عزیزمان ایران سرزمین کتاب و شعر هست. مردمان کشور عزیزمان ایران کتاب دوست و اهل شعر و ادب هستند و مفهوم شهر و ادب دانایی و عشق است.

    امیدوارم با استقبالی که از نمایشگاه کتاب می شود میراث جاویدان سرزمین ما یعنی شعر و ادب احیا شود و نام کشور عزیزمان ایران با کتاب و شعر در حافظه تاریخی دنیا ماندگار شود.

    امیدواریم شاهد حضور چهار میلیون بازدیدکننده باشیم و هرساله بر میزان بازدیدها اضافه شود و به جایی برسیم که کل جمعیت کشور عزیزمان ایران از نمایشگاه دیدار داشته باشند.

    ولدان ووکو سایوویچ – وزیر فرهنگ و اطلاعات صربستان – هم در مراسم افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب پایتخت کشور عزیزمان ایران اظهار کرد: کشور صربستان کشوری مرزی است و در مرز قطب شرق و غرب قرار دارد. مرز پر از فرهنگ و تماس با سایر کشورهاست. من در کشور کشور عزیزمان ایران با وجود مسافت جغرافیایی و اختلافات مذهبی احساس خارجی بودن نمی کنم. من احترام خود را به این کشور که سرشار از میراث بزرگ ادبی دنیا هست، اعلام می کنم. کشور کشور عزیزمان ایران میراث ادبی بزرگی را تولید کرده است و بر کشورهای دیگر تاثیر گذاشته است.

    او با اشاره به روند جهانی شدن در کشورها، گفت: جهانی شدن تمام کشورها را تحت تاثیر خود قرار داده و به دنبال این است که مردم دنیا را متحد کند ولی ما اعتقاد هستیم که دنیا باید موزائیکی از فرهنگ ها باشد. ما می خواهیم جزئی از این دنیا متحد باشیم ولی خودمان باشیم. فکر می کنم در کشور عزیزمان ایران نیز چنین نگرش هایی وجود داشته باشد.

    وزیر فرهنگ صربستان سپس اظهار کرد: موانع سیاسی مانع از آشنایی بهتر از یکدیگر می شود. حضور در این مراسم فرهنگی باعث آشنایی و آشنایی با دیگر فرهنگ ها می شود. زمانی که کشور عزیزمان ایران به نمایشگاه کتاب صربستان آمد غرفه آن ها توجهات زیادی را به خود جلب کرد. اکنون صربستان نیز این وقت را دارد که تولیدات خود را ارائه دهد.

    همچنین آمال حشانه – معاون وزیر فرهنگ تونس – در سخنانی از حضور شهر تونس به عنوان شهر میهمان در نمایشگاه کتاب پایتخت کشور عزیزمان ایران ابراز خوشحالی کرد و گفت: این فرصتی است جهت ما تا فرهنگ غنی تونس را به نمایش بگذاریم و با فرهنگ و ادب کشورهای متفاوت به تبادل فرهنگی بپردازیم. بی شک این ارتباط و تعامل باعث پیشرفت کشورها و فرهنگ ها می شود.

    ما می خواهیم در این نمایشگاه صورت واقعی ای از تونس به نمایش بگذاریم. کشور تونس و کشور کشور عزیزمان ایران از سایر فرهنگ ها با آغوش باز استقبال می کنند. قانون اساسی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در دانشگاه تونس تدریس می شود و از آن به عنوان قانونی یاد می شود که از همکاری های فرهنگی حمایت می کند.

    حشانه با ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی کشور تونس، اظهار کرد: برنامه ای جهت برپایی شهری داریم که قطب آثار ادبی از سراسر دنیا شود و در آینده نزدیک به پایتخت فرهنگی این کشور تبدیل شود.

    در مراسم افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب پایتخت کشور عزیزمان ایران از ناشران برتر سال ۱۳۹۶ در بخش شخصی و غیرخصوصی تقدیر شد و ناشران برتر به این شرح اعلام شدند:

    بخش بزرگسال شخصی تهران: انتشارات نی و سفیر اردهال

    بخش بزرگسال شخصی شهرستان: کتابستان معرفت و نشر شهید کاظمی

    ناشران بزرگسال غیرخصوصی در تهران: سوره مهر

    ناشران کودک و نوجوان بخش شخصی در تهران: انتشارات قدیانی و انتشارات افق. انتشارات فنی کشور عزیزمان ایران نیز در این بخش شایسته تقدیر آشنا شد.

    ناشران کودک و نوجوان بخش شخصی شهرستان: انتشارات براق

    ناشران کودک و نوجوان بخش غیرخصوصی در تهران: انتشارات مدرسه

    سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب با شعار «نه به کتاب نخواندن» از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپا می شود.


    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع isna.ir


    علت حضور نیافتن روحانی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب چیست؟

    واژه های کلیدی: معاون فرهنگی وزیر ارشاد | انقلاب اسلامی | قاچاق بنزین | وزیر ارشاد | نمایشگاه | صربستان | نمایشگاه | نوجوان | فرهنگ | ایران | امنیت

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال