ضعیف‌الاراده کسی است که با هر شکستی بینش او نیز عوض شود.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » آقای وزیر! ضرورت حضور پزشکان مرد در حوزه مامایی چیست؟

    آقای وزیر! ضرورت حضور پزشکان مرد در حوزه مامایی چیست؟

    آقای وزیر! در شرایطی که بانوان دکتر متخصص زنان توانمند متعددی در کشور وجود داشته و پزشکان زن در این رشته بسیارند، چه لزومی است که بیت المال را صرف آموزش مردها در این رشته کنیم؟

    آقای وزیر! ضرورت حضور پزشکان مرد در حوزه مامایی چیست؟

    آقای وزیر! در شرایطی که بانوان دکتر متخصص زنان توانمند متعددی در کشور وجود داشته و پزشکان زن در این رشته بسیارند، چه لزومی است که بیت المال را صرف آموزش مردها در این رشته کنیم؟

    تکلیف جمعیت گسترده زنان فارغ التحصیل رشته مامایی چیست؟!

    حسن قاضی زاده وزیر بهداشت چند روز گذشته در مراسم جهانی روز ماما بر پرهیز از رویکردهای جنسیتی در حوزه مامایی تاکید کرد و گفته بود: در رشته اورولوژی، گزینش دستیاران بر اساس جنسیت نیست و جنسیتی شدن ورود دستیاران به حوزه تخصص زنان، نه تنها تاکنون کمکی نکرده بلکه آسیب هایی نیز به همراه داشته هست. امیدواریم که با کمک بزرگان و همکاران بتوانیم این مسئله را حل کنیم.

    عبارات مهم : وزیر بهداشت – بهداشت
    هاشمی در ادامه این اظهار نظر گفته بود: چند سال پیش ماماهایی در کشور تربیت می شدند که حتی یک بار زایمان طبیعی را انجام نداده بودند ولی در حال حاضر این وقت جهت دانشجویان فراهم شده است هست. یکی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی اطراف پایتخت کشور عزیزمان ایران می گفت که در کنار ماماها، انترن ها در وضع حمل کمک می کنند و از هر ۱۰ نفر که وضع حمل جهت آنها انجام شده است بود، پرسش شد که جهت شما تفاوتی دارد که دانشجوی زن یا آقا وضع حمل را انجام بدهند که آنها گفته بودند تفاوتی بین زن یا آقا بودن دانشجویان جهت وضع حمل وجود ندارد و مهم سالم بودن نوزاد است.

    این بیانات وزیر بهداشت با تصویر العمل هایی مختلفی در جامعه پزشکی و البته فرهنگی کشور رو به رو شد.

    جمعی از پزشکان و دانشجویان پزشکی آقا و زن عمومی و متخصصین رشته های رادیولوژی، قلب، طب اورژانس، زنان، اطفال، پوست ، گوش و حلق و بینی، داخلی، جراحی انکولوژی، طب سنتی، پزشکی اجتماعی، طب فیزیکی به همراه ماماها و پرستاران مشغول به خدمت در سراسر کشور نیز در نامه به وزیر بهداشت ضمن انتقاد از بیانات وی، نکاتی را متذکر شده است اند.

    متن این نامه به شرح زیر است:

    وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
    آقای دکتر قاضی زاده هاشمی

    باسلام
    مستحضرید که یکی از دستاوردهای انقلاب پربرکت اسلامی که ما پزشکان نیز در کنار آحاد ملت بر آن می بالیم، تلاش جهت تحقق اقامه ی دستورات و حدود الهی در جامعه در ابعاد متفاوت (از جمله حوزه ی پزشکی) بوده هست؛ خصوصاً آموزش پزشکان زن در رشته های مختلف؛ و از حساس ترین آن ها: آموزش تخصصی دکتر و مامای زن در رشته ی زنان و وضع حمل (به برکت عزم و غیرت دینی ملت و حاکمیت، این اقدام بیش از ۳۰ سال است که در کشور اسلامی ما صورت میگیرد)

    متاسفانه در یازدهم اردیبهشت ماه امسال در مراسم بزرگداشت روز جهانی مامایى، جنابعالی نسبت به جنسیتی شدن ورود دستیاران به حوزه ی تخصصی زنان موضع گیری داشته و عنوان کرده اید که نه تنها این رویکرد تاکنون کمکی نکرده، بلکه آسیب هایی نیز به همراه داشته است!

    آقای وزیر! در شرایطی که بانوان دکتر متخصص زنان توانمند متعددی در کشور وجود داشته و هر سال نیز این رشته از میان پزشکان زن با سطوح عالی علمی داوطلبان بسیاری دارد، چه لزومی است که بیت المال را صرف آموزش مردها در این رشته کنیم؟

    آقای وزیر! فرمایش کردید جنسیتی بودن رشته ی مامایی و زنان و وضع حمل آسیب هایی به دنبال داشته هست. لطفاً براق و جهت جامعه ی علمی پزشکی بفرمایید این چه آسیبهایی است که زنان خود قادر به برطرف آن نیستند و صرف حضور مردان آن را برطرف میکند؟

    آقای وزیر! جهت ما سؤال پیش آمده که از نظر جنابعالی دقیقاً چه مشکلاتی در رشته ی تخصصی زنان است که در سایر رشته های دو جنسیتی وجود ندارد؟ و ورود مردها قرار است چه مشکلاتی را حل کند؟! اگر شما از خدمات نامناسب بعضی متخصصین زن این رشته به بانوان ناراحت هستید، طبعاً باید موانع رشد و تربیت دستیاران این رشته را اصلاح ببخشید و عزم و تدبیر خود را جهت ورود افراد هرچه مستعدتر و توانمندتر به این رشته فراهم نموده و به جای تحت فشار قرار دادن دستیاران رشته ی زنان با کشیک های سنگین و کم بازده، کیفیت آموزش ها را در همه ی سطوح ارتقاء ببخشید.

    از طرفی جای بسی تعجب است که جنابعالی در همایش روز ماما، به جای تمرکز خاص بر روی این قشر و پرداختن به پرسشها آنان و برنامه ریزی جهت ارتقای عملکرد این کادر درمانی مهم جهت ترویج وضع حمل فیزیولوژیک، تلویحاً بیان کنید که مسئله اینست که شما همه زن هستید و مردی در میانتان حضور ندارد!
    آقای دکتر هاشمی اینگونه اظهارات، توهین مستقیم به استعداد و توانایی های زنان جامعه هست. از نظر امثال شما، زنان حتی قدرت پیگیری و مدیریت پرسشها پزشکی و وضع حمل خود را ندارند و جهت هر اقدامی نیازمند حضور مستقیم مردان هستند.
    حال آنکه به گواه شرکت بهداشت جهانی کم کردن قابل توجه شاخص فوت مادر طی ۳۰ سال گذشته، ارمغان عملکرد همین بانوان دلسوز ماما و متخصصین توانمند زنان و وضع حمل بوده است.
    واضح است که اگر نشانه ما ارتقای سطح سلامت زنان کشور باشد، قطعا حیطه های بسیار مهمتری جهت اقدام و مداخله پیش روی ما خواهد بود. از جمله بیمه ی تمامی زنان باردار جهت انواع آزمایش ها و سونوگرافی های مورد نیاز و غربالگری های اول و دوم با هزینه های هنگفت، فراهم آوری امکانات ترغیب کننده ی زایمان طبیعی در تمامی بیمارستان ها در تمام شهرهای کشور، تلاش جدی جهت عوض کردن نگرش متخصصین زنان و ماماها و عموم زنان جامعه نسبت به عوارض سزارین و آگاه سازی در زمینه مزایای فیزیولوژیک بودن وضع حمل طبیعی، اختصاص مامای واحد به ازای هر زائو (در عمل و با تخصیص بودجه و نه در حد بخشنامه ی کاغذی)، اختصاص سبدهای تغذیه ای به زنان باردار مبتلا به سوءتغذیه (بدون توجه به سن!)، تحت پوشش بیمه قراردادن غربالگری سرطان های پستان و سرویکس و…

    جناب آقای دکتر هاشمی تاکید جنابعالی بر پرهیز از رویکردهای جنسیتی در حوزه ی زنان، و بیانات شما راجع به ی مقایسه رشته ی اورولوژی با رشته ی زنان از این جهت که گزینش دستیاران در رشته ارولوژی بر اساس جنسیت نیست، بسیار جای تعجب دارد! آیا که همه ما به خوبی می دانیم که اورولوژی رشته ای مربوط به سلامت دستگاه ادراری تناسلی و لذا یکسان بین زنان و مردان است و نیاز به تربیت هردو جنس دکتر وجود دارد؛ ولی ژنیکولوژی صرفا رشته ای مربوط به دستگاه تناسلی و پرسشها زنان است و هیچ ارتباطی به مردان ندارد.

    آقای دکتر هاشمی بر اساس قانون طرح انطباق که شما سال هاست موظف به اجرای آن هستید، مورد نیاز است شرایطی فراهم کنید که به بیماران، علاوه بر دکتر عمومی و متخصص هم جنس، پرستار، بهیار و خدمه ی هم جنس خدمات ارائه دهند. این قانون در حال حاضر در بعضی کشورهای غربی غیرمسلمان نیز اجرا شده است و حق حفظ حریم، جزء حقوق مسلم بیمار است!

    اما هم چنان نه تنها به علت بی توجهی وزارت متبوع جنابعالی در اجرایی کردن این قانون در بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی، مراجعان به این مراکز علاوه بر درد ونگرانی حاصل از بیماری (و هزینه های درمانی) باید اضطراب عدم رعایت حریم شخصی و شرعی خود را نیز مجبور شوند؛ بلکه جنابعالی با تدبیری جدید، قصد وارد کردن مردان در رشته ی تخصصی زنان و وضع حمل را نیز دارید!

    جناب وزیر، بیانات جنابعالی به عنوان وزیر بهداشت درمان و «آموزش پزشکی» در عالی ترین سطح تصمیم گیری نظام سلامت، طبعاً باید منطبق بر معتبرترین منابع علمی باشد. حال جای سؤال است که چطور جنابعالی براساس بیانات سوگیرانه مدیر «یک» بیمارستان در حاشیه ی تهران، آن هم در مورد تعداد محدودی از بیماران، آن هم به صورت شفاهی و در شرایط خاص، به این جمع بندی رسیدید که اکثر زنان کشور در مراجعات به متخصص زنان و زایمان، هیچ فرقی بین دکتر زن یا مرد قائل نیستند!!

    آقای وزیر ما پزشکان مشغول به تحصیل یا کار در سراسر کشور، در قاطبه ی موارد مراجعه کاملاً برعکس حالتی که شما اظهار کرده اید را دیده ایم و به ضرس قاطع و کاملاً عینی میگوییم که زنان باحیای ایرانی که حتی جهت معاینه ی ژنیکولوژی به وسیله دکتر و مامای «زن» نیز در بسیاری از موارد معذب هستند و شرم دارند، هیچ تمایلی به معاینه و درمان به وسیله مردان ندارند! علاوه بر این حیای زنانه، ما شاهد برخوردها و ناراحتی شوهران بسیاری از زنان مراجعه کننده به درمانگاه ها و اتاق وضع حمل به علت حضور دانشجویان آقا بر بالین زنان آن ها بوده ایم! این حیاء و غیرت شاید در اندکی از افراد و مسئولین این جامعه کمرنگ شده است باشد، ولی هنوز در میان زنان و مردان ایرانی عمیقا وجود دارد، ارزشی که نه فقط ریشه در دین، بلکه ریشه در تمدنی چندهزارساله دارد.

    جدای از این مسائل، حال در شرایطی که جامعه ی بزرگ بهداشت و درمان کشور با پرسشها عدیده ای در طرح تحول سلامت، بدهکاری و خالی شدن صندوقهای بیمه، نارضایتی گسترده ی پزشکان و کادر درمان از پرداخت ها و … دست و پنجه نرم میکند، بهتر است وزارت بهداشت به جای پرداختن به موضوعاتی از این دست، وقت و انرژی
    خود را صرف حل پرسشها متعدد استخدام پرستاران و ماماها، توزیع عادلانه و علمی خدمات سلامت در کشور، پرسشها جدی معیشتی پرسنل بهداشت و درمان به خصوص در اثر طرح تحول سلامت و … بنماید.

    در نهایت تذکر مقام معظم رهبری حفظه الله در این خصوص را یادآور می شویم که در ۸ آذر سال ۱۳۷۲ در دیدار با ماماها فرمودند:
    «ما به مردان می گوییم: شما با وضع حمل زنان چه کار دارید؟ این مربوط به شما نیست؛ مربوط به خودِ خانمهاست. شما در طول تاریخ نگاه کنید همه جای دنیا آیا هیچ وقت مامای مرد دیده شده است است؟! ماماها، هر لحظه زن بودند؛ ماماهای تجربی قدیمی. این، یک کار خانمانه هست. کاری است که مربوط به زنان است و زنان باید آن را انجام بدهند. این یک امر طبیعی هست. مردان در این خصوص جهت چه وارد می شوند؟ بیایند چه کنند؟ بودنِ آنها چه لزومی دارد؟ حضور در میدانی است که کوچکترین نیازی به آنها نیست. به علاوه، ضررهایی هم دارد.»

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: farsnews.com

    آقای وزیر! ضرورت حضور پزشکان مرد در حوزه مامایی چیست؟

    واژه های کلیدی: وزیر بهداشت | بهداشت | پزشکی | مردان | طبیعی | سلامت | آموزش | پزشکان | درمانی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک