حوادث چون روزها سپری می شوند.
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » فروش عسل هاى تقلبى با برند خارجى! ، چرا صادرات عسل ايرانى به كما رفت؟

    فروش عسل هاى تقلبى با برند خارجى! ، چرا صادرات عسل ايرانى به كما رفت؟

    اگرچه ظرفیت‌های فراوانی جهت توسعه زنبورداری و زیاد کردن تولید عسل در کشور وجود دارد ولی وجود بعضی پرسشها موجب شده است به جایگاه مطلوب خود در این بخش دست نیابیم.

    فروش عسل هاى تقلبى با برند خارجى! ، چرا صادرات عسل ايرانى به كما رفت؟

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، کشور عزیزمان ایران یکی از کشورهای تولیدکننده و پرورش‌دهنده عسل است و علی‌رغم ظرفیت‌های فراوانی که جهت توسعه زنبورداری در کشور وجود دارد ولی به علت وجود بعضی پرسشها نتوانسته به جایگاه مطلوب در صادرات دست یابد که ادامه این روند و بی‌توجهی مسئولان به صنعت زنبورداری، نابودی بخش کشاورزی را به همراه دارد آیا که گرده‌افشانی مهم‌ترین نقش زنبورعسل در محیط زیست هست. هر از گاهی اخبار ناخوشایندی در مورد قاچاق کالاهای متفاوت به گوش می‌رسد که اینبار قاچاقچیان به سراغ عسل و ملکه زنبور رفته‌اند، قاچاق می‌تواند ترساندن جدی‌ای جهت صنعت زنبورداری کشور عزیزمان ایران باشد.

    با توجه به آنکه عسل کشور عزیزمان ایران دارای فواید بی‌نظیر گیاه های دارویی است که با حمایت از تولید داخل می‌توان در صادرات این محصول حرفی جهت گفتن در بازارهای نشانه داشت ولی بعضی افراد سودجو کم کردن برداشت عسل در سال‌های اخیر را ناشی از بی‌کیفتی ملکه‌های زنبورعسل می‌دانند تا با واردات و فروش آن با قیمت‌های گزاف و سرسام‌آور بتوانند از این آب گل‌آلود بیشترین سود را به جیب بزنند و این در حالی است که مسئولان زیربط باید نسبت به واردات ملکه زنبورعسل از طریق راه‌های متفاوت همچون چمدانی، کیفی و غیره حساسیت نشان دهند آیا که واردات غیرقانونی آن می‌تواند زمینه را جهت بروز بیماری‌های ناشناخته در زنبورستان‌ها و حتی خطر بیوتروریست به همراه داشته باشد.

    البته ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود آیا که در بعضی از فروشگاه‌ها شاهد توزیع عسل‌های خارجی هستیم که هر یک از مسئولان دلایل متفاوتی جهت این امر بیان می‌کنند ولی آن چیزی که حائز اهمیت است آن است که بر اساس قانونی نظام بهره‌بری، واردات عسل و فرآورده‌های مربوط به آن به باعث مازاد تولید داخل ممنوع است به همین علت از مسئولان انتظار می‌رود نظارت بیشتری بر این امور داشته باشند بر این اساس به سراغ مسئولان زیربط رفتیم و گفتگویی با آنها ترتیب داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

    فروش عسل هاى تقلبى با برند خارجى! ، چرا صادرات عسل ايرانى به كما رفت؟

    عفت رئیسی فرحدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور عزیزمان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، با بیان اینکه سال گذشته ۸۸ هزار تن عسل در کشور تولید شد، اظهار کرد: سال گذشته با توجه به آموزش‌های مناسبی که زنبورداران دیدند در بحث تولید ژله‌رویال، گرده گُل و زهر زنبور فعالیت‌های خوبی انجام شد آیا که با توجه به استفاده دارویی عسل باید نگاهمان به سایر محصولات جانبی به غیر از تولید عسل نیز جذب شود.

    وی سرانه مصرف عسل در کشور عزیزمان ایران را یک کیلو و ۷۰ گرم اعلام کرد و افزود: با احتساب جمعیت ۸۰ میلیون نفری و تولید ۸۸ هزار تن عسل و عدم مصرف این ماده غذایی در کودکان زیر ۲ سال، هر سال با مازاد ۲۰ هزار تن عسل در کشور روبه‌رو هستیم که می‌بایست جهت صادرات آن برنامه‌ریزی کرد.

    رئیسی فرحدی با انتقاد از کم کردن صادرات عسل در سال گذشته، بیان کرد: اگرچه در سال‌های نه چندان دور با وجود کم کردن تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ هزار تن عسل به بازارهای نشانه صادر می‌شد ولی در سال‌های اخیر به باعث از بین بردن استاندارد اضطراری و تبدیل آن به استاندارد تشویقی با افت صادرات عسل روبه‌رو بودیم آیا که کشورهای اروپایی، حوزه خلیج‌فارس و ترکیه حاضر نیستند که عسل تولیدی کشور عزیزمان ایران با استاندارد تشویقی را خریداری کنند.

    این مقام مسئول با اشاره به ضرورت اضطراری شدن استاندارد عسل، گفت: دستگاه‌های زیربط همچون شرکت دامپزشکی، استاندارد و نظارت بر مواد غذایی که سلامت مردم بخشی از وظایفشان هست، باید به این پرسشها پاسخگو باشند و این در حالی است که این دستگاه‌ها راجع به عسل وظایف خود را رها کرده‌اند به همین علت هر از گاهی شاهد برگشت محموله‌های عسل از بازارهای نشانه هستیم.

    اگرچه ظرفیت‌های فراوانی جهت توسعه زنبورداری و زیاد کردن تولید عسل در کشور وجود دارد ولی وجود بعضی پرسشها موجب شده است به جایگاه مطلوب خود در این بخش دست نیابیم.

    وی ادامه داد: استاندارد تشویقی عسل نه تنها کمکی به صادرات نمی‌کند بلکه موجب می‌شود به باعث فقدان نظارت و کنترل در صادرات بسیاری از بازارهای نشانه از خرید این ماده غذایی و ارزشمند ایران، که دارای فواید فراوان گیاه های دارویی‌ست، امتناع کنند و این در حالی است که دستگا‌ه‌های زیربط در صورت فقدان عسل تولیدی از متخلفان جریمه اندکی اخذ می‌کنند و این امر ترساندن جدی جهت صنعت زنبورداری کشور است.

    به گفته رئیسی فرحدی با توجه به استاندارد تشویقی عسل و نبود نظارت کافی بر توزیع این محصول، بسیاری از مصرف‌کنندگان داخل و خارجی دیگر رقبتی به استفاده از عسل ایرانی ندارند و مصرف‌کنندگان خارجی ترجیح می‌دهند که عسل موردنیاز خود را از کشورهای مبدأ که حداقل کنترل و نظارت بر محصول‌شان را دارند خریداری کنند.

    وی با بیان اینکه با وجود ممنوعیت واردات عسل شاهد توزیع عسل‌های خارجی در بعضی از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها هستیم، تصریح کرد: بعضی از مصرف‌کنندگان فقط به دنبال تولید خارجی هستند و این در حالی است که عسل کشور عزیزمان ایران جزء عسل‌های باکیفیت دنیا محسوب می‌شود و به علت تنوع اقلیمی کشور در هیچ جای دنیا عسل طبیعی این تنوع گیاهی را ندارد.

    وی ادامه داد: مردم باید نسبت به محصولات تولیدی کشورشان عِرق ملی داشته باشند آیا که علی‌رغم ممنوعیت واردات شاهد قاچاق عسل‌های خارجی هستیم و این امر می‌تواند پرسشها و بیماری‌های متعددی را به همراه داشته باشد.

    مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ادامه داد: اگرچه جلسات متعددی جهت از بین بردن استاندارد تشویقی و تبدیل آن به اضطراری برگزار شد، ولی این جلسات نتیجه‌ای در بر نداشت و این امر دستاوردی جز افت صادرات و نابودی صنعت زنبورداری در بر ندارد.

    وی با بیان اینکه دولت‌ها باید از ظرفیت اتحادیه‌ها و انجمن‌ها جهت کنترل محصولات تولیدی استفاده کنند، افزود: اصناف باید اتحادیه‌های تولیدی را در کنار خود ببینند آیا که فاصله بین اصناف و تولید‌کنندگان اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است که تنها موجب شده است از این اوضاع کنونی عده‌ای خاص سود ببرند.

    فروش عسل هاى تقلبى با برند خارجى! ، چرا صادرات عسل ايرانى به كما رفت؟

    وی با انتقاد از نبود توجه مورد نیاز به صنعت زنبورداری، اظهار کرد: با توجه به خشکسالی، کم کردن بارش و غیره امسال سال خوبی جهت زنبورداری نیست به همین علت بارها به مسئولان دولتی هشدار دادیم تا با جدیت این عنوان را پیگیری کنند ولی ظاهرا فریاد تولید‌کنندگان به گوش مسئولان دولتی نمی‌رسد که با ادامه این روند فرصت‌های شغلی زیادی در این بخش از بین خواهد رفت.

    این مقام مسئول اوضاع صادرات عسل در آینده را پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به فقدان نظارت‌های کافی بر کیفیت عسل‌های صادراتی و اهمیت کشورهای مبدأ به سلامتی افراد خود، بدهی است که نمی‌توان آینده روشنی را جهت صادرات عسل ترسیم کرد و انتظار می‌رود مسئولان بحث نظارت بر کیفیت تولید و صادرات عسل را به اتحادیه‌ها واگذار کنند تا با استفاده از افراد کارشناس خود بر کیفیت عسل‌های تولیدی و صادراتی نظارت داشته باشند.

    وی در ادامه با اشاره به دیگر پرسشها پیش‌روی زنبورداران، گفت: زنبورداران جهت جابه‌جایی زنبورهای خود و استقرار آن در روستاها باید مبلغی بالغ بر ۵ تا ۱۰ میلیون تومان پرداخت کنند و این در حالی‌ است که سایر کشورها به زنبورداران خود یارانه پرداخت می‌کنند آیا که زنبورعسل حافظ محیط زیست است.

    وی راجع به آخرین اوضاع قاچاق ملکه زنبورعسل بیان کرد: بعضی افراد کم کردن تولید عسل را ناشی از بی‌کیفیتی ملکه‌های زنبورعسل می‌دانند به همین علت اقدام به واردات و فروش آن با قیمت‌های گزاف به زنبورداران می‌کنند.

    اگرچه ظرفیت‌های فراوانی جهت توسعه زنبورداری و زیاد کردن تولید عسل در کشور وجود دارد ولی وجود بعضی پرسشها موجب شده است به جایگاه مطلوب خود در این بخش دست نیابیم.

    رئیسی فرحدی ادامه داد: اگر بر واردات ملکه‌های زنبورعسل بحث قرنطینه صورت نگیرد می‌تواند پرسشها و بیماری‌های متعددی جهت زنبورستان‌ها به همراه داشته باشند که جبران خسارات و مبارزه با آن ویروس‌ها، هزینه‌های هنگفتی را در برخواهد داشت به همین علت انتظار می‌رود دولت نسبت به قاچاق ملکه زنبورعسل توجه جدی‌ای داشته باشد.

    مدیرعامل اتحادیه زنبورداران با بیان اینکه واردات ملکه به نفع کشور نیست، افزود: البته اگر قرار است این ملکه‌ها به کشور وارد شوند بهتر است به وسیله افرادی که در تحقیق و ژنتیک پرسشها زنبورعسل سررشته دارند جهت کارهای تحقیقاتی و مقایسه‌ای با ملکه‌های داخلی تحت شرایط قرنطینه‌ای وارد شوند.

    وی با بیان اینکه کم کردن برداشت عسل در سال‌های اخیر ناشی از شرایط اقلیمی‌ هست، افزود: البته بعضی افراد غیرکارشناس کم کردن برداشت عسل را ناشی از بی‌کیفیتی ملکه‌های داخلی می‌دانند و معتقد‌ند که این ملکه‌های وارداتی می‌توانند سطح برداشت از هر کندو را به ۴۰ کیلو زیاد کردن دهند و این در حالی است که بعد از واردات این ملکه‌ها در زنبورستان‌ها بعد از چند سال شاهد کم کردن تعداد زنبورها و بروز بعضی ویروس‌های خیلی خطرناک هستیم که جهت مقابله با آنها باید هزینه‌های گزافی پرداخت شود.

    به گفته وی اخیرا واردات ملکه‌های قاچاق از راه‌های متفاوت چمدانی و کیفی از کشورهای نزدیک به کشور عزیزمان ایران ترانزیت می‌شوند که مسئولان امر باید سختگیری‌های مورد نیاز بر واردات این ملکه‌ها را داشته باشند آیا که اخیرا محققان ویروس‌هایی در زنبورستان‌ها مشاهده کردند که تاکنون نوع آن در کشور عزیزمان ایران وجود نداشته است و بدهی است که این امر می‌تواند زحمات این زنبورداران را در معرض خطر قرار دهد.

    فروش عسل هاى تقلبى با برند خارجى! ، چرا صادرات عسل ايرانى به كما رفت؟

    عسل‌های تقلبی و دست‌ساز با لوگو و برچسب خارجی در مغازه‌ها عرضه می‌شوند

    مرزایی عضو اتحادیه سراسری زنبورداران کشور عزیزمان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان تولید عسل نمی‌توان اعلام کرد، گفت: امسال به باعث شرایط نامناسب اقلیمی و کم کردن بارندگی، مازاد عسلی نخواهیم داشت.

    میرزایی با اشاره به عوامل متفاوت در کم کردن صادرات عسل در سال‌های اخیر، بیان کرد: بسته‌بندی نامناسب، قوانین دست‌وپا گیر در صدور مجوزها از سوی دستگاه‌های زیربط همچون شرکت غذا و دارو، دامپزشکی و صنعت و معدن که هر یک مقررات و ضوابط خاص خود را دارند از مهم‌ترین موانع صادرات عسل در سال‌های اخیر به شمار می‌روند آیا که کشورهای اروپایی تنها محصولاتی که دارای مجوز و کد IR مربوط به شرکت دامپزشکی است را قبول دارند.

    به گفته میرزایی اعمال تحریم‌های سال‌های اخیر و نبود آزمایشگاه‌های مدرن کافی جهت کنترل کیفی عسل‌های صادراتی در افت صادرات عسل بی‌تأثیر نبوده است آیا که در بعضی مواقع به باعث روئیت بازمانده‌های دارو در عسل شاهد بازگشت عسل‌های صادراتی به کشور هستیم در حالی که با احداث و تجهیز آزمایشگاه‌های مدرن می‌توان بازمانده‌های دارو را پالایش کرد.

    این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به تحریم‌های فعلی نوسانات قیمت ارز و نبود حمایت‌های کافی از سوی دولت در شرایط کنونی امکان واردات این دستگاه‌ها به کشور وجود ندارد و این در حالی است که نبود آزمایشگاه‌های دقیق مشکلاتی را در بازارهای داخلی و خارجی ایجاد کرده است.

    میرزایی در بخش آخر سخنان خود عرضه عسل‌های قاچاق در بازار را تکذیب کرد و گفت: با توجه به قانون زیاد کردن بهره‌بری، واردات عسل ممنوع است و به اعتقاد بنده عسل‌هایی که با شیشه‌های خارجی در بعضی فروشگا‌ه‌ها توزیع می‌شود همان عسل‌های تقلبی و دست‌سازی هستند که با برچسب و لوگوی خارجی در مغازه‌ها عرضه می‌شوند.

    گزارش از آزاده محبی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: قاچاق کالا | قاچاقچیان | تولید عسل | استاندارد | واردات | صادرات | ایرانی | وارداتی | مسئولان | خارجی | ایران

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتاب اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • چاپ کتاب آمازون
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری