عشق، فراموش كردن خود در وجود كسی است كه همیشه و در همه حال ما را به یاد دارد.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » چه کفشی مناسب کوهنوردی است؟

    چه کفشی مناسب کوهنوردی است؟

    مهم‌ترین ابزار کوهنوردی، کفش کوهنوردی است که باید پای خود را به شکلی مناسب، جهت ادامه‌ پیمایش به وسیله آن تجهیز کرد.

    چه کفشی مناسب کوهنوردی است؟

    به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، بی‌تردید یکی از وسایل بسیار مهم کوهنوردی، کفش کوهنوردی هست. هنگام ورزش کوهنوردی، برداشتن یک گام هم اهمیت زیادی دارد و حتی در مواقعی ممکن است فاصله‌ بین فوت و زندگی باشد؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد که مهم‌ترین ابزار کوهنوردی یعنی پای خود را به شکلی مناسب، جهت ادامه‌ پیمایش تجهیز کنید.
    ابتدا مهم است که بدانید از کفش خود در چه محیطی استفاده خواهید کرد؛به طور قطع همان ویژگی‌های محیطی مشخص خواهند کرد که وجود چه قابلیت‌هایی در کفش اهمیت دارد. در واقع کفش‌ها بسته به نوع مسیر و سه‌فصله یا زمستانه بودن، ویژگی‌های متفاوتی دارند.

    ضدآب بودن

    شاید تاکنون از افراد زیادی شنیده باشید که در ابتدای بیان ویژگی‌های یک کفش‌ کوهنوردی، به Gore-Tex بودن آن اشاره می‌کنند. Gore-Tex در واقع نام یک تکنولوژی پیشرفته در ساخت پارچه است که مزیت‌هایی جهت آن ایجاد می‌کند. هنگام استفاده از کفش‌های کوهنوردی، فرقی نمی‌کند که افزایش زمستانه دارید یا کفش خود را در سایر فصول سال استفاده می‌کنید؛ قابلیت ضدآب بودن در کفش شما از میزان اهمیت زیادی برخوردار است تا تحت هر شرایط آب‌وهوایی و با بارش‌های فصلی، بخش داخلی کفش همچنان خشک باقی بماند. وجود تکنولوژی‌هایی نظیر Gore-Tex در ساخت انواع کفش علاوه بر ایجاد هواخوری، تضمین‌کننده‌ی مقاومت کوهنوردی در برابر نفوذ آب خواهد بود.

    چه کفشی مناسب کوهنوردی است؟

    استحکام کفش

    طراحی بعضی کفش‌های کوهنوردی به گونه‌ای است که در قسمت پنجه، لایه‌ای محافظ قرار داده شده. این لایه‌ محافظ ایمنی کفش را دربرابر فشار و ضربه زیاد می‌کند. درواقع سازندگان کفش‌های کوهنوردی جهت تقویت ساختار کفش در قسمت پنجه از موادی مستحکم نظیر چرم طبیعی، چرم مصنوعی یا کامپوزیت استفاده می‌کنند که به رویه‌ی کفش استحکام بیشتری می‌بخشد.

    زیره کفش

    زیره‌ کفش‌ مخصوص کوهنوردی با توجه به موارد استفاده‌ای که دارند، با یکدیگر متفاوت‌اند. درواقع جهت کفش‌هایی که در سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی یا کوهنوردی در ارتفاعات زیاد استفاده می‌شوند، طراحی زیره باید به شکلی باشد که توانایی راه اندازی کرامپون را داشته باشد؛ ولی جهت کفش‌هایی که در ارتفاعات پایین‌تر استفاده می‌شوند، تنها وجود زیره‌ای آج‌دار و تهیه‌شده از لاستیکی مقاوم کافی است تا با ایجاد اصطکاک با سطح زمین بتواند به شما یاری کند که به‌راحتی به مسیر خود ادامه دهید.

    مهم‌ترین ابزار کوهنوردی، کفش کوهنوردی است که باید پای خود را به شکلی مناسب، جهت ادامه‌ پیمایش به وسیله آن تجهیز کرد.

    یکی از انواع زیره‌هایی که در زیاد مدل‌های کفش‌ کوهنوردی استفاده می‌شود، زیره‌ی تولیدی شرکت ویبرام است که از لاستیکی بسیار با‌کیفیت تهیه می‌شود. طراحی این زیره به گونه‌ای است که به واسطه‌ی برآمدگی‌های زیره‌ی کفش، به شما در پیمایش مسیرهای ناهموار کمک خواهد کرد.

    قابلیت حفظ دما و هواخوری کفش

    این دو توانایی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند؛ ولی جهت گزینش کفش مناسب جهت کوهنوردی باید به این دو توانایی به‌طور یکسان توجه داشت.

    آن دسته از کفش‌هایی که جهت افزایش سه‌فصله استفاده می‌شوند، باید دارای توانایی هواخوری باشند تا علاوه بر جلوگیری از تعریق زیاد سطح پوست، به خنک نگه داشتن پای شما کمک کنند. ولی جهت کفش‌های مورداستفاده در صعودهای زمستانه یا در محیط‌های سرد، توانایی هواخوری اهمیت چندانی ندارد و مهم این است که کفش بتواند پایتان را گرم نگه دارد. جهت ساخت این نوع کفش‌ زیاد از تکنولوژی‌هایی بهره می‌گیرند که از هدررفتن دمای بخش داخلی کفش جلوگیری کند و مانع از سرمازدگی پاهایتان شود. جهت گزینش چنین کفش‌هایی باید به دمایی که کفشتان در آن قابل‌استفاده هست، توجه زیادی داشته باشید تا در نهایت بتوانید بهتر گزینش کنید.

    جنس رویه کفش

    چه کفشی مناسب کوهنوردی است؟

    عمدتا قیمت کفش‌های کوهنوردی نسبت به سایر کفش‌ها زیاد هست؛ به همین علت اگر کفشی که گزینش می‌کنید، دوام زیادی دربرابر سایش و پوسیدگی نداشته نباشد، از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نخواهد بود. در کنار این عنوان باید توجه داشت که محیط‌های کوهستانی دارای شرایط ویژه‌ی آب‌وهوایی و محیطی هستند که ممکن است بر زیاد کردن سرعت پوسیدگی کفش تاثیر زیادی بگذارند. با توجه به تمامی این شرایط، سازندگان کفش‌های کوهنوردی جهت ساخت رویه از موادی استفاده می‌کنند که دربرابر شرایط محیطی متفاوت مقاوم باشد. علاوه بر ساختار رویه‌، این دسته کفش‌ها در قسمت‌هایی نظیر پنجه، پاشنه یا قسمت‌های کناری به وسیله موادی نظیر چرم مصنوعی، چرم طبیعی، پلی‌اورتان یا لاستیک تقویت می‌شوند.

    لایه‌ میانی کفش

    لایه‌ میانی مناسب در کفش کوهنوردی جهت کسانی که از این کفش‌ها استفاده می‌کنند، دو مزیت به دنبال دارد. اگر در ساخت لایه‌ میانی کفشی که استفاده می‌کنید، موادی مناسب نظیر EVA به کار رفته باشد، فشاری که از ضربات واردشده به سطح زمین به پای شما برمی‌گردد تا حد بسیار زیادی کم می‌شود. این مسئله باعث می‌شود در وقت ورزش کمتر احساس خستگی کنید و درعین‌حال به واسطه‌ ساختار منعطف کفش، کنترل بهتری روی حرکات خود داشته باشید. همچنین داشتن لایه‌ی میانی ضخیم باعث می‌شود گرمای کمتری از طریق کف کفش هدر برود و در نهایت بتوانید از پای خود به‌خوبی در برابر سرما حفاظت کنید.

    مهم‌ترین ابزار کوهنوردی، کفش کوهنوردی است که باید پای خود را به شکلی مناسب، جهت ادامه‌ پیمایش به وسیله آن تجهیز کرد.

    وزن کفش

    بیشتر کفش‌های مناسب کوهنوردی وزنی بالاتر از ۳۰۰ گرم دارند. درواقع مجموعه موادی که جهت زیاد کردن کیفیت در ساخت این دسته کفش‌ها به کار می‌رود، وزن بیشتری به آن‌ها می‌دهد. در گزینش کفش‌ کوهنوردی، باید توجه داشته باشید که کفش شما وزن بسیار زیادی نداشته باشد.

    مقدار انرژی مورد نیاز جهت گام برداشتن با کفش‌های سنگین بسیار زیاد از کفش‌هایی است که وزن کمتری دارند. با در نظرگرفتن این که در کوهنوردی، حفظ انرژی جهت ادامه‌ی پیمایش مسیر اهمیت دارد، کفشی گزینش ‌کنید که وزنی متناسب داشته باشد تا با استفاده از آن به مصرف بیش از حد انرژی نیاز نداشته باشید. البته دقت کنید که کفش‌های کوهنوردی مناسب ارتفاعات بالاتر یا بوت‌های کوهنوردی ممکن است وزنی زیاد از ۵۰۰ گرم داشته باشند که به علت ضخیم‌تر بودن لایه‌ی میانی آنها است تا به ایمنی زیاد و گرم ماندن پا کمک کند.

    انتهای پیام/

    چه کفشی مناسب کوهنوردی است؟

    واژه های کلیدی: ورزش کوهنوردی | کوهنوردی | استفاده | کوهنوردی | استفاده | نبض بازار | راهنمای خرید |

    چه کفشی مناسب کوهنوردی است؟

    چه کفشی مناسب کوهنوردی است؟

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری