سعادت عادت است آنرا پرورش دهید.
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » سبک زندگی » آشپزی » ترفندهای جالب+ نحوه دم کردن چای خوشمزه و دلچسب

    ترفندهای جالب+ نحوه دم کردن چای خوشمزه و دلچسب

    برای تهیه چای خوشمزه و خوش‌رنگ باید در گزینش چای، آب و قوری دقت کرد. میزان حرارت آب و مدت دم کشیدن نیز بر مزه و عطر چای تاثیر

    ترفندهای جالب+ نحوه دم کردن چای خوشمزه و دلچسب

    برای تهیه چای خوشمزه و خوش رنگ باید در گزینش چای، آب و قوری دقت کرد. میزان حرارت آب و مدت دم کشیدن نیز بر مزه و عطر چای تاثیر مستقیم می گذارد. در اینجا با بعضی از نکات جالب جهت تهیه چای آشنا شوید.
    نخستین گام جهت ساختن چای گزینش نوع آن هست. ده ها نوع “چای” میوه ای و گیاهی نیز وجود دارند که افراد به علت مختلفی (خاصیت و مزه وغیره) میل زیادی به نوشیدن این “دم نوش ها” دارند.اما اگر به تهیه و نوشیدن چای نزد ژاپنی های سنتی نظری بیاندازید، درخواهید یافت که تهیه چای رسمی دیرینه و معنادار است و نظم و ترتیبی خاص را می طلبد.تهیه درست انواع متفاوت چای نیاز به آشنایی از شاخصه های چای دارد.
    اهمیت آب در تهیه چای
    برای تهیه چای باید به مقدماتی هر چند کوچک توجه داشت. قوری بهتر است که از جنس چینی باشد. بسیار از خبرگان چای، قوری فلزی را جهت دم کردن مناسب نمی دانند. قوری شیشه ای نیز به مراتب بهتر از قوری فلزی هست. اگر از سماور جهت گرم کردن آب استفاده می کنید، هیچ گاه آب داغ را به سماور اضافه نکنید و آب سماور را به دفعات عوض کنید.
    کیفیت آب و املاح درون آن در مناطق متفاوت یکسان نیست و کیفیت آب تاثیری مستقیم بر مزه، رنگ و بوی چای دارد.از قوری تنها جهت تهیه چای آنهم از یک نوع استفاده کنید. چایی های گیاهی طعم و بوی خود را به قوری انتقال یافته می کنند و تنها بعد از چندین بار شستشو از بین می روند. کسانی که به خاص مزه، طعم و عطر چای سیاه برایشان مهم است باید قوری مخصوصی جهت دم کردن چای سیاه داشته باشند.در صورتی که قوری مخصوصی جهت چای دلخواه تان دارید حتی از شستن آن با مایع ظرف شویی نیز خودداری کنید و تنها به شستشو با آب گرم یا جوش بسنده کنید. اغلب مایع های ظرف شویی بر عطر و مزه چای تاثیر منفی می گذارند.
    اگر از چای کیسه ای (در بسته های کوچک) که در کشور عزیزمان ایران به چای لیپتون معروف است استفاده می کنید، نخست آب جوش را بریزید و سپس چای را به آن اضافه کنید. از این طریق از باد کردن و پاره شدن کیسه می توان جلوگیری کرد. چای های کیسه ای باکیفیت این مسئله را ندارند.
     
    زمان دم کشیدن چای
    مدت دم کشیدن اهمیت بسیاری بر طعم، رنگ، مزه و بوی چای دارد. دستورالعمل یکسانی در این باره نمی توان داد، مدت دم کشیدن بستگی به نوع چای دارد، اگر چای را از فروشگاه مخصوص چای خریداری میکنید، حتماً راجع به مدت دم کشیدن آن از فروشنده پرسش کنید.چای سبز معمولاً بدور از منبع حرارت دم می کشد.اما به طور کلی می توان گفت که مدت دم کشیدن چای سبز نیز متفاوت (دربسیار مواقع کوتاه تر) و حتی حرارت آب نیز کمتر از چای سیاه هست. چای سبز را معمولاً نباید روی حرارت دم آورد. بعد از ریختن آب به قوری باید آن را از منبع حرارت دور کرد.
    انواع چای سیاه موجود (زود دم و دیردم) در بازار حدود ۳ تا ۱۵ دقیقه جهت دم کردن مورد نیاز دارند. بسیاری از انواع چای (حتی سیاه) بهتر است که با درجه حرارتی حدود ۸۰ تا ۸۵ درجه تهیه شوند.
    یکی از نکات مهم که شاید کمتر کسی بدان توجه دارد تاثیر مدت دم کشیدن بر آزاد شدن مواد و عنصرهای متفاوت در چای هست. بی آنکه بخواهیم به ترکیبات شیمیایی چای بپردازیم می توان گفت اگر چای را جهت برطرف خستگی و شادابی ذهن و جسم می نوشید، بهتر است که مدت دم کشیدن را کوتاه و تنها به چند دقیقه (۳ یا ۴ دقیقه) اکتفا کنید.اما اگر در پی تاثیر آرامش بخش چای هستید، می توانید مدت دم کشیدن را بیش از ۱۰ دقیقه در نظر بگیرید.بر خلاف تصور مرسوم چای ها میوه ای یا گیاهی (دم نوش های مختلف) مدت دم کردن ارزش زیادتر است و تنها بعد از مدت مورد نیاز امکان بسط مزه، بو و رنگ این دم نوش ها فراهم می شود. البته چای اگر مدت زیادی در آب باقی بماند مزه آن به تدریج تلخ می شود.
    لذت بردن از نوشیدن چای
    هر یک از ما به دلایل متفاوت (زمان کم، امکانات محدود و غیره) بارها از چای کیسه ای استفاده می کنیم، ولی جهت لذت بردن از چای باید حتماً کمی وقت صرف کنیم. به جای چای کسیه ای می توان به آسانی از برگ چای به کمک توری های متفاوت استفاده کرد. به طور معمول کیفیت چای کیسه ای در مقایسه با نمونه مشابه آن به صورت فله ای نامرغوب تر هست، حتی گران ترین نوع چای کیسه ای نیز دارای این نقصان است.گفته می شود عالی ترین نوع دم کردن، ریختن چای بدون فیلتر یا توری در قوری است و تنها هنگام ریختن چای در لیوان و استکان می توان از توری استفاده کرد. اگر می خواهید که چای در قوری مدت زیاد خوش طعم بماند باید برگ های چای (تفاله) را از قوری خارج کنید.

    فوتهای کوزه گری جهت دم کردن چای

    چای، نوشیدنی بسیاری از مردم است ولی از مرحله دم کردن تا هنگام نوشیدن آن هم مثل هر کار دیگری باید آداب و روشهایی خاص را پی گرفت تا به نتیجه ای بهتر و صحیح تر رسید. اگر می خواهید از مصرف همان چایی که در آشپزخانه دارید نیز لذت بیشتری ببرید، خواندن راهنمایی های پی آمده را از دست ندهید.

    اصول دم کردن چای:

    – بهتر است از ظرف، کتری یا قوری، و حتی فنجان های چینی جهت دم کردن یا نوشیدن چای استفاده کنید.

    ترفندهای جالب+ نحوه دم کردن چای خوشمزه و دلچسب

    – سرامیک لعابدار و ظروف شیشه ای نیز در مراتب بعدی مناسبند ولی تلاش کنید از کتری های آلومینیومی، ظروف مسی یا برنجی استفاده نکنید. این ظروف اگرچه در قدیم استفاده می شده است اند، افزون بر آن که مزه، طعم و حتی عطر چای را عوض می کنند، به باعث ایجاد تصویر العمل شیمیایی جهت حفظ سلامت مناسب نیستند (به عنوان مثال تانن محلول در چای با آهن موجود در قوری استیل).

    – در صورتی که پیش از ریختن چای در قوری یا کتری آن را کمی زیر شیر آب گرم بگیرید تا جداره و محفظه آن اندکی گرم شود، چای بهتر و سریعتر دم می آید.

    – اگر می خواهید از خود یا مهمانانتان بهتر پذیرایی کنید، یادتان باشد آب سرد در سماور بریزید. احتمالا پیش آمده که بر سطح چای درون استکان یا فنجان خود لکه هایی مثل اثرات چربی ببینید. این لکه ها نشان می دهد آب گرم یا حتی داغ در سماور ریخته شده. استفاده از آب گرم جهت سریع جوش آمدن سماور، علاوه بر کم کردن کیفیت و مزه، به شکل و ظاهر چای هم لطمه می زند.

    – بهتر است در هر مرتبه دم کردن چای، آب سماور را عوض کنید. آبی که به مدت طولانی یا چند بار جوشیده طعم و خاصیت چای را کم کردن می دهد.

    برای تهیه چای خوشمزه و خوش‌رنگ باید در گزینش چای، آب و قوری دقت کرد. میزان حرارت آب و مدت دم کشیدن نیز بر مزه و عطر چای تاثیر

    – جهت دم کردن چای سیاه بگذارید آب درون سماور کاملا به جوش آید سپس آن را روی چای ریخته و دقایقی جهت دم کشیدن صبر کنید. برعکس، جهت دم کردن چای سبز، آب به هیچ وجه نباید بجوشد و حرارتی در حد ۱۰ درجه هم جهت آن کافی هست. این آب را روی چای سبز درون فنجان یا قوری بریزید و چند دقیقه در آن را گذاشته، سپس کیسه را خارج کرده یا برگ ها را صاف کنید و نوش جان فرمایید.

    – با توجه به نوع چای، وقت دم آمدن آن متفاوت است.

    – چای سبز بین سه تاپنج دقیقه دم می کشد. اگر چای بسته بندی شده است خریده اید در قسمت توضیح مشخصات یا طریقه دم کردن، باید وقت مناسب آن هم ذکر شده است باشد.

    – جهت چای سیاه، این وقت در آنها که به «زود دم» معروفند کمتر از پنج تاهفت دقیقه نیست. دم کشیدن بعضی چای های موسوم به «دیر دم» نیز بین ده تا ۱۶ دقیقه به درازا می انجامد. جهت حفظ کیفیت و خاصیت چای بیش از این نباید عمل صاف کردن را به تاخیر انداخت.

    – صاف نکردن چای در میان ما ایرانی ها رواج بسیار دارد و از آن دست عادت های غلطی به شمار می رود که شنیدن اصطلاح «جوشیده» و تشخیص معنا و حتی مزه آن جهت نوجوانان و جوانان هم نیازی به توضیح زیاد ندارد.

    ترفندهای جالب+ نحوه دم کردن چای خوشمزه و دلچسب

    – ما عادت داریم هزینه و زمانی را صرف کنیم تا چایی مناسب و خوش رنگ وعطری دم کنیم ولی فقط به قدر یکی دو استکان اول، از آن سود واقعی و لذت جانبی می بریم! جهت آن که جلوی ضرر مالی و خالی شدن جیبتان را بگیرید و مزه چای تازه دم را همواره حفظ کرده باشید بلافاصله بعد از دم کشیدن چای، قوری را از بخار سماور، گرم کن برقی یا شعله دور کنید و چای درون آن را در قوری یا کتری دیگری بریزید تا تفاله یا پوره آن جدا شود.

    – جهت قوری دوم، روپوش یا پوششی کیسه ای در اندازه و قالب مناسب تهیه کنید تا از سرد شدن سریع چای جلوگیری کند و مدتی زیاد گرما را در خود نگاه دارد. این چای، دیگر جوشیده و بی خاصیت و تا مدتی طولانی تر بدطعم نخواهد شد و هزینه خرید یا وقت و تلاش خود را هم هدر نداده اید .

    – یکی دیگر از عادت های غلط ما در نوشیدن چای همراهی آن با قند یا شکر هست. قند و شکر محلول در چای فواید بافایده آن را از بین می برد و در بعضی موارد مضراتی هم در پی دارد. اگر نمی توانید، کم کم، خودتان را عادت دهید چای را بدون قند بنوشید. بعد از مدتی قند را کاملا کنار خواهید گذاشت و بامزه واقعی چای زیاد کنار خواهید آمد؛ فایده های درمانی، دارویی و حتی اقتصادی بیشتری هم نصیبتان می شود!

    اصول نگهداری:

    برای تهیه چای خوشمزه و خوش‌رنگ باید در گزینش چای، آب و قوری دقت کرد. میزان حرارت آب و مدت دم کشیدن نیز بر مزه و عطر چای تاثیر

    – چای خشک را در ظروف دربسته شیشه ای یا چینی نگهداری کنید. به این گونه نه تنها عمر بافایده چای را حفظ کرده اید، عطر آن هم دیرتر می پرد و خواصش ماندگارتر خواهد بود.

    – فراموش نکنید گرما، رطوبت و نور دشمن های مهم کیفیت و مانایی چای هست. ظروف و بسته های چای را در یخچال یا فریزر نگهداری نکنید.

    – گذاشتن بسته یا ظرف چای در کنار سماور بدترین روش نگهداری آن هست. اگر هیچ چاره ای ندارید به مقدار نیاز جهت دو یا سه روزتان را درون ظرفی بریزید و دور آن را با فویل آلومینیومی بپیچید تا با گرما، نور و رطوبت کمتری در تماس باشد و عطر آن نیز خارج نشود.

    – چای هم مثل خیلی مواد خوردنی دیگر تاریخ انقضا دارد. انواع متفاوت آن اگر بدرستی نگهداری شود از ۱۸ ماه تا دو سال با توجه به نوعشان فواید خود را حفظ می کنند. به تاریخ بسته دقت کنید و از انبار کردن بیش از نیاز آن خودداری کنید.

    ترفندهای جالب+ نحوه دم کردن چای خوشمزه و دلچسب

    – بوی مواد خوراکی دیگر بخصوص مواد تند براحتی به چای خشک سرایت می کند و عطر آن را عوض کردن می دهد. از قرار دادن چای در کنار این مواد، بخصوص سیر، پیاز، آبلیمو و… خودداری کنید.

    واژه های کلیدی: انواع چای | نوشیدنی | استفاده | نگهداری | فنجان | حرارت | انواع | زمان دم کشیدن چای

    ترفندهای جالب+ نحوه دم کردن چای خوشمزه و دلچسب

    ترفندهای جالب+ نحوه دم کردن چای خوشمزه و دلچسب

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • کتاب اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی