کسی را که به تو شنا یاد داد، غرق مکن.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » بازگشت مجدد به روزهای اوج, فیلترشکن به داد خبر رسان تلگرام رسید

    بازگشت مجدد به روزهای اوج, فیلترشکن به داد خبر رسان تلگرام رسید

    در ۲۷ اردیبهشت ماه بازدیدها از خبر رسان تلگرام دوباره به اوج خود یعنی به مرز ۱.۷میلیارد و ارسال مطالب به یک میلیون و ۶۰۰مطلب رسید.

    بازگشت مجدد به روزهای اوج, فیلترشکن به داد خبر رسان تلگرام رسید

    در ۲۷ اردیبهشت ماه بازدیدها از خبر رسان تلگرام دوباره به اوج خود یعنی به مرز ۱.۷میلیارد و ارسال مطالب به یک میلیون و ۶۰۰مطلب رسید.

    بازدید میلیاردی از خبر رسان تلگرام با فراگیری فیلترشکن ها

    وقتی خبر رسان تلگرام ۱۰ اردیبهشت ماه فیلتر شد، مسئولان از کم کردن تعداد بازدیدکنندگان و دیدار کنندگان این شبکه اجتماعی خبر دادند ولی بعد از گذشت چند روز با این که عده ای کماکان بر میزان کم کردن بازدیدکنندگان و بازدیدکنندگان از این شبکه اجتماعی خبر می دادند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی اینستاگرامی منتشر شدن نموداری اعلام کرد که دیدار و استفاده بازدیدکنندگان از خبر رسان تلگرام تنها بعد از دو روز بعد از اعمال فیلترینگ به علت استفاده از فیلترشکن دوباره به روزهای اوج خود رسیده هست. این نمودار نشان می داد که در روز اعمال فیلترینگ در ۱۰ اردیبهشت ماه آمار دیدار از کانال های تلگرامی کم کردن چشمگیری پیدا کرده و از نزدیک به ۲ میلیارد دیدار از بیش از ۹۰۰ هزار کانال (در روز ۹ اردیبهشت ماه) به ۹۰۰ میلیون دیدار رسیده است ولی بعد از دو روز و در روز ۱۳ اردیبهشت ماه و استفاده فراگیر بازدیدکنندگان از فیلترشکن این رقم به مرز ۱.۱ میلیارد دیدار بازگشته و در ۲۷ اردیبهشت ماه به اوج خود یعنی ۱.۷ میلیارد (یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون) بازدیدکننده در روز رسیده است.

    عبارات مهم : شبکه اجتماعی – آزمایشگاه
    در اینجا این سؤال مطرح می شود که نموداری که وزیر به آن استناد کرده است به وسیله چه مجموعه ای و چگونه به دست آمده است و تا چه میزان قابل اعتماد است؟ این سؤال ها را ابتدا از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جویا شدیم که وی ما را به آزمایشگاه اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران به مدیریت «مسعود اسدپور» ارجاع داد.

    «ایران» با اسدپور راجع به آمار و ارقامی که راجع به شبکه اجتماعی خبر رسان تلگرام از سوی مسئولان منتشر می شود، گفت و گو کرده است.

    بازگشت به روزهای اوج با فیلترشکن

    مسعود اسدپور، مدیر آزمایشگاه اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … دانشگاه تهران، راجع به نموداری که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن استناد کرد، گفت: این نمودار دیدار از کانال های عمومی خبر رسان تلگرام را نشان می دهد که به وسیله سامانه پایش با عنوان «هشتگ» به دست آمده که محصول آزمایشگاه اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران است.

    اسدپور با بیان این که به مدت دو سال است که با این سامانه، کانال های عمومی در خبر رسان تلگرام را رصد و دیدار بازدیدکنندگان و تعداد مطالبی را که در کانال های عمومی منتشر می شود، روزانه در کانالی به نام تلگرافی به آدرس (@tlrphy) منتشر می کنیم، افزود: خبر رسان تلگرام از آنجایی که یک رابط برنامه نویسی (API) را در این شبکه اجتماعی فراهم کرده هست، از این رو می توان اطلاعات کانال های عمومی آن را رصد و میزان دیدار و مطالب انتشار یافته در این کانال را به صورت آمار و اعداد و ارقام روزانه، هفتگی و ماهانه ارائه داد.

    مدیر گروه فناوری اطلاعات دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران با بیان این که آمارها از منظر دیدار و تولید مطالب تهیه می شود، افزود: میزان بازدیدهای خبر رسان تلگرام و میزان انتشار مطلب نسبت به قبل از فیلتر خبر رسان تلگرام در نوسان (کاهش و افزایش) بوده هست، به طوری که در روز اعمال فیلترینگ (۱۰اردیبهشت ماه) آمار دیدار از کانال های تلگرامی کم کردن چشمگیری پیدا کرد. به عبارتی آمار دیدار از بیش از ۹۰۰ هزار کانال در خبر رسان تلگرام که در روز ۹ اردیبهشت ماه به عدد ۲ میلیارد می رسید، در روز فیلترینگ به رقم ۹۰۰میلیون دیدار رسید. مشاهدات ما نشان می دهد این روند کم کردن در روز ۱۲ اردیبهشت ماه به کمترین میزان مراجعه یعنی حدود۶۰۰میلیون کاربر رسید.

    رئیس آزمایشگاه اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران در ادامه به آمارها اشاره کرد و گفت: همان طور که گفته شد آمار دیدار و بارگذاری مطالب از روز ۱۳اردیبهشت ماه زیاد کردن یافت؛ به طوری که طبق مشاهدات آمار دیدار در این روز به ۱.۱ میلیارد و بارگذاری مطالب یک میلیون و ۳۰۰ هزار رسید. با ادامه زیاد کردن بازدیدها در ۱۹ اردیبهشت ماه آمارها به ۱.۳ و ارسال مطالب به یک میلیون و ۵۰۰ هزار رسید تا این که در ۲۷ اردیبهشت ماه بازدیدها از خبر رسان تلگرام دوباره به اوج خود یعنی به مرز ۱.۷میلیارد و ارسال مطالب به یک میلیون و ۶۰۰مطلب رسید. مجدداً با ادامه نوسان ها در ۱۹خرداد بازدیدها کم کردن داشت و به ۱.۰۱میلیارد و ارسال مطالب به یک میلیون و ۴۲۰هزار مطلب رسیده هست. ۲۰ خرداد ماه این رقم ۱.۳۱میلیارد (یک میلیارد و ۳۱۰میلیون) دیدار ثبت شد و میزان آمار دیدار ها در ۲۱ خردادماه به ۱.۰۸ میلیارد و در ۲۳خردادماه ۱.۲۱ میلیارد رسید.

    وی در ادامه با بیان این که کاهش انتشار مطالب به اندازه کم کردن بازدیدها نبود و ارسال مطالب از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب به یک میلیون و ۴۰۰ هزار مطلب کم کردن یافت، گفت: علت این عنوان آشنایی ادمین های کانال ها با فیلترشکن بود ولی هنگامی که در روزهای بعد بازدیدکنندگان نیز کم کم فیلترشکن ها را راه اندازی کردند از این رو دوباره بازدیدها و ارسال مطالب زیاد کردن یافت.

    رئیس آزمایشگاه اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران با بیان این که هنوز آمار بازدیدها به روز ۲۷ اردیبهشت ماه (۱.۷ میلیارد) نرسیده هست، گفت: افت و خیزها در نمودار نشان دهنده کارکرد فیلترشکن ها و قدرت شناسایی سامانه ضد فیلترشکن ها هست. روزهایی که فیلترشکن بازدیدکنندگان توان مقابله با فیلترینگ ندارد، افت بازدیدکننده وجود دارد. بعد از این که بازدیدکنندگان سراغ فیلترشکن های تازه می روند دوباره مطالب و بازدیدها بالا می رود. در برابر سامانه ضد فیلترینگ با عوض کردن روزانه با فیلترشکن ها مقابله می کند و این جنگ به صورت دائم ادامه دارد.

    اسدپور با اشاره به این که نوسان در میزان بازدیدهای خبر رسان تلگرام دلایل دیگری مانند تعطیلات آخر هفته، رویدادهای مهم مانند جام جهانی، مناسبت های متفاوت مانند ماه رمضان نیز دارد، افزود: آمارها نشان می دهد که هنگامی که ۱۸اردیبهشت ماه آمریکا از برجام خارج شد دیدار از خبر رسان تلگرام زیاد کردن یافت، به طوری که بازدیدها نسبت به روز قبل این اتفاق که ۱.۱ میلیارد دیدار بود، به ۱.۳ میلیارد و ارسال مطالب از یک میلیون و ۴۰۰ هزار به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مطلب رسید. یا هنگامی که ۵ خردادماه ناصر ملک مطیعی درگذشت آمار دیدار از خبر رسان تلگرام نسبت به روز قبل از ۱.۱میلیارد به ۱.۲ میلیارد و ارسال مطالب از یک میلیون و ۴۰۰ هزار به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مطلب رسید.

    رئیس آزمایشگاه اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: تا وقت تنظیم مصاحبه (۲۶ خرداد ماه)، بیش از ۱۹۱ هزار کانال به روزرسانی شده است هست. در ۲۴ ساعت گذشته همین روز یک میلیون و ۴۸۰ هزار مطلب با میانگین ۷مطلب در هر کانال انتشار یافته هست. تعداد دیدار های مهم از کانال های عمومی به روز شده است به ۱.۲۴ میلیارد رسیده و به طورمتوسط نیز هر مطلب ۸۸۸ بار دیدار شده است است.

    بازگشت مجدد به روزهای اوج, فیلترشکن به داد خبر رسان تلگرام رسید

    دریافت اطلاعات، علت مراجعه بازدیدکنندگان به تلگرام

    مسعود اسدپور راجع به چگونگی محاسبه این آمار و ارقام نیز گفت: با سامانه پایش، مطالب تمام کانال های عمومی که در هر روز منتشر می شود دریافت شده است و آمار دیدار مطالب با هم تجمیع می شود. این عدد همان عددی است که روزانه گزارش می شود. البته با مکانیزمی که در سرویس خبر رسان تلگرام وجود دارد دیدار هر فرد از یک مطلب فقط یک بار شمرده می شود حتی اگر این مطلب در کانال های شخصی یا در چت ها بازنشر شده است و به وسیله یک کاربر در جاهای متفاوت مشاهده شود، تنها یک دیدار جهت آن فرد شمارش می شود. البته در مورد تعداد مطالب از آنجایی که اعداد و ارقام گزارش شده است فقط کانال های عمومی را در نظر می گیرد، بنابراین کانال های شخصی و چت ها، کل ترافیک خبر رسان تلگرام را دربرنمی گیرد بعد می توان گفت آمار و ارقام دیدار و تولید محتوا در کل بیش از این اعداد است.

    اسدپور راجع به این که وزیر ارتباطات اعلام کرده اند که از ۴۰ میلیون کاربر تنها یک میلیون از خبر رسان تلگرام خارج شده است اند، چگونه محاسبه شده است هست، گفت: کانال های عمومی فارسی زبان قبل از فیلتر خبر رسان تلگرام سرجمع ۱.۲ میلیارد عضو داشته اند. در نتیجه ۴۰ میلیون کاربر فارسی خبر رسان تلگرام هر یک به طور میانگین در ۳۰ کانال عضو بوده اند. در حال حاضر این آمار ۳۰ میلیون کم کردن عضویت نشان می دهد. بر این اساس می توان به صورت احتمالی گفت نزدیک به یک میلیون کاربر از خبر رسان تلگرام خارج شده است اند.

    مدیر گروه فناوری اطلاعات راجع به علت مراجعه بازدیدکنندگان به خبر رسان تلگرام گفت: آمارها نشان می دهد که کانال های خبری و سرگرمی در صدر بازدیدها از سوی بازدیدکنندگان واقع شده است است به عبارتی طبق بررسی های موضوعی، تقریباً یک سوم کانال ها به مباحث خبری، یک سوم به مباحث سرگرمی و یک سوم دیگر به بقیه مباحث مانند علمی، ادبی، آموزشی، اطلاعات عمومی و… اختصاص دارد.

    وی افزود: کاربران به دنبال دریافت اطلاعات و خبر هستند و اگر آن چه جست و جو می کنند را در رسانه های رسمی پیدا نکنند به خبر رسان تلگرام مراجعه می کنند. بعد از فیلتر تلگرام، به علت اتفاقاتی همچون خروج آمریکا و نوسانات ارزی، دیدار و عضویت در رسانه های معاند نظام زیاد از قبل شده است است. حتی آمار عضویت یکی از کانال های معاند نظام نشان می دهد که قبل از فیلترینگ این کانال یک میلیون و ۳۵۰ هزار عضو داشت، روز فیلتر خبر رسان تلگرام به یک میلیون و ۴۰۰ هزار رسید و در آخرین آمار در ۲۸ اردیبهشت عضویت بیش از یک میلیون و۵۰۰ هزار نفر را نشان می دهد. این آمار نشان دهنده نگرانی مردم جهت کسب اطلاع از منابع متفاوت و کنار هم گذاشتن آنها جهت رسیدن به درک واقع گرایانه ای از اوضاع موجود است.

    رئیس آزمایشگاه اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران در ادامه راجع به کم کردن رنک جهانی خبر رسان تلگرام که از سوی بعضی از مسئولان اعلام شد نیز گفت: از آنجایی که بیشترین بازدیدکنندگان این شبکه را ایرانیان تشکیل می دهند طبیعی است که با اعمال فیلترینگ رتبه آن کم کردن یابد. رتبه این شبکه اجتماعی در وقت تهیه این گزارش از ۵۰۷ به ۵۶۴ کم کردن کرده و مطمئناً در روزهای آینده پایین تر هم خواهد رفت.

    اسدپور در پاسخ به این سؤال که آیا این آزمایشگاه آماری از اوضاع بازدیدهای خبر رسان های داخلی دارد و در این زمینه نیز پایش انجام می دهد؟ گفت: خبر رسان های داخلی مکانیزمی که خبر رسان تلگرام جهت کسب اطلاعات به صورت خودکار فراهم کرده هست، ندارند و شاید به این علت باشد که این کار جهت خبر رسان های داخلی از اولویت برخوردار نیست شاید هم از قصد نمی خواهند اطلاعاتی از این فعالیت ها منتشر شود. علت دیگر آن ممکن است نگرانی از مخاطرات امنیتی ارائه چنین امکاناتی باشد. مهم تر این که پایش و رصد و ارائه آمار و ارقام باید دقیق باشد و اعلام این آمار به صورت روزانه مسئولیت بالایی ایجاد می کند.»

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: iran-newspaper.com

    واژه های کلیدی: شبکه اجتماعی | آزمایشگاه | دانشگاه | اطلاعات | فیلترینگ | تلگرام ک | ایرانیان | اردیبهشت | ایرانی | اطلاعات | کانال

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی