خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان. (دکتر علی شریعتی)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » بارورسازی ابرهای بهاری امسال به وسیله سپاه صورت گرفت

    بارورسازی ابرهای بهاری امسال به وسیله سپاه صورت گرفت

     بهار امسال تا نزدیک اواخر خرداد یکی از پربارش‌ترین بهارهای سال‌های اخیر بود، به شکلی که به گفته مدیر مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران شرکت هواشناسی زیاد کردن

    بارورسازی ابرهای بهاری امسال به وسیله سپاه صورت گرفت

    بهار امسال تا نزدیک اواخر خرداد یکی از پربارش ترین بهارهای سال های اخیر بود، به شکلی که به گفته مدیر مرکز ملی خشک سالی و مدیریت بحران شرکت هواشناسی زیاد کردن ۲۷ درصدی بارش های بهار امسال در مقایسه با میانگین بلندمدت کشور را شاهد بودیم.

    بارندگی های بهار امسال به وسیله سپاه و وزارت نیرو صورت گرفت

    حالا آن طور که معاون پارلمانی سپاه پاسداران به خبرگزاری مجلس گفته، پروژه بارورسازی ابرها که خریداری و راه اندازی تجهیزات آن را سپاه پاسداران انجام داد، با همکاری و نشانه گذاری وزارت نیرو صورت گرفته هست. محمدصالح جوکار همچنین اعلام کرد این پروژه در زمستان سال گذشته و بهار امسال اجرا و بارورسازی ابرها انجام شد که نتیجه مثبت داشت. او با اعلام موفقیت آمیزبودن پروژه بارورسازی ابرها در کشور گفت: این پروژه در زمستان ۹۶ و بهار امسال با موفقیت انجام شد و ادامه طرح در پاییز صورت خواهد گرفت.

    عبارات مهم : هواپیما – استفاده
    جوکار در ادامه با بیان اینکه این پروژه با همکاری و نشانه گذاری وزارت نیرو صورت گرفته و کار اجرای آن برعهده سپاه پاسداران هست، عنوان کرد: اجرای بارورسازی ابرها در مناطق خاصی از کشور مانند استان های زنجان، قزوین، مرکزی و بعضی استان های دیگر بوده هست. معاون پارلمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آخر خاطرنشان کرد: ادامه کار بارورسازی ابرها جهت فصل پاییز صورت خواهد گرفت؛ چراکه جهت اجرای این طرح باید ابری در آسمان جهت بارورسازی وجود داشته باشد.

    پیش از این معاون پارلمانی سپاه از خریداری و راه اندازی تجهیزات موردنیاز جهت بارورکردن ابرها روی هواپیما خبر داده و گفته بود که سپاه بعضی از موادی را که جهت تزریق به ابرها جهت بارورکردن مورد نیاز هست، خریداری کرده است که به برطرف مسئله کم آبی در کشور کمک شایانی می کند.

    این خبر را در همان روزها بعضی رسانه ها – به صورت مشخص روزنامه انگلیسی زبان فایننشیال تربیون، چاپ پایتخت کشور عزیزمان ایران – با عنوان همکاری آلمان و کشور عزیزمان ایران در قالب پروژه بارورسازی ابرها منتشر کرده بودند.

    نگاهی به وب سایت مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها وابسته به مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نشان می دهد که در این زمینه اقداماتی صورت گرفته بود. براساس یکی از مطالب این وب سایت که با تیتر گزارشی کوتاه از جلسات برگزار شده است با شرکت FKA از آلمان فعال در زمینه تعدیل وضع هوا منتشر شده، آمده است:

    از تاریخ ۲۵ تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ جلساتی تخصصی در یزد و پایتخت کشور عزیزمان ایران با حضور سه نفر از متخصصان شرکت FKA از کشور آلمان برگزار شد و صحبت هایی راجع به امکان همکاری یکسان بین مرکز ملی باروری ابرها و شرکت FKA آلمان در حوزه تعدیل وضع هوا انجام شد. به همین خاطر نشست های بررسی و کارشناسی در یزد و مؤسسه تحقیقات آب تهران، با نشانه آشنایی با شرایط اجرای پروژه های باروری ابرها و سرکوب تگرگ، در حضور جمعی از کارشناسان ایرانی از شرکت های دولتی و شخصی و بعضی دانشگاه ها برگزار شد.

    از آنجایی که در بسیاری از کشورهای اروپایی و بعضی کشورهای دیگر جهان، ریزش تگرگ آسیب های بسیار زیادی به محصولات کشاورزی و صنایع وارد می کند؛ بنابراین از فناوری بارور کردن ابرها جهت کم کردن اثرات این پدیده به صورت جدی و گسترده استفاده می شود. تگرگ در کشور عزیزمان ایران نیز خسارت های شدیدی به بخش کشاورزی و بعضی صنایع وارد می کند که مورد نیاز است جهت کم کردن آن، از این راه حل به صورت گسترده استفاده کرد. بنابر اظهار مدیر شرکت آلمانی که در جنوب غرب آلمان فعال هستند و با چهار فروند هواپیما اقدام به سرکوب تگرگ می کنند، امکان کم کردن خسارات ناشی از ریزش تگرگ ۴۰، ۵۰ درصد هست. این فناوری بسیار مشابه با روش استفاده شده است از سوی کشور عزیزمان ایران جهت زیاد کردن بارش است و توانایی اجرای آن در صورت وجود تجهیزات مناسب و توجه به آن در کشور و از طرف مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها کاملا فراهم هست.

    در سال های اخیر و بنابر اعلام در آخرین بولتن WMO در سال ۲۰۱۷، اکنون بیش از ۵۰ کشور در دنیا اقدام به باروری ابرها می کنند. کشور عزیزمان ایران نیز با سابقه تقریبا ۲۰ ساله بعد از انقلاب، صاحب فناوری زیاد کردن بارش و باروری ابرهاست و می تواند با تخصص و تجربیات به دست آمده، مناطق مستعد کشور را در صورت تأمین اعتبارات و تجهیزات مورد نیاز پوشش کامل داده و زمینه زیاد کردن بارش را به طور کامل فراهم کند که به همین جهت توافقات و مذاکرات اولیه ای با شرکت FKA آلمان جهت همکاری های آتی به عمل آمد. طبق مذاکرات صورت گرفته امکان سنجی تأمین تجهیزات و هواپیما و دیگر ملزومات و نیز همکاری های علمی در زمینه تعدیل وضع هوا بین طرفین، قابل پیگیری و اجرا هست.

    پیشینه و تاریخچه بارورسازی ابرها در کشور عزیزمان ایران حکایت از آن دارد که در کشور عزیزمان ایران طرح باروری ابرها با استفاده از هواپیما و ژنراتورهای زمینی در فاصله زمانی سال های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ جهت زیاد کردن ذخیره آبی سدهای لتیان و کرج در رودخانه های جاجرود و کرج همچنین از سال ۱۳۶۸ با استفاده از ژنراتورهای زمینی در شیرکوه اجرا شد. مرحله دیگر از اجرای این طرح با استفاده از هواپیمای مخصوص از بهمن سال ۱۳۷۷ شروع شد و تاکنون چندین پروژه در بخش های مرکزی کشور عزیزمان ایران و استان های گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان های غربی و شرقی، پایتخت کشور عزیزمان ایران و کرمانشاه به اجرا درآمده هست.

    باروری ابرها که به عنوان شاخه ای از علم تعدیل آب وهوا آشنا می شود، نوعی واکنش‌ها هوشمندانه با ابرها و سیستم های ابری و در جهت زیاد کردن بارش در ابرهایی است که فرایندهای بارش در داخل آنها در حال شکل گیری و اجراست.

    به عبارت دیگر هر عملی که باعث جنبش ابر و عوض کردن در فرایندهای درونی ابر شود، با پاشیدن یا تلقیح گرده های سرد، مانند یخ خشک (انیدرید کربنیک) یا مواد شیمیایی دیگر نظیر یدور نقره به داخل ابرها یا در پایه آنها موجب انگیزش ابر و تسریع در وقوع بارش می شود که باروری ابر نامیده می شود.

    در این حال به گزارش ایرنا مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها راجع به محدودیت های این مرکز در بخش منابع مالی گفته است: «این مرکز فقط دو فروند هواپیمای استیجاری از اوکراین در اختیار دارد که تجهیزات این هواپیماها نیز مستهلک شده است هست؛ درحالی که اکنون امارات شش فروند هواپیما و تایلند ۲۶ فروند هواپیمای باروری ابرها دارند؛ ولی ما بعد از گذشت ۲۰ سال، فقط دو فروند هواپیمای استیجاری در اختیار داریم؛ درحالی که کشور عزیزمان ایران تنها کشوری است که در منطقه به این فناوری مجهز است». در شرایطی که عوض کردن اقلیم و بحران شدید کم آبی در کشور به یکی از مهم ترین پرسشها کشور تبدیل شده است هست، بدون شک با استفاده از چنین سازوکار و تکنولوژی ای با توجه به تجربه موفقیت آمیز اجرای این پروژه در بهار امسال می توان تا حدودی از مسئله کم کردن بارش در کشور پیشگیری کرد.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: jamaran.ir

    بارورسازی ابرهای بهاری امسال به وسیله سپاه صورت گرفت

    واژه های کلیدی: هواپیما | استفاده | ایرانی | هواپیما | تحقیقات | تجهیزات | پروژه | ایران | آلمان | همکاری

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • چاپ کتاب اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال