عشق، فراموش كردن خود در وجود كسی است كه همیشه و در همه حال ما را به یاد دارد.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » باید بپذیریم طوفان تحریم ها نزدیک شده/ نگرانی وزیر بهداشت

    باید بپذیریم طوفان تحریم ها نزدیک شده/ نگرانی وزیر بهداشت

    وزیر بهداشت با تاکید بر جدی بودن عنوان تحریم‌ها و با بیان اینکه آنچه دلواپس کننده است بعد از آبان ماه است و روز هرگز همین روزها هست، گفت: باید باور کنیم طوفانی نزدیک شده.

    باید بپذیریم طوفان تحریم ها نزدیک شده/ نگرانی وزیر بهداشت

    وزیر بهداشت با تاکید بر جدی بودن عنوان تحریم ها و با بیان اینکه آنچه دلواپس کننده است بعد از آبان ماه است و روز هرگز همین روزها هست، گفت: باید باور کنیم طوفانی نزدیک شده.

    خطر تحریم ها بسیار جدی است

    دکتر سیدحسن هاشمی در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت طی پنج سال گذشته، اظهار کرد: تا کنون اقداماتی مانند راه اندازی ۶۰۰۰ کلینیک ویژه، تربیت دکتر خانواده، تکمیل نظام شبکه بهداشت، پرونده الکترونیک سلامت و پایداری منابع انجام شده است هست. مجلس و دولت نیز تا حدودی در این زمینه کمک کردند و شرایط مانند دو یا سه سال قبل نیست. همه این کارها جهت استقرار نظام ارجاع انجام شده است هست. امیدواریم همه کمک کنند تا این امر مهم به صورت واقعی و نه نمایشی اجرا شود. نباید در این زمینه شتابزده عمل کرد. همچنین چشم و هم چشمی ها نیز نباید باعث شود نپخته و بیگدار به آب بزنیم. مهم است از ناکامی های گذشته درس بگیریم و نظام ارجاع را که به کنترل هزینه ها و مردم به خصوص نیازمندان کمک می کند، مستقر کنیم.

    عبارات مهم : وزارت بهداشت – دانشگاه

    تاکید بر استقرار سریع و کم نقص نظام ارجاع در چند منطقه از کشور

    وی افزود: اگر بتوانیم تا آخر دولت نظام ارجاع را حتی در دو یا سه منطقه به صورت کم نقص ایجاد کنیم به نشانه خود دست پیدا کرده ایم. مهم نیست این اتفاق در همه کشور رخ ندهد. این عنوان به عزم دانشگاه های علوم پزشکی مربوط هست. امروز نظام ارجاع پیش از آنکه متوجه حوزه بهداشت باشد، مربوط به حوزه درمان هست. اگر روسای دانشگاه ها می خواهند این نظام در مجموعه آنها شکل پیدا کند، باید روی درمان و هماهنگی آن با بهداشت کار کنند. چون بیشترین نقص ما در سطح دو و سه درمان، الکترونیکی شدن خدمات، مطالبه گری و اداره علمی مباحث است.
    آغاز خرید راهبردی و کم کردن تصدی گری در حوزه سلامت

    هاشمی در ادامه با اشاره به شروع خرید راهبردی و کم کردن تصدی گری در حوزه سلامت در این دوره اضافه کرد: در وزارت بهداشت بسیاری از افراد این نگاه را نمی پسندند. وزرا و روسای زیادی آمدند که دوست داشتند این اتفاق بیفتد، ولی به علت بعضی مقاومت ها موفق نشدند. هیچ کس تصور نمی کرد کسی بتواند در حوزه بهداشت برون سپاری انجام دهد. در حالیکه بخش بهداشت حتی از حوزه توسعه نیز جلوتر هست. راه نجات ما کم کردن تصدیگری، برون سپاری، خرید راهبردی، سیاستگذاری و نظارت است.

    باید بپذیریم طوفان تحریم ها نزدیک شده/ نگرانی وزیر بهداشت

    سنگ اندازی بعضی ها در خرید تجهیزات دیالیز

    هاشمی در ادامه تصریح کرد: در حوزه خرید تجهیزات دیالیز به علت مقاومت هایی که وجود داشت توفیق کمی داشتیم. البته کسانی که منافع ارزش به خطر افتاده بود نیز سنگ اندازی های زیادی داشتند. من خواهش می کنم فکر سرمایه گذاری مستقیم در زمینه دستگاه های سرمایه ای از طرف وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان ها از سرمان بیرون برود.

    وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت اعتماد روسای دانشگاه های علوم پزشکی به همکاری با شرکت های داخلی ادامه داد: ۳۰ درصد از شرکت تبسم متعلق به خود دانشگاه های علوم پزشکی و ۷۰ درصد آن متعلق به مپناست که می تواند در طولانی مدت ما را از بخشی از واردات بینیاز کند، ولی شما کاری نکردید که سایر سرمایه گذاران نیز جهت همکاری در این بخش ها تشویق شوند. نگاه مثبت از سوی دانشگاه ها به این مجموعه و همچنین مجموعه هایی که می توانند به کم کردن تصدی گری کمک کنند، مهم است.

    موضوع تحریم ها جدی است مدیران را در غفلت نگه نداریم

    اگر تیم مدیریتی آمادگی مقابله با تحریم را ندارد، عوض شود

    هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز عنوان تحریم ها بسیار جدی هست، اظهار کرد: گاهی ممکن است بگوییم چیزی راجع به این مسئله به مردم نگوییم، چون عده ای می ترسند. همچنین بعضی ممکن است بگویند شاید توافق شد، ولی بعد با واقعیت مواجه خواهیم شد. ولی در حالتی دیگر می توان باور کرد که طوفانی نزدیک می شود. به همین علت باید آمادگی داشته باشیم و به کسانی که می توانند تدبیر کنند راجع به این عنوان صحبت کنیم. من طرفدار روش دوم هستم. اعتقاد ندارم که مدیران را در غفلت و خوش خیالی نگهداریم. عزم طرف برابر ما جزم هست. به چه زبانی باید بگوید که من می خواهم بیرحمانه ترین تحریم مالی را در طول تاریخ جهت کشور عزیزمان ایران اعمال کنم.

    وی تاکید کرد: مسئولیت دارو و تجهیزات بر عهده ماست. باید دقت کنیم و بتوانیم در چالش مهمی که بخشی از قدرت بین المللی مدیریت کشور را وارد آن کرده، وظیفه خود را بدانیم. یکی از بااهمیت ترین وظایف ما این است که بدانیم تیمی که با آن کار می کنیم آمادگی این شرایط را دارد یا خیر؟ من این نگاه را نسبت به کل حاکمیت دارم. ممکن است بعضی از ما جهت شب عملیات مناسب نباشیم. اگر تیم مدیریتی آمادگی مقابله با تحریم را ندارد باید عوض شود.

    وزارت بهداشتی ها رودربایستی نکنند جهت ذخیره دارو و تجهیزات، پول نیاز است

    سازمان برنامه و بودجه و بیمه ها کمک کنند

    وی ادامه داد: ما در وزارت بهداشت نباید دچار رو در بایستی شویم. حتما مومنانه تیمی را همراه داشته باشید که تا آخر پای کار باشند و بدانند روزهای مشکل در پیش داریم. در عین حال باید دو مسئله عمده را حل کنیم. در این دوره یکی از پرسشها مهم ما نقدینگی هست. عقل حکمی می کند که دانشگاه های علوم پزشکی مواد اولیه، دارو و تجهیزات مهم را ذخیره داشته باشند و آمادگی داشته باشیم که مشکلی متوجه مردم نشود. جهت این کار نیز به پول نیاز داریم. ما بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان طلب داریم که بخش بیشتری از آن مربوط به شرکت های داروسازی وارد کننده دارو و تجهیزات پزشکی است که امروز بیش از هر وقت دیگر جهت واردات نیاز به نقدینگی دارد. به همین علت از شرکت برنامه و بودجه، بیمه سلامت و شرکت تامین اجتماعی انتظار داریم که به ما کمک کنند.
    عملکرد مهم بانک مرکزی

    وی تاکید کرد: اگر بنا باشد در این شرایط خاص مانند روزهای عادی واکنش‌ها کنیم، نهایت بی تدبیری است و ممکن است به خیانت تشبیه شود. اگر کسی بگوید که شش ماه دیگر این مسئله را جهت شما حل می کند، باید گفت که نوش داروی بعد از فوت سهراب هست. از شرکت برنامه و بودجه تقدیر می کنیم که با همه پرسشها کمک کردند که دانشگاه های علوم پزشکی نگرانی نداشته باشند. با شرکت تامین اجتماعی نیز صحبت هایی در این خصوص شده است که به آن امیدوار هستیم. افزون بر این موارد عملکرد این روزهای بانک مرکزی نیز بسیار مهم هست. فراهم کردن ارز جهت شرکت های دارویی و تجهیزاتی اهمیت زیادی دارد. آنها مسئله دارند و امیدوار هستم با دستورات موکد مدیر جمهور این پرسشها نیز برطرف شود.

    دارو و تجهیزات مهم تر از روغن و کنجاله

    نگرانی جهت بعد از آبان ماه

    وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: بحث دارو و تجهیزات پزشکی مهمتر از گندم، روغن و کنجاله است و امروز نیاز داریم که به ما در این زمینه کمک کنند. از دانشگاه ها نیز خواهش می کنیم هر امکانی که دارند به میدان بیاورند. البته امسال پرسشها ما کمتر هست. عددی که از فروش نفت به دست می آید، بی سابقه هست. آنچه دلواپس کننده است بعد از آبان ماه هست. روز هرگز همین روزها هست. باید بدانیم که چقدر منابع در اختیار داریم و مصرف مان چقدر هست. همچنین باید بدانیم چه کنیم تا درآمدمان زیاد و هزینه هایمان کمتر باشد.
    ساخت و سازهای غیرضروری متوقف شوند

    هاشمی در ادامه از روسای دانشگاه های علوم پزشکی درخواست کرد که از کارهای غیرضروری پرهیز کنند و حرف و عمل ارزش نیز با یکدیگر هماهنگ باشد. علاوه بر آن ساخت و سازهایی که غیر مهم به نظر می رسند نیز متوقف شوند.
    نقش جامعه پزشکی در کنترل هزینه ها

    وی ادامه داد: ما باید با جامعه پزشکی صحبت کنیم. اگر این گروه احساس کنند در گفتار و رفتارمان صادق هستیم، به ما اعتماد می کنند. جامعه پزشکی می تواند در کنترل یا زیاد کردن هزینه ها موثر باشد. این بخش از جامعه در حوادث مهم قبل و بعد از انقلاب جلوتر از مردم بودند و همکاری کردند. در این عنوان هم کمک خواهند کرد. اگر ضریب هوشی میانگین مدیران ما از میانگین جامعه تحت مدیریت ارزش پایین تر باشد کار آن دانشگاه یا وزارتخانه به جایی نمی رسد.

    وزیر بهداشت با تاکید بر جدی بودن عنوان تحریم‌ها و با بیان اینکه آنچه دلواپس کننده است بعد از آبان ماه است و روز هرگز همین روزها هست، گفت: باید باور کنیم طوفانی نزدیک شده.

    وقت گلایه نیست و وقت کار است

    وزیر بهداشت تاکید کرد: تصور می کنم ترامپ و دار و دسته اش نهایت فشاری که بتوانند می آورند، ولی نمی خواهم خوش خیال باشم. این شرایط سخت تر از دوره های قبل خواهد بود. اگر در راس کشور، دولت، مجلس و قوه قضاییه با هم باشند، هزینه کمتری می پردازیم؛ در غیر اینصورت هزینه ها زیاد کردن پیدا می کند. اگر تدبیر کنیم، خرابی این طوفان کمتر خواهد بود. همه مسئله ترامپ این است که آیا با مدیر جمهوری قبلی مذاکره کردید و آیا با من مذاکره نکردید. همانطور که رهبر انقلاب اسلامی آینده نگری کرده اند این دوره نیز می گذرد. بسیاری از کسانی که به دنبال آزار و اذیت بوده اند، امروز رفته اند و این شجره طیبه باقی مانده هست. امروز وقت گلایه نیست وقت کار کردن است.
    نقدینگی که قول دادید، فراهم کنید

    هاشمی در ادامه با دروغ خواندن بیانات مقامات آمریکایی راجع به اینکه به فکر مردم کشور عزیزمان ایران هستند، افزود: اینکه می گویند دارو، غذا و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، دروغ هست. شما این عنوان را با پوست، گوشت و استخوان خود لمس می کنید. از نوزاد تا شهروندان عادی از این عنوان آسیب خواهند دید. هنگامی که روابط بانکی را قفل کردید، آسیب آن دچار مردم خواهد شد. باید در سه چهار ماه آینده شبانه روز کار کنیم. البته همان رقم ۳.۵ میلیارد دلاری که جهت دارو و تجهیزات پزشکی و نقدینگی به ما قول داده اند نیز باید تامین شود.

    وی اضافه کرد: بعضی قلب های بیماری دارند، هرچند تعدادشان کم هست، ولی پر سر و صدا هستند. بعضی از مدیران مدیریت ارزش با اینترنت صورت می گیرد. بخشی از آنتن صدا و سیما نیز متاثر از همین فضا هست. در کشور دعواهایی وجود دارد. از اول هم بنا بود در هیچ کدام از دسته ها و گروه ها وارد نشویم؛ چون کار ما تخصصی هست. بودن در بطن این مسائل، خوش سرانجام نبوده هست. هیچ کدام از این گروه ها نیز عاری از اشتباه نبوده اند. این حوزه بیشترین توشه را جهت آن دنیا فراهم می کند.

    برخی ها به اسم دین و ایران، به فکر منابع خود هستند

    وزیر بهداشت در ادامه با انتقاد از بعضی افراد که بر خلاف منافع ملی واکنش‌ها می کنند، اظهار کرد: این افراد ظاهرا انسان های بزرگی هستند، ولی از الان به اسم دین، کشور عزیزمان ایران و منافع ملی به فکر منافع خود هستند. هنگامی که به واکنش‌ها آنها نگاه می کنید اثری از منافع ملی نمی بینید. بسیاری از این تریبون ها را مردم و انقلاب به آنها داده اند، ولی این افراد فقط به دنبال دیده شدن هستند. سال ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۴ چه می شود. در مجلس چه خواهد کرد یا اینکه بعدا در مجلس چه می کنند.

    وی به روسای دانشگاه های علوم پزشکی توصیه کرد: با نمایندگان مجلس، امامان جمعه و رسانه ها صبحت کنید و محدودیت ها و اوضاع فعلی را توضیح دهید. نارضایتی جایی ایجاد می شود که سطح توقع مردم با عمل ما متفاوت باشد. در طول این سال ها این فاصله را زیاد کردن دادیم. هر کجا بیمارستانی افتتاح کردیم شخصی پشت تریبون رفته و به جای تقدیر از نظام، دولت و دانشگاه می گوید ساخت بیمارستان بعدی را کی شروع می کنید.

    هاشمی در ادامه سخنان خود راجع به اوضاع فعلی حوزه سلامت توضیح داد و گفت: امسال اوضاع ما از سال گذشته بهتر هست. البته این نشان می دهد که با ما سال گذشته سوء واکنش‌ها داشته اند. مسئله ما بدهی مزمنی است که در حوزه سلامت وجود دارد. امیدواریم عنایت خزانه و شرکت برنامه و بودجه مستدام باشد و تامین اجتماعی و بیمه سلامت بدهی های خود را طی دوسه ماه آینده تسویه کنند. به نظر می رسد امسال اگر در تامین نیازهای اساسی موفق عمل کنیم، مسئله جدی نخواهیم داشت.

    به اینکه افراد نفوذی میان ما هستند، شک نکنید

    وی ادامه داد: تقریبا هر هفته موضوعی در کشور ایجاد می شود، ولی اصل کار هنوز روی زمین هست. خود جریانات سیاسی نیز متوجه آن نیستند. امروز بااهمیت ترین مسئله کشور و تمامیت ارضی ما رضایت مردم هست. نباید در خواب غفلت به سر بریم. در ۴۰ سال گذشته هیچ وقت شرایط مانند امروز نبوده هست. در اینکه افرادی نفوذی در میان ما هستند شک نکنید، چون اتفاقاتی را می بینیم که با هیچ عقلی قابل توجیه نیست. ظاهر، حرف و عمل این افراد با نیت ارزش کاملا متفاوت هست. باید بتوانید دشمن شناس باشید و پرسشها مهم و فرعی را از یکدیگر تفکیک و شبانه روز کار کنیم.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    واژه های کلیدی: وزارت بهداشت | دانشگاه | تحریم ها | بهداشت | تجهیزات | پزشکی | سلامت | بهداشت | آمادگی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • چاپ کتاب آمازون
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون