در این جهان، همواره برای كسانی كه از خطری بهراسند، خطری وجود خواهد داشت.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » اقتصاد مبتنی بر صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی باشد

    اقتصاد مبتنی بر صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی باشد

    اقتصاد تک محصولی متکی بر درآمدهای نفتی، مانع از توجه به صنعت گردشگری در کشور شده است است.

    اقتصاد مبتنی بر صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی باشد

    به روایت گروه خبری صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،بر اساس آمار شرکت گردشگری جهانی، کشور عزیزمان ایران از نقطه نظر ورود گردشگر در مقایسه با کل دنیا مقام صدم را داراست، درحالی که از نقطه نظر جاذبه های طبیعی و مصنوعی دارای رتبه دهم هست. آمار نشان دهنده سهم بسیار اندک کشور عزیزمان ایران ازدرآمد جهانی گردشگری به رغم جاذبه های بسیار بالای آن است و شواهد نشان می دهد که گردشگری ما هنوز نتوانسته سهم بازار شایسته خود را به دست آورد و این امر نه به علت فقدان جاذبه های طبیعی یا آثار باستانی و یا شرایط آب وهوایی است بلکه تنها محصول محصول بینش مدیریت و نرم افزار موجود در این صنعت است .
    این در حالی است که کشور عزیزمان ایران بابرخورداری از منابع سرشار محیطی و بهره گیری از اعتبار تاریخی – تمدنی و فرهنگی چند هزار ساله از توانایی خاصی در توسعه صنعت گردشگری برخوردار هست، ولی به لحاظ شکوفایی این کارکردها، نتوانسته جایگاه درخور توجهی را کسب کند. زیرا، اقتصاد تک محصولی متکی بر درآمدهای نفتی، مانع از توجه به این بخش از اقتصاد در کشور شده است است.موفقیت در صنعت گردشگری علاوه بر توسعه زیر ساختهای مهم مستلزم زیاد کردن عوامل ترغیب کننده و کم کردن عوامل بازدارنده در قصد گردشگران جهت سفر به یک مقصد جهت گردشگری است.
    یکی دیگر از موانع داخلی که در توسعه گردشگری نقش مهمی دارد، عدم تعریف و تبیین جایگاه صنعتی گردشگری در نظام اقتصادی کشور هست. نگرش فرهنگی محض به جهانگردی باعث غفلت و بی‌توجهی به نقش و عملکرد اقتصادی آن در نظام اقتصادی کشور شده است هست. باید به این توصیه اشاره کرد که جهانگردی یک فعالیت مهم اقتصادی است که می‌تواند ضمن ارزآوری، درآمدزایی و اشتغال‌زایی، آثار و پیامدهای فرهنگی مثبت‌ومنفی هم داشته باشد. نگرش به جهانگردی به‌عنوان یک مقوله فرهنگی به لحاظ آثار منفی آن که ناشی از ضعف و یا فقدان مدیریت فرهنگی در کشور هست، باعث شده است است نقش اقتصادی آن در اذهان محو و جهت جهانگردانی که تقاضای دیدار از کشور عزیزمان ایران را دارند، به‌عنوان مقصدی با محدودیت‌های متعدد نگاه شود.

    گردشگری ماهيت کالای تجملی با کشش درآمدی بالا را دارد

    ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی در رابطه با صنعت گردشگری اعتقاد است: توسعه گردشگری می تواند ارزآوری غيرنفتی اقتصاد را اصلاح بخشد. به طور متوسط، هر سال بيش از ۲۰ درصد از دريافت‌های حساب خدمات تراز پرداخت‌های خارجی اقتصاد، از محل مسافرت‌های شخصی است که جهانگردی يکی از زيربخش‌های مهم آن محسوب می شود.

    وی افزود: توسعه صادرات خدمات در قالب مسافرت، زمینه استفاده بيشتر خارجی ها را از امکانات حمل و نقل مسافر فراهم می‌ کند و از این محل، عواید ارزی کشور زیاد کردن خواهد یافت.

    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به مزایای اقتصادی و فرهنگی این صنعت تاکید کرد و یادآور شد: گردشگری یکی از بخش‌های مهم و دارای ابعاد و کارکردهای چندگانه در اقتصاد هست. گسترش گردشگری از یک سو،موجب تقویت تعاملات فرهنگی، گسترش دانش عمومی تاریخی و اصلاح تعاملات بین کشوری می‌شود و از سوی دیگر، با پیوندهای نیرومند پسین و پیشین خود با دیگر بخش‌ها، آثار اقتصادی قابل توجهی برجای می‌گذارد.

    اقتصاد مبتنی بر صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی باشد

    سیف، کشور عزیزمان ایران را به واسطه برخورداری پیشینه غنی تاریخی ، فضاهای مذهبی،‌ تنوع قومی و اقلیمی‌و همچنین ظرفیت‌های ایجاد شده است در بخش‌های بهداشت و سلامت، دارای مزیت‌ نسبی در زمینه جذب گردشگران خارجی دانست و تصریح کرد: گردشگری به‌مثابه پنجره‌ای جهت آشنایی نزدیک و بی‌واسطه جوامع با یکدیگر عمل می‌کند و در اصلاح روابط سیاسی و استحکام صلح جهانی نقش‌آفرین هست. یکی از آثار مثبت فرآیند جهانی‌شدن،‌ تقویت بیش از پیش گردشگری و زیاد کردن میل به جهت جهانگردی طی دهه‌های اخیر بوده است.

    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه ارتقای بخش گردشگری همواره مورد توجه مسئولان نظام و برنامه‌ریزان اقتصادی کشور بوده هست، تصریح کرد: صنعت گردشگری یکی از بخش‌های پیشرو و دارای سهم روزافزون در برنامه‌های رشد اقتصادی کشور هست. این صنعت با پیوندهای پسین و پیشین قوی، ماهیت اشتغال زایی و کارکردهای مثبت در رشد اقتصادی،‌ در دو دهه اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

    سیف، ضمن اشاره به اصلاح قابل توجه میزان درآمد سرانه در سطح دنیا و به خاص زیاد کردن درآمد سرانه اقتصادهای در حال توسعه که موج جدیدی از تقاضای جهانی جهت خدمات گردشگری را فراهم آورده هست، بیان کرد: شمار کشورهایی که تلاش دارند با فعال کردن ظرفیت‌های گردشگری خارجی در تنوع‌پذیری منابع درآمدی و گسترش تعاملات فرهنگی پیشتاز باشند، مرتباً رو به فزونی است.

    وی اظهار کرد: گردشگری ماهیت کالای تجملی با کشش درآمدی بالا را دارد و چون اصلاح درآمد سرانه و کم کردن فقر نسبی، یک جریان رو به رشد در اقتصاد جهانی هست. باید انتظار داشت این زیاد کردن تقاضا و گرایش به بهره‌برداری از خدمات گردشگری کماکان استمرار داشته باشد.

    اقتصاد تک محصولی متکی بر درآمدهای نفتی، مانع از توجه به صنعت گردشگری در کشور شده است است.

    رییس کل بانک مرکزی افزود: گردشگری تفریحی، ‌فرهنگی، سلامت، مذهبی و همچنین تقاضای گردشگری به وسیله اشخاصی که در ماموریت‌های اداری و کاری به سر می‌برند، به عنوان شاخه‌های متفاوت گردشگری ، محل مسابقه برنامه‌ریزان اقتصادی کشورها بوده است.

    سیف، با اشاره به میزان اشتغال‌زایی گردشگر داخلی و خارجی گفت: براساس مطالعات انجام شده است به ازای هر ۶ نفر گردشگر خارجی که وارد کشور شود، یک شغل و به ازای هر ۲۵ گردشگر داخلی نیز یک شغل ایجاد می‌شود.

    وی تصریح کرد: ضریب فزاینده اشتغال گردشگری در بین بخش‌های متفاوت نشان می‌دهد قدرت اشتغال زایی صنعت فوق در کشور عزیزمان ایران بعد از بخش کشاورزی، صنایع غذایی و ساختمان، در رتبه چهارم قرار دارد. بنابراین،‌ در دوره‌ای که ایجاد اشتغال مکفی به خاص در حوزه مشاغل غیردولتی به یکی از اولویت‌های فوری اقتصاد تبدیل شده است است،‌ برنامه‌ریزی جهت گسترش گردشگری و برطرف موانع جذب سرمایه در این بخش می‌تواند راهگشا باشد. علاوه براین،‌ گسترش گردشگری و فعالیت‌های تفریحی‌ به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای اصلاح الگوی توزیع درآمد کشورها آشنا می‌شود.

    سیف ادامه داد: از حیث اشتغال آفرینی غیرمستقیم توسعه گردشگری، کشور عزیزمان ایران پایین تر از میانگین جهانی واقع شده است است و این امر نشان دهنده ظرفیت‏های بالقوه‌ای است که در این بخش از اقتصاد ایران وجود دارد.

    وی گفت: آینده نگری می شود در سال ۲۰۲۰ تقریباً از هر ۱۱ نفر، یک نفر به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در اقتصاد سفر و گردشگری مشغول به کار باشد و این امر نشان دهنده ظرفیت بالای اشتغال زایی این صنعت است.

    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این که برنامه‌ریزی جهت توسعه صنعت ایرانگردی ارتباط تنگاتنگی با سیاست‌های کلی نظام در امور اقتصادی دارد، گفت: توسعه صنعت گردشگری همانند سایر بخش‌های اقتصادی، مستلزم حضور فعال بخش شخصی قدرتمند و کاراست. در این رابطه مورد نیاز است بخش شخصی به عنوان ایفاگر نقش مهم به صورت حرفه‌ای و متناسب با استانداردهای جهانی وارد این فعالیت شود و با هماهنگی بخش دولتی و تامین الزامات متنوع مورد نیاز، ارتقای خدمات رسانی در این صنعت را دنبال کند.

    اقتصاد مبتنی بر صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی باشد

    وی یکی از دلایل ضعف و نارسایی صنعت جهانگردی کشور عزیزمان ایران را عدم تعادل و ناترازی در تعداد گردشگران ورودی و خروجی کشور دانست و افزود: تاکنون تعداد مسافرین ایرانی که جهت گذران اوقات فراغت به خارج از کشور می‌روند، بسیار زیاد از جهانگردانی بوده است که کشور عزیزمان ایران را به عنوان مقصد سفر خود گزینش کرده‌اند.

    رییس کل بانک مرکزی تحریم روابط اقتصادی و بانکی و بسته شدن غالب شرکت‌های خارجی فعال و دارای شعبه در کشور عزیزمان ایران را در به حداقل رسیدن تعداد مسافرانی که با نشانه کسب وکار وارد کشور شده است اند، موثر دانست و گفت: جهت گردشگران تفریحی و علاقمندان به آثار تاریخی و طبیعی، پرسشها دیگری نظیر تبلیغات سوء در خصوص امنیت کشور،‌ کمبود امکانات اقامتی،‌ به‌روز نبودن کیفیت خدمات ارائه شده است و مسائلی از این نوع مطرح بوده است.

    سیف، اولویت‌های برنامه‌ریزی در صنعت گردشگری را مبتنی بر جلب رضایت جهانگردان جهت مسافرت به کشور عزیزمان ایران با ارائه خدمات قابل مسابقه با دیگر کشورها عنوان و تصریح کرد: توسعه امکانات زیربنایی نظیر ارائه خدمات بهداشتی در سطح استانداردهای جهانی،آموزش نیروی انسانی ماهر جهت ارائه خدمات به گردشگران خارجی و سرمایه‌گذاری در احداث هتل‌ها و فضاهای تفریحی – اقامتی مطابق و متناسب با نیاز گردشگران، تامین امنیت گردشگران، توسعه کمی و کیفی حمل و نقل مسافر، تعیین مراکز گردشگری و فراهم کردن امکانات مورد نیاز جهت آن، تسهیل و کم کردن تشریفات ورود و خروج مسافر و امکان صدور روادید در مبادی ورودی کشور و از بین بردن روادید بین کشورهای اسلامی، تسهیل ورود و خروج ایرانیان خارج از کشور و جذب سرمایه های آنان در این صنعت می تواند در زیاد کردن ورود تعداد گردشگران به کشور موثر باشد.

    رییس شورای پول و اعتبار از سلامت و بهداشت به عنوان یکی از رشته ‌فعالیت‌های اصولی و حرفه‌ای یاد کرد که توانسته است متناسب با پیش‌نیازهای ظرفیت‌های بخش گردشگری رشد کند.

    اقتصاد تک محصولی متکی بر درآمدهای نفتی، مانع از توجه به صنعت گردشگری در کشور شده است است.

    وی تصریح کرد: وجود تعداد قابل توجهی از بیمارستان‌های شخصی و کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی با کارکنانی کارآزموده و پزشکانی مجرب،‌ کشور عزیزمان ایران را به یکی از قطب‌های درمان منطقه تبدیل کرده است.

    رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: کشور عزیزمان ایران از جذابیت‌های قابل توجهی جهت گردشگرانی که با نشانه بهره‌گیری از مراکز معنوی و روحانی وارد کشور می‌شوند، ‌برخوردار است.صنعت گردشگری زیارتی یکی از بخش‌های به سرعت رو به رشد در سال‌های اخیر بوده و گردشگرانی که با نشانه زیارت اماکن متبرکه اسلامی وارد کشور می‌شوند به دیگر مناطق دیدنی و تاریخی کشور نیز مسافرت می‌ کنند.

    رییس کل بانک مرکزی، کشور عزیزمان ایران را مهد آئین زرتشت بیان کرد و گفت: با توجه به قدمت این آئین، کشورمان ظرفیت معرفی به گردشگران علاقمند به تاریخ و تاریخ ادیان را دارد. در مجموع، به منظور بهره‌گیری بهتر از ظرفیت‌های این بخش جهت اصلاح رشد اقتصادی، مورد نیاز است اقدام‌های گسترده‌ای جهت اصلاح خدمات ارائه شده است به گردشگران اندیشیده شود.

    وی یادآور شد:هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری علاوه بر کمک به فضای اقتصادی کشور، در جهت تقویت روابط فرهنگی و اصلاح نگرش جهانیان راجع به کشور عزیزمان ایران نیز موثر خواهد بود. باید توجه داشت جهانگردی عاملی جهت زنده نگه داشتن سنت‌ها و آداب و رسوم گذشتگان و همچنین راهی جهت تنش‌زدایی بین کشورها و ایجاد تفاهم، وفاق و صلح بین‌المللی است.

    اقتصاد مبتنی بر صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی باشد

    رییس شورای پول و اعتبار، عنوان گسترش ایرانگردی به خاص به وسیله خارجی ها را راهبردی برخوردار از ابعاد و کارآمدی متفاوت خواند و گفت: باید تلاش کرد ظرفیت‌های طبیعی و میراث کهن کشور عزیزمان ایران هر چه زیاد در سطح دنیا مورد توجه قرار گیرد.

    فقدان زیر ساخت،عامل مهم مغفول ماندن صنعت گردشگری

    بهمن عشقی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، اظهار کرد: مبحث گردشگری جهت هر کشوری بسیار سودمند است و اسباب صلح، توسعه تجارت و نزدیکی فرهنگ ها را ا فراهم می‌کند.

    وی افزود: آمار نشان می دهد که کشور ما نتوانسته درسال های اخیر توفیق چندانی در جهت جذب گردشگران خارجی کسب کند و شاید مهمترین علت این عنوان ،گران نگه داشتن تصنعی ریال باشد.

    عشقی تصریح کرد: بالا نگه داشتن قیمت پول ملی به صورت تصنعی موجب شده است است تا تفاضای تورم داخلی و خارجی زیاد کردن پیدا کند و در نتیجه بسیاری از مردم کشورمان به جای اینکه سفر داخلی بروند، ترجیح می دهند به کشورهای خارجی سفر کنند.

    این کارشناس اقتصادی، عدم فراهم بودن زیرساخت های مورد نیاز را یکی دیگر از دلایل پایین بودن سرانه ورود گردشگران به کشور دانست و گفت: در سال های گذشته به تقویت زیرساخت های مورد نیاز در حوزه گردشگری توجه نشده است و شرایطی همچون هتل های مناسب، ایرلاین ها و خطوط حمل ونقل در سطح ضعیفی قرار دارد.

    وی در آخر تاکید کرد: باتوجه به اشتغال بالایی که در حوزه گردشگری ایجاد می شود، مسئولان باید توجه بیشتری به این بخش داشته باشند.

    اقتصاد مبتنی بر صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی باشد

    کمال‌الدین شهریاری نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،اظهار کرد: به باعث تنوع زیستی و بومی که در کشور ما وجود دارد ظرفیت‌های بسیار غنی و با ارزشی جهت صنعت گردشگری مهیاست اگر مسئولان به ایجاد تأسیسات زیر بنایی و خدمات و پشتیبانی در این نقاط مستعد گردشگری مبادرت ورزند صنعت گردشگری در کشور کشور عزیزمان ایران جایگاه مهم خود را پیدا می‌کند.

    وی با تاکید بر جایگزین شدن صنعت گردشگری به جای درآمد نفتی بیان کرد: اقتصاد مبتنی بر صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین بسیاری از درآمد‌های ناپایدار و زودگذر اقتصادی که اقتصاد نفتی از جمله آنهاست، باشد.

    شهریاری افزود: بسیاری از کشور‌ها بدون داشتن نفت و با اتکا به صنعت گردشگری درآمد سرشاری از طریق این صنعت کسب می‌کنند که از درآمد نفت ما زیاد است.

    عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مهم است،متصدیان امر یعنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های متولی نسبت به ثبت و شناساندن این آثار به مردم کشور عزیزمان ایران و دنیا تلاش بیشتری کنند تا شاهد رونق صنعت گردشگری کشورمان باشیم.

    گزارش از سمیه عرب

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: گردشگران ورودی | میراث فرهنگی | توسعه صادرات | اشتغال زایی | بانک مرکزی | درآمدزایی | ایرانگردی | گردشگری | گردشگران | جهانگردی | ایرانیان

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • جعبه هدیه کتاب
  • منابع اورجینال رباتیک
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک