کارتان را آغاز کنید، توانایی انجامش بدنبال می آید. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » درد دل‌های مستأجران در گرمای طاقت فرسای بازار اجاره مسکن

    درد دل‌های مستأجران در گرمای طاقت فرسای بازار اجاره مسکن

    وضعیت نابسامان‌ بازار اجاره و رشد ۵۰ درصدی قیمت‌ها امان بسیاری از مستأجران‌ را دلواپس کرده است.

    درد دل‌های مستأجران در گرمای طاقت فرسای بازار اجاره مسکن

    به گزارش خبرنگار اقتصادی مسکنگروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، اجاره نشینی که زمانی به خوش نشینی معروف بود این روزها به قول مستأجران دیگر خوش‌نشینی نیست و همه آنها به اتفاق معتقدند با این زیاد کردن قیمت اجاره‌بها جایی جهت یک لبخند هم نمی‌ماند چه برسد به خوش نشینی!

    وضعیت نابسامان این روزهای بازار اجاره نقل همه محافل شده است و حتی با ورود شرکت تعز‌یرات به میدان جهت بررسی اجاره‌ها، ولی اوضاع آنچنان بی‌ثبات است که مأموران تعزیراتی‌ کاری از دستشان‌ بر نمی‌آید.

    مالکان‌ هیچ انصافی ندارند

    یکی از مستأجران در گفت‌وگو با خبرنگار مسکنگروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، گفت:چند ماه به دنبال یک واحد مسکونی ۶۰ متری می‌گشتم و با مراجعه به هر بنگاه املاکی از من درخواست اجاره بالای یک میلیون تومان می‌کردند.

    درد دل‌های مستأجران در گرمای طاقت فرسای بازار اجاره مسکن

    وی ادامه داد: مالکان هیچ انصافی ندارند و در این بین مشاوران املاک نیز زیاد از مالکان حمایت می‌کنند.

    یکی دیگر از مستأجرانی‌ که در محدوده غرب پایتخت کشور عزیزمان ایران ساکن است در این باره گفت: در دو ماهی که به دنبال یک منزل با اجاره بهای مناسب بودم آنقدر اجاره بها نسبت به آن منزل بالا بود که در نهایت مجبور شدم هر چه مالک قبلی می‌گوید آن را قبول کنم.

    نقشه اکثر واحدهای مسکونی مناسب نیست

    یکی دیگر از مستأجر‌انی که در محدوده منیریه‌ ساکن بود، گفت: نقشه اکثر واحدهای‌ مسکونی بد است و در این منطقه نسبت به سایر محله‌ها نقشه‌های واحد مسکونی بدتر است.

    وی افزود: متأسفانه خانه‌های متراژ بالا در این محله بسیار کم است و از سوی دیگر هیچ مالکی امسال راضی نمی‌شود که واحد خود را رهن کامل بدهد، بنابراین بسیاری از مستأجران‌ مجبورند اجاره‌های بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حتی جهت متراژ‌ پایین پرداخت کنند.

    وضعیت نابسامان‌ بازار اجاره و رشد ۵۰ درصدی قیمت‌ها امان بسیاری از مستأجران‌ را دلواپس کرده است.

    این مستأجر‌ تأکید کرد: کاهش سود بانکی ظلم بسیاری در حق مستأجران‌ کرده به طوریکه از سال گذشته تا به امروز ۵۰ درصد نرخ‌های اجاره زیاد کردن پیدا کرده است.

    یکی دیگر از مستأجران‌ که در محله مختاری‌ ساکن بود با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته قیمت رهن یک ملک‌ 70 متری از ۲۸ میلیون تومان به ۹۲ میلیون تومان رسیده هست، گفت: خدا هیچ مستأجری‌ را با مالک‌ بی‌انصاف روبه‌رو نکند. این روزها‌ طمع، چشم بعضی مالکان‌ را کور کرده و حاضر نیستند واحد خود را به قیمت واقعی اجاره دهند.

    یکی از مستأجرانی که در محدوده نواب به دنبال منزل بود اعتقاد است: شرایط بازار اجاره در امسال نسبت به سال گذشته بسیار متفاوت بود، قیمت‌های اجاره نسبت به سال گذشته جهشی زیاد کردن داشته است.

    وی افزود: اگر ملک کلنگی در حد اولیه بازسازی شده است باشد به طور مثال اگر مالک کابیت فلزی را عوض کرده، آن ملک را به قیمت یک واحد نوساز اجاره می‌دهند.

    مستأجر دیگری که در محدوده خیابان هاشمی به دنبال ملک بود، گفت: صاحبخانه‌ها از طریق اجاره دادن ملک خود تجارت می‌کنند و تلاش دارند با مبلغ اجاره پول شهریه دانشگاه، قسط‌های عقب افتاده و پول مسافرت خود را تأمین کنند.

    وی ادامه داد: در محدوده هاشمی قیمت‌های اجاره بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و این در حالیست که سال گذشته این منطقه ارزان‌ترین واحدها را جهت اجاره داشت.

    درد دل‌های مستأجران در گرمای طاقت فرسای بازار اجاره مسکن

    این مستأجر تأکید کرد: دولت هیچ نظارتی بر بازار اجاره ندارد مالکان، خانه‌های فرسوده خود را با بی‌کیفیت‌ترین اوضاع به مبلغ یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان اجاره می‌دهند.

    یکی دیگر از مستأجران که به شدت از دست مشاوران املاک ناراضی بود، گفت: مشاوران املاک نقش مهم در زیاد کردن قیمت‌های اجاره ایفا می‌کنند به طور مثال املاکی‌ها مالکان را ترغیب می‌کنند که مستأجر خود را بیرون کند و به آنها وعده یافتن مستأجر با اجاره یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان را می‌دهند.

    وی ادامه داد: مشاوران املاک هیچ انصافی ندارند و تلاش می‌کنند با جو سازی دروغین قیمت‌ اجاره را زیاد کردن دهند.

    این مستأجر با بیان اینکه اکثر ساکنان جنوب شهر قشر کارگر هستند، گفت: مسئولان دولتی باید نظارت خود را در این منطقه زیاد کردن دهند لیکن مالکان جهت پرداخت اقساط خانه‌های دوم وسوم خود تلاش می‌کنند مبالغ اجاره را زیاد کردن دهند.

    وضعیت نابسامان‌ بازار اجاره و رشد ۵۰ درصدی قیمت‌ها امان بسیاری از مستأجران‌ را دلواپس کرده است.

    یکی دیگر از مستأجرانی که در محدوده پیروزی ساکن بود، گفت: بعضی صاحبخانه‌ها جهت تمدید ملک خود اجاره‌ها را زیاد کردن می‌دهند و اگر اعتراضی هم کنیم می‌گویند نمی‌خواهید خوش آمدی، مستأجر زیاد است.

    در همین راستا مشاوران املاک نیز از اوضاع نامناسب بازار اجاره گله‌مند بودند و شُکی که نوسانات بازار ارز و سکه به بخش مسکن وارد کرده را علت مهم این نابسامانی‌ها می‌دانند.

    مشاوران املاک جهت خود شیرینی مالکان قیمت‌ها را زیاد کردن می‌دهند

    یکی از مشاوران املاک در محدوده قصر دشت، در گفت‌وگو با خبرنگار مسکنگروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،گفت: نوسانات بازار ارز و سکه خسارت‌های جبران ناپذیری به بخش مسکن وارد کرده بطوریکه‌ دیگر امکان کنترل این بازار وجود ندارد.

    وی افزود: قیمت‌های اجاره بسیار بالا است و هم اکنون‌ نرخ‌های اجاره در بسیاری از مناطق بیش از ۵۰ درصد زیاد کردن یافته است.

    درد دل‌های مستأجران در گرمای طاقت فرسای بازار اجاره مسکن

    این مشاور املاک تصریح کرد: سال گذشته یک واحد ۵۰ متری با قیمت ۲۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۵۰ هزار تومان جهت اجاره‌ گذاشته شده است بود، ولی همین ملک امسال به قیمت ۲۵ میلیون تومان ودیعه‌ و ماهیانه یک میلیون تومان اجاره گذاشته شده است است.

    وی اظهار کرد: متأسفانه مستأجران‌ 100 درصد از این اوضاع ناراضی‌ هستند و ما هر چقدر به مالکان می‌گوییم کمی منصف‌تر باشند در جواب می‌گویند هنگامی که قیمت تمامی اقلام بالا رفته باید بتوانیم هزینه‌هایمان‌ را تأمین کنیم.

    یکی دیگر از مشاوران املاکی‌ که در محدوده خیابان جُلفا‌ فعالیت می‌کرد، گفت: هیچ مالکی‌ حاضر نیست ملک خود را با قرارداد ۲ یا ۳ ساله منعقد کند، هنگامی که نظارت و یا بازرسی‌ بر بازار اجاره نباشد هیچ عرفی‌ جهت قیمت‌ها وجود ندارد.

    این مشاور املاک تصریح کرد: خود مالکان و بی‌انصافی آنها علت مهم گران شدن قیمت واحدهای مسکونی هست. هنگامی که یک مالک واحد مسکونی‌ای را خریداری می‌کند و مبلغی‌ کم می‌آورد تلاش می‌کند این هزینه را از مستأجران‌ به دست آورد.

    وی اظهار کرد: بسیاری از مشاوران املاک نیز جهت خودشیرینی‌ و نگه داشتن فایل‌های خود تلاش می‌کنند مالک را زیاد راضی نگه‌ دارند و این خود در نابسامانی‌های اخیر بازار اجاره بی تأثیر نیست.

    کنترل بازار اجاره این روزها از دست مسئولان وزارت راه و شهرسازی‌ خارج شده است و به گفته بسیاری از مسئولان دولتی امکان پیش‌بینی قیمت در این بازار وجود ندارد و ما باید منتظر باشیم و ببینیم که در نیمه دوم سال نوسانات اقتصادی به چه سمت و سویی حرکت می‌کند.

    انعقاد قراردادهای سه ساله اجاره الزامی نیست

    در همین خصوص مهدی روانشاد‌نیا‌ یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مسکنگروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، با بیان اینکه هر ساله قیمت‌های اجاره مطابق با نرخ تورم زیاد کردن می‌یابد، گفت: در سال‌های اخیر قیمت خرید و فروش ملک‌ زیاد کردن یافته و این رشد قیمتی‌ ناشی از خروج رکود ۵ ساله این بازار است.

    وی ادامه داد: ایجاد شفافیت در بازار و راه‌اندازی سامانه‌های اطلاعات محلی می‌تواند نقش مؤثری در اصلاح اوضاع بازار اجاره داشته باشد.

    این کارشناس مسکن تأکید کرد: راه‌اندازی سامانه‌های قیمتی می‌تواند در گزینش یک واحد مسکونی با قیمت معقول و منطقی‌ به مستأجران‌ کمک کند.

    روانشاد‌نیا اظهار کرد: متأسفانه به علت نبود شفافیت قیمتی در این بازار بسیاری از مالکان قیمت‌های پَرت و خارج از عُر‌ف به مستأ‌جران پیشنهاد می‌کنند که این خود در متلاطم شدن و متضرر شدن مستأجران‌ بسیار تأثیرگذار است.

    وی توضیح داد: انعقاد قراردادهای‌ 2 ساله یا ۳ ساله از لحاظ حقوق مدنی‌ نمی‌تواند جهت مالک و مستأجر‌ الزامی‌ شود، بنابراین باید مکانیزم‌های تشویقی‌ای جهت اجرایی شدن این طرح ایجاد شود.

    در همین رابطه، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به معاون اول مدیر جمهور چهار پیشنهاد را در قالب افزودن لایحه‌ای تازه به قانون روابط موجر و مستأجر سال ۱۳۷۶ ارایه کرد که یکی از راهکار‌ها این است که اجاره‌بها در وقت تمدید قرارداد حداکثر۱۰ درصد زیاد کردن یابد.

    بر اساس این گزارش اوضاع بازار اجاره امسال نسبت به سال گذشته بسیار آشفته‌تر شده است و در این بین مستأجران‌ بیشترین ضرر را می‌بینند؛ اجرایی شدن طرح قراردادهای ۲ یا ۳ ساله جهت مستأجران‌ و شناسایی واحدهای‌ خالی از سکنه می‌تواند تنها بخش کوچکی از پرسشها موجود در این بازار را برطرف کند، امیدواریم دولت در این بین بتواند هر چه سریع‌تر با راه‌اندازی سامانه املاک کنترل این بازار را به دست گیرد.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: اقتصادی | بازار | اجاره | میلیون | اخبار اقتصادی | مسکن |

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب خارجی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • چاپ کتاب آمازون