در این جهان، همواره برای كسانی كه از خطری بهراسند، خطری وجود خواهد داشت.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » کامپیوتر و اینترنت » اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

    اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

    اگر علاقه دارید راجع به تاریخ اندروید بدانید، این گزارش را بخوانید تا با نسخه‌های متفاوت آن آشنا شوید.

    اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

    به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه اینترنت گروه تحریریه سایت جوان، اندروید یک سیستم عامل موبایلی است که به وسیله گوگل توسعه داده می‌شود. این سیستم عامل، سیستم تغییریافته نرم‌افزار Linux Kernel و دیگر نرم‌افزارهای منبع باز است که اصولا جهت اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های دارای نمایشگر لمسی ساخته شده است هست. علاوه بر سیستم عامل موبایل، گوگل Android TV را جهت تلویزیون‌های هوشمند، Android Auto را جهت خودروهای هوشمند و Wear OS را جهت گجت‌های پوشیدنی پشتیبانی کننده از سیستم عامل اندروید توسعه داد. اندرویدهای متنوعی هم جهت کنسول‌های بازی، دوربین‌های دیجیتال، رایانه‌های شخصی و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی تولید شده‌اند.

    شرکت گوگل در سال ۲۰۰۵ کمپانی اندروید را خریداری کرد و در سال ۲۰۰۷ سیستم عامل اندروید، منتشر شدن نخستین تیزر تبلیغاتی دستگاه اندرویدی رونمایی شد. سیستم عامل اندروید از نخستین سال‌های انتشار خود تا کنون، تغییرات زیاد و اساسی را به خود دیده است و آخرین نسخه آن، چند روز پیش (۷ آگوست ۲۰۱۸) به صورت رسمی معرفی شد؛ یعنی نهمین نسخه این سیستم عامل که Pie نام گرفت. پروژه منبع باز اندروید که به صورت اختصاری «AOSP» آشنا می‌شود، گواهینامه Apache را دریافت کرده هست. طبق این برنامه هر دستگاهی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند، می‌تواند از دیگر دستگاه‌های اندروید برنامه‌های اندرویدی را دریافت و روی دستگاه راه اندازی کند.

    اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

    اندروید که از سال ۲۰۱۱ به عنوان پرفروش‌ترین سیستم عامل جهان آشنا می‌شود و روی دو سوم گوشی‌های دنیا راه اندازی هست، همراه با چند نرم‌افزار ختصاصی و توسعه یافته شده است به وسیله گوگل ارائه می‌شود. این برنامه‌ها سرویس‌های متفاوت گوگل مانند Gmail و Google Search اصلی‌ترین برنامه‌هایی هستند که می‌توانیم آن‌ها را روی گوشی‌های اندرویدی مشاهده کنیم. این برنامه‌ها در کنار اپلیکیشن استورها و پلتفرم انتشار اپلیکیشن‌ها یعنی Google Play ارائه می‌شوند و تحت لیسانس سازنده‌های دستگاه‌های اندرویدی فعالیت می‌کنند.


    بیشتر بخوانید: گوگل به صورت رسمی اندروید ۹ را با نام Pie معرفی کرد +تصاویر


    تاریخچه

    کمپانی اندروید اکتبر ۲۰۰۳ در پالو آلتوی کالیفرنیا به وسیله اندی روبین، ریچ ماینر، نیک سیِرز و کریس وایت تأسیس شد. نخستین قصد این شرکت این بود که یک سیستم عامل پیشرفته جهت دوربین‌های دیجیتال توسعه دهند و همین باعث شد تا سرمایه‌گذاران زیادی را در آوریل ۲۰۰۴ به دست آورد. مؤسسان این کمپانی بعدها متوجه شدند که بازار دوربین‌های دیجیتال جهت هدف‌های این شرکت بسیار کوچک است و بعد از گذشت پنج ماه، این شرکت هدف‌های خود را روی توسعه سیستم عامل گوشی متمرکز کرد تا بتواند در تولید سیستم‌های عامل با Symbian و Windows Mobile مایکروسافت مسابقه کند.

    اگر علاقه دارید راجع به تاریخ اندروید بدانید، این گزارش را بخوانید تا با نسخه‌های متفاوت آن آشنا شوید.

    در ابتدای کار، اندی روبین جهت پیدا کردن سرمایه‌گذاران با مشکلاتی روبرو بود و زمانی که کمپانی اندروید نزدیک به ورشکستگی بود، نزدیکترین دوست وی، استیو پرلمن سرمایه‌ای به اندازه ۱۰ هزار دلار به این شرکت تزریق کرد. در سال ۲۰۰۵ بود که گوگل این کمپانی را با قیمت ۵۰ میلیون دلار خرید. در پی این خرید، کارمندان مهم اندروید یعنی روبین، ماینر و وایت به عنوان بخشی از شرکت اندروید به خانواده بزرگ گوگل پیوستند. بعد از خریداری شدن اندروید به وسیله گوگل تقریبا دیگر هیچ خبری از اندروید به جز تولید سیستم عامل گوشی شنیده نمی‌شد تا اینکه در سال ۲۰۰۷ اولین سیستم عامل اندروید معرفی شد و در سال ۲۰۰۸ نخستین گوشی اندرویدی تولید و روانه بازار شد.

    Android 1.0، نخستین نسخه اندروید

    تولید ورژن‌های متفاوت اندروید منتشر شدن نسخه‌ای بتا در ۵ نوامبر ۲۰۰۷ شروع شد. نخستین نسخه‌های تبلیغاتی هم که جهت انتشار رسمی این سیستم عامل پخش شد، در سال ۲۰۰۸ بود. نخستین گوشی که قرار بود به وسیله کمپانی گوگل تولید و عرضه شود، در ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۸ به صورت رسمی معرفی شد. نخستین نسخه‌ای که از Android 1.0 منتشر شد هیچ نام جانبی نداشت ولی دیگر نسخه‌هایی که بعد از آن تولید شدند، نامی در کنار خود داشتند و با اسم‌های رمز خود آشنا می‌شدند. نخستین کمپانی هم که با تولید گوشی خود با سیستم عامل اندروید موافقت کرد، اچ‌تی‌سی بود. اچ‌تی‌سی با مدل Dream خود نخستین گوشی اندرویدی را تولید کرد.

    Android 1.1 Petit Four

    اولین آپدیتی که جهت نخستین نسخه اندروید منتشر شد، اندروید ۱٫۱ بود. این آپدیت در تاریخ ۹ فوریه سال ۲۰۰۹ ارائه شد و در ابتدا تنها جهت HTC Dream توزیع شد. اندروید ۱٫۱، نخستین نسخه از اندروید هم بود که نامی جانبی قبول کرد. نام آن Petit Four گذاشته شد ولی این نام به صورت رسمی جهت این نسخه اندروید مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. این آپدیت اندروید پرسشها نسخه قبلی خود را برطرف کرد و از برنامه‌نویسی رابط کاربری جدیدی جهت اندروید استفاده کرد.

    اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

    این نسخه همچنین قابلیت‌های جدیدی از جمله شرح به برنامه Maps، ذخیره پیوست‌ها در پیامک‌ها را به اندروید اضافه کرد.

    Android 1.5 Cupcake

    ۲۷ آوریل سال ۲۰۰۹ بود که Android 1.5 مبتنی بر Linux kernel 2.6.27 منتشر شد. این نسخه از اندروید نخستین نسخه‌ از این سیستم عامل بود که نام جانبی رسمی داشت و همه آن را با نام Cupcake (کاپ کیک) می‌شناسند. این نام تم مشخصی را به نسخه‌های بعدی اندروید جهت نامگذاری داد.

    نسخه ۱٫۵ اندروید تغییرات اساسی زیادی نسبت به نسخه‌های قبلی خود داشت و ضمن عوض شدن رابط کاربری آن، قابلیت‌های زیادی به ان اضافه شد. مهمترین این قابلیت‌ها، پشتیبانی از صفحه کلید مجازی در گوشی بود. از دیگر قابلیت‌های این نسخه می‌توان پشتیبانی از ویجت‌ها، ضبط و پخش ویدئو با فرمت MPEG-4، پشتیبانی از بلوتوث، اضافه کردن تصویر در بخش مخاطبین و چرخش اتوماتیک صفحه نمایش در زمانچرخش گوشی بود.

    اگر علاقه دارید راجع به تاریخ اندروید بدانید، این گزارش را بخوانید تا با نسخه‌های متفاوت آن آشنا شوید.


    بیشتر بخوانید: طراحی تازه Navigation در سیستم عامل اندروید ۹ پای +تصاویر


    Android 1.6 Donut

    اندروید درب‌های سیستم عامل خود را در سال ۲۰۰۹ به روی پیشرفت و توسعه در سیستم عامل اسمارت‌فون‌های خود باز کرده بود و به صورت مداوم، نسخه‌های دیگری از سیستم عامل خود را منتشر می‌کرد. ۱۵ سپتامبر این سال، زمانی بود که شرکت گوگل اندروید نسخه ۱٫۶ را به نام Donut (پیراشکی) به صورت رسمی معرفی و عرضه کرد. این سیستم عامل مبتنی بر Linux kernel 2.6.29 انتشار یافته بود و طبق عادت اندروید، ویژگی‌های جدیدی را به بروزترین نسخه خود اضافه کرد.

    این ویژگی‌ها مشمول بر پشتیبانی از جستجو به وسیله صدا و متن، پشتیبانی از زبان‌های زیاد در تلفن‌های همراه اندرویدی، پشتیبانی از اسکرین‌شات‌های اپلیکیشن‌های متفاوت در Android Market و پشتیبانی از رزولوشن WVGA و دیگر قابلیت‌های کارآمد در سیستم عامل می‌شد.

    اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

    Android 2.0 Eclair

    ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۹ نسخه دیگری از اندروید با نام جانبی Eclair رونمایی شد. اندروید ۲٫۰ تغییراتی اساسی نسبت به نسخه‌های قبلی اندروید کرده بود. این نسخه مشمول بر قابلیت‌هایی مانند همگام‌سازی حساب‌های کاربری با گوشی کاربر، پشتیبانی از بلوتوث ۲٫۱، اضافه کردن گزینه‌های تماس، خبر کوتاه و ایمیل به لیست مخاطبان و چندین توانایی تازه در بخش دوربین می‌شد. بعد از انتشار این نسخه از اندروید آپدیتی هم جهت آن عرضه شد که با همان نام آشنا می‌شد و نسخه ۲٫۱ اندروید آشنا می‌شد.


    بیشتر بخوانید: شایعاتی که تا به حال راجع به Galaxy Note 9 انتشار یافته است


    Android 2.2 Froyo

    نسخه بعدی اندرویدی که منتشر شد، اندروید ۲٫۲ Froyo (ماست منجمد) بود که در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۱۰ عرضه شد. این نسخه از اندروید، سرعت، حافظه و عملکرد بهتری را جهت اندروید به ارمغان آورد و نسبت به نسخه‌های قبلی اندروید پیشرفت چشمگیری داشت. این نسخه همچنین پشتیبانی از حافظه ابری Android Cloud را به همراه داشت. پشتیبانی از وای‌فای هم در این نسخه از اندروید بود که به دستگاه‌های هوشمند اضافه شد.

    Android 2.3 Gingerbread

    اندروید ۲٫۳، نسخه‌ای از اندروید بود که حالت و شکل جدیدی به خود گرفته بود و توانسته بود در سال ۲۰۱۰ جهت خود طرفداران زیادی را جذب کند آیا که این سیستم عامل دیگر شکل جدیدی به خود گرفته بود و از حالت‌های قبلی فاصله گرفته بود. این نسخه از اندروید هم در سال ۲۰۱۰ در تاریخ ۶ دسامبر منتشر شد و گوشی‌های شرکت اچ‌تی‌سی نخستین شرکتی بودند که حاضر شدند گوشی‌های اندرویدی تولید کنند و در آن وقت توانستند رقیبان خود را تقریبا شکست دهد.

    این نسخه از اندروید کار کردن با اندروید را ساده‌تر کرد و طراحی سیستم عامل اندروید با این نسخه شکل تازه و به روزی گرفت. این نسخه توانایی پشتیبانی از نمایشگرهای بزرگتر را به خود اضافه کرد و کار کردن با برنامه‌های متفاوت را سریعتر کرده بود. قابلیت‌های نسخه قبلی هم در اندروید ۲٫۳ به صورت چشمگیری پیشرفت کرده بودند.

    Android 3.0 Honeycomb

    بالاخره در ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۱، اندروید ۳٫۰ با نام Honeycomb (کندوی عسل) نسخه پیشرفته‌تری از اندروید را منتشر کرد. نسخه ۳٫۰ اندروید نخستین نسخه از اندروید بود که جهت تبلت‌هایی که با سیستم عامل اندروید کار می‌کنند، طراحی شده است بود. نخستین تبلتی که با این نسخه از اندروید عرضه شد، ساخته شرمت موتورولا به نام Xoom بود. این تبلت دو روز بعد از عرضه خود اندروید، یعنی ۲۴ فوریه به بازار آمد.


    بیشتر بخوانید: تاریخ احتمالی رونمایی از Pixel 3 مشخص شد


    Android 4.0 Ice Cream Sandwich

    نسخه چهارم از سری سیستم عامل‌های اندروید در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۱ منتشر شد. بر اساس گفته‌های مسئول شرکت گوگل، گیب کوهن در آن زمان، اندروید ۴٫۰ که نام Ice Cream Sandwich (بستنی نانی) داشت، از منبع کد نویسی اندروید ۲٫۳ استفاده کرده بود و با آن هماهنگی داشت. توصیه قابل توجهی هم که راجع به آن وجود داشت این بود که اندروید ۴٫۰ آخرین نسخه‌ای بود که از سیستم فلش پلیر ادوبی استفاده می‌کرد.

    این نسخه از اندروید هم قابلیت‌های انقلابی زیادی از جمله باز کردن قفل دستگاه‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص صورت بود. این نسخه دکمه‌های سخت‌افزاری رابط کاربری را از پایین دستگاه از بین بردن کرد و به جای آن‌ها از نسخه‌های نرم‌افزاری و لمسی استفاده کرد.

    Android 4.1 Jelly Bean

    شرکت گوگل نسخه ۴٫۱ اندروید را با نام Jelly Bean (آبنبات پاستیلی) روز ۲۷ ژوئن ۲۰۱۲ در کنفرانس I/O گوگل به صورت رسمی معرفی کرد. این نسخه فقط جهت اصلاح رابط کاربری و عملکرد نرم‌افزارهای اندروید عرضه شد. تغییراتی که در این نسخه از اندروید به وجود آمده بود، تنها جهت اصلاح عملکرد رابط کاربری از جمله روان کردن کار با آن را به همراه داشت. تبلت Nexus 7 نخستین تبلتی بود که این نسخه از اندروید را داشت.

    گزارش از رامین کیانی

    انتهای پیام/

    تاریخچه اندروید و معرفی نسخه‌های آن

    واژه های کلیدی: گوشی اندرویدی | اندروید | استفاده | دستگاه | برنامه | تاریخچه | اندروید | معرفی | سیستم | تاریخ | کمپانی

    اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

    اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • چاپ کتاب آمازون
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • چاپ کتاب اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • منابع اورجینال رباتیک