لباس قدیمی را بپوشید ولی کتاب نو بخرید.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » آتش‌سوزی هورالعظیم صددرصد عمدی بوده است

    آتش‌سوزی هورالعظیم صددرصد عمدی بوده است

    رئبس شرکت حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امروز هوا،‌ خاک، آب، پوشش گیاهی و منابع ژنتیکی ما دچار پرسشها جدی شده‌اند،گفت: محیط زیست امانت نسل‌های دیگر است .

    آتش‌سوزی هورالعظیم صددرصد عمدی بوده است

    رئبس شرکت حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امروز هوا، خاک، آب، پوشش گیاهی و منابع ژنتیکی ما دچار پرسشها جدی شده است اند،گفت: محیط زیست امانت نسل های دیگر است . ما بدترین امانتدار بوده ایم و چیزی از این امانت را باقی نگذاشته ایم

    کلانتری از عمدی بودن آتش سوزی در هورالعظیم خبر داد

    عیسی کلانتری مدیر شرکت حفاظت محیط زیست که به عنوان مهمان خاص در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها حضور پیدا کرده بود، گفت: در کشور از انرژی استفاده نابه جا شده است که این کالر باعث تخریب محیط زیست شده است هست. سال ها استفاده از آب های زیرزمینی و بهره گیری از تکنولوژی های وارد شده است باعث شده است از آب های زیرزمینی بهره بیش از حد گرفته شود و در پی آن امروز شاهد خارج کردن درختان افتاده در جنگل های شمال کشور هستیم. در حقیقت بهره گیری بیش از حد از محیط زیست باعث تخریب آن شده است است.

    عبارات مهم : برنامه ریزی – استان گیلان
    وی افزود: قطعا بهره گیری از تکنولوژی بدون وجود فرهنگ استفاده از آن باعث خواهد شد به محیط زیست ضربات سنگینی وارد شود. سیاست های غیرپایدار در کشور ما موجب شده است که در طول سالیان گذشته شاهد فرسایش آب و خاک باشیم. بی تردید در این روند مردم مقصر نیستند. سیاست های تحمیلی و سیاست های حاصل از محدودیت ها باعث شده است که نخستین قربانی در کشور، محیط زیست باشد. هنگامی که در سال ۵۹ عنوان خودکفایی گندم مطرح شد حمله همه جانبه ای به مراتع و کشتزارها انجام شد تا کشور به استقلال دست پیدا کند ولی از سوی دیگر با تخریب خاک و مراتع مواجه شدیم به شکلی که این عنوان ما را تبدیل کرد به نخستین کشور در دنیا در حوزه تخریب خاک.

    رئیس شرکت حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه براساس گزارش های سالیانه ۱۲ تن در هر هکتار به صورت هر سال شاهد فرسایش خاک هستیم،گفت: سیاست های غلط چهار دهه گذشته باعث بروز چنین روندی در کشور شده است است بطوری که هر سال ۱۲ تن در هر هکتار فرسایش خاک داشته باشیم. متاسفانه بدون توجه به پیامدهای اعمالی که انجام می دهیم و بدون توجه به حرف کارشناسان موجب شدیم که محیط زیست کشور بیش از هر وقت دیگری با پرسشها جدی روبرو شود. سیاست های احساسی و ناپایدار و کوتاه مدت وضع محیط زیست کشور را به گونه ای درآورده که امروز خیلی شرایط بدتر از آن چیزی است که اعضای شورای عالی استان ها گمان می کنند.

    کلانتری افزود: متاسفانه اطلاعات نادرست به مردم می دهیم. ۵۰ سال پیش میزان منابع آب های زیرزمینی حدود ۱۳۲ میلیارد مترمکعب بود. روند بهره گیری از منابع شروع شد و به جایی رسیدیم که نهایتا در وقت وزارت آقای چیت چیان در وزارت نیرو این رقم به زیر ۹۰ میلیارد مترمکعب رسید.

    وی با طرح این پرسش که آیا ما آلاینده ها را در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران مشاهده می کنیم، اظهارکرد: متاسفانه انتظار می رود هر کسی پشت فرمان ماشین می نشیند و وارد شهر می شود ،دولتی ها آلودگی های ناشی از خودروی او را کم کنند. کارخانه های دولتی هم آلودگی دارند. هنگامی که مردم بدانند که واقعا با معضل کمبود آب مواجه هستیم قطعا صرفه جویی خواهند کرد ولی متاسفانه ما این مباحث را کتمان می کنیم و اگر این روند ادامه پیدا کند ۵۰ سال آینده شرایط بسیار بدتری در بخش آب خواهیم داشت.

    رئیس شرکت حفاظت محیط زیست تاکید کرد: فرهنگ مردم ما باید در مصرف اصلاح شود. بی تردید ما این توان را نداریم که هر سال ۹۰ میلیارد مترمکعب مصرف آب داشته باشیم و باید این روند به ۴۰ میلیارد مترمکعب برسد و جهت تحقق این عنوان همه باید کمک کنند.

    وی افزود: باید مصرف آب را ۴۰ تا ۵۰ میلیارد مترمکعب کم کردن دهیم و اگر این اتفاق نیفتد با مسئله جدی روبرو خواهیم شد. ما باید واقعیات را به مردم بگوییم و همه معضلات را با آنان مطرح کنیم. تصور می کردیم چند شهر دچار کم آبی شده است ولی همه کشور دچار کم آبی است و به همین جهت باید اطلاعات درست در اختیار مردم قرار گیرد تا جذب کمک آنان را شاهد باشیم.

    کلانتری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در بحران آب قرار گرفته ایم،گفت: نباید پرسشها را امنیتی کرد. جهت حل مسئله باید تمام اطلاعات را به مردم بدهیم تا اطلاعات شهروندان نسبت به محیط زیست زیاد کردن پیدا کند و در چنین شرایطی کارها آنها صد برابر دولت خواهد شد.

    برای عمل به دستوران مقام معظم رهبری باید برنامه ششم توسعه را پاره کنیم

    کلانتری در بخش دیگری از صحبت های خود و در پاسخ به تذکرات نمایندگان شورای عالی استان ها گفت: اگر بخواهیم به دستورات مقام معظم رهبری درخصوص محیط زیست عمل کنیم باید همین امروز برنامه ششم توسعه ای که به وسیله مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است را پاره کنیم. بی تردید اگر بخواهیم به قانون عمل کنیم باید بیش از ۸۰ درصد از صنایع از جمله صنایع گاز و نفت تعطیل شوند. این در حالی است که قانونگذار تاکید کرده که صنایع آلاینده را یک درصد جریمه کنیم ولی آیا این جریمه می تواند راهکار و درمان مناسبی جهت این عنوان باشد؟

    وی ادامه داد: پیشتر به عسلویه سفر کردم. بدون اغراق نمی توان زیاد از ۴۸ ساعت در عسلویه زندگی کرد. از نظر قوانین زیست محیطی هم اکنون باید عسلویه تعطیل شود و اگر طبق استانداردهای بین المللی بخواهیم عمل کنیم صنایع خودروسازی نیز تعطیل خواهند شد. در این راستا بسیاری از نیروگاه ها، پالایشگاه ها، تولیدکنندگان موادغذایی و دامداری ها نیز باید تعطیل شوند. شاغلان در عسلویه در شرایطی در این اوضاع محیط زیستی زندگی می کنند که جایی جهت فرار هم ندارند چراکه ده ها کیلومتر به وسیله پالایشگاه در این منطقه احاطه شده است و مناطق مسکونی در همین محدوده قرار گرفته اند و جهت جابه جایی پالایشگاه ها نیز نیازمند هزینه هستیم.

    کلانتری با اشاره به اینکه ۱۲۰ میلیارد دلار در عسلویه سرمایه گذاری انجام شده است است،اظهارکرد: این سرمایه گذاری در این منطقه انجام شد در حالی که جهت جابه جایی پالایشگاه ها تنها یک میلیارد دلار هزینه مورد نیاز بود ولی با کوتاهی های صورت گرفته امروز مردم عسلویه یا باید در شرایط بد محیط زیستی بمیرند و یا جا به جا شوند. راه حل دیگر ترکیب صنعت گاز و پتروشیمی است.

    وی تاکید کرد: هر سال ۴۵۰ میلیارد تومان جریمه به وسیله صنایع گاز و پتروشیمی به استانداری پرداخت می شود ولی به جای اختصاص این رقم به عسلویه به شهرهای اطراف مانند بوشهر و … پرداخت می شود. امروز جهت حفاظت از محیط زیست باید اقتصاد کشور را تعطیل کنیم. در همین مسیر باید کشاورزی تعطیل شود ولی از سوی دیگر با انجام این کار اقتصاد کشور فلج می شود. امروز می دانیم که پرسشها حوزه آب کشور به علت کشاورزی هست. ۹۰ درصد آبی که در بخش کشاورزی از منابع آبی کشور مورد استفاده قرار می گیرد به میزان زیادی هدر می رود و حتی جهت برطرف این مسئله از تکنولوژی های روز نیز بهره نگرفته ایم. امروز اگر بخواهیم براساس قانون عمل کنیم و پالایشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران تعطیل شود آیا می توان صف های چند کیلومتری پمپ بنزین ها را تحمل کرد؟ قطعا حرف زدن ساده است ولی در اجرا با پرسشها عدیده ای مواجه هستیم چراکه پرسشها زیست محیطی هیچگاه به صورت مدون مورد توجه قرار نگرفته است.

    رئیس شرکت حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مردم اصفهان جهت آب آشامیدنی نیز با مسئله مواجه هستند، گفت: همه تالاب های ما در انتهای رودخانه ها قرار گرفتند . این در شرایطی است که رودخانه های ما خشک شده است اند. هنگامی که سیاست های کوتاه مدت و احساسی به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار ترجیح داده می شود تولید کشاورزی و لعن و نفرین کشورهای دیگر استراتژی ما می شود. در حال حاضر وزارت نیرو علاوه بر سد درودزن دو سد دیگر جهت تامین آب برنجکاری احداث کرده است که هر یک از این کارها جای بررسی های بسیاری دارد.

    دشمن کشور کارها بدون کارشناسی است

    وی با اشاره به اینکه بی توجهی به حفظ محیط زیست آسیب های بسیاری به کشور وارد کرده است،اظهار کرد: دشمن کشور ما همین کارها بدون کارشناسی هست. هنگامی که همه چیز را با پول و اقتصاد تعریف می کنیم خودمان به کشورمان آسیب های جبران ناپذیری وارد می کنیم و هیچ چیز جهت نسل های آینده باقی نمی گذاریم.

    رئیس شرکت حفاظت محیط زیست ادامه داد: آلایندگی جهت شوراها و شهرداری ها متاسفانه تبدیل به افتخار شده است هست. مدیرعامل صنعتی را به علت آنکه آلاینده نیست اخراج می کند چراکه منبع درآمدشان قطع شده است است و درحقیقت منافع خود را در آلایندگی جستجو می کند. امروز محیط زیست به شدت در معرض ترساندن است و نخستین تاثیر محیط زیستی نیز بحران آب هست. سرانه آب در حال حاضر به کمتر از ۱۰۰۰ مترمکعب در سال رسیده است و از سوی دیگر ما به تولیدات کشاورزی افتخار می کنیم که کمبود سرانه آب و زیاد کردن تولیدات کشاورزی و اقتصاد ما با یکدیگر سازگاری ندارند. کشور عزیزمان ایران تنها کشوری در دنیاست که صددرصد آب های تجدیدپذیر را مصرف می کند این در حالیست که میانگین مصرف آب های تجدیدپذیر نباید زیاد از ۴۰ درصد باشد. امروز بسیاری از حیوانات به علت کم آبی به روستاها پناه برده اند. در چنین شرایطی و با چنین شیوه ای چگونه می خواهید محیط زیستی باقی بماند قطعا در چنین شرایطی جنگل ها را نمی توان حفظ کرد.

    کلانتری ادامه داد: در چهار روز تیرماه امسال ازن موجود در هوا بیش از ۱۵۰ پی پی ام بود. این یعنی مردم سم خالص استشمام می کردند ولی به علت آنکه هیچکس این عنوان را نمی بیند شهر تعطیل نشد. در حالی که این عنوان در فصل زمستان به علت وجود ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون قابل مشاهده است و به آن توجه بیشتری می شود. اگر سوخت مصرفی گران نشود بی تردید وزارت نفت نمی تواند سوخت موجود را اصلاح بخشد.

    شمال کشور قربانی پسماند شده است است

    وی با تاکید بر اینکه شمال کشور قربانی پسماند شده است هست، افزود: امروز دغدغه شهروندان شمال کشور خود پسماند است که جایی جهت دفع آن نیست و مسئله مهم دفع پسماند است نه تولید انرژی از آن. به علت بروز همین مسئله در حال حاضر رودخانه های شمال کشور خالی از آبزیان شده است هست. در چنین شرایطی نماینده مجلس در شمال کشور حرفی را مطرح می کند و در پایتخت کشور عزیزمان ایران حرف دیگری را و نهایتا نیز چیز دیگری در مجلس به تصویب می رسد.

    کلانتری افزود: طبق بررسی های انجام شده است ۱۸ درصد دریاچه ارومیه به علت شرایط اقلیمی و ۸۲ درصد آن به علت مدیریت غلط انسانی خشک شده است هست. متاسفانه آب موجود در تالاب ها را به مکان دیگری انتقال داده ایم و همه رودخانه ها را بسته ایم. لذا جهت احیای تالاب ها افرادی که مصرف کننده آب بودند باید آب را به مسیر رودخانه ها بازگردانند.

    وی ادامه داد: استان گیلان ۹۰۰ میلی متر بارش سالیانه دارد این در حالیست که جهت آبیاری شالیزارهای شمال از استان های کردستان، قزوین، آذربایجان و زنجان آب به شمال کشور انتقال یافته می شود؛ استان هایی که تنها ۲۳۰ میلی متر بارش در آنها وجود دارد. سیاست های غلط همچون زیاد کردن سبزینگی شهرها موجب ایجاد بحران شد با آب دریاچه ارومیه قلعه های تبریز را آبیاری کردیم. با آب شهریار کرج فضای سبز پایتخت کشور عزیزمان ایران را توسعه دادیم. همه این کارها باعث ایجاد معضلات محیط زیستی در کشور شد. در ظاهر فضای سبز پایتخت کشور عزیزمان ایران خوب است و به آن افتخار می کنیم ولی به چه بهایی؟ فضای سبز پایتخت کشور عزیزمان ایران به قیمت خشک شدن شهرهای اطراف تامین شده است است.

    کلانتری تاکید کرد: حق آبه زیست محیطی جهت استان خوزستان تعریف نکردیم. حال اگر رودخانه کارون ۱۰۰ متر مکعب آب کمتری داشته باشد بوی تعفن در آن محل می پیچد چراکه ۲۰ متر مکعب فاضلاب وارد آن می شود. متاسفانه برنامه های اجرایی در کشور کوتاه مدت است و قربانی این عنوان محیط زیست . ۸۰ درصد مدیران موجود باید روانه زندان شوند اگر قوانین محیط زیستی اجرا شود.

    وی به معضل بوی نامطبوع در ورودی اتوبان پایتخت کشور عزیزمان ایران – قم اشاره کرد و افزود: اتوبان پایتخت کشور عزیزمان ایران قم ۲۵ سال پیش احداث شد. همواره ۳۰ کیلومتر ابتدایی این اتوبان دچار معضل بوی نامطبوع بود و به دستور مقام معظم رهبری حل این معضل در دستور کار قرار داده شد و امروز نیز بیش از ۶۹ منبع آلاینده در این محل شناسایی شده است اند. وجود دو کشتارگاه در کنار این اتوبان که در صورت تعطیلی مردم پایتخت کشور عزیزمان ایران گرسنه می مانند همچنین پنج منبع آلاینده لبنیاتی تهران، ۲۲ دامداری و هشت کارخانه آلاینده در این محل باید تعطیل شوند تا بتوان با این بوی نامطبوع مقابله کرد البته به آنها تا نوروز سال ۱۳۹۸ وقت داده ایم. در صورت تعطیلی این صنایع ۶۰۰۰ پرسنل بدون کار خواهند شد ولی این مساله در حیطه کاری من نیست و وظیفه من تنها مبارزه با آلایندگی ها است.

    رئیس شرکت حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در حال حاضر با پیامدهای برنامه ریزی های اشتباه که بر مبنای برنامه ریزی پایدار نبوده مواجه هستیم. امروز پرسشها زیست محیطی تنها در قالب حرف مطرح می شود. هنگامی که طرح توسعه کشور برمبنای استراتژی های زیست محیطی به مجلس ارائه کردیم تمام وزرا اعتراض کردند و حتی یک رای به این طرح داده نشد چراکه باید جهت اجرای آن هزینه کنیم.

    وی در بخش دیگری از صحبت های خود به عنوان صدور مجوز شکار اشاره و اظهارکرد : به ازای هر ۱۰۵ قوچ ماده یک قوچ نر کافی هست. به همین علت در بعضی از زیستگاه ها که توان تغذیه گله را ندارند مجوز شکار داده می شود ولی از آنجا که در کشور عده ای وجود دارند که ضد دولت عمل می کنند این عنوان را بزرگ می کنند و طوری جلوه می دهند که گویی همه پرسشها زیست محیطی کشور در ۱۰۵ قوچ خلاصه شده است است.

    کلانتری همچنین به آتش سوزی های هورالعظیم در خاک عراق اشاره کرد و گفت: بی تردید صددرصد این آتش سوزی ها عمدی بوده است و مردم هویزه، سوسنگرد و اهواز باید امروز قربانی های آتش سوزی های عراق باشند. ۱۳ روز طول کشید تا دولت عراق اجازه ورود هواپیماهای کشور عزیزمان ایران را جهت مهار آتش را داد. این در شرایطی است که این منطقه به علت اینکه مین روبی نشده بود امکان بردن ماشین آلات به آنجا وجود نداشت.

    وی به معاهده سال ۱۳۸۳ اشاره کرد و اظهارکرد: اگر بارش ۳۰ درصد کم کردن یابد حق آبه کشاورزی، محیط زیست و شهری نیز باید ۳۰ درصد کم کردن پیدا کنند این در حالیست که به علت سیاست های نادرست در زابل ۸۵۰ میلیون دلار جهت انتقال آب سرمایه گذاری شد تا کشاورزی انجام شود به همین علت آب منطقه دیگر خشک شد.

    کلانتری با تاکید بر اینکه برنامه ششم توسعه به شدت علیه محیط زیست است،گفت: در این برنامه خودکفایی ۹۵ درصدی بر محصولات کشاورزی مطرح شده است است که این به آن معناست که ۳۶ میلیون مترمکعب آب اضافی مصرف خواهد شد البته مصرف آبی که وجود ندارد. شرکت حفاظت محیط زیست قدرت اجرایی ندارد علاوه بر این در تمام شرکت محیط زیست تنها ۶۰۰۰ پرسنل فعالیت دارند و با این میزان نمی توان کار نظارتی را به طور کامل انجام داد. از شوراها درخواست می کنم برنامه ریزی های بلندمدت تری نسبت به دولت و حاکمیت انجام دهند. اگر مردم به فکر محیط زیست نباشند دولت قطعا به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    آتش‌سوزی هورالعظیم صددرصد عمدی بوده است

    واژه های کلیدی: برنامه ریزی | استان گیلان | استاندارد | کشاورزی | برنامه | کشاورزی | سیاست | ایران | تعطیلی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب خارجی
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی