كسي كه هرگز تحت فشار نزيسته باشد، آزادي را لمس نمي كند.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » کامپیوتر و اینترنت » نقد و بررس موبایل HTC One M9

    نقد و بررس موبایل HTC One M9

    نقد و بررسی تخصصی گوشی موبایل اچ تی سی وان ام ۹

    گوشی موبایل HTC One M9

    کیفیت ساخت فوق العاده که از وان ام ۹ کالای لوکس ساخته در کنار ترکیب رنگ جذاب، مواردی هستند که مسلما دل بسیاری از مشتریان را با خود همراه خواهند کرد. اسپیکرهای بوم‌ساوند با کیفیت و سطح صدای عالی، رابط نرم‌افزاری سنس ۷ که بسیار روان و جذاب به نظر می‌رسد و قدرت سخت‌افزاری بالا مواردی هستند که پرچمدار اچ‌تی‌سی را به دستگاهی عالی بدل می‌کنند. اما از سوی دیگر پرچم‌دار جدید اچ‌تی‌سی در بخش طراحی، نمایشگر، امکانات نرم‌افزاری، باتری و کیفیت ثبت تصاویر پیشرفت زیادی نداشته است و هیچ‌کدام را به صورت اساسی بهتر نکرده است.

    مشخصات فنی :

    • مشخصات کلی : یک سیم کارته – وزن : ۱۵۷ گرم
    • پردازنده : Qualcomm MSM8994 Snapdragon 810 Chipset Octa core 64-bit – Quad-core Cortex-A53 & Quad-core Cortex-A57 CPU
    • صفحه نمایش : سایز  ۵٫۰ اینچ – دارای رزولوشن ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ – تراکم پیکسلی: ۴۴۱ پیکسل بر اینچ
    • حافظه : حافظه داخلی ۳۲۷۶۸ مگابایت – حافظه رم ۳۰۷۲ مگابایت – Micro SD
    • دوربین : ۲۰ مگاپیکسل – فوکوس اتوماتیک – فلاش – دوربین مکالمه ویدئویی
    • سیستم عامل : Android 5.0 Lollipop
    • باتری : ۲۸۴۰ میلی آمپر ساعت
    • ابعاد : ۱۴۴.۶ در ۶۹.۷ در ۹.۶۱ میلی‌متر

    .

    .

    .

    M8 به اضافه ۲۰ مگاپیکسل

    امسال تعداد زیادی از طرفداران HTC انتظار داشتند این شرکت که به مشتری‌مداری معروف است یک پرچم‌دار کم‌نظیر و بی‌نقص معرفی کند. سرانجام انتظار طرفداران HTC با برگزاری کنفرانس موبایل بارسلونا به پایان رسید و پرچم‌دار جدید این شرکت تایوانی در جریان مراسمی نه‌چندان جذاب که انتقادهای فراوانی را به‌همراه داشت، معرفی شد. مسوولان HTC تمام تلاش‌شان را به‌کار بسته بودند تا این مراسم به بهترین نحو برگزار شود؛ اما این مراسم در مقایسه با مراسم معرفی «آیفون ۶» یا حتی «گلکسی اس۶» حرفی برای گفتن نداشت.
    به عقیده‌ی بسیاری از طرفداران، آن‌چه HTC در مراسم معرفی گوشی جدیدش رو کرد، آن‌قدرها هم راضی‌کننده نبود؛ آن‌ها عملا با محصولی مواجه شده بودند که از روزها قبل در جریان تمام مشخصات سخت‌افزاری و شکل و شمایل‌اش قرار گرفته بودند. مسوولان HTC هم در مراسم‌ کاملا معمولی‌شان جوری از پرچم‌دار جدید خود رونمایی کردند که گویی از قبل می‌دانستند استقبال مناسبی از این مراسم نخواهد شد؛ به همین خاطر هم به مراسم معرفی ساده‌ای بسنده شد و برای پررنگ‌تر جلوه دادن این مراسم تلاشی صورت نگرفت‌.
    آنباکس گوشی htc one m9
    مدتی بعد از معرفی «ام۹» (M9) زمزمه‌هایی به‌گوش رسید که شاید ام۹ گوشی پرچم‌دار اصلی HTC نباشد. این گمانه‌زنی‌ها به دلیل معرفی «ام۹ پلاس» (M9 Plus) درست چند هفته بعد از معرفی ام۹به‌وجود آمده بود. این در حالی بود که معرفی دو پرچم‌دار در فاصله‌ی زمانی کم‌تر از یک ماه استراتژی‌ای نامتعارف از طرف شرکت‌های بزرگ تجاری از جمله HTC به‌شمار می‌رفت. به‌هرحال ام۹پلاس با مشخصات کامل و به‌روز و حتی جنس بدنه‌ی بهتر معرفی شد تا جای این سوال برای طرفداران باقی بماند که پرچم‌دار اصلی HTC در سال ۲۰۱۵ گوشی ام۹است یا ام۹‌ پلاس؟
    در روز معرفی ام۹ پلاس، گوشی ام۹ برای نقد و بررسی در اختیار دیجی‌کالا قرار گرفت. با نقد و بررسی این گوشی با ما همراه شوید.

    ام۸ با کلیدهای متفاوت

    شاید طراحان HTC طرح جدیدی در ذهن‌ نداشتند که گوشی ام۹ را با همان طرح و نقشه‌ی ام۸ و کم‌ترین تغییرات روانه‌ی بازار کرده‌اند. یا شاید هم طراحان HTC سعی کرده‌اند ضمن حفظ حاشیه‌ی امنیت موفقیت سال قبل‌شان را عینا تکرار کنند. اما چیزی که واضح است، بازار این روزها ‌شیفته‌ی نوآوری و طراحی جدید است. شاید به‌همین خاطر باشد که HTC طراح ارشدش را بعد از معرفی ام۹‌ اخراج کرده. گرچه طراحان HTC سعی کرده‌اند در طراحی ام۹ تمام‌ خلاقیت‌شان را در استفاده از رنگ‌های مختلف خرج کنند، اما باز هم به نظر می‌رسد در استفاده از رنگ‌ها گونه‌ای از آشفتگی به‌چشم می‌خورد (اضافه شدن دو رنگ جدید به این پرچم‌دار در مقایسه با ام۸). این آشفتگی در مدل‌های نقره‌ای و صورتی بیش‌تر به چشم می‌آید؛ جایی که HTC سعی کرده با اصراری عجیب رنگ‌های کاملا متفاوت را در کنار هم استفاده کند. این گوشی در چهار رنگ عرضه شده است؛ رنگ‌هایی که شاید طرفداران زیادی نداشته باشند.
    روی لبه‌ی بالایی تنها قسمت پلاستیکی ام۹ قرار دارد؛ جایی که سنسور اینفرارد برای کنترل لوازم خانگی زیر این محافظ پلاستیکی قرار گرفته است. روی لبه‌ی سمت چپ هم تنها شیار سیم کارت گوشی با قطع نانوسیم به‌چشم می‌خورد که برای باز کردن‌اش به سوزن مخصوص‌ که در حفره‌ی کنار شیار فرو می‌رود نیاز خواهید داشت.. روی لبه‌ی پایینی پورت MicroUSB ‌در فاصله‌ی ۵ میلی‌متری از جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری قرار گرفته‌ است. روی لبه‌ی سمت راست هم از بالا به‌ترتیب شیار MicroSD با روش باز ‌کردنی مشابه شیار سیم کارت قرار دارد. در زیر این شیار هم کلیدهای کنترل صدا به‌صورت جدا از هم دقیقا شبیه به چیزی که در «گلکسی اس۶» و پیش از آن در «آیفون۶» شاهدش بودیم، قرار دارند. در زیر این دو هم کلید روشن/خاموش با اندازه و شمایل مشابه قرار دارد. البته روی این کلید شیارهایی وجود دارد تا این سه کلید در هنگام لمس کمی با هم متفاوت باشند.
    قسمت پشتی بدنه‌ی ام۹ ‌بیش‌ترین میزان تغییرات را در مقایسه با ام۸ ‌به خود دیده است. برای طراحی قسمت پشتی ‌ام۹ از همان طراح و نقشه‌ی‌ دو سال پیش HTC ‌استفاده شده است. طبق معمول خطوطی به‌طور موازی در بالا و پایین قاب پشتی وجود دارند تا عمل‌کرد آنتن‌ را بهتر کنند. به‌وسیله‌ی این خطوط که از پلاستیک ساخته شده‌اند قاب فلزی پشتی به چند قسمت تقسیم می‌شود تا برای آنتن‌دهی از این فلز نهایت استفاده شود. روی خط پلاستیکی بالایی میکروفون دوم گوشی برای حذف صداهای مزاحم در هنگام مکالمه تعبیه شده است. احتمالا دلیل قرار گرفتن میکروفون در این قسمت جلب کم‌ترین میزان توجه به خود بوده است. با گذر از این خطوط توجه بیننده به لنز دوربین جلب می‌شود که از حالت دایره‌ای به مربعی با گوشه‌های منحنی درآمده است. در این چهارچوب مربعی شکل دوربینی با حس‌گر ۲۰ مگاپیکسلی قرار دارد؛ البته این بار دیگر خبری از التراپیکسل نیست. در سمت چپ این قاب فلش از نوع LED دوگانه با دو نور گرم (زرد) و سرد (سفید) قرار دارد. قاب پشتی گوشی هم همان‌طور که از دو سال پیش شاهدش بودیم، باز ‌نمی‌شود و کاربر به‌صورت فیزیکی به باتری گوشی دسترسی ندارد.
    نوبت به سطح رویی گوشی می‌رسد؛ جایی که صفحه‌ی نمایش ۵٫۰ اینچی با همان رزولوشن و کیفیتی که در ام۸ ‌شاهدش بودیم، به‌کار گرفته شده است. طراحان HTC در بالا و پایین این صفحه‌ی نمایش از حفره‌‌های ریز همیشگی که چند سالی می‌شود در تمام‌ گوشی‌های این شرکت شاهدشان هستیم در کنار هم استفاده کرده‌اند؛ البته جنس این حفره‌ها در بالا و پایین صفحه‌ی نمایش تغییر کرده و مشابه چیزی نیست‌ که پیش از این در ام۸ شاهدش بودیم. طراحان HTC زیر این حفره‌های ریز از دو بلندگوی پرقدرت استفاده کرده‌اند که با نام «بوم ساند اسپیکرز» (Boom Sound Speakers) ‌شناخته می‌شوند. مسوولان HTC ادعا می‌کردند این بلندگوها ‌در مقایسه با ام۸ تغییرات‌ زیادی به‌خود دیده‌اند و صدای آن‌ها گسترش بیش‌تری دارد؛ ادعایی که پس از انجام آزمون‌های صدا می‌توان آن را تایید و اعتراف کرد که این دو بلندگو از کیفیت و حجم صدای بیش‌تری در مقایسه با نسل قبلی‌ برخوردارند. در کنار این دو بلندگو و زیر حفره‌های بالایی LED اعلان‌ها و اسپیکر مکالمه هم قرار گرفته‌ است. در سمت راست حفره‌های بالایی سنسورهای روشنایی و نزدیکی زیر یک محفظه‌ی کوچک که با پلاستیکی به رنگ مشکی پوشیده شده، قرار گرفته‌اند. در سمت راست این حسگر‌ها هم دوربین سلفی با رزولوشن ۴ التراپیکسل قرار دارد که با توجه به دوربین ام۸ تغییرات زیادی ‌به‌خود دیده است؛ البته این تفاوت‌ها در ظاهر قابل مشاهده نیستند. در زیر حفره‌های پایینی هم علاوه بر یکی از بلندگوها، میکروفون اصلی مکالمه جای داده شده است.
    این سبک از طراحی چیز جدیدی نیست و دو سالی می‌شود که مهمان پرچم‌داران HTC است. مسوولان HTC حتی سعی نمی‌کنند این الگو و شیوه‌ی طراحی را اندکی تغییر دهند؛ بلکه خودشان را کاملا در حاشیه‌ی امنیت و آرامش قرار داده تا احتمالا از این طریق ‌از ریزش طرفداران‌شان جلوگیری کنند.
    در مقایسه با پرچم‌دار سال قبل HTC اگر شکل مربعی دوربین عقب نبود، احتمالا تشخیص این دو پرچم‌دار دشوار می‌شد. شاید HTC سعی کرده با چند تغییر کوچکی که در ظاهر ام۹ ایجاد کرده کاری کند تا حداقل کارمندان و طراحان این شرکت بتوانند این دو گوشی را در نگاه اول از هم تشخیص دهند. اگر بخواهیم یک بار دیگر به تغییرات این دو پرچم‌دار اشاره‌ای داشته باشیم، ارتفاع شیشه‌ی روی حسگرها بیش‌تر شده و کلید روشن/خاموش هم به سمت راست گوشی و زیر کلیدهای کنترل صدا منتقل شده است. در پشت گوشی هم تنها تغییر، حذف دوربین دوم و تغییر شکل قاب دور دوربین اصلی از دایره به مربع است. البته اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به تغییرات این دو پرچم‌دار داشته باشیم ام۹ در بالا و پایین صفحه‌ی ‌نمایش ‌در مقایسه با ام۸ بیست حفره کم‌تر دارد. یعنی ام۹ چهار ردیف ۳۳‌تایی حفره دارد؛ اما ام۸ چهار ردیف ۳۸تایی حفره روی خود گنجانده است‌.

    درخصوص ابعاد هم ام۹ از ارتفاع دو میلی‌متر کوتاه‌تر شده و از قطر هم کمی پهن‌تر شده؛ تغییر اندازه‌ی قطر تنها دو ده‌ام میلی‌متر است که حتی با چشم هم به‌سختی می‌توان متوجه آن شد. درباره‌ی پشت گوشی ام۹ طراحان HTC سعی کرده‌اند تدبیری بیاندیشند تا مدل قرار گرفتن گوشی روی سطح صاف با مشکلات گذشته مواجه نشود؛ به همین منظور هم پشت گوشی از حالت منحنی خارج شده و انحنای آن در میانه صاف شده تا کاربر موقع کار با گوشی روی سطوح صاف با مشکل تکان خوردن آن مواجه نشود؛ موردی که در گوشی‌های ام۸ و One Mini 2 آزار دهنده بود.

     

    البته وزن این گوشی هم در مقایسه با ام۸ سه گرم سبک‌تر شده و از ۱۶۰ گرم به ۱۵۷ گرم کاهش پیدا کرده است که بازهم این کاهش در هنگام استفاده از گوشی ابدا محسوس نیست.

    محبوب فقط برای خود HTC (تنها نمایش‌گر موجود در انبارهای سال قبل HTC)

      برای گوشی ام۹ هم مثل بقیه‌ی محصولات HTC از Super LCD استفاده شده که کلکسیونی ‌متنوع از آن را فقط در محصولات HTC ‌می‌توان یافت. در ام۹ هم مثل ام۸ از نمایش‌گری که مشخصات آن عینا از نمایش‌گر قبلی‌اش تقلید شده، استفاده شده است. بی راه نیست اگر تصور کنیم HTC برای ساخت ام۹ از نمایش‌گر‌های باقی مانده برای ام۸ استفاده کرده ‌است. در یک کلام طراحان HTC هیچ تغییری در نوع، ابعاد، تعداد رنگ، کیفیت و تراکم پیکسلی این صفحه‌ی نمایش ایجاد نکرده‌اند.
    ام۹ یک نمایش‌گر ۵٫۰ اینچی با رزولوشن FullHD (معادل ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل) دارد که در هر اینچ‌اش به‌طور تقریبی ۴۴۱ پیکسل جای داده است؛ کاربر نمی‌تواند با چشم غیرمسلح پیکسل‌های این صفحه‌ی نمایش را ببیند. تراکم پیکسلی درنظر گرفته شده برای ام۹ ‌با درنظر گرفتن پرچم‌دار بودن‌اش، ‌مناسب است. اما این موضوع غیرقابل انکار است که HTC ابدا سعی نکرده حتی این صفحه‌ی نمایش را با کیفیت یا تراکم پیکسلی بالاتری ارایه دهد. از جمله نقاط ضعف این صفحه‌ی نمایش در مقایسه با سایر رقبا و پرچم‌داران مثل سامسونگ «گلکسی اس۶» و «آیفون۶» یا حتی «سونی زد۳» روشنایی کم‌تر آن است؛ جوری که زیر نور مستقیم خورشید کار کردن با این گوشی و دیدن محتویات صفحه‌ی نمایش‌اش عملا با دشواری همراه ‌می‌شود. با توجه به نوع صفحه‌ی نمایش یعنی Super LCD 3 دیدن جزییات در زوایای دید مختلف روی این صفحه‌ی نمایش بدون هیچ مشکلی امکان‌پذیر است. صفحه‌ی لمسی گوشی هم کیفیت خوبی دارد و روان بودن آن توجه کاربران را به‌خود جلب می‌کند. این صفحه‌ی لمسی از ۱۰ لمس به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین برای لمس صفحه‌ی نمایش هنگامی که کاربر دست‌کش به‌دست دارد، تنظیمات خاصی درنظر شده تا حساسیت صفحه‌ی لمسی را افزایش دهد. برای محافظت از صفحه‌ی نمایش هم از محافظ «گوریلا گلاس ۴» ‌استفاده شده است؛ دقیقا ‌مثل محافظ‌هایی که در دو پرچم‌دار جدید سامسونگ از آن‌ها استفاده شده‌ است.

     حس هفتم HTC

    برنامه نویسان HTC گوشی M9 را به نسخه هفت‌ام از رابط کاربری مشهور «سنس» (Sense) مجهز کرده‌اند. پرواضح است این رابط کاربری به‌عنوان پوشش سیستم‌عامل مورد استفاده قرار گرفته. سیستم‌عامل ام۹ هم اندروید نسخه‌ی ۵٫۰٫۲ است. به جرات می‌توان ادعا کرد نسخه‌ی هفت‌ام سنس هیچ‌کدام از مشکلات نسخه‌های قبلی این رابط کاربری را ندارد. در این نسخه همه چیز روان و مناسب به نظر می‌رسند؛ حرکت در بین صفحات رابط کاربری ساده و سریع است؛ انیمیشن‌ها بدون کوچک‌ترین تاخیری اجرا‌ می‌شوند و آیکون‌ها هم خودشان را با اندروید ۵٫۰ تطبیق داده‌اند. برتری این نسخه را می‌توان در پردازنده‌ و سیستم‌عامل ۶۴ بیتی گوشی و هماهنگی این دو با هم دانست. تلفیق اندروید ۵٫۰٫۲ به‌همراه سنس هفت تجربه‌ی بی‌نظیری را ‌موقع کار با قسمت‌های پیش‌فرض سیستم عامل و رابط کاربری برای کاربر فراهم می‌کنند. سنس هفت هم مثل همیشه شامل برنامه‌ها و امکانات‌ مفصلی‌ برای کمک به ارتقا سیستم عامل پیش‌فرض است.

     در سنس هفت شاهد ویجت‌های جدید هستیم. البته برنامه‌نویسان HTC تصمیم گرفته‌اند تا تعدادی از ویجت‌های قدیمی را هم به‌همراه نسخه‌ی جدید در اختیار کاربران قرار دهند. یکی از قابلیت‌های جدید «پوشه‌ی میان‌بر هوشمند» (Smart Folder) است؛ میان‌برهایی برای برنامه‌های دل‌خواه کاربر در این پوشه‌های هوشمند قرار می‌گیرند که با توجه به محل حضور کاربر (مثلا محل کار یا منزل) تغییر می‌کنند. یکی دیگر از قابلیت‌های مهم این نسخه «فروشگاه تم» (Theme Store) است. در این نسخه کاربر علاوه بر تصاویر پس‌زمینه و رنگ تم می‌تواند آیکون‌ها، انیمیشن‌ها، فونت‌ها و حتی زنگ‌ تماس‌ها را موقع خرید یا تعویض تم جدید به دلخواه تغییر دهد. بخش‌هایی هم به این نسخه از رابط کاربری اضافه شده‌اند که با این‌که پیش‌تر در مدل‌های دیگر هم وجود داشتند، این‌بار به‌روزرسانی‌های مفصلی روی‌شان صورت گرفته است‌. مثل HTC Zoe که شبکه‌ی اجتماعی مخصوص کاربران گوشی‌های HTC است. کاربران فقط با حساب کاربری HTC می‌تواند در این شبکه‌ی اجتماعی ثبت‌نام کند و تصاویر یا فیلم‌های‌شان را به اشتراک بگذارند. همچنین قابلیت Kid Mode به کاربر اجازه می‌دهد تا بخشی از دسترسی‌های خاص‌ را برای کدکان محدود و سپس گوشی را در اختیارشان قرار دهد. به این ترتیب کوذکان تنها می‌توانند از بازی‌ها یا دوربین عکاسی گوشی استفاده کنند؛ بدون آن‌که بتوانند اطلاعات خصوصی را مشاهده یا محتویات ضروری را حذف کنند.

     معماری سخت‌افزاری ام۹ را می‌توان یکی از قدرتمندترین‌ها در میان گوشی‌های هوشمندی که تا به امروز ساخته شده‌اند، دانست. «اسنپ‌دراگون ۸۱۰» مدل ۶۴ بیتی که در آن دو پردازنده‌ی کوچک و بزرگ (big.LITTLE) برای استفاده‌ی بهینه تعبیه شده، جدیدترین نسخه از چیپست‌های کوالکام است. دو پردازنده «کورتکس» A-57 و A-53 به ترتیب با فرکانس‌های ۲٫۰ و ۱٫۵ گیگاهرتز، هشت هسته‌ی اصلی این چیپست را تشکیل می‌دهند. این چیپست ‌در کنار ۳ گیگابایت رم LPDDR4 و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی سخت‌افزار مناسبی را برای پرچم‌دار HTC سر و شکل داده‌اند. طراحان HTC سعی کرده‌اند حافظه‌ی داخلی را روی ۳۲ گیگابایت تنظیم کنند؛ به همین خاطر هم برای افزایش حافظه امکان استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی تا دو ترابایت را به کاربران داده‌اند. البته همان‌طور که بهتر از ما می‌دانید هنوز کارت حافظه‌ای با این حجم ساخته نشده است و طراحان HTC با این کار صرفا آینده‌نگری‌شان را به رخ بقیه کشیده‌اند. علاوه بر این‌ طراحان HTC گوشی ام۹ را به پردازش‌گر گرافیکی قدرتمند «آدرنو ۴۳۰» مجهز کرده‌اند تا خیال کاربر از نظر بی‌نقص بودن پردازش‌های گرافیکی راحت باشد.

    ام۹ تنها گوشی هوشمندی نیست که از جدیدترین چیپست کوالکام در معماری سخت‌افزاری‌اش استفاده می‌کند. اما بدنه‌ی تمام فلزی باعث شده تا خصوصا موقع بازی کردن گوشی بسیار گرم شود. در این حالت برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد گوشی، از کارآیی چیپست به‌طور هوشمند کاسته می‌شود که همین یکی از نقاط ضعف ام۹ در مقایسه با گوشی‌های هم رده به حساب می‌آید.
    در آزمون‌های بنچمارکی که از ام۹ گرفته شده است این گوشی با کسب امتیاز فوق‌العاده‌ی ۵۶۱۶۴ در صدر جدول امتیازات قرار گرفته است. البته گوشی موقع انجام آزمون بنچ‌مارک کمی گرم شد که این موضوع در مورد گوشی‌های فلزی عادی به‌نظر می‌رسد. اما گوشی بهترین عمل‌کردش را در آزمون‌های گرافیکی نمایش داد و توانست از ۶۰ فریم ورودی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰،۴۵ الی ۵۳ فریم را به راحتی نمایش دهد. البته در زمان نگارش این متن خبر رسید که HTC به‌روزرسان‌ نرم‌افزاری جدیدی برای ام۹ ارایه کرده که از گرم شدن بی‌مورد قاب پشتی گوشی تا حد زیادی می‌کاهد. اما باز هم همان‌طور که در خبرها هم اعلام شده بود (لینک به خبر داغ شدن گوشی) این گرم شدن خصوصا ‌موقع انجام بازی‌های سنگین به مدت طولانی، آزاردهنده است.
    با این‌همه قابلیت سخت‌افزاری این‌که ام۹ به اتصالات کامل مجهز شده باشد، چیز عجیبی نیست؛ این گوشی از شبکه‌های ارتباطی ۲G، ۳G و ۴G از نوع LTE Cat9 پشتیبانی می‌کند. به لطف چیپست اسنپ‌دراگون این اتصال در شبکه‌ی ۴Gتا ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه دانلود و ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه هم آپلود سرعت دارد. ام۹ از سیم کارت قطع نانو پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین طبق سنت همیشگی HTC این گوشی هم به رادیو مجهز شده است. ام۹ برای اتصال به اینترنت پرسرعت به Wi-Fi از نوع a/b/g/n/ac مجهز شده که قابلیت تبدیل به «هات اسپات» (Hot Spot) را هم دارد. هم‌چنین در این گوشی از بلوتوث نسخه‌ی ۴٫۱ استفاده شده که شامل تمامی پروفایل‌های موجود در این نسخه است. برای کسانی که می‌خواهند از اینفرارد برای کنترل لوازم خانگی خود استفاده کنند، HTC درگاه اینفرارد را همروی لبه‌ی بالایی برای استفاده‌ی آسان قرار داده است. همچنین برای این گوشی NFC هم درنظر گرفته شده است. برای مکان‌یابی هم امکان استفاده از دو استاندارد GPS و GLONASS درنظر گرفته شده است. در کنار همه‌ی این‌ها گوشی ام۹ به‌حسگر مجاورت برای خاموش شدن خودکار صفحه‌ی نمایش در هنگام مکالمه، حس‌گر شتاب‌سنج برای چرخش خودکار رابط کاربری، حسگر نور برای تشخیص و تنظیم مقدار نور صفحه‌ی نمایش در حالت مختلف نوری، حسگر فشارسنج و حسگر ژیروسکوپ مجهز شده است.
    باتری ام۹ با توجه به این‌که ابعادش در مقایسه با ام۸ کمی کوچک‌تر شده از ظرفیت بیش‌تری برخوردار است. این گوشی به یک باتری لیتیوم-پلیمری ۲۸۴۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده که کاربر ‌شخصا نمی‌تواند آن را تعویض کند. البته یکی از دلایل اصلی طراحان HTC برای افزایش ظرفیت باتری تامین انرژی مورد نیاز چیپست اسنپدراگون پرمصرف ام۹ است. به‌هرحال این باتری می‌تواند نیاز کاربران را تا یک روز مصرف عادی و مکالمه فقط با یک بار شارژ کامل پاسخ‌گو باشد.

    تاکید بر صدای استریو

    این برای سومین سال‌ است که HTC در پرچم‌داران‌اش از بلندگوهای‌ مخصوص‌ برای صدای استریو استفاده می‌کند. شاید این مورد برای طرفداران سایر برندها خیلی مهم نباشد؛ اما طرفداران پروپاقرص برند HTC یکی از عمده دلایل جذابت‌اش را صدای استریوی آن می‌دانند. بعد از استفاده از برند «بیتس» (Beats) در مدل «ام۷» (M7) قرارداد HTC با بیتس لغو شد تا پرچم‌داران بعدی این شرکت از استفاده از محصولات این برند برای بلندگو‌های‌شان محروم شوند. اما خوش‌بختانه در ام۹ باز هم از بلندگوهایی با کیفیت حجم صدای بالااستفاده شده؛ طوری که صدای پخش شده کاربران شیفته‌ی برند HTC را کاملا راضی نگه می‌دارد. یکی از قابلیت‌های جدید اضافه شده به سنس ۷ در ام۹، «اکولایزر» است که به‌‌طور پیش‌فرض برای این نسخه درنظر گرفته شده است و به کاربر امکان می‌دهد تا بتواند از امکانات بوم ساند در کنار هدفون و بلندگوهای با کیفیت بهره ببرد. همه‌ی این‌ها باعث شده‌اند تا در کیفیت صدای ام۹ در مقایسه با پرچم‌دار قبلی یعنی ام۸ بهبودهایی مشاهده شود. هم‌چنین حجم صدا در مقایسه با ام۸ بیش‌تر شده؛ این بیش‌تر شدن باعث به‌هم ریختگی صدا نمی‌شود و صدای خروجی بلندگو‌ها ضمن شفاف بودن با تمام فرکانس‌ها به‌شکلی مناسب از این بلندگو‌های استریو پخش می‌شوند. هم‌چنین استفاده از هدفون باکیفیت که در داخل کارتن به همراه ام۹ عرضه می‌شود، تجربه‌ای کم نظیر در گوش‌ دادن به موسیقی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد.

    مهاجرت از التراپیکسل به مگاپیکسل

    بزرگ‌ترین اختلاف میان ام۸ و ام۹ را می‌توان در دوربین این دو پرچم‌دار ‌مشاهده کرد. شرکت HTC با ‌درنظر گرفتن یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی به‌همراه حس‌گر BSI (حس‌گری که نور محیط را بیش از حد معمول جذب می‌کند) به تمامی حرف و حدیث‌ها در خصوص عکاسی در این پرچم‌دار خاتمه داده. هم‌چنین HTC حالت دوربین‌های دوگانه که در ام۸ از آن‌ها استفاده کرده بود را کنار گذاشته است. سازندگان HTC در این دوربین از یک لنز ۲۸ میلی‌متری با زاویه‌ی واید، درجه‌ی دیافراگم f/2.2 و پوشش الماس کبود برای محافظت از لنز استفاده کرده‌اند. بیشینه‌ی رزولوشن تصاویر ثبت شده توسط ام۹، ۵۳۷۶ در ۳۷۵۲ پیکسل و تناسب ابعاد تصاویر هم ۱۰ به ۶ است. این موضوع خبر از واید بودن تصاویر و لنز این دوربین می‌دهد. گفتنی ا‌ست سازنده‌ی سنسور این دوربین شرکت پیشگام در صنعت عکاسی یعنی توشیبا است.

    رابط کاربری سنس هفت در بخش دوربین تفاوت چندانی با نسخه‌ی قبلی نداشته است و اکثر تنظیمات در ابتدای ورود به برنامه‌ی دوربین ساده هستند. در صورت نیاز کاربر می‌تواند تنظیمات پیچیده‌تر را با استفاده از چند منوی ساده به‌کار ببندد. در انتخاب نوع عکاسی حالت‌های پیش‌فرض «عکاسی عادی» (حالت اتوماتیک)، «سلفی» و «پاناروما» موجود هستند. با استفاده از کلید «اضافه کردن» هم می‌توانید حالت مورد علاقه‌ی خودتان یا حالات Bokeh (عکاسی با فوکوس بر روی سوژه خاص و محو بودن پس‌زمینه)، Photo Booth (ثبت ۴ تصویر با سرعت بالا با یک شاتر) و Split Capture (ثبت عکس با هر دو دوربین پشت و جلو) را به این سه حالت بیافزاید. همچنین در تنظیمات حالت‌های عکاسی HDR، عکاسی ماکرو (فاصله نزدیک)، عکاسی در شب و حالت دستی (Manual) هم درنظر گرفته شده‌اند.
    در ام۹ فیلم‌برداری به عنوان یک حالت جداگانه ‌درنظر گرفه نشده است؛ بلکه با ورود به برنامه‌ی دوربین دو کلید عکاسی و فیلم‌برداری در کنار هم قرار دارند. این مورد به کاربر امکان می‌دهد تا هنگام فیلم‌برداری، بتواند عکس هم بگیرد. دوربین سلفی ام۹ هم کاملا راضی کننده است. این دوربین در ماژول ۴ التراپیکسلی HTC عرضه شده و می‌توان ‌آن را به دوربین اصلی در ام۸ تشبیه کرد. با این تفاوت که این دوربین فوکوس اتوماتیک ندارد. فاصله‌ی کانونی دوربین سلفی f/2.0 و عرض لنز آن هم ۲۶٫۸ میلی‌متر است. دوربین سلفی‌ زاویه‌ی عکاسی واید دارد و می‌تواند نور قابل قبولی را ‌موقع عکاسی در تصاویر ثبت کند.
    تصاویر ثبت شده به وسیله‌ی دوربین اصلی کیفیت و جزییات قابل قبولی ‌دارند. هم‌چنین تصاویری که در طول روز و زیر نور خورشید ثبت شده‌ان به مراتب‌ کیفیت بهتری ‌در مقایسه با تصاویری دارند که در فضای بسته ثبت شده‌اند. البته علاوه بر جزییات بالا، نویز موجود در تصاویر هم رابطه‌ی مستقیمی با نور دارند؛ هرچقدر نور در هنگام عکاسی بیش‌تر باشد، نویز تصاویر ثبت شده هم کم‌تر خواهد بود. البته موردی که ‌موقع عکاسی با ام۹ در حالت تنظیمات اتوماتیک توجه کاربران را به‌خود جلب می‌کند، عدم فوکوس صحیح روی سوژه‌ی انتخاب شده توسط کاربر است؛ این مورد یکی از نقاط ضعف دوربین جدید ام۹ است. در مورد عکاسی در شب با ام۹ هم باید گفت به لطف حس‌گر BSI نور کافی در تصاویر ثبت شده وجود دارد؛ اما نویز زیادی هم در تصاویر مشاهده می‌شود. این نویز می‌تواند به علت ثبت دقیق جزییات در تصویر باشد که در نقاطی که بین تاریکی و روشنایی هستند، نویز را بیش‌تر می‌کند.
    نمونه عکس گوشی ام9 (حالت ماکرو - حالت اتوماتیک)

    نمونه عکس گوشی ام۹ (حالت ماکرو – حالت اتوماتیک)

    به جرات می‌توان ادعا کرد تصاویر ثبت شده با ام۹ ‌پیشرفت زیادی ‌در مقایسه با تصاویر ثبت شده توسط دوربین ۴ التراپیکسلی ام۸ داشته‌اند. همچنین ثبت تصاویر در حالات HDR و پاناروما از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. تصاویر تهیه شده به‌وسیله دوربین جلو با توجه فاصله‌ی کانونی این دوربین از نور‌دهی قابل‌ قبولی برخوردار است. هم‌چنین مرز رنگ‌ها در تصاویر ثبت شده حفظ می‌شود و تصاویر شفافیت بالایی دارند.
    نمونه عکس گرفته شده در فضای باز و نور طبیعی

    نمونه عکس گرفته شده در فضای باز و نور طبیعی

    دوربین اصلی ام۹ قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۴K (3840 در ۲۱۶۰ پیکسل) را دارد؛ این ویدیوها با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط می‌شوند. البته ویدیوهای ‌Full HD (1920 در ۱۰۸۰ پیکسل) با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه و HD (1280 در ۷۲۰ پیکسل) هم با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه ‌توسط این گوشی ثبت می‌شوند. ویدیوهای ضبط شده توسط ام۹ صدای استریو با کیفیتی دارند. هم‌چنین این ویدیوها جزییات بالایی دارند، اما هم‌چنان نویز در آن‌ها به چشم می‌خورد. ام۹ در ضبط «ویدیو با سرعت کم» (SlowMotion) دچار مشکل می‌شود و گاهی در بین ۱۲۰ فریم‌ ورودی چند فریم را از دست می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا در هنگام نمایش فیلم هر از گاهی تاخیر‌هایی مشاهده شود.‌ دوربین جلو هم قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت FullHD و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد.

    جمع بندی

    جدیدترین چیپست اسنپ‌داراگون، جدیدترین نسخه‌ی اندروید، جدیدترین نسخه‌ی رابط کاربری سنس، صدای باکیفیت استریو، صفحه‌ی نمایش با رزولوشن بالا و در انتها دوربین بسیار با کیفیت در مقایسه با ام۸ به امکانات ام۹ اضافه شده‌اند؛ همه‌ی این امکانات در کنار هم مجموعه‌ی مناسبی را برای یک پرچم‌دار تشکیل داده‌اند. بدنه‌ی کاملا آلومینیومی و ساختار جدید پشت گوشی که به در دست گرفتن آن کمک می‌کند، گوشی ام۹ را به یک پرچم‌دار عالی تبدیل کرده‌اند.

    اما با همه‌ی این امکانات گوشی ام۹ هیچ امکان جدیدی با خود به ارمغان نیاورده و شمار زیادی‌ از این امکانات چیزی‌هایی بودند که پیش‌تر در ام۸ هم شاهد شان بودیم. نرم‌افزار به‌روزرسانی شده و جدیدترین نسخه از چیپست شرکت کوالکام مواردی نیستند که طرفداران امروزی گوشی‌های همراه دنبال آن‌ها باشند؛ بلکه امروزه کاربران دنبال نوآوری و شگفتی‌های جدید هستند. این دقیقا همان کاری است که امسال سامسونگ در گوشی «گلکسی اس۶ اج» خود به نمایش گذاشت.

    به هر حال اگر ام۸ دارید، خرید ام۹ به شما توصیه نمی‌شود؛ علت این‌که فقط شاهد چند تغییر کوچک در ظاهر و اجزای گوشی خواهید بود. اگر از طرفداران HTC هستید و خیال خرید یک گوشی جدید برای بازی، فیلم‌برداری و عکاسی، کارهای روزمره و اتصال به اینترنت با سرعت بالا دارید، در خرید ام۹ شک نکنید؛ چون با خرید این گوشی یک پرچم‌دار تمام عیار را در اختیار خواهید داشت.
    در انتها باید گفت HTC می‌توانست با رها کردن حاشیه‌ی امنیت‌اش، کمی خود را در ساخت ام۹ به زحمت بیاندازد و تغییرات بیش‌تری را خصوصا در ظاهرش اعمال کند. در مقایسه با پرچم‌داران برندهای دیگر ام۹ حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد. به‌هر حال HTC هم با معرفی ام۹ پلاس، درست چند هفته پس از معرفی ام۹ مهر تاییدی بر این ادعا زد.
    منابع :
    دیجیکالا digikala.com
    زومیت zoomit.ir

    امتیاز 5.00 ( 1 رای )

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • افست کتاب لاتین
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال