بهتر است روی پای خود بمیری تا روی زانو‌هایت زندگی کنی.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » کامپیوتر و اینترنت » نقد و بررسی گوشی اچ تی سی HTC One E8

    نقد و بررسی گوشی اچ تی سی HTC One E8

    نقد و بررسی تخصصی گوشی موبایل اچ تی سی وان ای ۸ تک سیم و دوسیمکارت

    این موبایل هوشمند که پسوند سری One را با خود به همراه دارد از لحاظ مشخصات فنی شما را متوجه کمبود نمی‌کند. پردازنده این دستگاه قدرتمند است و صفحه نمایش کیفیت خوبی دارد. رم ۲ گیگابایتی خیال شما را از بابت اجرای روان برنامه های اندروید راحت می‌کند و دوربین این دستگاه نیز کیفیت بسیار خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد…

    HTC One E8 Dual SIM

    مشخصات فنی :

    مشخصات کلی : یک سیم کارته – دوسیمکارته – وزن : ۱۴۵ گرم
    پردازنده : Qualcomm MSM8975AC Snapdragon 801 Chipset Quad-core Krait 400 CPU
    صفحه نمایش : سایز صفحه نمایش: ۵٫۰ اینچ – دارای رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ – تراکم پیکسلی: ۴۴۱ پیکسل بر اینچ
    حافظه : حافظه داخلی ۱۶۳۸۴ مگابایت – حافظه رم ۲۰۴۸ مگابایت – Micro SD
    دوربین : ۱۳٫۰ مگاپیکسل – فوکوس اتوماتیک – فلاش – دوربین مکالمه ویدئویی
    سیستم عامل : Android 4.4 KitKat
    باتری : ۲۶۰۰ میلی آمپر ساعت
    ابعاد : ۱۴۶.۴ در ۷۰.۷ در ۹.۹ میلی‌متر

    مزایا :
    پردازنده‌ی قدرتمند ۴ هسته ای با فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتز
    پشتیبانی از اینترنت پرسرعت ۴G
    پشتیبانی از کارت حافظه‌ی micro SD تا ۱۲۸ گیگابایت
    دوربین اصلی با رزولوشن بالاتر نسبت به One M8
    دوربین دوم با کیفیت ۵ مگاپیکسل
    اندروید نسخه‌ی ۴٫۴ به همراه رابط کاربری Sense 6.0
    عملکرد قابل قبول باتری
    قیمت پایین‌تر نسبت به M8

    معایب :
    نبود لرزش گیر دست برای دوربین (OIS)

     

    طراحی و ساخت

    برای درک بهتر جنس بدنه و کیفیت ساخت اچ تی سی One E8 می‌توان این تشبیه (و یا تعبیر) را برای کاربران به کار برد: اچ تی سی One M8 با بدنه ای پلاستیکی. این کوتاه ترین و موجز ترین تعریفی است که می‌توان در مورد این گوشی هوشمند بکار برد. به واقع اگر پیش از این جزو طرفداری و علاقمندان گوشی‌های شرکت اچ تی سی بوده‌اید و زبان طراحی پرچم‌داران این شرکت به دلتان نشسته است، باید بگوییم که تقریبا از سبک طراحی E8 هم خوشتان خواهد آمد. جنس قاب پشتی One E8 بر خلاف M8 پلاستیکی بوده و کاملا براق می‌باشد. همچنین قاب این گوشی از انحنای خوبی برخوردار بوده و به راحتی در دستان کاربر می‌نشیند. قاب پشتی E8 بر خلاف M8 خالی از هر گونه بند و یا خطی است که این امر را می‌توان به خاطر بدنه‌ی پلاستیکی آن دانست. گفتنی است که این اسمارت فون در سه رنگ قرمز، سفید و خاکستری تولید و روانه‌ی بازار شده است.

    hTC One E8 Dual SIM

    به واقع تنها مشکلی که ما با بدنه‌ی پلاستیکی این گوشی داشتیم، مربوط به سر بودن قاب پشتی و براق بودن آن بود. براق بودن این گوشی سبب می‌شود تا لکه های چربی و یا اثر انگشت به راحتی بر روی قاب این گوشی بنشیند. همچنین سر بودن E8 سبب شد تا این اسمارت چندین بار در آستانه‌ی افتادن از دست ما قرار بگیرد. به نظر می‌رسد که در نظر گرفتن یک کاور برای این گوشی، تمام مشکلات فوق را بر طرف نماید. از خوبی‌های این گوشی می‌توان به ارگونومی و خوش دستی آن اشاره کرد. قابلیتی اثر گذار و مفیدی که همیشه کاربران با آن در ارتباط خواهند بود.

    hTC One E8 Dual SIM

    در بالا و پایین نمایشگر One E8 بلندگوهای با کیفیت BoomSound این شرکت قرار گرفته‌اند تا این گوشی از نمای جلو، شباهت زیادی به نسخه‌ی فلزی خود داشته باشد. در بالای صفحه نمایش این گوشی یک دوربین مکالمه تصویری با سنسور ۵ مگاپیکسلی به چشم می‌خورد. در کنار این دوربین، سنسور های مجاورت و نور محیط دیده می‌شود. همچنین اسپیکر بالایی این گوشی، دو نقش مهم بلندگو در حین مکالمه و پخش کننده صدا را دارد. در نهایت یک چراغ کوچک LED در زیر بلندگوی بالایی با ظرافت‌کاری خاص تعبیه شده است. اچ تی سی One E8 در دو مدل تک سیم و دو سیم کارته راهی کشور عزیزمان شده که خوشبختانه هر دو مدل از نسل چهارم اینترنت یعنی ۴G پشتیبانی می‌کند.

    دکمه‌ی پاور این گوشی دقیقا در مرکز لبه‌ی بالایی قرار گرفته که در وهله‌ی اول از موقعیت عجیب این کلید متعجب خواهید شد. برای دسترسی به این دکمه، انگشتانتان باید از کشش نسبتا خوبی برخوردار باشد تا بتوانید نمایشگر این گوشی را خاموش نماید. شایان ذکر است که کاربران می‌توانند با دو بار ضربه زده بر روی نمایشگر این گوشی، آن را از حالت خواب درآورند و به استفاده با آن بپردازند. جک ۳٫۵ میلی متری و پورت microUSB در کنار هم و در لبه‌ی پایینی گوشی قرار دارند. در قاب پشتی این گوشی تنها یک عدد لنز ۱۳ مگاپیکسلی به همراه یک فلاش LED دیده می‌شود و کمی پایین‌تر نشان hTC در مرکز قاب به چشم می‌خورد. در طرف مقابل نیز یک لنز واید ۵ مگاپیکسلی وجود دارد که می‌تواند عکس‌های با کیفیتی بهتر از حد معمول ثبت نماید. One E8 دارای ۱۴۶ میلی متر طول، ۷۰٫۷ میلی متر عرض و ۹٫۹ میلی متر ضخامت می‌باشد و وزن آن معادل با ۱۴۵ گرم است که در مقایسه با M8 0.5 میلی متر ضخیم‌تر، ۰٫۱ میلی متر عریض‌تر و ۱۵ گرم سبک‌تر است. در پایین صفحه نمایش این گوشی هیچ کلید لمسی خازنی دیده نمی‌شود و به جای آن دکمه های لمسی بر روی صفحه نمایش جای داده شده است. با وجود این اتفاق در E8، ما انتظار داشتیم تا کمپانی hTC استفاده‌ی بهینه تری از ابعاد این گوشی می‌کرد. چرا که LG G2 با وجود صفحه نمایشی بزرگ‌تر و به اندازه‌ی ۵٫۲ اینچ، در مقایسه با E8، به اندازه‌ی ۷٫۵ میلی متر کوتاه تر است.

    نمایشگر

    صفحه نمایش ۵٫۰ اینچی به کار برده شده در E8 از نوع Super LCD3 است که رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل یا همان فول اچ دی FullHD و تراکم پیکسلی ۴۴۱ پیکسل بر هر اینچ را ارائه می‌دهد. صفحه نمایش این گوشی نسبت به M7 دوازده درصد بزرگ‌تر شده. همچنین این گوشی همانند M8 فاقد دکمه های لمسی خازنی بوده و به جای آن از گزینه‌های لمسی بر روی صفحه نمایش استفاده شده است. این سازنده‌ی تایوانی تلفن‌های همراه، همیشه پرچم‌داران خود را با صفحه نمایشی با کیفیت عالی تولید کرده است که E8 هم از این قاعده مستثنی نیست. اما صفحه نمایش این گوشی در مقایسه با دیگر پرچم‌داران سال ۲۰۱۴، زیاد شما را مجذوب نخواهد کرد. صفحه نمایش‌ E8 از زاویه دید بسیار خوب و رضایت بخشی برخوردار است و متون و تصاویر هم در زیر نور مستقیم آفتاب کاملاً خوانا و شفاف هستند. همچنین تضاد رنگ‌ها در این گوشی قابل تحسین می‌باشد. در نهایت شرکت اچ تی سی برای مقاومت بهتر و بیشتر صفحه نمایش این گوشی در برابر خط و خش، از یک لایه‌ی محافظ Gorilla Glass 3 استفاده کرده است. در آخر باید گفت که بخش نمایشگر One E8 هیچ تفاوتی با One M8 ندارد و در مجموع می‌توان گفت که این نمایشگر از کیفیت خوبی برخوردار است.

    سخت افزار و باتری

    اچ تی سی E8 دارای یک چیپ ست Snapdragon 801 ساخت شرکت کوالکام است که بر روی آن یک پردازنده‌ی ۴ هسته ای Krait 400 با توان ۲٫۳ گیگاهرتز قرار گرفته است. همچنین پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 330 این پردازنده را همراهی می‌کند. تا این جای کار می‌توان دریافت که مشخصات سخت افزاری E8 همانند M8 بوده و قدرت آن چیزی کمتر از یک پرچم‌دار ندارد.
    خوشبختانه کمپانی hTC در زمینه‌ی استفاده از کارت microSD انعطاف نشان داد و این گوشی را مجهز به اسلات microSD کرده است. به وسیله‌ی این کارت حافظه می‌توانید تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی این گوشی را ارتقاء دهید. البته حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی در نظر گرفته شده برای این گوشی کافی به نظر می‌رسد؛ اما به هر حال اگر احساس می‌کنید که این مقدار حافظه برایتان کم می‌باشد، می‌توانید حافظه‌ی این گوشی را به وسیله‌ی کارت microSD افزایش دهید.
    حافظه‌ی رم این گوشی نسبت به One M8 تغییری پیدا نکرده و همان ۲ گیگابایت رم هم برای E8 در نظر گرفته شده تا وظیفه‌ی Multitasking را به خوبی انجام دهد. در استفاده‌ی روزمره، E8 تجربه‌ی فوق‌العاده ای به وسیله‌ی سرعت خود به ما داد. در واقع ما انتظاری کمتر از این را از یک پرچم دار به مانند hTC E8 نداشتیم.
    اچ تی سی برای E8 از یک باتری ۲۶۰۰ میلی آمپر ساعتی از نوع لیتیوم پلیمری به کار برده که توسط کاربر قابل تعویض نمی‌باشد. نتایج پایانی از باتری این گوشی نشان از بهبود در پایداری باتری E8 دارد. طبق نتایج بدست آمده، E8 قادر خواهد بود تا با استفاده‌ی عادی از ۴۸ تا ۷۲ ساعت (به مدت بیشتر از یک روز) برای کاربرانش شارژ نگه دارد. یکی از قابلیت‌های جالب در E8 که پیش از این در M8 وجود داشت، حالت Extreme Power Saving است. با فعال کردن این قابلیت دسترسی کاربران به برخی برنامه ها محدود می‌شود و تنها می‌توانند به ویژگی‌ها و برنامه های اصلی و اساسی دسترسی داشته باشند (مانند پیغام، تماس، ایمیل و ماشین حساب). بدین ترتیب میزان مصرف باتری به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین کمپانی hTC در مورد این مد به کار رفته در E8 ادعا کرده است که با وجود تنها ۵ درصد از شارژ گوشی، قادر خواهید بود تا ۱۵ ساعت از گوشی خود استفاده کنید.

    سیستم عامل و نرم افزار

    آخرین نسخه‌ی سیستم عامل اندروید (در زمان معرفی محصول) یعنی اندروید کیت کت بر روی E8 اجرا می‌شود. در ضمن بر روی این سیستم عامل آخرین ورژن رابط کاربری کمپانی hTC به نام Sense 6.0 قرار گرفته است. Sense جدید به کار رفته در E8 امکانات زیادی را برای آن به همراه آورده است و عملکرد رابط کاربری آن را بهبود بخشیده است.
    صفحه‌ی Lockscreen کمی متفاوت شده ولی در عملکرد آن تغییری به وجود نیامده. یک نمایانگر ساعت در بالای صفحه وجود دارد که به همراه آن اطلاعات مربوط به آب و هوا دیده می‌شود. در پایین صفحه نمایش ۴ میانبر تماس‌ها، پیغام‌ها، دوربین و اینترنت به چشم می‌خورد. همچنین تماس‌های از دست رفته و پیغام‌های خوانده نشده در این صفحه به نمایش گذاشته خواهند شد. برای باز کردن قفل صفحه نمایش، می‌بایست علامت قفل بر روی صفحه را سوایپ کنید (از پایین به بالا بکشید). در این هنگام با ۳ امکان در سه جهت مختلف روبرو خواهید شد. با سوایپ کردن به سمت بالا، گوشی شما را به آخرین برنامه ای که استفاده کرده‌اید، می‌برد. همچنین با سوایپ کردن به سمت چپ شما به صفحه‌ی homescreen و با سوایپ به سمت راست به قسمت BlinkFeed هدایت خواهید شد.

    نور صفحه htc one e8

    یکی دیگر از ویژگی‌های جالب به کار برده شده در Sense 6.0، قابلیت باز کردن قفل صفحه نمایش به وسیله سوایپ کردن بر روی صفحه‌ی خاموش می‌باشد. به وسیله‌ی این ویژگی و در زمانی که صفحه‌ی نمایش گوشی خاموش است، می‌توانید با سوایپ کردن به سمت بالا، قفل صفحه نمایش را باز کنید و با سوایپ کردن به سمت پایین، قابلیت تماس صوتی فعال را کنید. همچنین با سوایپ کردن به سمت چپ شما به homesreen و به سمت راست به قسمت BlinkFeed می‌روید. علاوه بر این، قادر خواهید بود تا با دو بار ضربه زدن بر روی صفحه نمایش E8 در حالت خاموش، آن را روشن کنید و با ۲ بار ضربه بر روی صفحه‌ی Lockscreen، صفحه را خاموش کنید. اما با دو بار ضربه بر روی homesreen، گوشی قفل نخواهد شد. اما شاید یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تغییرات به وجود آمده در رابط کاربری جدید hTC، حضور دکمه های لمسی بر روی صفحه‌ی نمایش است؛ همان گونه که در پرچم‌داران دیگر مانند Z2، Z3 و G3 دیده بودیم، این نوع دکمه‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا از مزاحمت دکمه های لمسی خازنی در پایین صفحه نمایش رها شوید.
    در آخرین صفحه‌ی homesreen از سمت چپ، برنامه‌ی مفید BlinkFeed جا خشک کرده است. این برنامه شامل انبوهی از داده‌ها و محتوای گوناگون می‌باشد که از سایت‌های اجتماعی شما گرفته است. همچنین به وسیله‌ی این برنامه می‌توانید به هزاران منبع خبری دسترسی داشته باشید. تنها کافی است انتخاب کنید که به چه موضوعی علاقه دارید و BlinkFeed به طور خودکار آن موضوع‌ها را در دسترس شما قرار می‌دهد. علاوه بر این، این برنامه امکان جستجو را به شما می‌دهد تا بتوانید موضوع مد نظر خود را فورا پیدا کنید. اگر از برنامه‌ی BlinkFeed خوشتان نیامد، امکان حذف این برنامه برای کاربران وجود دارد.
    در E8 شما می‌توانید از ۶ صفحه در homesreen استفاده کنید و ویجت ها و میانبرهای مورد علاقه‌ی خود را در این ۶ صفحه قرار دهید. اما از این ۶ صفحه تنها ۵ صفحه از آن قابل استفاده است چرا که آخرین صفحه‌ی آن توسط برنامه BlinkFeed اشغال شده است. اما با توجه به توضیحاتی که در بالا گفته شد، می‌توانید با پاک کردن این ویجت، از هر ۶ صفحه‌ی موجود در این گوشی استفاده‌ی کنید.
    برنامه های در حال اجرا در این گوشی با دکمه‌ی لمسی موجود بر روی صفحه‌ی نمایش فعال می‌شود. این دکمه در سمت راست صفحه‌ی نمایش قرار گرفته و با لمس آن می‌توانید به لیستی از برنامه ما و بازی‌هایی که اخیرا آن‌ها را اجرا کرده‌اید، دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید با سوایپ هر برنامه به سمت بالا، آن برنامه را از این لیست خارج نمایید.
    کمپانی hTC در آخرین نسخه‌ی رابط کاربری خود، از حالت مخصوص رانندگی استفاده کرده که می‌توانید تنها به یکسری برنامه های ضروری دسترسی داشته باشید که از این میان می‌توان به تماس، پیغام، موزیک پلیر، Navigation و دستورات صوتی اشاره کرد. این برنامه ها در ابعادی بزرگ طراحی شده‌اند و در بالای همه‌ی این دسترسی‌ها، ساعت و وضعیت آب و هوایی قرار دارند.

    یکی دیگر از برنامه های مفید و کاربردی در hTC M8، برنامه‌ی Zoe می‌باشد. برای استفاده از این برنامه، می‌بایست در ابتدا یک حساب کاربری hTC برای خود بسازید و بعد از آن می‌توانید به این برنامه ورود پیدا کنید. به محض ورود به Zoe، به طور خودکار تمام عکس‌ها و ویدئوهای شما به این برنامه انتقال داده می‌شوند. درست کردن یک Zoe کار بسیار راحتیست. تنها باید از میان عکس‌های خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و آن را به طوری که خودتان مایل هستید، باز چینی و ویرایش کنید.

    دوربین

    اصلی ترین تفاوت بین دو دوربین گوشی M8 و E8 را می‌توان در اختلاف میزان رزولوشن و دوربین دوم قاب پشتی آن‌ها دانست. گویا شرکت اچ تی سی صدای منتقدین خود را در مورد رزولوشن پایین پرچم‌دار سال ۲۰۱۴ به خوبی شنیده و تصمیم گرفت تا در نسخه‌ی پلاستیکی پرچم‌دار سال ۲۰۱۴ خود از واحد استاندارد «مگاپیکسل» برای رزولوشن دوربین این گوشی استفاده کند. به موجب استفاده این واحد در دوربین E8، تصاویر ثبت شده با دوربین این گوشی از رزولوشن بیشتری نسبت به M8 برخوردار بوده (۴۱۲۸ در ۳۰۹۶ پیکسل). بدین ترتیب کاربران می‌توانند عکس‌های گرفته شده با دوربین E8 را به میزان بیشتری نسبت به M8 زوم کنند که این عامل، یک مزیت بزرگ برای E8 به شمار می‌رود. اما خاص ترین و برجسته ترین ویژگی بخش دوربین One M8 یعنی وجود دو دوربین در قاب پشتی، در One E8 حذف شد. بالطبع ویژگی‌هایی نظیر تغییر فوکوس عکس‌های گرفته شده و عمق بخشیدن به تصاویر که با وجود دوربین دوم معنی پیدا می‌کردند، در E8 جایی نخواهد داشت. دوربین جلویی به کار برده شده در E8 به یکی از مزیت‌های این گوشی تبدیل شده است. این دوربین دارای حسگری ۵ مگاپیکسلی است که می‌تواند عکس‌های با جزئیات خوبی برای علاقمندان به عکاسی ثبت نماید.

    متأسفانه دوربین E8، بر خلاف One قدیم مجهز به لرزش گیر اپتیکال دست نیست که این عمل را می‌توان برای کمپانی بزرگ hTC یک پس رفت دانست. اما شرکت اچ تی سی به جای استفاده از OIS در این گوشی، از تثبیت کننده‌ی تصاویر دیجیتالی به کار برده است. طبق ادعایی که کمپانی hTC کرده است، این برنامه به خوبی OIS به کار رفته در One قدیم می‌باشد. برنامه‌ی تثبیت کننده‌ی تصاویر به کار رفته در دوربین این گوشی به طور عمده مدیون پردازنده‌ی جدید عکس‌های hTC می‌باشد. این برنامه نه تنها تثبیت کننده‌ی عکس‌ها برای دوربین E8 به شمار می‌رود، بلکه این اطمینان را به شما می‌دهد تا عکس‌هایی شفاف‌تر، واضح‌تر، بدون نویز و در مجموع با کیفیت‌تری با این دوربین بیندازید.
    دوربین این گوشی دارای فوکوس خودکار می‌باشد که عملکرد سریعی را برای شما به همراه دارد. در کنار این دوربین یک فلاش LED قرار گرفته. برای دوربین این گوشی، کلید شاتر اختصاصی در نظر گرفته نشده است. اما در عوض می‌توانید زمانی که گوشی در حالت استندبای قرار دارد، آن را در حالت افقی (Landscape) قرار داده و با نگه داشتن یکی از کلیدهای صدا، برنامه‌ی دوربین را فعال نمایید. خوشبختانه برای دوربین گوشی M8 امکانات زیادی در نظر گرفته شده است. برنامه‌ی Zoe که پیش از این در One M8 وجود داشت، در برنامه‌ی دوربین این گوشی هم دیده می‌شود. کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین ۱۳ مگاپیکسلی این گوشی کاملا راضی کننده است. همچنین کیفیت عکس‌های این گوشی در شرایط نوری کافی و مناسب، پیشرفت قابل توجهی نسبت به One قدیم داشته است. One E8 می‌تواند با ماکزیمم رزولوشن ۱۰۸۰p و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه برای شما فیلم برداری کند. یکی از ویژگی‌های کاربردی و مفید در فیلم برداری این گوشی، فوکوس خودکار آن می‌باشد. همچنین اگر در حال فیلم برداری از یک سوژه‌ی متحرک هستید، می‌توانید در طول فیلم برداری فوکوس را قفل نمایید و فوکوس را بر روی آن سوژه تنظیم نمایید که بسیار جالب است. فیلم‌های گرفته شده کاملاً شفاف و پر از جزییات بوده اما به دلیل نبود لرزش گیر اپتیکال دست، ممکن است حین فیلم برداری متوجه اندکی لرزش شوید. در نهایت قابلیت HDR برای دوربین این گوشی در نظر گرفته شده است.

    حرف آخر

    در آخر باید بگوییم که با توجه به قیمتی که اچ تی سی برای One E8 انتخاب کرد، چندان نمی‌توان فاکتور شگفت انگیزی از این محصول استخراج نمود. چرا که اصلی ترین فاکتور گوشی‌های سری One اچ تی سی جنس مرغوب بدنه بوده که One E8 از آن محروم بوده است. اما نباید این نکته را فراموش کرد که این گوشی پسوند بزرگ One را یدک می‌کشد؛ که این به معنای مشخصات مشابه این محصول به پرچم‌دار سال ۲۰۱۴ شرکت اچ تی سی می‌باشد. در نهایت می‌توان تنها علل نزدیکی کاربران به این محصول پلاستیکی اچ تی سی را در قیمت پایین‌تر آن نسبت به M8 و مشخصات پرچم‌دار گونه‌ی آن برشمرد.

     

    منبع : دیجیکالا digikala.com

    امتیاز 5.00 ( 1 رای )

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی