سعی کنید اشتباهات دیگران را ببخشید، حس انتقام انرژی منفی دارد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » بررسی حضور زنان و دختران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی

    بررسی حضور زنان و دختران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی

    بعضی محدودیت‌های خانواده‌ها جهت ارتباطات فرزندان دختر، دید عرفی جامعه بر فعالیت و ارتباطات دختران‌جوان و اخلاقیات اکثر دختران کشورمان در جامعه، تاثیرگذاری زیادی بر روابط‌اجتماعی زنان‌جوان در دنیای‌حقیقی

    بررسی حضور زنان و دختران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی

    بعضی محدودیت های خانواده ها جهت ارتباطات فرزندان دختر، دید عرفی جامعه بر فعالیت و ارتباطات دختران جوان و اخلاقیات اکثر دختران کشورمان در جامعه، تاثیرگذاری زیادی بر روابط اجتماعی زنان جوان در دنیای حقیقی دارد که این محدودیت ها و رعایت کردن ها، در محیط اینترنت کم رنگ تر است و همین شاید یکی از دلایل روی آوردن زنان جوان به اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … باشد.

    دختران ایرانی در شبکه های اجتماعی

    چند سالی است استفاده از شبکه جهانی اینترنت در جامعه ما زیاد کردن یافته هست. تعداد بازدیدکنندگان اینترنت کشور عزیزمان ایران در سال ۹۵ حدود ۲۳/۵۳ درصد جمعیت کشور برابر با ۴۲ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۷۵۳ نفر بوده هست. این میزان نسبت به سال ۹۴ رشد ۵/۱۷ درصدی داشته است.مقدار قابل توجهی از این جمعیت را زنان و دختران تشکیل می دهند و در آخرین سرشماری در سال نود۴۱ درصد بازدیدکنندگان اینترنت را زنان تشکیل می دهند و علت فزونی تعداد مردها بر زن ها آن است که مردان بیش از زنان شاغل هستند و دسترسی آنان به اینترنت در محیط کار ساده تر هست؛ در غیر این صورت میزان استفاده دختران، پسران دانشجو و جوان که بیشترین جمعیت بازدیدکنندگان اینترنتی را تشکیل می دهند، یکسان هست. اینترنت جهت زنان امروز جامعه فرصتی است که می توانند فارغ از موانع و محدودیت هایی که قبلا در جامعه داشته اند، به فعالیت بپردازند و با افراد دیگر تعامل داشته باشند.

    عبارات مهم : کاربران اینستاگرام – فعالیت های روزانه
    مسائلی مانند بعضی محدودیت های خانواده ها جهت ارتباطات فرزندان دختر، دید عرفی جامعه بر فعالیت و ارتباطات دختران جوان و اخلاقیات اکثر دختران کشورمان در جامعه، تاثیرگذاری زیادی بر روابط اجتماعی زنان جوان در دنیای حقیقی دارد که این محدودیت ها و رعایت کردن ها، فارغ از بحث خوب یا بد بودنشان، در محیط اینترنت کم رنگ تر است و همین شاید یکی از دلایل روی آوردن زنان جوان به اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … باشد. در سال های اخیر، بازدیدکنندگان اینترنت رویکرد ورغبت بیشتری به فعالیت در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … داشته اند که علت بالا، بدون در نظر گرفتن بحث جنسیتی اش، یکی از دلایل این فزونی است.

    حال این مساله که چه سنخ و گروه هایی از زنان جامعه در این شبکه ها فعالیت می کنند پرسش مطرح در این نوشته است . صدها شبکه اجتماعی با زبان های متنوع جهت بازدیدکنندگان کشورهای متفاوت در اینترنت فعالیت می کنند. کاربردها و توانایی های اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … بسیار متنوع است و این سایت ها میل به دارند حداکثر میزان نیاز آنلاین بازدیدکنندگان خود را برآورده کنند.

    کاربران اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … می توانند در این سایت ها صفحات و پروفایل های شخصی جهت خودشان ایجاد کنند، شبکه ای مجازی از دوستانشان پدید آورند، آنها می توانند همانند فضایی که وبلاگ ها و میکروبلاگ ها در اختیارشان قرار می دهند یادداشت های کوتاه و بلندشان را منتشر کنند، عکس، صدا و ویدئوهای شخصی شان را آپلود کنند، از آخرین اخبار و رویدادها در حوزه های متفاوت آگاه شوند، در صفحات هواداری و اتاق های گفت وگوی متنوع عضو شوند و قابلیت های فراوان دیگری که ممکن است هر شبکه اجتماعی جهت کاربرانش فراهم کند. ولی استفاده ی بازدیدکنندگان از این امکانات متفاوت است.

    زنان و شبکه های اجتماعی

    حضور زنان ایرانی در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … را می توان اینگونه بررسی کرد:

    کاربران ماهر: این گروه از زنان جزو فعال ترین و حرفه ای ترین بازدیدکنندگان شبکه مجازی هستند که میانگین سنی آنها را می توان ۲۷ سال تخمین زد. اکثریت آنها پیشینه ۱۰ساله فعالیت در اینترنت و اداره کردن وبلاگ های شخصی را دارند. ارتباط برقرار کردن با افراد تازه و نوع کار کردن با شبکه ها جهت آنها ساده است و در وقت کمی این موارد را می آموزند. این گروه از بازدیدکنندگان در هرجایی از جمله منزل و محل کار و حتی خیابان و سفر به اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … متصل می شوند. شاید بتوان گفت نوع فعالیت آنها گاها جهت بازدیدکنندگان تازه و تازه فعال به عنوان الگو مطرح می شود.

    کاربران فراغتی: گروه دیگری از بازدیدکنندگان شبکه مجازی هستند که نسبتا استفاده کمتری از سایرین دارند. آنها اغلب از طرف دوستان، اعضای خانواده، همکاران و یا سایر آشنایان به اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … دعوت شده است اند. نوع فعالیت منفعلانه ای در شبکه ها دارند و تولید اطلاعات کمتری دارند و زیاد خواننده و دریافت کننده اطلاعات هستند. ارتباط برقرار کردن با افراد و یادگیری چگونگی کار کردن و فعالیت در شبکه ها جهت آنها، با تاخیر و صرف وقت قابل توجهی هست. اغلب میل به دارند با دوستان و اعضای خانواده ارزش در ارتباط باشند. گروه دیگر کسانی هستند که استفاده ای تفننی از اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … دارند و می توان آن ها را «کاربران به دنبال سرگرمی» نامید.

    برای این گروه از کاربران، اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … تبدیل به بخشی از زندگی آنها شده است است و هر روز به این سایت ها مراجعه می کنند. سرگرمی و تعامل با دوستان دو انگیزه مهم آنها جهت مراجعه روزانه به اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … هستند. در تماس بودن با دوستان و خانواده علت مهم آنها جهت پیوستن به این شبکه هاست. بخشی از این گروه از بازدیدکنندگان به تدریج و با آشناشدن با فضای این سایت ها، آنها را جهت مقاصد کاری نیز به کار می گیرند تا کم کم به گروه «کاربران ماهر» بپیوندند. گروه چهارم از تقسیم بندی پژوهش فوق الذکر که «کاربران تجاری» نامیده می شوند در بین بازدیدکنندگان زن ایرانی اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … کمتر دیده شده است اند.

    تقسیم بندی اولیه بازدیدکنندگان زن در اینترنت

    از منظر دیگر، در یک دید کلی و تقسیم بندی اولیه بازدیدکنندگان زن در اینترنت و به خاص اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … را می توان از نظر سنی، تحصیلاتی و شغلی تفکیک و تقسیم بندی کرد. فصل ومحور یکسان بین تمام این گروه ها و تقسیم بندی ها وقت برابر و یکسان جهت فعالیت در اینترنت است لیکن اینترنت یک بستر مجازی است که هیچ محدودیتی جهت فعالیت در آن و شبکه ها و سایت هایش وجود ندارد. استفاده از رایانه و اینترنت جهت زیاد زنان کاربر آن کمتر جنبه شغلی و کاری دارد و بسیاری از زنان از این موقعیت جهت پر کردن اوقات فراغتشان استفاده می کنند و اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … نقش پررنگی در این زمینه دارند. زنان شاغل نیز هنگامی که که در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … می گذرانند، جهت کار و شغلشان نیست و وقت های تفریح و استراحتشان در بین کار را اختصاص به فعالیت در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … می دهند. در فروم هایی مانند نی نی سایت، مامی سایت، نوعروس که نوعی از اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … تخصصی هستند، شاهد حضور فعال مادران و زنان منزل داری هستیم که جهت امور منزل مانند منزل داری، همسرداری، اطلاعات بهداشتی و سلامت، آموزش ورزش های مناسب، آموزش های مربوط به دوران بارداری و تربیت فرزند، مدیریت مصرف و مدیریت فکری و فرهنگی در خانواده، مشاوره در مباحث متفاوت خانوادگی، تربیت فرزند، سلامت و… همچنین اطلاعات دیگری نه از نظر نقش و وظیفه خانمانه بلکه علایق خاص زنان که در حیطه هنر می گنجد؛ مانند آشپزی، هنرهای خانگی، خیاطی، بافتنی، پرورش گل و گیاه و در کنار هم جمع شده است اند و تجارب و فعالیت های شخصی ارزش در این زمینه ها را به اشتراک می گذارند.

    بر اساس مشاهدات اکثر زنان حاضر در این فروم ها دختران جوان و تازه ازدواج کرده یا مادران جوان هستند و در این شبکه ها به دنبال اشتراک گذاری هنرها و فعالیت های خود و زیاد کردن اطلاعات خود در زمینه هایی که ذکر شد هستند. این رویکرد و فعالیت گرچه حسن هایی مانند انتقال تجارب و بالا رفتن اطلاعات را دارد، ولی مشکلاتی مانند چشم وهم چشمی و حسادت که در فضای حقیقی نیز در بین بعضی از زن ها وجود دارد، به اینترنت هم انتقال یافته کرده هست. در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … عمومی که کارکرد عام و غیرتخصصی دارند مانند فیسبوک، کلوب و گوگل پلاس شاهد حضور زنان بیشتری هستیم که در مباحث متفاوت و مورد علاقه خود به تبادل اطلاعات و افکار می پردازند.

    زنانی که اینترنت جزو زندگی آنهاست

    هرساله به تعداد زنانی که اینترنت بخش مهمی از برنامه روزانه و زندگی آنها شده است افزوده می شود. این زنان هر روز را با چرخیدن در صفحات و شبکه های مجازی می گذرانند و نگاه آنها به تکنولوژی مانند اینترنت، نگاهی علمی و کاربری نیست. اینترنت جهت آنها به منزله سرگرمی ارزان قیمتی است که می توانند به وسیله آن دمی از روز را بیاسایند و از مشکل و فشار فعالیت های روزانه در محیط کار یا منزل فرار کنند. بنابراین با یک برنامه ریزی درست و فرهنگسازی می توان استفاده آنها از اینترنت را هدفمندسازی و به حرکت آنها در اینترنت جهت دهی کرد.

    بررسی حضور زنان و دختران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی

    گردآوری: گروه خبر سيمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: روزنامه آرمان

    واژه های کلیدی: کاربران اینستاگرام | فعالیت های روزانه | شبکه های اجتماعی | شبکه های مجازی | روابط اجتماعی | شبکه اجتماعی | اینستاگرام | خانواده | اینترنت | اطلاعات | استفاده

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید منابع پزشکی اورجینال