عزیزانم هنگام نشستن, بزرگان و ریش سپیدان را بر خود مقدم بدانید.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶
A
خانه » علم و فناوری » آشنایی با رشته روزنامه نگاری

آشنایی با رشته روزنامه نگاری

روزنامه نگار که اغلب خبرنگار نامیده می شوند، به تحقیق و نوشتن جهت روزنامه های ملی و یا محلی می پردازد.

آشنایی با رشته روزنامه نگاری

آشنایی با رشته روزنامه نگاری

عبارات مهم : مهارت های نوشتاری – روزنامه نگار

ارزیابی خبر به منظور بسط و گسترش آن، از وظایف خبرنگار می باشد

روزنامه نگار که اغلب خبرنگار نامیده می شوند، به تحقیق و نوشتن جهت روزنامه های ملی و یا محلی می پردازد.

اگر به اتفاقات و رویدادهای سیاسی، اجتماعی و یا ورزشی علاقه مندید و شغلی را دوست دارید که مهارت های نوشتاری در آن کاربرد زیادی داشته باشد، شغل روزنامه نگاری (خبرنگاری) مناسب شماست.

آشنایی با رشته روزنامه نگاری

روزنامه نگار که اغلب خبرنگار نامیده می شوند، به تحقیق و نوشتن جهت روزنامه های ملی و یا محلی می پردازد. او هر خبر و رویدادی که جهت گروه های متفاوت مخاطبان جالب باشد را پوشش می دهد، از جلسات شوراهای شهر و دِه و مراسم خوش حالی های مدرسه جهت روزنامه های محلی تا انتخابات و رویدادهای جهانی جهت روزنامه های ملی و سراسری.

روزنامه نگار باید ذهنی پژوهشگر داشته و از تحقیق و بررسی مباحث متفاوت لذت ببرد. معمولا داشتن تحصیلات دانشگاهی جهت داوطلبان شغل روزنامه نگاری یا خبرنگاری مورد نیاز هست. داشتن تجربیات مرتبط مانند کارهای به میل خود و نوشتن مقاله جهت روزنامه ها و مجلات نیز در یافتن شغل مناسب و موفق شدن در آن بافایده می باشد.

روزنامه نگار کسی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی، بعد از گذراندن دورهٔ آموزش تخصصی و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این پیشه بر گردن او می گذارد، وظیفه بدست آوردن، آماده کردن، گردآوری و سامان دادن اخبار و انتقال آنها را با وسایل ارتباط جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری) به مخاطبان بر گردن دارد. برپایهٔ اعلامیه شرکت یونسکو، خبرنگاران باید تلاش کنند تا اخباری که در اختیار عموم می گذارند درست، دقیق و معتبر باشد و در درستی اخباری که به دست می آورند، پژوهش و اندیشه کنند. خبرنگاران نباید حقیقتی را عمداً تحریف یا خراب کنند و نیز هیچ گونه مطلبی را نباید از دید مردم پنهان نگهدارند.

در دنیای کنونی با وجود تکنولوژی های ارتباطی پیشرفته و متعدد در امر دستیابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف، کسب اطلاعات موثق و قابل اطمینان در مورد اوضاع سیاسى، اجتماعى، اقتصادی، امنیتى و…. بشر بسیار سخت و در عین حال بسیار ضرورى و حیاتى هست. خبرنگاران از عنصرهای اساسی این مهم بشمار می روند. یک خبرنگار باید به واقعیت یک مناسبت دست یابد و همواره گام به گام حوادث در حوزه کاری خود حرکت کند تا تحلیل های خود را به صورت کامل و رسا ارائه دهد. یک خبرنگار موفق هر لحظه در بازتاب رخدادها بی طرفانه عمل می کند؛ چون ذات خبرنگاری مبتنی بر بی طرفی است و اینجاست که خبرنگار با رعایت این توصیه مهم خود را به قوانین ملزم دانسته و در این مسیر به اهداف خود نائل می شود. علاوه بر این یک خبرنگار باید همواره درکسب اعتماد و اعتمادسازی بین خبرنگار، منابع خبری و مردم خود تلاش کند. در دنیا حاضر که جوامع در حال تحول و نوزایی هستند قدرت درک، تجزیه و تحلیل و آینده نگری حوادث از دیگر پرسشها اساسی این حرفه بشمار می رود.

وظایف خبرنگار
گزارش و نوشتن داستان های خبری جهت انتشار و پخش و توصیف پیش زمینه ها و علل وقوع آنها
ترتیب دادن مصاحبه با افرادی که راجع به واقعه ی خاصی اطلاعات دارند.
کپی گزارش ها را دوره کردن و اصلاح خطاها به لحاظ گرامر،نشانه گذاری ها و اصول راهنما.

روزنامه نگار که اغلب خبرنگار نامیده می شوند، به تحقیق و نوشتن جهت روزنامه های ملی و یا محلی می پردازد.

ارزیابی نوشته هایی که در مورد جنبه های خبری می باشند به منظور جداسازی وقایع مهم و جزییات کم اهمیت تر.
چیدن خبرها بر اساس اهمیت،قالب و طولانی یا کوتاه بدنشان و سازماندهی آنها به صورت صحیح.

تحقیق و تحلیل پیش زمینه های اطلاعات موجود مرتبط به خبر به منظور بسط کامل و درست آن.
جمع آوری اطلاعات در مورد وقایعی مانند:مصاحبه ها،تجارب و … و حاضر شدن در محافل
سیاسی،ورزشی،هنری،اجتماعی و سایر.

تحقیق در مورد وقایعی مانند بلایای طبیعی،جرم ها و جنایت ها و در کل خبرهایی که انسان دوست دارد بشنود!
تحقیق و ارایه ی گزارش در مورد وقایع خاصی مانند داروسازی، دانش به طور وسیع،تکنولوژی،سیاست،نگرانی های خارجی،ورزش ها،هنرها،نگرانی های مصرف کننده هاکسب و کار،مذهب،جرم و آموزش.

ارزیابی خبر به منظور بسط و گسترش آن.
بحث با ویرایش کننده های خبر در مورد مسایل موجود به منظور مشخص کردن سلسله مراتب خبرها و جایگاه هر کدام.
مطالعه و بررسی کتاب ها،اخبار و رکورد های عمومی مشمول بر کتابخانه ها و … به منظور بازتاب حقایق مرتبط.

عکاسی یا فیلم برداری از وقایع به وسیله خود خبرنگار یا یک عکاس دیگر
توسعه ی ایده های نو جهت ستون های موجود یا جهت تفسیر خبرها با توجه به مسایل روز و تجارب شخصی
انتقال خبر از راه دور با تلفن های ماهواره ای،تلفن ها،فکس و مودم

نمایش تفسیرهای زنده از طریق رسانه های ضبط شده.
ضبط مصاحبه ها و روایات.
نوشتن مقاله هایی در مواردی مانند ادبیات،موسیقی و به طور کل هنر آن هم بر اساس علم،قضاوت و تجربه

آشنایی با رشته روزنامه نگاری

مهارت و توانمندی های مورد نیاز خبرنگاری
بداهه گویی، مهارت ممتاز گفتاری است که خبرنگار بر اثر مطالعات و تمرین های بیانی به آن می رسد. گاهی مورد نیاز است خبرنگار از متن آماده ای که تهیه کرده است جدا شود و از خود چیزی بگوید. این لحظات غافلگیر کننده که کم نیستند، مهارت زبانی خبرنگار یا عجز او را آشکار می کنند. خبرنگار باید جهت اینگونه صحنه ها آماده باشدخبرنگار / روزنامه نگار – مسیر ایرانی.

چیرگی بر احساسات: خبرنگاران موفق رسانه های بزرگ در گزارش های خبری تسلیم احساسات خود نمی شوند. همدردی و همدلی با مخاطب با احساساتی شدن متفاوت هست. فراموش نشود که حضور خبرنگار در صحنه خبر جهت عینیت بخشیدن به خبر هست؛ نه جنبش احساسات. مردم نیازی به دیدن صحنه های احساس خبرنگار ندارند؛ آنچه آنها می خواهند دقت، صحت و جامعیت خبر در مناسب ترین وقت است.

بیان مناسب، داشتن سلامت اندام گفتاری و صدای مناسب و لحن خبری و غیرمصنوعی از دیگر ویژگیهای خبرنگار هست. تنفس درست، جنس صدا و استفاده درست از صدا و گزینش لحن مناسب جهت بیان، از مهارت های خبرنگاران آموزش دیده هست. بعضی از خبرنگاران صدای خبری مستقلی دارند که مخاطبان به آن صدا و شیوه بیان علاقه مند هستند. خبرنگار جهت دستیابی به بیان نافذ خبری باید جدی باشد و تلاش کند.

آشنایی با نگارش و تنظیم خبر، خبرنگار را در نوشتن متن خبر یا مخابره آن موفق می کند. امروزه خبرگزاریها و رسانه ها و بخش های ممتاز خبری به کلمات و واژه ها و عبارت های خبری بسیار توجه دارند. بار روانی بعضی از کلمات تأثیر خاص دارند. نگارش درست و بدون غلط و رعایت زبان معیار و ایجاز در جمله بندی مهارتی است که خبرنگار باید با آن آشنا باشد. مهارت عالی نوشتاری

مهارت ارتباطی از دیگر ویژگیهای خبرنگار هست. ارتباط با همه چیز و همه کس، تقریباً بدون محدودیت. خبرنگار باید بتواند خود را با صحنه تصادف، زلزله، سیل، آتش سوزی، جنگ، مراسم خوش حالی های ملی و مذهبی، مراسم ویژه، راهپیمایی ها و نمونه های مرتبط وفق دهد و مرتبط سازد. همچنین بتواند با کودک خردسال، نوجوان، جوان، پیر، کارگر و کارمند، هنرمند، قهرمان، دانشمند، افراد مثبت و منفی ارتباط برقرار کند. او باید بتواند هم با دختر خردسالی که تازه به مدرسه وارد شده است گفتگو کند و هم با پیرزن ۹۰ ساله ای که در منزل سالمندان دوران سخت زندگی خود را سپری می کند، هم کلام شود. خبرنگار این مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی را باید بیاموزد در غیر اینصورت مصاحبه های مضحکی به دست خواهد داد.

مهارت خوب گوش دادن و پرسشگری
ذهن پوینده و علاقه زیاد به افراد، مکان ها و رویدادها – لیکن در غیر اینصورت اوالا خبرنگاری جهت شما خسته کننده خواهد شد و از سوی دیگر اخبار تهیه شده است به وسیله شما از جذابیت مورد نیاز و کافی جهت بینندگان برخوردار نخواهد بود

علاقه به امور و اتفاقات جاری در همه سطوح و داشتن حس کنجکاوی جهت پیگیری اموری که ممکن است جنبه خبری نیرومند جهت خبرگزاری ها و رسانه ها داشته باشند

خبرنگار باید خبرگزاریهای متفاوت دنیا بویژه غول های خبری دنیا را بشناسد. این آشنایی به نگاه و فکر او وسعت می بخشد. هنگامی که به راز موفقیت خبرگزاریهای دنیا پی برد و دانست که همه چیز در گرو عملکرد درست خبرنگاران آنها بوده هست، به جایگاه و حساسیت کار خود زیاد پی می برد.

مهارت تحقیق و جستجو
اعتماد به نفس – در دنیا خبرنگاری یکی از سخت ترین مشاغل معرفی شده است هست. یکی از علت های آن عدم پذیرش از سوی بسیاری از مردم و شرکت ها است ولی خبرنگار جهت تهیه خبر که گاهی ممکن است جهت گروهی تلخ باشد و گاهی گران تمام شد از تمام توان خود استفاده کرده و گاهی جان خود را به خطر انداخته تا بتواند خبر داغ و دسته اولی جهت خبرگزاری یا شرکت مطبوع خود تهیه کند. در تمامی این مراحل داشتن اعتماد به نفس الزامی است و درغیر این صورت خبرنگار موفق نخواهد بود.

مهارت های ارتباطی خوب که قاعدتا بدون آن حتی نمی توان کوچکترین قدم ها را در این شغل برداشت.

توانایی جمع آوری سریع اطلاعات و نوشتن آنها در به شکل جالب و قابل فهم جهت همه.

صبر و تحمل زیاد – لیکن خیلی از اوقات خبرنگاران جهت تهیه یک خبر باید وقت زیادی را منتظر بمانند و یا اینکه حرف های تند بعضی از افراد را بشنوند ولی چیزی نگویند. لذا داشتن صبر و تحمل جهت رسیدن به نتیجه و تهیه یک خبر داغ الزامی است.

رعایت بی طرفی در نوشتن مطالب
مهارت های فناوری اطلاعات – امروزه عمدتا خبرنگاران خودشان خبرهای تهیه شده است را تایپ می کنند و یا تصویرهای و فیلم های برداشت شده است را ادغام کرده و بعد از مونتاژ در اختیار همکارانشان جهت انتشار قرار می دهند. در صورت عدم تسلط بر مهارت های فناوری اطلاعات مورد نیاز این کار غیر ممکن خواهد بود.

ویژگی های بارز روزنامه نگار
روزنامه نگار باید رسانه ای را که در آن کار می کند، بشناسد. از ظرفیت و کارایی آن آگاه باشد. ماهیت رسانه و توان خبررسانی آن باید جهت او روشن باشد. اگر از خبرنگاری بپرسند خبری را که تهیه کرده ای جهت چه رسانه ای است؟ (رادیو، تلویزیون، یا مطبوعات) باید پاسخ دقیق او منطبق باشد با شناختی که از هر کدام از رسانه ها دارد. هر چه آشنایی خبرنگار از رسانه ای که در آن کار می کند زیاد باشد، دقیق تر عمل خواهد کرد. نگاه بی اعتنا و بیان سرد و مصنوعی بعضی از خبرنگاران و در نتیجه گزارش خنثی یا کم اثر آنها ناشی از ضعف آشنایی از توان رسانه هست. امروز خبرنگاران بزرگ «رسانه» را «قدرت» می دانند و با این نظر وارد عرصه خبر و خبرنگاری می شوند. بنابراین خبرنگار باید رسانه را بشناسد، بعد جهت آن کار کند.

خبرنگار باید تفاوت «خبر» و «رویداد» را بداند و از سیر تحول یک «رویداد» به «خبر» آگاه باشد. اگر از خبرنگاری بپرسند «خبر چیست؟» او باید از جایگاه یک صاحب نظر و یک کارشناس خبر اظهار نظر کند؛ نه اینکه کلمات حفظ شده است ای را باز گوید با این گمان که خبر را تعریف کرده هست. خبرنگاری که خبر را نمی شناسد، چگونه می تواند به صحت و جامعیت آن پی ببرد؟ آشنایی خبر مستلزم آشنایی اوضاع سیاسی دنیا و جامعه است.

چهره و لحن گفتار بعضی از خبرنگاران در جلوی دوربین نشان از بیگانه بودن آنها با عمق خبری است که در صحنه آن قرار دارند. خبرنگار باید بداند که مخاطب و بیننده خبر تا چه اندازه جهت شنیدن و دیدن گزارش خبری او حساس و هوشیار هست. هر چه آشنایی خبرنگار از خبر زیاد و از نیازها و حساسیت های مخاطب آگاه باشد، در تهیه و تولید و نگارش و بیان خبر دقیق تر عمل می کند.

روزنامه نگار که اغلب خبرنگار نامیده می شوند، به تحقیق و نوشتن جهت روزنامه های ملی و یا محلی می پردازد.

خبرنگار باید خبرگزاری های متفاوت دنیا بویژه غول های خبری دنیا را بشناسد. این آشنایی به نگاه و فکر او وسعت می بخشد. هنگامی که به راز موفقیت خبرگزاری های دنیا پی برد و دانست که همه چیز در گرو عملکرد درست خبرنگاران آنها بوده هست، به جایگاه و حساسیت کار خود زیاد پی می برد.

مهارت ارتباطی از دیگر ویژگیهای خبرنگار هست. ارتباط با همه چیز و همه کس، تقریباً بدون محدودیت. خبرنگار باید بتواند خود را با صحنه تصادف، زلزله، سیل، آتش سوزی، جنگ، مراسم خوش حالی های ملی و مذهبی، مراسم ویژه، راهپیمایی ها و نمونه های مرتبط وفق دهد و مرتبط سازد. همچنین بتواند با کودک خردسال، نوجوان، جوان، پیر، کارگر و کارمند، هنرمند، قهرمان، دانشمند، افراد مثبت و منفی ارتباط برقرار کند. او باید بتواند هم با دختر خردسالی که تازه به مدرسه وارد شده است گفتگو کند و هم با پیرزن ۹۰ ساله ای که در منزل سالمندان دوران سخت زندگی خود را سپری می کند، هم کلام شود. خبرنگار این مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی را باید بیاموزد در غیر اینصورت مصاحبه های مضحکی به دست خواهد داد.

آشنایی با نگارش و تنظیم خبر، خبرنگار را در نوشتن متن خبر یا مخابره آن موفق می کند. امروزه خبرگزاریها و رسانه ها و بخش های ممتاز خبری به کلمات و واژه ها و عبارت های خبری بسیار توجه دارند. بار روانی بعضی از کلمات تأثیر خاص دارند. نگارش درست و بدون غلط و رعایت زبان معیار و ایجاز در جمله بندی مهارتی است که خبرنگار باید با آن آشنا باشد. همراهی و هماهنگی کلمات و تصاویر، نگارش خبر را دقیق تر می کند. رعایت سه کلمه جهت هر ثانیه تصویر و گزینش عالی ترین و مؤثرترین کلمه به تصویرهای خبری جذابیت می بخشد. تنظیم خبر نیز اولویت بندی مفاهیم خبری براساس اهمیت هر مفهوم است که خبرنگار در این زمینه بخشی از کار را برعهده دارد.

بیان مناسب، داشتن سلامت اندام گفتاری و صدای مناسب و لحن خبری و غیرمصنوعی از دیگر ویژگیهای خبرنگار هست. تنفس درست، جنس صدا و استفاده درست از صدا و گزینش لحن مناسب جهت بیان، از مهارت های خبرنگاران آموزش دیده هست. بعضی از خبرنگاران صدای خبری مستقلی دارند که مخاطبان به آن صدا و شیوه بیان علاقه مند هستند. خبرنگار جهت دستیابی به بیان نافذ خبری باید جدی باشد و تلاش کند.

آشنایی با رشته روزنامه نگاری

چیرگی بر احساسات: خبرنگاران موفق رسانه های بزرگ در گزارش های خبری تسلیم احساسات خود نمی شوند. همدردی و همدلی با مخاطب با احساساتی شدن متفاوت هست. فراموش نشود که حضور خبرنگار در صحنه خبر جهت عینیت بخشیدن به خبر هست؛ نه جنبش احساسات. مردم نیازی به دیدن صحنه های احساس خبرنگار ندارند؛ آنچه آنها می خواهند دقت، صحت و جامعیت خبر در مناسب ترین وقت است.

بداهه گویی، مهارت ممتازگفتاری است که خبرنگار بر اثر مطالعات و تمرین های بیانی به آن می رسد. گاهی مورد نیاز است خبرنگار از متن آماده ای که تهیه کرده است جدا شود و از خود چیزی بگوید. این لحظات غافلگیر کننده که کم نیستند، مهارت زبانی خبرنگار یا عجز او را آشکار می کنند. خبرنگار باید جهت اینگونه صحنه ها آماده باشد.

اهمیت خبر
خبر، ماده اولیه ارتباطات اجتماعی را تشکیل می‏ دهد. در گفتگوهای عمومی نیز خبر، مشمول بر آگاهی و اطلاعاتی است که افراد راجع به زندگی یکسان خویش به دست می‏ آورند. انسان‏ها جهت دست‏یابی به زندگی بهتر، گزینش راه مناسب ‏تر، فعالیت در صحنه اجتماع و پرداختن آگاهانه‏ تر به مسئولیت‏ های فردی و اجتماعی، همواره باید از حوادث و اتفاق‏هایی که در دنیای اطرافشان روی می ‏دهد، باخبر باشند. در حقیقت، تهیه خبر یکی از اهداف اساسی وسایل ارتباطی به شمار می‏رود و رسانه‏ های جمعی اساساً همراه با خبر متولد می‏ شوند. نشر خبر و اطلاع‏رسانی در شکل‏ گیری شخصیت مهم یک رسانه ارتباطی، اهمیتی خاص دارد. بنابراین، وسایل ارتباطی، انتشار اخبار را به عنوان نخستین هدف، در رأس فعالیت‏های خود قرار داده‏اند و می‏ کوشند نیازهای خبری مخاطبان خود را تأمین کنند.

عناصر خبر
هر خبرنگار پیش از هر چیز باید به شناسایی دقیق خبر بپردازد و با استفاده از ایده ‏های خود یا استناد به گزارش‏های معتبر دیگران، جریان حقیقی آن را بیان و کیفیت و آثارش را به خوبی تشریح کند. با این شیوه، حقیقی بودن، نو بودن و جالب بودن خبر نیز که مهم‏ترین ویژگی‏های آن را تشکیل می‏ دهد، رعایت خواهد شد.

هر خبر هر چند کوتاه و کوچک، با توجه به اطلاعات زیر تکمیل می‏ شود:
شخص یا اشخاصی که در واقعه، شرکت دارند یا واقعه به گونه‏ای با آنها ارتباط می‏ یابد.
موضوع و نوع واقعه، یعنی آنچه واقعه را تشکیل می‏ دهد.
علت و انگیزه‏ای که باعث ایجاد واقعه شده است است.
چگونگی وقوع که ترتیب و کیفیت واقعه را نشان می‏ دهد.
مکان وقوع و وقت آن.

این عنصرهای شش گانه خبر: کجا، که (چه کسی)، کی (چه وقت)، چه (چه چیزی)، آیا و چگونه (چه‏ طور)، کلیشه و الگویی است که با طرح مناسب آنها در خبر، کمترین ابهامی جهت مخاطب باقی نمی‏ ماند و نیازهای او از محتوای خبر به میزان قابل توجهی تأمین می‏ شود.

مراحل خبرنویسی
نگارش و تنظیم اخبار، یکی از مهم‏ترین مراحل کار رسانه‏های خبری است که به مهارت‏های ویژه‏ای همچون تسلط بر عنوان خبر، آشنایی با متون خبر، تندنویسی، درست‏نویسی، ساده‏نویسی، روان‏نویسی، خلاصه‏نویسی، به‏گزینی کلمات و عبارات، گزینش مناسب اطلاعات، تعیین حجم مناسب اطلاعات و نوشتن آمار و ارقام نیاز دارد. مرسوم‏ترین شیوه نگارش خبر، هِرم وارونه است که در آن، عبارت یا بند نخست، مهم‏ترین بخش خبر را تشکیل می‏ دهد. بعد از آن نیز دیگر اطلاعات، به ترتیب تا کم‏ اهمیت‏ ترین بخش خبر می ‏آید.

اخلاق خبرنگاری
احساس مسئولیت اجتماعی: این اصل، بیان کننده وظایف اجتماعی خبرنگاران است.
صداقت و واقع‏نمایی: خبرنگار باید هر چیز را آن طور که هست، بنگرد و بکوشد آن را همان‏طور که دیده هست، بیان کند.
خبر جهت همه: خبرنگار نباید مردم را از داشتن اطلاعات بافایده موردنیازشان محروم کند یا این اطلاعات را تنها در اختیار گروه ویژه‏ای از مردم قرار دهد.
رعایت عدالت و انصاف: موضع‏گیری خبرنگار یا بنگاه خبری راجع به خبر باید بر اساس حق باشد.
سودمندی و فایده‏ رسانی: خبررسانی، ماهیتی آموزشی دارد و خبرنگار به حکم وظیفه اخلاقی و اجتماعی خود باید مروّج خوبی‏ها باشد و به انتشار خبرهای سودمند بپردازد.

تحصیلات مورد نیاز جهت ورود به شغل خبرنگاری (روزنامه نگاری)
برای ورود به شغل روزنامه نگاری باید در رشته علوم ارتباطات اجتماعی تحصیل کنید. البته بعضی روزنامه نگاران (خبرنگاران) در رشته های دیگر تحصیل کرده و با گذراندن دوره های آموزشی روزنامه نگاری و خبرنگاری در دانشکده خبر و بعضی آموزشگاه های آزاد توانایی و دانش مورد نیاز را کسب می کنند. البته کسب تجربه نیز در این شغل بسیار مهم است.

آینده شغلی، بازارکار و وقت های استخدامی روزنامه نگار
رقابت در این شغل به خصوص در روزنامه های سراسری بسیار زیاد هست. شما می توانید کار خود را در یک روزنامه محلی شروع کنید. با کسب تجربه زیاد نیز می توانید وارد حوزه های گسترده تر و روزنامه های سراسری شوید. البته کار در صدا و سیما نیز جهت خبرنگاران فراهم است و می توانند در این شرکت مشغول شوند.

برخی از مسایل شغل روزنامه نگاری یا خبرنگاری عبارتند از :

وجود خطرات احتمالی جهت خبرنگاران مناطق جنگی یا زلزله زده و …
مستقل نبودن و وابسته بودن به جناح های سیاسی

بر اساس نظر بعضی از روزنامه نگاران و شواهد موجود از روند اطلاع رسانی در ایران، می توان آینده نگری کرد قیمت رشد این شغل نسبت به سایر مشاغل بالاتر هست. علت آن هم الزام حکومت جهت توسعه رسانه ها و مؤسسات خبررسانی جهت مسابقه با هجمه تبلیغاتی و رسانه ای کشورهای دیگر (در حوزه سیاسی) و زیاد کردن آگاهی عموم مردم و زیاد کردن نقش رسانه ها در این میان (حوزه اجتماعی، فرهنگی و هنری) می باشد. قاعدتا با توسعه رسانه، شغل روزنامه نگاری نیز توسعه خواهد یافت.

دانشگاه ها جهت رشته خبرنگاری :
دانشکده خبر در سال ۱۳۷۶ رسماً به علت نیاز رسانه ها و عدم وجود رشته های تحصیلی خبرنگاری در مراکز آموزش عالی و وجود خلاء عمده در نظام رو به توسعه رسانه های کشور تاسیس شد. تا این نقیصه بزرگ در نظام آموزشی و حرفه ای را برطرف سازد و اساساً یکی از عمده ترین دلایل تصویب و راه اندازی این دانشکده از سوی دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه سرفصل های کاملاً بدیع و نو در قالب آموزشهای علمی- کاربردی متناسب با نیاز روز فضای کاری رسانه ها در حوزه این حرفه بود. این دانشکده به عنوان تنها مرکز تخصصی در حوزه خبر ورسانه در خاورمیانه امکان صدور گواهی نامه معتبر شرکت در دوره را دارد که این گواهی نامه مورد تایید شرکت مدیریت و برنامه ریزی کشور می باشد.

دانشگاه علامه طباطبایی:در دانشکده ی علوم اجتماعی می باشد.
دانشگاه علمی کاربردی خبر واحد شیراز: بعد از دانشکده خبر واحد تهران، دومین مرکز دانشگاهی علمی – کاربردی در حوزه خبر محسوب می شود، امروز با داشتن ۷۵ نفر دانشجو در رشته های خبرنگاری، روابط عمومی و عکاسی خبری به عنوان یکی از مراکز دانشگاهی در سطح کشور آشنا می شود.

گردآوری : بخش علمی بیتوته

منابع : iranianpath.com – e-estekhdam.com

واژه های کلیدی: مهارت های نوشتاری | روزنامه نگار | روزنامه | خبرنگار | اطلاعات | رسانه ها | رسانه ای | ارتباط | روزنامه | اطلاعات | آشنایی

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو