دانشگاه تمام استعدادهای افراد از جمله بی استعدادی آن ها را آشکار می کند.(آنتوان چخوف)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » وقتی فرسودگی،بهره‌وری را تضعیف می‌کند ، ضرورت تجهیز صنعت نساجی به دستگاه های نوین

    وقتی فرسودگی،بهره‌وری را تضعیف می‌کند ، ضرورت تجهیز صنعت نساجی به دستگاه های نوین

    امروزه صنعت نساجی با سابقه ۵ هزار ساله با فرسودگی تجهیزات دست به گریبان است.

    وقتی فرسودگی،بهره‌وری را تضعیف می‌کند ، ضرورت تجهیز صنعت نساجی به دستگاه های نوین

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، سابقه ۵ هزار ساله فعالیت ایرانیان در حوزه نساجی، موید عقبه دیرین و اعتبار تاریخی این فعالیت در کشور عزیزمان ایران زمین هست. فعالیت صنعتی در این حوزه، عمری به درازای یک قرن دارد و به واقع نساجی در زمره نخستین صنایعی است که بعد از پیشرفت روز افزون قاره سبز،مسیر کشور عزیزمان ایران را در پیش گرفت.

    نساجان ایرانی که تا پیش از آن، تجربه ای چندین هزار ساله در فعالیت مذکور را بر دوش می‌کشیدند، این بار، شاهد اختراع و ساخت تجهیزات، دستگاه ها و ادواتی تازه بودند که علاوه بر سرعت و شتاب فزآینده در تولید، روند فعالیتِ تولید را نیز به میزان قابل توجهی تسهیل کرده است.

    صنعت نساجی، یکی از حوزه های اشتغالزا و سودآور در دنیا به شمار می رود، فعالیتی که در طول سالیان اخیر به علت بعضی بی برنامگی ها و رکود اقتصادی با پرسشها عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

    وقتی فرسودگی،بهره‌وری را تضعیف می‌کند ، ضرورت تجهیز صنعت نساجی به دستگاه های نوین

    امروز، تنها چند کیلومتر آن‌سوی مرزهای ایران،کشور ترکیه دستی توانا در این صنعت پیدا کرده و محصولات ترکیه‌ای در حوزه پوشاک، بازارهای بسیاری از کشورهای دنیا و بخصوص کشور عزیزمان ایران را تسخیر کرده است.

    علاقه ترک ها به پارچه ها و لباس و پوشاک مجلل، تاریخی دیرین دارد. تفاخر امپراتوری عثمانی و میل وافر آنها به پارچه های آن‌چنانی، موید میل و رغبت فرهنگ حاکم بر کشور ترکیه به این عنوان است و همین علاقه و رغبت ، با توأم شدن برنامه ریزی، سرمایه‌گذاری و فناوری، به صنعتی مبدل شده است که خوش می درخشد و در گردش مالی انبوه مرتبط با این عرصه، منافع و بهره های بسیاری را کسب می‌کند.

    درخشش و موفقیتی که می توانست از آنِ کشور عزیزمان ایران باشد، ولی غفلت در این میدانِ رقابتِ نفس‌گیر، نتیجه ای جز عقب افتادن از کاروان پیشرفت در پی نخواهد داشت.

    اگرچه از حیث کیفی و صنعتی و ظرافت دوخت، فاصله بسیار زیادی میان نساجی کشور عزیزمان ایران با نساجی کشورهای صاحب نام در دنیا احساس می شود، ولی همچنان پارچه های ایرانی در نوع خود از کیفیت مطلوبی برخوردارند که شاید بخشی از این موفقیت، وامدار ریشه دیرین و کهن فعالیت مذکور در کشور عزیزمان ایران دارد.

    امروزه صنعت نساجی با سابقه ۵ هزار ساله با فرسودگی تجهیزات دست به گریبان است.

    چندی پیش، محمد مهدی رییس زاده، دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران، با اطلاق عنوان طلای سفید به صنعت نساجی اظهار کرد: صنعت نساجی، زمانی برندی درخشان در میان صنایع کشور عزیزمان ایران به شمار می رفت ولی کم توجهی ها، صنعت مذکور را به گوشه نشینی در اقتصاد کشور مبدل کرد.

    وی با اشاره به آماری تامل برانگیز و تاسف آور، بخشی از نارسایی های موجود در حوزه مذکور را به تصویر می‌کشد.

    رییس زاده در گفت و گو با رسانه ها می‌گوید: از مجموع ۲۷۰ هزار تن ظرفیت تولیدی در صنعت نساجی، تنها ۴۰ هزار تن فعال است و ما بقیِ نیاز داخلی که حدود ۱۰۰ هزار تن برآورد می شود نیز از طریق واردات تامین می‌گردد.

    صنعت نساجی، به تنهایی قادر است تحولی عظیم در اشتغال کشور ایجاد کند

    علیرضا نوریِ کیاسری، یکی از فعالان سابق در حوزه نساجی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به معضل بیکاری به عنوان یکی از جدی ترین دغدغه های اقتصادی و اجتماعی فعلی کشور، اظهار کرد: تجربه کشورهای صاحب نام و تحولاتی که صنعت مذکور در جوامع توسعه یافته، پشت سر گذاشته و همچنین نیاز بازار منطقه به پارچه و البسه و جمعیت انبوه و متراکمِ مستقر در قاره آسیا و محدوده جغرافیایی خاورمیانه، این واقعیت را به اثبات می رساند که در صورت توسعه فعالیت های کشور در بخش نساجی، بسیاری از پرسشها مربوطه برطرف خواهد شد.

    وی افزود: ظرفیت های بالقوه موجود در این صنعت به میزانی است که بصورت مستقیم و غیرمستقیم، مستعد توسعه وقت های شغلی بسیاری است ، ولی با وجود استعدادها و وقت های خاص ای که در این ارتباط در کشور وجود دارد، شاهد از دست رفتن سرمایه ها و وقت سوزی های بسیاری بوده ایم و متاسفانه همچنان پرسشها بسیاری را در این خصوص شاهد و ناظر هستیم.

    نوریِ کیاسری گفت:کشورهای بسیاری همچون ویتنام، انگلستان، ترکیه، چین و…با سرمایه‌گذاری خاص در این حوزه، به توفیقات اقتصادی بسیاری نائل شده است اند و در صورت اتخاذ تدابیر هوشمندانه با اتکای به این صنعت قادر خواهیم بود، ضریب توسعه صادرات غیرنفتی را به میزان قابل توجهی زیاد کردن دهیم.

    وقتی فرسودگی،بهره‌وری را تضعیف می‌کند ، ضرورت تجهیز صنعت نساجی به دستگاه های نوین

    فرسودگی، معضلی چالش برانگیز در صنعت نساجی

    ناصر موسوی لارکانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون فراکسیون حمایت از صنعت نساجی، در تشریح بعضی پرسشها حوزه مذکور می‌گوید: قریب به ۵۰ درصد از پرسشها موجود در این بخش، ریشه در فرسودگی تجهیزات و ادوات صنعتی فعال در این بخش دارد.

    وی بیان می‌کند: واردات بی رویه و قاچاق و مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی، از دیگر موارد چالش برانگیز در این عرصه به شمار می رود که با لحاظ کردن عزمی جدی در جهت حل و فصل آن، قادر به کسب موفقیت ها و توسعه وقت های شغلی فزاینده ای خواهیم بود.

    موسوی لارکانی در ادامه می افزاید: پنبه تولید داخل، توان پاسخگویی به نیاز صنعت نساجی کشور را ندارد و جهت واردات پنبه، تعرفه بسیار بالایی قرار داده شده است که به اعتقاد بنده باید دولت خود، عهده دار تامین پنبه مورد نیاز صنعت نساجی شود.

    دستور العملی که در پیچ و خم های اداری گیر کرده است

    صنعت پوشاک یکی از تاثیرگذارترین حوزه ها در توسعه و شکوفایی صنعت نساجی به شمار می رود، تأثیرپذیری و تأثیرگذاری حوزه پوشاک بر این صنعت، به میزانی قابل توجه و خاص است که بعضی از فعالان این عرصه،کلید توسعه و رونق هر چه زیاد در نساجی را در حوزه پوشاک جستجو می کنند.

    امروزه صنعت نساجی با سابقه ۵ هزار ساله با فرسودگی تجهیزات دست به گریبان است.

    عرصه ای که مدت هاست با آفت قاچاق روبرو است و پیش از این از طریق همین خبرگزاری،گزارشات متعدد و مبسوط بسیاری در این خصوص انتشار یافته است.

    مسعود شاه بختی، عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به لزوم مقابله و مبارزه حداکثری با معضل و پدیده قاچاق در بخش پوشاک می‌گوید: صنعت مذکور از شاخصه های بسیاری برخوردار است که فعالیت پاک (در بخش زیست محیطی) و اشتغال پایدار از نمونه های آن به شمار می رود که به طور قطع با زیاد کردن قاچاق، مزایای فعالیت در این حوزه تا حدود بسیاری تحت الشعاع قرار گرفته است.

    آنچنان که وی عنوان داشته، دستورالعملی از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت جهت مقابله با پدیده قاچاق تعریف و طراحی شده است که در ظاهر اجرای آن همچنان عملیاتی نشده و در پیچ و خم‌های بروکراسیِ اداری گیر کرده است.

    امید آن می‌رود با تسریع فرآیند اجرایی دستورالعمل اشاره شده، مقابله حداکثری با قاچاق و حمایت مضاعف از تولید داخلی و همچنین تعریف بسته های خاص در جهت پشتیبانی و حمایت از صنعت نساجی شاهد حصول تحولی برجسته در صنعت مذکور باشیم که با تحقق این امر، دستیابی به موفقیت های چشمگیر اقتصادی در بخش مذکور، دور از انتظار نخواهد بود.

    وقتی فرسودگی،بهره‌وری را تضعیف می‌کند ، ضرورت تجهیز صنعت نساجی به دستگاه های نوین

    گزارش : ناصر رمضانی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: رکود اقتصادی | توسعه صادرات | ایرانیان | واردات | ایرانی | اقتصادی | پوشاک | پارچه | ترکیه | تجارت | ایران

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب اورجینال
  • کتاب اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی