هر روز، روزي است كه هست و هرگز در جهان روزهاي هم شكلي وجود نداشته است.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » نامگذاری “هفته کشور عزیزمان ایران کالا” جهت حمایت از تولید ملی ، سرمایه‌های اجتماعی گرفتار بی‌مهری شده است است

    نامگذاری “هفته کشور عزیزمان ایران کالا” جهت حمایت از تولید ملی ، سرمایه‌های اجتماعی گرفتار بی‌مهری شده است است

    روابط اجتماعی | انقلاب اسلامی | رکود اقتصادی | رونق اقتصادی | بی اعتمادی | ایرانی | اقتصاد | اقتصادی | ایران | همکاری | ایرانی

    نامگذاری "هفته کشور عزیزمان ایران کالا" جهت حمایت از تولید ملی ، سرمایه‌های اجتماعی گرفتار بی‌مهری شده است است

    سرمایه اجتماعی که نمونه بارز آن اعتماد مردم به کالای ملی است می تواند در برطرف مسئله مهم کشور یعنی تولید داخلی نقش محوری داشته باشد.

    بهزاد خسروی پژوهشگر ارشد مطالعات راهبردی در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،به تحلیل مفهوم و مصداقهای سرمایه اجتماعی، چگونگی ساخت و اجرای آموزه های ایرانی، اسلامی، نقش مردم در پیشران بودن توسعه اقتصادی و اجتماعی و همچنین تحلیل نیم قرن اخیر با این رویکرد پرداخت.

    شبکه کشور عزیزمان ایران کالا موثر در شکوفایی تولید داخلی

    تحریریه بیاکافه : راه اندازی شبکه کشور عزیزمان ایران کالا را چگونه ارزیابی می کنید؟

    نامگذاری “هفته کشور عزیزمان ایران کالا” جهت حمایت از تولید ملی ، سرمایه‌های اجتماعی گرفتار بی‌مهری شده است است

    خسروی:امروزه یکی از پرسشها مهم کشور مولفه تولید است و جهت بکارگیری اقتصاد مقاومتی، سرمایه اجتماعی می تواند نقش محوری داشته باشد. ایجاد شبکه ایی به نام شبکه کشور عزیزمان ایران کالا در شرکت صدا و سیمای کشور اقدامی تحسین برانگیز است که یکی از شروط مورد نیاز جهت رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی محسوب می شود ولی راجع به شرط های کافی از منظر سرمایه های اجتماعی باید کارها بسیاری انجام بگیرد.

    بی شک در جهت اقتصاد مقاومتی ، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، کارآفرین نامگذاری شده است هست، این اقدام شرکت صدا و سیما تحسین برانگیز هست. بنده نیز به نوبه خود این حرکت جهادگونه را به تمام مدیران شرکت صدا و سیما، بخصوص ریاست محترم آن شرکت تبریک می گویم.

    قطعا باید بدانیم راه اندازی این کانال شرط مورد نیاز است و بعبارتی بخشی از سخت افزار موجود جهت بستر سازی اقتصاد مقاومتی در حوزه رسانه به شمار می آید. بنابراین باید ضمن حمایت از این اقدام، به تحلیل شرط های کافی جهت اثربخشی این اقدام در جهت رسیدن به اقتصاد پویا بپردازیم.برای پیشبرد شبکه کشور عزیزمان ایران کالا، که همانا شکوفایی تولیدات داخلی و در نهایت رسیدن به تولید ناخالص ملی بالاتری است،باید به مولفه های بسیاری از جمله ایجاد ابزار و مکانیزمهای موثر دست پیدا کنیم.

    تعریف درست از چشم انداز، رسالت، ماموریتها، استراتژی ها، پروژه ها و چگونگی ارزیابی و کنترل عملکرد این شبکه می تواند کشور را در بخش حمایت از تولیدات داخلی به درستی هدایت کند.برنامه ریزی استراتژیک و جامع در این شبکه و همچنین مهندسی مجدد آن در ادوار متفاوت در آینده اجتناب ناپذیر است.

    روابط اجتماعی | انقلاب اسلامی | رکود اقتصادی | رونق اقتصادی | بی اعتمادی | ایرانی | اقتصاد | اقتصادی | ایران | همکاری | ایرانی

    کارافرینان و صنایع کوچک و میانگین به خصوص در حوزه دانش بنیان، باید بخش بسیار مهمی از بازار نشانه این شبکه قرار گیرد.ما در دنیا و منطقه ایی زندگی می کنیم که امروزه در حوزه سیاست و اقتصاد از پیچیدگی های بسیار زیادی برخوردار است.در چهار دهه گذشته کشور ما از فرازونشیب های زیادی عبور کرده است و تجربیات زیادی کسب کرده ایم. ولی آنچه بسیار مهم بنظر می آید، این است که در نظام اقتصادی دنیا امروز، جهت رونق اقتصادی ،ضمن ارتباط با دنیا باید در ابتدا به تولید خود و مردم کشورمان تکیه کنیم.

    گردش مالی ۳۰ هزار میلیاردی در تولید ملی با خرید هزار تومانی هر ایرانی

    تحریریه بیاکافه : نقش باور مردم در رونق تولید ملی چیست؟

    خسروی:متاسفانه به دلایل زیادی باور ذهنی مردم کشورمان دچار نگاه های منفی شده است است که جهت از بین بردن آن اقدام موثری صورت نگرفته است .ما بدون سرمایه های اجتماعی و بدون پیشران دانستن این سرمایه نمی توانیم صرفا با تبلیغ به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم. باید بپذیریم در طول یک قرن گذشته کشوری وارداتی بوده ایم و امروزه به جد نیازمندیم به سمت صادراتی بودن حرکت کنیم.

    باورهای مردم بعنوان سرمایه های اجتماعی بسیار پراهمیت هست. جهت اهمیت بکارگیری سرمایه های اجتماعی همین بس که با خرید روزی هزار تومان کالای ایرانی به وسیله مردم کشورمان روزانه ۸۰ میلیارد تومان و هر سال حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان جهت تولیدات داخلی گردش مالی ایجاد می شود.

    وجود تراکم ۴۰ درصدی جامعه بین ۱۵-۳۰ سال بعنوان جمعیت فعال از یک سو و نیاز مبرم کشور به برون رفت از بحران تولید، رکود، اشتغال و… و از همه مهمتر تهدیدات خارجی روزافزون از سوی دیگر می طلبد که با سرمایه اجتماعی بعنوان یک ابرسرمایه، زیاد آشنا شویم.در این میان، سرمایه اجتماعی در کنار دیگر سرمایه ها، اهداف آینده نگری شده است تمام برنامه های اقتصادی از جمله، شبکه کشور عزیزمان ایران کالا را تسهیل و امکان تحقق آنها را میسر می سازد. د

    برای تشریح اهمیت باور مردم در رونق تولید ملی به ناچار مجبوریم به لحاظ تئوری به نظر اندیشمندان متفاوت بپردازیم. در باب سیر تاریخی نظریه سرمایه اجتماعی بطور غیرمستقیم و مستقیم از وقت ۱۸۳۱ ،جون دوتوکویل ، سپس حدود شش دهه بعد امیل دورکیم و در سال ۱۹۱۶ هانیفان در امریکا این عنوان را مطرح کردند. افرادی همچون جین جاکوب و گلن لوری اقتصاددان، ایوان لایت ،فوکویاما، کلمن، پاتنام و پیربوردیو در شکوفایی این نظریه بسیار مهم سهم بسزایی داشته اند.

    نامگذاری “هفته کشور عزیزمان ایران کالا” جهت حمایت از تولید ملی ، سرمایه‌های اجتماعی گرفتار بی‌مهری شده است است

    در دهه های اخیر دانشمندانی از جمله گرن شیم، گیدنز، جامیسون، لومان و زتومکا، همچنین سازمانهای همکاری و توسعه اقتصادی، بانک جهانی و دهها مولفه دیگر به تحقیق و پژوهش بیشتری در زمینه سرمایه اجتماعی پرداخته اند. سرمایه اجتماعی به معنای روابط اجتماعی مبتنی بر اعتماد و شبکه های متراکم تعامل و هنجارهای مشوق عمل جمعی و توانایی تسهیل تولید و دستیابی به اهداف است.

    اندیشمندان تعاریف دیگری ارائه کرده اند که فصل یکسان همه آنها در این تعریف هست؛ سرمایه اجتماعی، پتانسیل نهفته در روابط بین و میان افراد و گروه های یک جامعه و کشور است که باعث انجام امورات انها می شود. بعد اندیشه سرمایه اجتماعی دارایی بسیار مهمی است که دولتمردان نیز می توانند در شرایط بحرانی از ان بهره مند شوند و مسیر پیشرفت کشور را سرعت ببخشند.

    بعنوان مثال ایجاد فایده ایی یکسان بین تولیدات صنایع کشور و گروه های متفاوت در کشور که در قالب مردم تعریف می شوند با ایجاد اعتماد، همبستگی و اتفاق نظر در حالت بده-بستان با رویکرد سرمایه اجتماعی قابل اجراست.انواع مختلفی از سرمایه اجتماعی وجود دارد که مجال تشریح آنها در این مصاحبه وجود ندارد ولی به ضرس قاطع می توان کشورهایی همچون ژاپن و کره جنوبی که از هیچ مزیت نسبی طبیعی و خدادادی به نسبت کشور ما برخوردار نیستند را نام برد که صرفا با تکیه بر سرمایه اجتماعی از رشد و پیشرفت بسیار بالایی برخوردار شده است اند.

    کشورهایی همچون استرالیا و آمریکا نیز از سرمایه های اجتماعی دیگر کشورها ابتدا بصورت فردی و سپس بصورت گروهی بهره مند شده است اند و تقریبا می توان گفت دیگر کشورها را استثمار کرده اند.

    روابط اجتماعی | انقلاب اسلامی | رکود اقتصادی | رونق اقتصادی | بی اعتمادی | ایرانی | اقتصاد | اقتصادی | ایران | همکاری | ایرانی

    در مباحث مربوط به توسعه و انواع آن علاوه بر سرمایه های انسانی، فیزیکی، اقتصادی و مدیریتی که نظر های سنتی هستند، در رویکرد مدرن امروزی جهت پیشرفت های متفاوت به سرمایه اجتماعی توجه بیشتری می شود. بعبارتی سرمایه اجتماعی، مفهومی فرا رشته ایی ما بین علوم انسانی است که به نقش نیروهای اجتماعی در توسعه جوامع می پردازد و اقتصاددان در بررسیهای اقتصادی و اجتماعی جوامع توسعه یافته به این مفهوم توجه خاص ایی دارند. این رویکرد نشان دهنده نقش ساختارها و روابط اجتماعی بر متغیر های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع است.

    تمام مطالعات صورت گرفته از روند رشد و توسعه کشورهای پیشرفته نشانگر و بیانگر این واقعیت است که سایر سرمایه ها در صورت بهره گیری از سرمایه اجتماعی باعث رشد و توسعه یک کشور می شوند. با وجود سرمایه اجتماعی و بکارگیری آن، هزینه تعاملات کم کردن می یابد. ثبات و انسجام اجتماعی شکل می گیرد. اعتماد اجتماعی میان گروه ها ، میان دولت و مردم و همکاری اجتماعی در صورت بهره مندی از سرمایه اجتماعی امکان پذیر هست. کشور ماآموزه های ایرانی و اسلامی زیادی دارد که متاسفانه در نیم قرن اخیر در بعضی مواقع رو به افول بوده است.

    هرکدام از دانشمندانی که نام برده ام در تعریف سرمایه اجتماعی یا از نظر های سرمایه داری و مارکسیستی تاثیر پذیرفته اند و یا تحت الشعاع علاقه مندیهای خود قرار گرفته اند، در صورتی که ما شکلی از سرمایه اجتماعی را دارا هستیم که عمیقا متاثر از فرهنگ اسلامی است و در صورت بکارگیری درست آن به آسانی می توان هم افزایی چند ده برابری به نسبت انها بدست آوریم. متاسفانه در چهار دهه اخیر جز در دوران دفاع مقدس، در دیگر دوره ها بشدت رو به افول بوده ایم این در حالیست که کشورهای پیشرفته سرمایه اجتماعی را بعنوان دارایی قلمداد می کنند.

    اعتماد مردم به تولید ملی نمونه بارز سرمایه اجتماعی است

    تحریریه بیاکافه : سرمایه اجتماعی دارای چه اشکال و ویژگیهایی است؟

    نامگذاری “هفته کشور عزیزمان ایران کالا” جهت حمایت از تولید ملی ، سرمایه‌های اجتماعی گرفتار بی‌مهری شده است است

    خسروی:ایجاد تعهدات و انتظارات میان افراد، گروهها و در نهایت دولت و مردم یکی از ویژگیهای سرمایه اجتماعی هست. بعنوان مثال اگر تولید کننده شامپوی ایرانی ،کالای با کیفیتی به خریدار ارایه کند، خریدار نیز با اعتماد بیشتری در آینده از شامپوی ایرانی استفاده خواهد کرد و کارخانه شامپوی ایرانی با داشتن تعداد هر چه زیاد از اعتماد مردم می تواند از این سرمایه اجتماعی بهره مند شود. شاخصه دوم ظرفیت بالقوه اطلاعات هست. بدست آوردن اطلاعات هم وقت بر و هم هزینه بر است.

    بعنوان مثال شبکه کشور عزیزمان ایران کالا با ارائه حجم زیادی از اطلاعات مربوط به تولید کنندگان ایرانی در صورتیکه همه مولفه های آن از جمله کیفیت تولید، قیمت و … مناسب تعریف شده است باشد،می تواند با ایجاد اعتماد در میان گروهها رابطی بین مردم و تولیدکنندگان باشد. در عین حال با ایجاد این شبکه هزینه های پولی و مالی مردم و تولید کننده وهمچنین وقت جهت آشنایی همدیگر کم کردن پیدا خواهد کرد.

    ویژگی سوم وجود هنجارها و ضمانتهای اجرایی موثر و اثربخش در سرمایه های اجتماعی هست، این در حالی است که هنجارهای کشور ما مبتنی بر آموزه های ایرانی و اسلامی است و در صورت برنامه ریزی دولت به وسیله شبکه کشور عزیزمان ایران کالا، می توان سینرژی بالایی را ایجاد کرد. هنجارها جهت توسعه بسیار ارزشمند هستند به خاص آنها که دستوری و باید و نباید شرعی و حکمی دارند. بعنوان مثال ،جایز ندانستن استفاده از کالای خارجی زمانی که مشابه ایرانی آن موجود است از طرف مراجع تقلید بسیار موثر است یا اینکه فرد منافع شخصی را رها و به سود منافع عمومی و اجتماعی و جمع و مردم عمل کند. هنجارهایی از این دست که با حمایت اجتماعی، پایگاه، احترام و پاداشهای دیگری تقویت می شود نوعی از سرمایه اجتماعی است که پیشرفت را تسهیل می کند. یک فتوی می تواند اثربخش تر از هزاران قانون عمل کند.

    از دیگر ویژگیهای سرمایه اجتماعی ایجاد روابط اقتدار هست. این شاخصه نیز در کشور ما زیاد از هر کشوری پتانسیل دارد. وجود رهبری بعنوان فصل الخطاب در کشور می تواند این نوع سرمایه اجتماعی را در عالی ترین سطح قرار دهد. شاخصه بسیار مهمتری که متاسفانه در کشور ما در تمام سطوح رو به افول است عنوان اعتماد اجتماعی هست. اعتماد، همکاری را تسهیل می کند و هر چه سطح اعتماد در یک کشور بالاتر باشد احتمال همکاری زیاد است.

    یکی از دانشمندان برجسته بنام پاتنام ،منابع سرمایه اجتماعی را اعتماد، هنجارهای معامله متقابل و شبکه های افقی تعامل می داند که دارای ارتباطات درونی، خود تقویت کننده و خود افزایی و هم افزایی هست. از نظر پاتنام، شاخصه بازتولیدی سرمایه اجتماعی منجر به تعامل اجتماعی همراه با سطح بالایی از همکاری، اعتماد، معامله متقابل، همکاری مدنی و رفاه اجتماعی می شود ولی تاکید می کند که نبود این ویژگیها در بعضی از جوامع، عهد شکنی، بی اعتمادی، فریب و حیله و بهره کشی، انزوا، بی نظمی و رکود اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

    پاتنام استدلال می کند که هنجارها و شبکه های همکاری اجتماعی باعث می شود که رشد اقتصادی افزایش، اعتماد و همکاری اجتماعی بالا رود و البته در این حالت مردم سیب خراب را بهتر تشخیص و مجازات می کنند. این سیب خراب اصطلاحی است که می تواند مشمول بر تولید، خدمت و محصولات ارائه شده است در جامعه باشد.

    خوشبختانه در کشور ما ایدئولوژی اسلامی از پدیده هایی است که چنانچه بدرستی تفسیر و تعبیر شود می تواند بعنوان مهمترین عامل در شکل گیری سرمایه اجتماعی نقش داشته باشد. اعتقاداتی مانند لزوم کمک به یکدیگر یا عمل به سود دیگری، باعث پدید امدن سرمایه اجتماعی می شود و از این رو ان دسته از اعتقادات مذهبی که بر ضرورت کمک و عمل به نفع دیگران تاکید دارند عامل مهمی در شکل گیری سرمایه اجتماعی هستند، ایدئولوژی بعنوان یکی از مهمترین مولفه های مورد نظر کلمن دانشمند جامعه شناس به شمار می رود.

    از بین ۱۴۲ کشور دنیا رتبه سرمایه اجتماعی کشور عزیزمان ایران ۱۱۱ است

    گروه تحریریه سایت: سرمایه اجتماعی کشور عزیزمان ایران در چه جایگاهی از سطح جهانی قرار دارد؟

    خسروی: با پیروزی انقلاب اسلامی و اغاز تحولات و تغییرات گسترده در ساختارهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میزان همکاری مردم و اعتماد متقابل دولت و مردم به شدت زیاد کردن یافت بطوریکه می توان گفت در هیچ دوره ایی از تاریخ یکصد سال گذشته هیچ کشوری این حد از اعتماد را به خود ندیده هست. یکی از مهمترین نتیجه های پیروزی انقلاب اسلامی در کشور عزیزمان ایران که خود بر اساس سرمایه اجتماعی شکل گرفت، تقویت سرمایه اجتماعی در تمامی عرصه های سیاسی و اجتماعی بوده است.

    اما بعضی از سیاستگذاریها و برنامه ها و گروهبندی ها وجناح بندیهای سیاسی متاسفانه آثار بسیار منفی بر سرمایه اجتماعی گذاشته اند، بطوریکه امروزه اعتمادی که مبتنی بر ارزشهای اسلامی مورد نظر هست، مشاهده نمی شود. نمونه ها و مصادیق سرمایه اجتماعی در هر کشوری قابل مشاهده هست. کشور کشور عزیزمان ایران به علت مذهب، زبان، اعیاد، رسوم و عادات، عزاداریها و یکسری ارزشها و اصول یکسان دیگر می تواند از انسجام و همکاری اجتماعی بالایی در زمینه رشد اقتصادی برخوردار باشد.

    مردم کشور عزیزمان ایران بعد از انقلاب در تظاهرات ، راهپیمایی ها ، نماز جمعه و مباحث دیگری از جمله زلزله و سیل حس همدلی و مشترکی داشته اند ولی به علت اینکه سرمایه اجتماعی عنصری ثابت نیست، با هر تحرکی و یا هر اشتباه و اشتباهی از سوی دولتمردان و سیاستگذاران می تواند دچار نقص ، انحراف و کم کردن در اعتماد عمومی و همکاری اجتماعی شود.همین کم کردن سرمایه اجتماعی می تواند در حال حاضر شبکه کشور عزیزمان ایران کالا را در جهت رسیدن به اهداف خود با مشکلاتی روبرو سازد.

    رویکرد برنامه های توسعه اقتصادی در اجرا با نابرابریها و بی عدالتیهای منطقه ایی صورت گرفته است.نرخ بیکاری، تورم، وجود میلیونها پرونده قضایی، بزهکاری، حوادث ترافیکی، چک های برگشتی در سطح کشور، رویکردهای متفاوت دولتها، رشوه، اختلاس،فساد مالی و اداری و دهها مولفه دیگر باعث کم کردن ضریب سرمایه اجتماعی در سطح کشور شده است است.

    با یک مثال راحت می تواند ابعاد کلان هزینه های ناشی از کم کردن سرمایه اجتماعی را نشان داد،افزایش هزینه های مربوط به راه اندازی نرده بر روی دیوارها جهت جلوگیری از دزدی، بی اعتمادی مردم نسبت به کم کردن پول کشور و انباشت بیش از ۳۰ میلیارد دلار سرمایه مردم در منازل، راه اندازی میلیونها دوربین در میان منازل مردم و مغازه ها و ادارات و صدها مورد دیگر همگی ناشی از کم کردن سطح سرمایه اجتماعی است.

    موسسه لگاتوم همه ساله سطح سرمایه اجتماعی کشورها را از منظرها و شاخصهای متفاوت مورد بررسی قرار می دهد.کشور کشور عزیزمان ایران از میان ۱۴۲ کشور در مرتبه ۱۱۱ واقع شده است است و این در حالی است که امارات عربی متحده در رتبه ۴۳ واقع شده است است و کشور ژاپن در رتبه ۲۲ عالی ترین اوضاع را در میان کشورهای آسیایی داراست.

    باید بدانیم که فاصله کشورهای دارای رتبه ۱۰ تا ۳۰ آنچنان زیاد نیست ولی از نظر عددی این فاصله چیز دیگری را نشان می دهد.بعنوان مثال وضع کشور عزیزمان ایران با رتبه ۱۱۱ ، پنج برابر کمتر از رتبه ژاپن ، با عدد ۲۲ نیست.بلکه وضع کشور ما به نسبت ژاپن دهها برابر پایین تر است.در این رتبه بندی که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفته است نروژ،نیوزیلند،دانمارک،کانادا،فنلاند،استرالیا،آمریکا،هلند،سوئیس و ایرلند جنوبی بالاترین سرمایه اجتماعی را دارا هستند.

    نه تنها شبکه کشور عزیزمان ایران کالا،بلکه دولتمردان و سیاست گذاران کشور باید درک کنند،که رابطه معنی داری بین دو مولفه سرمایه اجتماعی و دو مفهوم موفقیت اقتصادی، رفاه عمومی و شخصی وجود دارد.هرچه در یک جامعه و کشور سرمایه اجتماعی مطلوبتر باشد شاهد توفیق اقتصادی و رفاه بالاتری خواهیم بود.آمارها نشان میدهد کشورهایی که هر سه شاخص روابط محکم فامیلی،وجود گسترده موسسات خیریه و نیز اعتماد بالای اجتماعی را به گونه ای مطلوب در اختیار دارند از لحاظ اقتصادی ثروتمندتر از کشورهایی هستند که تنها در یک یا دو شاخص موفق بوده اند. یافته های یک تحقیق در بررسی سرمایه اجتماعی در استانهای کشور نشان می دهد که استان یزد دارای بالاترین و کهکیلویه و بویراحمد دارای کمترین سطح توسعه اجتماعی هستند.

    به نظرم شبکه کشور عزیزمان ایران کالا باید از استراتژیهای مناسبی برخوردار باشد که با کمک متخصصین مربوط ، با همکاری دیگر شبکه ها و اصحاب رسانه در تلاش جهت زیاد کردن سرمایه اجتماعی در سطح کشور باشد. در این صورت می تواند به اهداف مورد نظر دست یابد.

    ضرورت زیاد کردن اعتماد مردم به کیفیت و اعتبار کالای ملی/دولت از تصدی گری پرهیز کند

    تحریریه بیاکافه : چه راهکارهایی جهت زیاد کردن سرمایه اجتماعی وجود دارد؟

    خسروی:جامعه شناسان و حتی در بعضی موارد اقتصاددانان نیز سرمایه اجتماعی را به دو نوع تقسیم کرده اند.سرمایه اجتماعی درون گروهی که همان سرمایه های اجتماعی قدیمی هستند و البته در کشور ما از مدل های قبل و بعد از اسلام به وفور یافت می شود و سرمایه های اجتماعی برون گروهی یا سرمایه اجتماعی تازه دومین نوع ان هستند.

    متاسفانه آموزه های زیادی در سرمایه اجتماعی قدیم وجود دارد که به دلایل مختلفی مورد بی مهری قرار گرفته است و بعضا به جای استفاده مطلوب از آنها در صدد حذفشان هستیم بدون اینکه حتی جایگزینی جهت آنها داشته باشیم از جمله عنصرهای مهم سرمایه اجتماعی، اعتماد و همکاری است که در ابعاد متفاوت اعتماد مردم به یکدیگر،اعتماد مردم به حکومت و نهادهای مهم جامعه و اعتماد نهادهای مذکور به یکدیگر و در نهایت اعتماد حکومت و این نهادها به مردم است در حالی که از نظر ارزشها و هنجارها کشوری غنی هستیم ولی امروزه مفاهیمی همچون درستکاری،صداقت،انصاف،وفای به عهد و حسن نیت در سطح کشور در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

    اما آنچه باید به عنوان راهکار از طرف دولتمردان و قانونگذاران و سیاست گذاران در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد مشمول بر موارد ذیل است؛صدا و سیما و نهادهای فرهنگی باید کالاهای فرهنگی را تولید کنند که سرمایه اجتماعی برون گروهی را زیاد کردن دهد.مورد بعدی متوجه مستقیم دولت است.دولت باید از تصدی گری بخش های متفاوت اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی پرهیز کند.این در حالیست که در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و منویات رهبری متاسفانه کارها قابل توجهی انجام نگرفته است.

    واگذاری فعالیتهای مربوطه از طرف دولت به نهادهای مردمی و جلب همکاری آحاد مردم و تقویت نهادهای اجتماعی و شبکه های اعتماد بین آحاد مردم مربوط به همین راهکار است.راهکار بعدی،تامین امنیت شهروندان جهت حضور به میل خود در نهادهای اجتماعی است.یکی دیگر از راهکارها،تقویت و زیاد کردن مولفه های فرهنگی نظیر احساس تعلق به آینده،احساس هویت جمعی و سازمانی یکسان است.متاسفانه صهیونیزم و کشورهایی همچون انگلیس با همکاری وهابیون سالهاست موجی از تفرقه های متفاوت میان شیعه و سنی،اقدام جوکهای تمسخر آمیزقومی ،راه اندازی کرده اند و مردم ما باید به جد مراقب اینگونه تهاجمات فرهنگی باشند.

    راهکار دیگری که می تواند موثر باشد متوجه تولیدکنندگان کالا و خدمات در سطح کشور است.تمام تلاششان باید این باشد که اعتماد مردم را به کیفیت و اعتبار کالاها و خدماتشان جلب کنند و البته در این راستا باید شرکت استاندارد نیز همکاری و نظارت بیشتری داشته باشد.راهکار دیگری که می تواند موثر باشد این است که دولت با زیاد کردن نهادهای اجتماعی تلاش کند که افراد در قالب نهادهای اجتماعی قرار گیرند و با این کار افراد جامعه را هویت داده و در نهایت موجب کسب اعتماد شود.

    با توجه به روند بعضی از شاخص های سرمایه اجتماعی در کشور،میتوان اذعان کرد که سرمایه اجتماعی در طول سالهای گذشته روند کاهشی داشته است و این پدیده می تواند پیامدهای بسیار ناگواری را جهت نظام اقتصادی،سیاسی،اجتماعی کشور به همراه داشته باشد.مولفه هایی همچون کم شدن قیمت رشد اقتصادی،بحران تولید،رکود و دیگر مولفه ها اگرچه با بعضی رخدادهای اقتصادی و سیاسی در کشور مرتبط بوده است ولی بی شک باید از روند نزولی و کاهنده سرمایه اجتماعی کشور به عنوان عاملی بسیار مهم و تاثیرگذار نام برد.

    بنابراین ضرورتی اجتناب ناپذیر است که حکمرانان و دولتمردان از یک طرف و مردم از طرف دیگر در جهت عوض کردن شرایط حاکم بر کشور در جهت ارتقاء و زیاد کردن سطح سرمایه اجتماعی کارها موثری که به بعضی از آنها اشاره شد،بپردازند. باید یادآوری کنم که نقش حکومت ،شامل قوای سه گانه مجریه،مقننه و قضائیه و همچنین تمام نهادها و سازمانهایی است که به نام ارتقاء فرهنگ و دیگر عنوانها از ردیف بودجه دولتی برخوردار هستند.

    بعنوان مثال،برخورد با فساد ، اختلاس و رشوه و همچنین احترام به قانون و رعایت قانون از سوی مسئولان بلندپایه می تواند نقطه شروع مطلوبی جهت ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی باشد.احساس یکسان بودن از طرف مردم در برابر قوه قضائیه و قرار دادن قانون به عنوان معیار تصمیم گیریها نیز از راهکارهای مناسب هست. توجه خاص به نظام آموزشی و محتوای آن و رعایت حقوق شهروندی در میان فرزندان و دانش آموزان نیز از جمله کارها موثر هستند.

    نامگذاری یک هفته به نام کشور عزیزمان ایران کالا جهت حمایت از تولید ملی

    تحریریه بیاکافه : جهت ایجاد سرمایه های اجتماعی تازه چه راهکارهایی را مناسب می دانید؟

    خسروی: مراسم عاشورا،اربعین حسینی(ع)،دهه فاطمیه(ع)،مراسم حج،زیارت عتبات عالیات،عید نوروز،روزهای نامگذاری شده است مثل روز زن و روز مرد،روز دختکاری ،سالگرد جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران و دهها مورد دیگر که البته بعضی از آنها در یک فرهنگ یکسان جهانی به سرمایه های اجتماعی جهانی تبدیل شده است اند نمونه ای از سرمایه های اجتماعی هستند.آنچه اهمیت دارد استفاده صحیح از این وقت هاست.

    اگر سرانه هر نفر را در مصرف مواد محترقه در چهارشنبه سوری پنج هزار تومان در نظر بگیریم مبلغی معادل ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد شد که معادل ساخت چهارصد مدرسه در کشور خواهد بود البته بنابر تحقیق بنده بعضی مبلغ سرانه مواد محترقه را زیاد می دانند.متاسفانه ما نتوانسته ایم از این روز که به عنوان یک سرمایه اجتماعی آشنا می شود به درستی استفاده کنیم یا میزان مصرف حبوبات ،گندم و جو در کشور جهت تولید سبزه سیزده بدر به وسیله خانواده ها بیست هزار تن برآورد شده است است در شرایط فعلی و اقتصاد امروز می توانیم مردم را متقاعد کنیم به جای مصرف بیست هزار تن حبوبات، گندم و جو بیست میلیون درختچه تولید کنیم و در روز سیزده بدر آنها را در محیط زیست بکاریم .

    با در نظر گرفتن بیست میلیون درختچه که معادل تعداد خانوارهاست سرمایه اجتماعی روز سیزده بدر می تواند دهها هزار هکتار از مراتع کشورمان را بارور کند.در شرایط فعلی نیازمند نامگذاری یک هفته به نام کشور عزیزمان ایران کالا برای خرید کالای ایرانی هستیم. این سرمایه اجتماعی می تواند شبکه کشور عزیزمان ایران کالا را در موفقیت و رساندن به اهدافش بسیار حمایت کند. این حرکت در تمام کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان یک سرمایه اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است.

    خسروی در آخر ضمن آرزوی بهروزی جهت شبکه کشور عزیزمان ایران کالا از مدیران این شبکه درخواست کرد که از پژوهشگران حوزه های متفاوت جهت طراحی استراتژیهای دولت و تعریف سازوکارهای مناسب جهت رسیدن به اهداف عالیه دعوت کنند.همچنین از تمام سازمانهایی که به نوبه خود می توانند در ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی اقدام کنند خواست که از هیچ تلاشی دریغ نکنند. بدون وجود اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی امکان موفقیت این شبکه امکان پذیر نیست.

    تمام تولید کنندگان کالا و خدمات در کشور باید این وقت را غنیمت بشمارند و بیش از پیش با تلاش روزافزون در کسب اعتماد اجتماعی مردم نسبت به کالای ایرانی گام بردارند. دولت باید تمام کالاهایی که در کشور عزیزمان ایران با سطح استاندارد قابل قبول تولید می شوند را حمایت کند و اجازه وارد کردن کالاهای مشابه را ندهد.

    اگر شبکه کشور عزیزمان ایران کالا بتواند هر ایرانی را قانع کند که روزانه دو هزار تومان زیاد از قبل کالای ایرانی خریداری کند در سال حدودا معادل بودجه اشتغال دولت یعنی ۶۰ هزار میلیارد تومان به صنعت کمک کرده و باعث اشتغال بیش از هفتصد هزار نفر می شود. مردم کشور ما نیز باید درک کنند که کشورهایی همچون ژاپن،کره،چین و … با همین رویکرد شروع کرده اند که امروز در این جایگاه قرار دارند. امیدوارم در سال ۹۷ این اعتماد بین مردم و صنایع و در نهایت کالای ایرانی ایجاد شود.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: روابط اجتماعی | انقلاب اسلامی | رکود اقتصادی | رونق اقتصادی | بی اعتمادی | ایرانی | اقتصاد | اقتصادی | ایران | همکاری | ایرانی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • افست کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی