گفتگو با خردمندان و دانشوران ، پاداشی کمیاب است.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » کراتینه کردن مو چه عوارضی دارد؟

    کراتینه کردن مو چه عوارضی دارد؟

    هر گاه به اوخر سال نزدیک می شویم همه به فکر قشنگ تر کردن ظاهر می افتیم. قشنگی مو در قشنگی ما تاثیر بسیاری دارد. یکی ازروش هایی

    کراتینه کردن مو چه عوارضی دارد؟

    هر گاه به اوخر سال نزدیک می شویم همه به فکر قشنگ تر کردن ظاهر می افتیم. قشنگی مو در قشنگی ما تاثیر بسیاری دارد. یکی ازروش هایی که زیاد افراد جهت قشنگ کردن موهای خود استفاده می کنند کراتینه کردن مو هست. ولی کراتینه کردن بی ضرر هم نیست و عوارضی را به همراه دارد که در این مقاله آن ها را به شما معرفی می کنیم.
    صاف کردن مو به روش برزیلی کراتینه کردن نام دارد. تابه حال صاف کردن مو به روش برزیلی را امتحان کرده اید؟ این روش به نام کراتینه کردن مو هم آشنا می شود. به تصویرهای قبل و بعد از کراتینه کردن مو نگاه می کنید. بررسی های موجود در مورد کراتینه کردن مو را می خوانید و فکر می کنید این عالی ترین روش جهت صاف کردن موست. ولی فراموش نکنید که می تواند صدمات جدی به سلامت موی شما وارد کند. این نوشته را بخوانید تا با این روش آرایش مو و مضرات آن زیاد آشنا شوید.

    کراتین چیست؟

    کراتین پروتئینی است که مو، ناخن ها و پوست را به وجود می آورد. کراتینه کردن فولیکول های آسیب دیده ی مو را ترمیم می کند. در نهایت مو های شما نرم و صاف می شوند.

    کراتینه کردن مو چه عوارضی دارد؟

    خیلی هم خوب هست، ولی در نهایت باید بدانید که خیلی از محصولات صاف کننده ی مو مقدار زیادی فرمالدهید دارند. به همین علت است که خیلی از کشور ها (اتحادیه ی اروپا و کانادا) این درمان ها را ممنوع کرده اند.

    عبارات مهم : کراتینه کردن مو – محصولات آرایشی
    آمریکا این محصولات را ممنوع نکرده، ولی شرکت فدرال سلامت و امنیت شغلی (OSHA) راجع به ی آن هشدار سلامتی منتشر کرده هست. وب سایتی وجود دارد که در مورد مضرات درمان برزیلی مو به مردم هشدار می دهد.

    چرا؟ آرایشگران و آرایشگاه داران شکایت کرده اند که هنگامی که با مواد صاف کننده ی مو کار می کنند، دچار مسمومیت با فرمالدهید شده است اند. OSHA در این مورد تحقیقاتی انجام داده که نشان داده هست، مقادیر زیادی فرمالدهید در هوای آرایشگاه ها و مواد صاف کننده ی کراتینه ی برزیلی وجود دارند. حتی در مواردی که روی بسته ی مواد صاف کننده ی مو نوشته بدون فرمالدهید، این ادعا حقیقت ندارد. همه ی مواد صاف کننده ی مو حاوی مقادیر زیادی فرمالدهید هستند.

    درمان کراتین هزینه ی زیادی دارد، ولی خطرات آن جهت سلامتی خیلی زیاد هست؛ مخصوصا اگر این مواد حاوی فرمالدهید باشند. حتما هم نباید جهت داشتن موی قشنگ سلامتی خود را به خطر بیندازید. روش های مؤثر زیادی هستند که به کمک آنها می توانید به صورت طبیعی ظاهر موی خود را اصلاح ببخشید. از جمله ی این روش ها می توان به استفاده از ویتامین ها و ماسک مو اشاره کرد.

    کراتین در بدن انسان ها پروتئینی با ساختار فیبری است که در موها، ناخن ها و در بافت اپیتلیوم (بافت پوششی) پوست وجود دارد. کراتین در بخش هایی از بدن حیوانات هم وجود دارد. به عنوان نمونه سُم ها، شاخ ها، پشم و پرهای آنها سرشار از کراتین هستند.

    هر گاه به اوخر سال نزدیک می شویم همه به فکر قشنگ تر کردن ظاهر می افتیم. قشنگی مو در قشنگی ما تاثیر بسیاری دارد. یکی ازروش هایی

    به زبان راحت تر کراتین یکی از اجزای سازنده ی مو ها، ناخن ها و پوست ماست. بعضی از انواع کراتین همچنین فعالیت های سلولی حیاتی مانند تولید پروتئین و رشد سلولی را تنظیم می کند.

    دو نوع پروتئین کراتین وجود دارد: کراتین آلفا و کراتین بتا. کراتینی که در پوست و مو یافت می شوند از نوع آلفا هستند. شاخصه مشخص کراتین این است که مقادیر زیادی سیستین دارد. سیستین نوعی سولفورِ حاوی آمینواسید هست. موی انسان تقریبا ۱۴ درصد سیستین دارد.

    نوع دیگری ماده ی طبیعی وجود دارد که از نظر مشکل مشابه با بافت کراتینه هست؛ این ماده ی طبیعی کیتین نام دارد. کیتین استخوان بندی خارجی خرچنگ، میگو و حشرات را تشکیل می دهد. کراتین هم یکی از مواد تشکیل دهنده ی مهم و نیرومند مو های ماست.

    آیا کراتینه کردن جهت موهای شما ضرر دارد؟

    صاف کردن مو به روش برزیلی روشی نیمه دائمی جهت صاف کردن موست. در این روش از اتوی مو استفاده می شود تا محلول کراتین مایع و نوعی مایع نگه دارنده به مو تزریق شود. این نوع صاف کردن مو معمولا در آرایشگاه انجام می شود. تمام این فرایند ۹۰ دقیقه یا زیاد طول می کشد، ولی این وقت ممکن است بسته به بلندی مو زیاد هم باشد.

    نتیجه ی کراتینه کردن معمولا تا سه ماه روی مو باقی می ماند. باید بدانید اگر موهای صاف و نازکی دارید، حتی فکر کراتینه کردن را هم نکنید. «افراد ایده آل» جهت کراتینه کردن، افرادی هستند که موهای فرفری و ضخیم تری دارند.

    بزرگ ترین مسئله کراتینه کردن مو به روش برزیلی این است که زیاد این مواد حاوی فرمالدهید یا مواد تولیدکننده ی فرمالدهید هستند.

    کراتینه کردن مو چه عوارضی دارد؟

    مؤسسه ی بین المللی تحقیقات سرطان و مؤسسه ی ملی سم شناسی فرمالدهید را به عنوان سم های سرطان زا می شناسند. جین هولیهان، معاون مدیر بخش تحقیقات محیطی، در این مورد مصاحبه ای انجام داده هست. او در این مصاحبه می گوید صاف کننده های مو خطرات احتمالی زیاد و جدی جهت بدن دارند: «ما ۴۱ آرایشگاه را بررسی کردیم. نتیجه این شد که تقریبا تمام آنها از مواد صاف کننده ی مو استفاده می کنند. در واقع تمام مواد صاف کننده از نوع برزیلی، فرمالدهید آزاد می کنند.»

    بدن ما به صورت طبیعی مقدار کمی فرمالدهید تولید می کند. ولی در واقع فرمالدهیدی که از طریق تنفس جذب می کنیم خطرناک هست. این نوع فرمالدهید در دود سیگار، وسایل گازسوز، اجاق های گازسوز یا هیزمی و آرایشگاه هایی که با استفاده از کراتین، مو را صاف می کنند پیدا می شود. این نوع دود است که نه تنها جهت سلامتی شما، بلکه جهت سلامتی آرایشگر هم خطرناک است.

    طبق گفته ی مرکز کنترل امراض (CDC)، حتی بوییدن فرمالدهید می تواند باعث گلودرد، سرفه، خارش چشم ها و خون دماغ شود. CDC همچنین می گوید:
    «فرمالدهید یکی از مواد آشنا شده است ی سرطان زاست. بیشترین نگرانی در مورد سرطان بینی و گلوست. تحقیقات علمی هنوز نشان نداده اند که فرمالدهید چقدر می توانند در بروز سرطان دخیل باشند، ولی هرچقدر سطح فرمالدهید و مدت تماس با آن زیاد باشد، میزان سرطان زایی آن هم زیاد می شود. حتی اگر میزان فرمالدهید در هوا آن قدر کم است که فرد چیزی حس نمی کند باز هم خطر ابتلای او به سرطان وجود دارد.»

    علاوه بر سرطان، تماس طولانی مدت با فرمالدهید می تواند موجب آسیب سیستم عصبی مرکزی هم شود. این آسیب ها مشمول بر زیاد کردن مبتلا شدن به سردرد، افسردگی، عوض کردن خلق وخو، بی خوابی، بدخلقی، کم کردن تمرکز و کم کردن چالاکی، حافظه و تعادل می شوند.

    هر گاه به اوخر سال نزدیک می شویم همه به فکر قشنگ تر کردن ظاهر می افتیم. قشنگی مو در قشنگی ما تاثیر بسیاری دارد. یکی ازروش هایی

    تحقیقات علمی نشان داده اند مردانی که به خاطر شغل خود معمولا در معرض فرمالدهید قرار دارند، نسبت به سایر افراد سه برابر زیاد احتمال دارد که به ALS (بیماری لو گرینگ) مبتلا شوند.

    مؤسسه ی بین المللی تحقیقات سرطان به زنان باردار یا کسانی که تلاش می کنند باردار شوند توصیه می کند در طول وقت بارداری موهایشان را کراتینه نکنند. مرکز کنترل و پیشگیری از امراض اعلام کرده، تماس با فرمالدهید می تواند باعث مشکلاتی در باروری و سقط جنین شود.

    تماس مداوم با فرمالدهید به این معنی است که آرایشگران زیاد تحت تأثیر عوارض جانبی کراتینه کردن مو قرار دارند. به این علت که این افراد مدام موها را به این روش صاف می کنند. ولی چون شما سالی یکی دو بار این کار را انجام می دهید به این معنی نیست که تحت تأثیر آثار سوء این مواد قرار نمی گیرید، لیکن فورا یا در عرض چند ماه تأثیرات فرمالدهید را احساس نمی کنید. آب ریزش و سوزش چشم ها، خارش گلو و خون دماغ شدن از جمله علائم تأثیر فرمالدهید هستند. ممکن است به محض تماس با این مواد این علائم را ببینید. اگر به آسم، برونشیت یا هر بیماری تنفسی دیگری مبتلا هستید، احتمالا به این مواد حساس تر هم می شوید. چون فرمالدهید به مجاری تنفسی آسیب می رساند و تنفس را سخت تر می کند. اگر بیماری مزمن هم دارید ممکن است آسیب پذیرتر باشید.

    این اثرات هنگامی که از آرایشگاه خارج می شوید از بین نمی روند. هر بار که از ابزارهای آرایش مو، مانند سشوار یا اتوی مو در منزل استفاده می کنید، گازهای سمی در منزل آزاد می شوند.

    کراتینه کردن مو چه عوارضی دارد؟

    اگرچه ممکن است در درازمدت در برابر این اثرات مقاوم شوید، ولی صدمات آنها روی سلامتی شما هنوز ادامه دارند. در حالی که بدن تان با این آثار مبارزه می کند، ممکن است زیاد به حساسیت مبتلا شوید.

    محلول صاف کننده ی موی برزیلی احتمالا زیاد از میزان مجاز فرمالدهید دارد. در آمریکا بیشترین میزان مجاز فرمالدهید در محصولات آرایشی کمتر از ۲/۰ درصد است.

    در مورد ۱۰ محصول صاف کننده ی موی متفاوت تحقیقی انجام شده است هست. در این تحقیق هفت تا از آنها زیاد از حد مجاز فرمالدهید دارند. در این هفت مورد، میزان میانگین فرمالدهید ۴۶/۱ درصد است که خیلی زیاد از میزان مجاز هست. این به این معنی است که کارکنان آرایشگاه و مشتریان مرتب در معرض میزان غیرمجازی از فرمالدهید هستند.
    حتی اگر با استفاده از محلول برزیلی موهایتان را صاف می کنید، اگر آرایشگاه شما این کار را به صورت معمول انجام می دهد، در معرض این بخارها قرار دارید. شرکت بهداشت و امنیت شغلی گزارش می دهد میزان فرمالدهید هوا در آرایشگاه هایی که مو را صاف می کنند، زیاد از حد مجاز است.

    تحقیق دیگری نشان می دهد در طول مدت صاف کردن مو به روش برزیلی سطح فرمالدهید به مقادیر آسیب زایی جهت آرایشگران و مشتریان می رسد. و حتی موادی که «بدون فرمالدهید» هستند، بعدا تبدیل به فرمالدهید می شوند.

    محلول های بدون فرمالدهید هم خیلی سالم نیستند. اخیرا مردم متوجه شده است اند که فرمالدهید موجود در مواد کراتینه مو جهت سلامتی خطرناک هست. جهت همین شرکت ها نسخه های «بدون فرمالدهید» محصولات خود را تهیه کرده اند.

    این شرکت های معمولا به جای فرمالدهید از متیلین گلیکول استفاده می کنند. ولی متیلین گلیکول هم هنگامی که گرما می بیند فرمالدهید آزاد می کند. شرکت سازنده می تواند ادعا کند این محصول حاوی فرمالدهید نیست. این اصلا حقیقت ندارد چون در نهایت خطرات آن جهت سلامتی همان ها هستند.

    تحقیقی در همین مورد روی هفت محصول صاف کننده ی مو انجام شد. از هفت محصول شش تای آنها پنج برابر زیاد از حد مجاز فرمالدهید دارند. پنج تا از این شش محصول برچسب «بدون فرمالدهید» دارند.

    برخی ایالت ها و کشورها صاف کردن مو را با کراتین ممنوع کرده اند. به این خاطر که این محصولات سطح خطرناکی فرمالدهید دارند و فروش آنها ممنوع هست. در حال حاضر در سرتاسر آمریکا فروش و استفاده از این محصولات ممنوع نیستند. متأسفانه، بسیاری از آرایشگران و مشتریان تا دچار این پرسشها نشوند از خطرات کراتینه کردن مو آگاهی ندارند.

    علاوه بر فرمالدهید و مواد تولیدکننده ی فرمالدهید که موقع صاف کردن روی موی خود می گذارید، از اتوی مو با دمای معمولی ۲۵۰ درجه سانتی گراد نیز استفاده می شود. این مقدار حرارت می تواند جهت موهای نازک یا موهایی که قبلا هایلایت شده، خطرناک باشد.

    افرادی زیادی هستند که به خاطر کراتینه کردن به موهای خود آسیب جدی وارد کرده اند. اگر می خواهید موهای خود را کراتینه کنید باید خیلی مراقب باشید؛ مخصوصا هنگامی که روش های بهتر و سالم تری هم جهت اصلاح بخشیدن به بافت و ظاهر موها وجود دارند.

    آیا راه حل های جایگزین به جای کراتینه کردن وجود دارد؟

    متأسفانه با اینکه کراتینه کردن مقادیر زیادی فرمالدهید وارد بدن می کند، ولی این روش هنوز هم در آمریکا خیلی محبوب هست. در دسامبر ۲۰۱۶ گروه محافظت از محیط زیست و صدای زنان جهت حفاظت از محیط زیست از اداره ی غذا و دارو (FDA) شکایت کردند. بر اساس این شکایت اداره ی غذا و دارو در وظیفه ی خود جهت محافظت از زنان در برابر خطرات ناشی از محصولات صاف کننده ی مو مخصوصا محصولات حاوی فرمالدهید کوتاهی کرده است.

    البته تنها وظیفه ی دولت نیست که از مردم در برابر این مواد محافظت کند. خود شما هم می توانید از این محصولات استفاده نکنید. نخستین قدم این است که جهت صاف کردن موی خود از کراتینه کردن به روش برزیلی استفاده نکنید. از آرایشگر خود بپرسید که مو را کراتینه می کند یا نه. به این روش می توانید آرایشگاهی را گزینش کنید که سلامتی شما و کارکنان خود را اولویت قرار می دهند.

    محصول صاف کننده ی موی دیگری هم وجود دارد که از موادی به نام سریسین استفاده می کند. سریسین ماده ای است که از کرم ابریشم به دست می آید. این محصول نتیجه ای مشابه با کراتینه کردن برزیلی دارد، ولی هیچ ماده ی سمی در آن موجود نیست.

    چه راه حل های طبیعی و آسانی جهت بهبودی مو وجود دارد؟
    راه حل های طبیعی زیادی جهت اصلاح بخشیدن به اوضاع موها وجود دارد؛ از آنچه می خورید گرفته تا موادی که هر روز جهت موهای خود استفاده می کنید. ممکن است این موارد به اندازه ی کراتینه کردن مو مؤثر نباشند، ولی می توانند موهای شما را بدون هیچ عوارض جانبی خطرناکی قشنگ کنند.

    ۱. رژیم غذایی خود را اصلاح ببخشید

    طبق گفته متخصصان، سلامت مو نشان دهنده ی سلامت بدن هست. دیوید بابایی (David Babaii)، متخصص آرایش موهای بازیگران در لس آنجلس می گوید: «یکی از بااهمیت ترین نکات این است که رژیم سالم داشته باشید. این رژیم باید مشمول بر میوه ها و سبزیجات سالم زیادی باشد.»

    همین طور باید هر روز پروتئین زیادی در رژیم خود داشته باشید. چراکه این مسئله جهت سلامتی موی شما مهم هست. مو اساسا از پروتئین (کراتین) ساخته شده است هست. بنابراین استفاده از پروتئین موهای شما را پرپشت و قشنگ می کند.

    علاوه بر پروتئین باید آهن زیادی هم در رژیم خود داشته باشید. ویتامین E، مواد معدنی مانند سلنیوم، مس و منیزیم هم می توانند در سلامت مو مؤثر باشند.

    ۲. از نرم کننده هایی استفاده کنید که حاوی کراتین هستند

    کراتینه ی مو به روش برزیلی تنها روشی نیست که می توانید به صورت موضعی به موهای خود کراتین بزنید. می توانید شامپوها، نرم کننده ها و سرم موهایی بخرید که حاوی کراتین هستند. این مواد می توانند اوضاع موی شما را اصلاح ببخشند.

    به طور منظم از این مواد حاوی کراتین استفاده کنید. آن وقت می توانید از فایده های صاف کننده ، ترمیم کننده و نرم کننده ی آنها بهره ببرید؛ بدون اینکه در معرض مواد مضر صاف کننده های مصنوعی مو قرار بگیرید. حالا می توانید شامپو و نرم کننده ی خانگی خود را در منزل بسازید.

    ۳. از ماسک موهای خانگی استفاده کنید

    می خواهید خودتان در منزل موهایتان را کراتینه کنید ولی نمی خواهید در معرض مواد مضر آن قرار بگیرید؟ دستور العمل های خیلی خوبی وجود دارند. با استفاده از این دستورالعمل ها می توانید ماسک های مغذی بسازید که موهایتان را با استفاده از آن نرم و صاف کنید. این ماسک ها ممکن است تأثیری طولانی مدت نداشته باشند، ولی باعث می شوند موهایتان از قبل نرم تر و درخشان تر باشند.

    چند ایده ی خیلی خوب:

    ماسک موی کراتین طبیعی: حاوی روغن آرگان یا جوجوبا، آووکادو، روغن آووکادو و بیوتین مایع.
    درمان پروتئینی ژلاتینه جهت موهای آسیب دیده: حاوی ژلاتین، ژلاتین یک پروتئین عالی جهت سلامتی پوست و موست.
    مواد خیلی زیادی جهت تهیه ی ماسک مو وجود دارند. اگر احساس خلاقیت می کنید، می توانید مواد مرطوب کننده ی مختلفی مانند روغن زیتون، عسل یا آووکادو را با مواد پروتئینی مانند تخم مرغ، ژلاتین، شیر پرچرب و ماست ترکیب کنید. این مواد ارزان هستند و می توانید آنها را در آشپزخانه ی خود پیدا کنید. می توانید روش های خانگی متفاوت را امتحان کنید تا عالی ترین ترکیب را جهت موهای خود پیدا کنید. هنگامی که این دستور را پیدا کردید، می توانید به صورت منظم از آن استفاده کنید. در این صورت موهای صاف، زنده و نیرومند خواهید داشت.

    ۴. جهت زیاد کردن نفوذ مواد نرم کننده، این مواد را شب ها به موهایتان بزنید

    اگر موهای خشک و شکننده داشته باشید، می توانید درمان های شبانه را جهت نرم کردن موهایتان امتحان کنید. این درمان ها معمولا با روغن آرگان انجام می شوند. فقط ۴ تا ۱۰ قطره از آن را کف دست خود گرم کنید و بعد به وسیله آن سر خود را ماساژ دهید. آن را به تمام موهای خود بمالید، بعد موهای خود را بپیچانید و یک کلاه استخر روی آن بگذارید. گرمای طبیعی بدن شما به وسیله ی کلاه استخر بین موهایتان حفظ می شود. این کار کمک می کند روغن زیاد به موهایتان نفوذ کند. به علاوه به این روش بالش شما هم چرب نمی شود. صبح موهایتان را مانند هر لحظه بشویید و آن قدر آب بکشید که آثار روغن کاملا از بین بروند.

    اگر پوست سرتان خشک است یا موهایتان شورهدارند، دو بار در هفته این کار را تکرار کنید تا شوره ی مو از بین برود.

    ۵. روغن عصاره های گیاهی را نیز امتحان کنید

    روغن های گیاهی می توانند سلامتی مو را اصلاح ببخشند. این روغن ها می توانند موها را سالم تر و نیرومند تر کنند. اگر موهایتان وزوزی هستند و پوست سر شما متورم هست، روغن های گیاهی رزماری، صدر و مریم گلی موها را ضخیم تر می کنند و از تورم پوست سر جلوگیری می کنند.

    خیلی از شامپوها حاوی روغن های گیاهی هستند. البته استفاده از نرم کننده هم می تواند به شانه کردن موهای وزوزی یاری کند و موهای شما را درخشان تر کند. البته می توانید بسته به نوع موهایتان با استفاده از روغن های گیاهی در منزل نرم کننده ی مو درست کنید.

    ۶. از روغن نارگیل جهت حافظت از موهایتان استفاده کنید

    اگر موهایتان را زیادی داغ کنید می توانید به آسانی به آنها صدمه بزنید. البته روغن نارگیل می تواند یاری کند تا از موهایتان محافظت کنید. روغن نارگیل از شکنندگی موها جلوگیری می کند. به علاوه، روغن نارگیل یکی از عالی ترین مواد جهت نرم کردن موهای وزوزی هست. بسته به میزان موهای خود با میزان خیلی کمی (یک چهارم تا یک قاشق چای خوری) شروع کنید. روغن را در دست های خود گرم کنید. از ریشه تا نوک موهایتان را به آن آغشته کنید و بعد سشوار بکشید و هر طور که می خواهید حالت دهید. فقط کمی زیاد طول می کشد تا موهایتان خشک شوند، ولی با استفاده از روغن نارگیل موها نرم و درخشان و حالت پذیر می شوند.

    حتی اگر موخوره دارید می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید تا موخوره ها را اصلاح ببخشید. فقط کمی روغن نارگیل را به ته موهای خود بمالید. حتی اگر موهایتان هیچ مشکلی ندارند، باید بدانید که هیچ چیز به اندازه ی روغن نارگیل جهت مو مناسب نیست.

    نتیجه گیری

    کراتینه کردن مو ممکن است در ظاهر پاسخی جهت همه ی پرسشها موی شما باشد، ولی به علت عوارض بلندمدت آن روی مو و سلامتی بدن شما اصلا ارزشش را ندارد. حتی اگر موهای شما نریزند، کراتینه کردن تقریبا هر لحظه حاوی فرمالدهید است.

    فرمالدهید ماده ای است که اصلا نباید روی مو قرار بگیرد. حتی تنفس در هوایی که مواد صاف کننده ی مو هستند، بسیار سرطان زا و خطرناک است.

    بهتر است از روش های طبیعی استفاده کنید. این روش ها ممکن است به تلاش بیشتری نیاز داشته باشند. ولی به هر حال خیال تان راحت می شود که صدمات کوتاه و بلندمدتی را به مو و بدن خود وارد نکرده اید.

    واژه های کلیدی: کراتینه کردن مو | محصولات آرایشی | مرطوب کننده | کراتینه کردن | نرم کننده | کراتینه مو | آرایشگاه | موهای خشک | استفاده | موهای وز | سرطان زا

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب