ارزش انسان به افکار و باورهای اوست
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » نصب دستگاه های شوک قلبی در اماکن عمومی!

    نصب دستگاه های شوک قلبی در اماکن عمومی!

    سخنگوی وزارت بهداشت از ابلاغ آیین نامه‌ای به بیمارستان‌های خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی و الزام آنها به تامین تجهیزات مورد نیاز بیماران در داخل بیمارستان خبر داد.

    نصب دستگاه های شوک قلبی در اماکن عمومی!

    سخنگوی وزارت بهداشت از ابلاغ آیین نامه ای به بیمارستان های خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی و الزام آنها به تامین تجهیزات مورد نیاز بیماران در داخل بیمارستان خبر داد.

    خریدلوازم پزشکی به وسیله بیماران دربیمارستانها ممنوع

    دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری وزارت بهداشت با اشاره به ابلاغ آئین نامه ای راجع به الزام بیمارستان های خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی به تامین و تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران در داخل بیمارستان گفت: کلیه بیمارستان های کشور اعم از دولتی، خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی ملزم به تامین و تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران در داخل بیمارستان جهت خدمات تشخیصی و درمانی و همچنین عدم ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان شده است اند. باید توجه کرد تا پیش از تاریخ ۵ خرداد ماه این عنوان منحصر به بیمارستان های دولتی بود، ولی در حال حاضر جهت سایر بیمارستان ها هم اجرا می شود.

    عبارات مهم : حمایت از بیماران – بیمارستان
    این اقدام جهت زیاد کردن رضایت بیماران و جلوگیری از گران فروشی و از بین بردن روابط ناسالم مالی و همچنین اطمینان خاطر از بکارگیری تجهیزات با اصالت و ایمن جهت بیماران انجام شده است هست. طبق این بخشنامه بیمارستان های خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی مکلفند لوازم و تجهیزات مورد نیاز بیماران را بر اساس قیمت های مصوب درج شده است در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تهیه و در داخل بیمارستان در اختیار بیماران قرار دهند و از ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان اکیدا خودداری کنند.

    وی در ادامه صحبت هایش با بیان اینکه حوادث ترافیکی در نیمه اول دهه ۸۰ دومین علت فوت و میر در کشور بوده هست، گفت: با کارها متعدد و هماهنگی های بین بخشی طی ۱۰ سال منتهی به سال ۹۵ میزان فوت ناشی از حوادث ترافیکی ۳۱.۷ درصد و میزان فوت زودرس ناشی از حوادث ترافیکی ۳۷ درصد کم کردن پیدا کرده است که این کم کردن پیشرفت مناسبی را در این حوزه نشان می دهد. این در حالیست که اکنون حوادث ترافیکی سومین عامل فوت و میر ایرانیان و دومین عامل فوت و میر زودرس ایرانیان را به خود اختصاص می دهند.

    در سال ۱۳۷۰ سال های از دست رفته عمر ایرانیان به علت حوادث ترافیکی برابر یک میلیون و ۹۰۰ هزار سال بوده است که با وجود زیاد کردن ۴۳ درصدی جمعیت در ۲۵ سال گذشته و زیاد کردن چند برابری تعداد ماشین و موتورسیکلت در این سال ها، سال های از دست رفته عمر به علت حوادث ترافیکی به میزان ۴۴ درصد کم کردن پیدا کرده و به یک میلیون و ۶۲ هزار سال از دست رفته عمر رسیده است.
    کاهش فوت و زیاد کردن مصدومان ترافیکی

    از سال ۸۴ تا ۹۶ یعنی طی ۱۲ سال تعداد خودروهای کشور ۱۶۶ درصد و تعداد موتورسیکلت های کشور ۱۸۷ درصد زیاد کردن پیدا کرده هست، ولی زیاد کردن میزان مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی به نسبت بسیار کمتر بوده و در این ۱۲ سال تعداد مصدومین ترافیکی ۲۱ درصد رشد کرده هست، ولی توصیه بسیار مهم این است که میزان فوت و میر ناشی از حوادث ترافیکی از میزان بسیار زیاد ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر در سال ۸۴ به میزان زیاد ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر در سال ۹۶ کم کردن یافته هست. این کم کردن چشمگیر ۴۲ درصدی در میزان فوت و میر ناشی از تصادفات علی رغم زیاد کردن ۱۶۶ درصدی ماشین و ۱۷۸ درصدی موتورسیکلت ها رخ داده و این عنوان نتیجه کارها مهم به وسیله شرکت ها و دستگاه های متفاوت بوده است که البته این کارها هنوز کافی نیست و اکتفا به کارها سابق می تواند موجب پسرفت و یا عدم اصلاح نتیجه های شود. به عبارت دیگر علاوه بر استمرار و نهادینه سازی کارها پیشین باید کارها مهم و تازه دیگری هم جهت کم کردن حوادث ترافیکی و مصدومین و فوت و میر ناشی از آن انجام شود.

    باید توجه کرد که میزان فوت و میر ناشی از حوادث ترافیکی در سال ۹۵، ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر بوده هست، ولی در سال ۹۶ به ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر رسیده است که نشان دهنده زیاد کردن ۱.۷ درصدی هست. همچنین در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ زیاد کردن کمتر از یک درصدی را هم در مصدومین کشور شاهد بودیم. در عین حال در سال ۹۶ در هر ۳۲ دقیقه یک فوت ناشی از حوادث ترافیکی داشتیم که به عبارتی ۴۴ نفر در هر روز می شود. همچنین در این سال تعداد بار مراجعه مصدومین ترافیکی جهت دریافت کارها درمانی اعم از بستری و سرپایی ۸۲۷ هزار بار بوده است که رقمی بسیار مهم هست. باید توجه کرد که در این حوزه باید کارها متعددی در سه زمینه ارتقای فرهنگ مردم، اصلاح بزرگراه ها و اصلاح اوضاع خودروها انجام شود.
    آمارهای غیرواقعی از وجود ناامنی غذایی در سیستان و بلوچستان

    حریرچی در ادامه صحبت هایش به ارائه بعضی آمارهای غیرعادی از وجود ناامنی غذایی در سیستان و بلوچستان اشاره و اظهار کرد: ما مطالعات متعددی در این زمینه انجام داده ایم و استان سیستان و بلوچستان را رصد می کنیم. طبق رصدهای ما میزان ناامنی شدید غذایی در این استان ۲.۲ درصد است و میزان ناامنی میانگین غذایی حدود ۱۴ درصد هست. بنابراین اعدادی که در این زمینه اعلام شده است مورد تایید ما نیست. در زمینه لاغری هم اندازه گیری های مورد نیاز را انجام می دهیم. طبق بررسی های ما میزان لاغری کشوری ۴ درصد است و در سیستان و بلوچستان این میزان ۵.۹ درصد هست. این در حالیست که در گذشته این میزان ۱۹ درصد بوده هست. همچنین میزان کم وزنی در کشور و معمولا در کودکان ۳.۸ درصد است و در سیستان و بلوچستان بیش از میانگین کشور و ۱۲.۴ درصد است ولی باید توجه کرد که نسبت به گذشته کم کردن قابل توجهی داشته هست. آیا که در گذشته این میزان ۲۷ درصد بوده است.

    اضافه کردن سبوس به نان در نانوایی ها آری یا خیر؟

    حریرچی در ادامه صحبت هایش در پاسخ به سوالی راجع به مصرف نان سبوس دار، گفت: یک زمانی آرد سبوس دار مهم هست؛ یعنی بعضی از نانوایی های خاص که زیاد نانوایی های فانتزی هستند از ابتدا آرد سبوس دار دارند و مصرف این نان کاملا مورد تایید هست. همچنین بعضی از آردهای متداول ما میزان سبوس گیریشان متداول هست. به عنوان مثال نان سنگک نسبت به نان لواش سبوس بیشتری دارد و این آرد مشکلی ندارد، ولی در بعضی نانوایی ها به آرد معمولی سبوس اضافه می کنند که اگر این اتفاق کنترل شده است نباشد، می تواند مشکلاتی ایجاد کند. توصیه می شود که مردم از مصرف نان های معمولی به سمت نان هایی که سبوس بیشتری دارند مانند نان سنگک بروند و از نان های سبوس داری که در مراکز معتبر تهیه می شوند که انواع آن مانند نان جو و … وجود دارند، استفاده کنند، ولی حتما باید با موارد غیرمجازی که سبوس غیرمناسب به کار می روند برخورد شود.

    نصب دستگاه های شوک قلبی در اماکن عمومی!

    ماجرای کمک سلبریتی ها به بیماران

    وی در ادامه در پاسخ به سوالی راجع به سلبریتی هایی که جهت کمک به بیماران وجوه نقدی جمع آوری می کنند، گفت: در همه جای دنیا افراد هنرمند و ورزشکار افراد مورد علاقه مردم هستند که اقدام به جمع آوری منابع مالی یا کمک های غیر نقدی می کنند. این کار به طور کلی مورد تایید ماست و باید گسترش یابد. در عین حال هیچ مورد تخلفی در بین افراد درجه یک از این حوزه نداشته ایم، ولی تخلفاتی در افراد درجه دو مشاهده شده است که مراجع قانونی باید با آن برخورد کنند.

    آخرین اوضاع پرداخت مطالبات شرکت های تجهیزات پزشکی

    حریرچی در پاسخ به سوالی راجع به مطالبات شرکت های تجهیزات پزشکی، گفت: به علت تاخیر بیمه ها در پرداخت معوقات، تاخیر قابل توجهی در پرداخت مطالبات تامین کنندگان خدمات متفاوت اعم از دارو، تجهیزات پزشکی، غذا و کارکنان بیمارستانی داریم که با کارها ماه های اخیر و با توجه به تخصیص هایی که داده شد، اصلاح نسبی در این زمینه رخ داد که البته ایده آل نیست. از طرفی باید توجه کرد که یکی از روش های تامین مالی کشور ارائه اوراق هست. بنابراین با توجه به مصوبات مجلس و روش های نوین مالی و بعضی اجبارهایی که وجود داشت از اوراق جهت پرداخت معوقات استفاده شد. باید توجه کرد که اگر اوراق دو ساله به تامین کنندگان داده می شود، سود هر سال اش هم محاسبه می شود. البته قطعا پرداخت نقدی ایده آل هست، ولی در حال حاضر شرایط به این شکل است.

    تخلفات در حوزه تجهیزات پزشکی را به ۱۹۰ اطلاع دهید

    وی راجع به قیمت گذاری تجهیزات پزشکی نیز گفت: این یک سریال تکراری است و هر لحظه فروشندگان و تولیدکنندگان خواهان زیاد کردن قیمت و کنترل کنندگان بازار و مصرف کنندگان خواهان قیمت متعادل هستند. ما در قیمت گذاری نوسانات قیمتی را لحاظ کرده و در جهت حمایت از تولید داخل کارها مورد نیاز را انجام می دهیم و در مقاطعی هم زیاد کردن ها را اعمال کرده ایم و در اکثر موارد قیمت ها عادلانه است.

    وی تاکید کرد: همه ارائه کنندگان مکلفند طبق قانون از قیمت های اعلام شده است تجهیزات پزشکی تبعیت کنند و مردم و بیمارستان ها هم تخلفات را در زمینه قیمت تجهیزات پزشکی و در زمینه کمبودها علاوه بر سامانه ۱۹۰ به تعزیرات حکومتی هم اطلاع دهند.

    وزارت بهداشت پیگیر راه اندازی دستگاه های شُک قلبی در اماکن ورزشی و عمومی

    حریرچی در پاسخ به سوالی راجع به فوت های ناگهانی نیز گفت: در منابع علمی عنوانی به نام فوت ناگهانی وجود دارد که یکی از عوامل قابل توجه فوت هست؛ یعنی فردی سالم و بدون سابقه بیماری به طور ناگهانی فوت می کند که این اتفاق زیاد در جوانان رخ می دهد و مرسوم ترین علتش بیماری های قلبی هست؛ به طوریکه بعضی سکته های قلبی رگ قلب را می بندند و باعث می شوند که خون به عضله نرسد یا اینکه بعضی از عروق مهم قلب می توانند منجر به فوت ناگهانی شوند. یکی از روش های جلوگیری از این عنوان راه اندازی دستگاه های شک قلبی در اماکن عمومی هست. در این زمینه پیگیر ابلاغ و اجرای آئین نامه ای در این حوزه هستیم؛ آیا که ثابت شده است راه اندازی این دستگاه ها می تواند فرد را نجات دهد. بنابراین پیگیریم تا این دستگاه ها را در اماکنی مانند اماکن ورزشی و عمومی راه اندازی کنیم.

    حریرچی در پاسخ به سوالی راجع به از بین بردن دفترچه بیمه در حوزه بستری گفت: در این زمینه آمادگی های مورد نیاز وجود دارد. البته مردم همچنان دفترچه هایشان را دارند، ولی شرکت تامین اجتماعی و بیمه سلامت اقداماتی انجام دادند تا بحث از بین بردن دفترچه بیمه بدون هیچ مشکلی پیش رود.

    سخنگوی وزارت بهداشت از ابلاغ آیین نامه‌ای به بیمارستان‌های خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی و الزام آنها به تامین تجهیزات مورد نیاز بیماران در داخل بیمارستان خبر داد.

    رصد کمبودهای دارویی در کشور

    سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش دیگری راجع به بعضی کمبودهای دارویی در کشور گفت: ما میزان کمبودهای دارویی را رصد کرده و در سایت شرکت غذا و دارو اعلام می کنیم. البته یک سری پرسشها در زمینه نقدینگی شرکت های دارویی تولید کننده و پخش کننده داشته ایم که پیگیر برطرف آنها هستیم. در عین حال کمبود ۳۰ تا ۵۰ قلمی هم در این بازار گسترده دارو اجتناب ناپذیر هست. متاسفانه در این شرایط در بعضی موارد می بینیم که جنسی موجود هست، ولی بعضی شرکت ها می گویند فقط به طور نقد آن را می فروشیم. باید توجه کرد که هیچ کس با دلاری بالاتر از قیمت مصوب، وارداتی انجام نداده و عمده واردات دارو با دلار ۳۸۰۰ تومانی بوده هست. حال بعضی می گویند که اگر این محصول را که با دلار ۳۸۰۰ تومانی خریده اند با همان قیمت بفروشند، نمی توانند آن را جایگزین کنند. این در حالیست که این حرف، حرفی غیرعادی است که متاسفانه قبح آن ریخته است.

    وی افزود: زمانی که در ژاپن سونامی آمد بسیاری از افراد یا از سودشان صرف نظر کردند و یا آن را کمتر کردند، ولی متاسفانه در کشور ما در شرایط سخت قیمت ها بالا می رود. به عنوان مثال در وقت زلزله می بینیم که قیمت کانکس سه برابر می شود. این رفتارها صحیح نیست. در شرایطی که دشمن خارجی ما را تحریم می کند باید در داخل اقداماتی انجام دهیم که مردم ضرر نکنند. ما به طور کامل بازار دارو را رصد می کنیم و کسانی که در این دوران سخت در جهت منافع مردم گام بردارند از منافع و مواهب دوران گشایش استفاده می کنند.

    ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار شرکت های دارویی
    یارانه دارو به بیمه ها رفت

    حریرچی در پاسخ به پرسش ایسنا راجع به پرداخت ما به التفاوت قیمت ارز به تولید کنندگان و وارد کنندگان دارو گفت: در ابتدا قرار بود ارز ۳۸۰۰ تومانی بدهیم و بعد ما به التفاوت قیمت ارز به شرکت ها پرداخت شود، ولی بعدا تدبیری شد مبنی بر اینکه شرکت های دارویی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند و بر اساس همان ارز به آنها قیمت داده شود و یارانه هم به بیمه انتقال یافته شود. بنابراین در حال حاضر شرکت های دارویی ارز ۴۲۰۰ تومانی می گیرند و یارانه آن هم به شرکت های بیمه انتقال یافته می شود تا به مردم فشاری وارد نشود. باید توجه کرد که کل زیاد کردن قیمت مان در این حوزه کمتر از قیمت تورم بوده هست. ولی بعضی وارد کنندگان می گویند اگر ما الان دارو را با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کنیم از کجا معلوم که یکسال دیگر هم قرار باشد با همین قیمت کار کنیم. این در حالیست که دولت اطمینان داده است که تا آخر سال نوسانات قیمت ارز کمتر از چند درصد خواهد بود. به هر حال به اندازه کافی در خارج از کشور دشمن هایی داریم که کارهای ابلحانه هم انجام می دهند ولی در داخل کشور باید وفاق و یکدستی وجود داشته باشد تا بتوانیم پرسشها را حل کنیم. امروز صبح طبق گزارش معاونت غذا و دارو راجع به دارو و تجهیزات پزشکی یک مورد هم نیست که آن را وارد کرده باشند و به آن ارز تخصیص داده نشود. بنابراین در حال حاضر دارو و تجهیزات پزشکی جزو اولویت های اول کشور است و قیمت هم از طریق بیمه ها جبران می شود.

    وی در پاسخ به سوالی راجع به درخواست بعضی از انجمن های خیریه مبنی بر ورود یک داروی خاص گفت: انجمن های خیریه و حمایت از بیماران جهت کمک هستند نه جهت تزریق نگرانی و فشار. باید توجه کرد که در بسیاری از کشورهای ثروتمند هم داروهای گران قیمتی که مصرف هر سال اش بیش از یک میلیون دلار هزینه دارد تحت پوشش بیمه و دولت قرار نمی گیرند؛ آیا که بیمه ها توان تکافوی آن را ندارند و خیریه ها جهت این کار کمک جمع می کنند. بعضی از انجمن های ما نام حمایت از بیماران دارند ولی کارشان فقط درخواست از دولت و بیمه است.

    وضعیت کمبود ویتامین D در کشور

    حریرچی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا راجع به کمبود ویتامین D در کشور نیز گفت: به علت عوض کردن سبک زندگی که در همه کشورها از جمله کشور عزیزمان ایران رخ داده است و به علت تبدیل روستانشینی به شهرنشینی، مواجهه با خورشید کم شده است و ویتامین D که باید در مواجهه با آفتاب تامین شود به علت عدم مواجهه مناسب با اشعه آفتاب فراهم نمی شود. به همین علت در بالغین و کودکان شاهد کمبود قابل توجه ویتامین D هستیم. بر همین اساس کودکان و مادران باردار را به طور رایگان تحت پوشش ویتامین D قرار می دهیم. در عین حال تنها مکمل و ویتامینی که استفاده معمول آن را توصیه می کنیم ویتامین D هست، به خاص جهت افراد بالای ۵۰ سال.

    یکی از روش های تامین ویتامین D اضافه کردن آن به بعضی مواد غذایی هست. بر همین اساس مواد غذایی که بسته بندی شده است و با پروانه وزارت بهداشت باشند، مورد تاییدند. در غیر اینصورت نباید از آنها استفاده کرد.

    تنزل درجه ۲ بیمارستان خصوصی

    حریرچی در پاسخ به پرسش دیگری راجع به تنزل درجه دو بیمارستان خصوصی، گفت: ما بازرسی های مختلفی از بیمارستان ها انجام داده و بر مبنای این بازرسی ها کار اعتباربخشی را انجام می دهیم. بر این اساس اگر در بعضی موارد تخلفی در بیمارستان ها وجود داشته باشد که مستلزم مجازات باشد، این مجازات ها را انجام می دهیم. یکی از اختیارات ما این است که در صورت دیدن تخلف مستحق مجازات، جهت مدتی رتبه آن بیمارستان را تنزل دهیم. بر همین اساس دو بیمارستان درجه ارزش تنزل پیدا کرد و اگر در بازدیدهای بعدی تخلفات ارزش اصلاح شود کارها مورد نیاز جهت بازگشت درجه آنها قابل انجام است.

    وی در پاسخ به پرسش دیگری راجع به بحث راهاندازی بیمارستان های مستقل گفت: باید توجه کرد که بیمارستان، واحدی بسیار پیچیده است که باید ۲۴ ساعته کار کند و حتی پنج دقیقه وقفه در کار بیمارستان می تواند بسیار پر هزینه باشد. بنابراین اداره بیمارستان هم بسیار پیچیده هست. از طرفی بیمارستان ها محل ارائه خدمات قابل توجهی در کشور هستند و ۴۰ درصد هزینه های کل سلامت در بیمارستان ها انجام می شود.

    اداره مستقل بیمارستان ها به کجا رسید؟

    از دیرباز اداره بیمارستان های کشور دچار پرسشها قابل توجهی بوده هست. اینکه مسئولین بیمارستان اختیارات مناسب داشته و بر اساس این اختیارات پاسخگو باشند، اقدامی مناسب هست. در سه دهه گذشته مستقل بودن بیمارستان ها و داشتن اختیارات قانونی از سوی آنها جزو آرزوهای نظام سلامت بوده هست. بنابراین این اقدام به همین جهت انجام شده است و آئین نامه ای در حال انجام هست، ولی متاسفانه بعضی رسانه ها به این کارها برچسب های نامناسب می زنند. باید توجه کرد که از سال ۷۴ بیمارستان های ما خودگردان بوده اند و ۲۳ سال است که این کار انجام می شود. حال زمانی که آئین نامه اداره بیمارستان ها ابلاغ می شوند، در جایی می نویسند خودگردانی بیمارستان ها شروع شد.

    وی تاکید کرد: باید توجه کرد که این آئین نامه اداره مستقل بیمارستان ها هیچ تغییری در نحوه سازماندهی بیمارستان ها ایجاد نمی کند. از طرفی هیچ اتفاق جدیدی هم در پرداختی مردم رخ نمی دهد. تعرفه و فرانشیز دریافتی در بیمارستان های دولتی و شخصی را دولت تصویب می کند و طبق همین روال هم کارها انجام می شود. باید توجه کرد که بیمارستان خصوصا بیمارستان های دولتی جهت خدمت رسانی به مردم ایجاد شده است اند. اگر از من بپرسید که کارآمدترین بخش بهداشتی و درمانی چه بوده هست، می گویم شبکه بهداشت و بیمارستان؛ آیا که حتی در دورانی که پرداخت از جیب مردم ۵۸ درصد بود بیمارستان های دولتی مامن مردم بودند. به هر حال بیمارستان ها و مطب ها مسئول بیمارانی هستند که به آنجا مراجعه می کنند. اگر بیماری به یک بیمارستان مراجعه کند باید در همان بیمارستان هم کارش انجام شود. مگر اینکه بنابر علت منطقی به بیمارستان یا متخصص دیگری ارجاع داده شود. یکی از راهکارهای این عنوان هم اجرای نظام ارجاع هست. البته گاهی خود افراد ترجیح می دهند به جای بیمارستان شهرشان به پایتخت کشور عزیزمان ایران بیایند. بنابراین باید نظام ارجاع مستقر شود تا فرد به بیمارستان محل خودش مراجعه کند. البته ما نظارت هایمان را هم انجام می دهیم و یکی از شاخص های بیمارستان های مستقل میزان مراجعه افراد به آنهاست.

    شایع ترین عامل قابل پیشگیری مرگ

    وی در پاسخ به سوالی راجع به پیشگیری از مصرف دخانیات، گفت: دخانیات مرسوم ترین عامل قابل پیشگیری فوت است و ما می توانیم با کارها مان از مصرف دخانیات جلوگیری کرده و هم سلامت جامعه را تامین کنیم و هم از نظر اقتصادی هزینه های بهداشتی و درمانی را کم کردن دهیم.
    تاسیس کارخانجات دخانیاتی به بهانه جلوگیری از قاچاق

    موضوع دخانیات محل مناقشه، تقابل و لابیگری هست. در ۱۰ سال گذشته در کشور ما به بهانه گسترش صنعت و جلوگیری از قاچاق و واردات، کارخانه تولید دخانیات تازه ایجاد شده است هست. بنابراین ما در جبهه های مختلفی می جنگیم. در یک قسمت پایش مصرف هست، یک قسمت آگاهی بخشی هست، یک قسمت رفتن به سمت کم کردن مصرف و یک قسمت هم مقابله با لابیگری هاست. باید توجه کرد که بااهمیت ترین روش مقابله با مصرف سیگار و کم کردن دسترسی استفاده از اهرم قیمت و زیاد کردن مالیات بر خرده فروشی هست. در ۵۸ کشور دنیا میزان مالیات بر قیمت خرده فروشی سیگار ۷۰ درصد هست. بنابراین بااهمیت ترین عامل جهت پیشگیری از مصرف سیگار نوجوانان، قیمت آن هست. البته میزان مصرف سیگار نسبت به گذشته ثابت مانده و کمی هم کم کردن یافته است.

    نصب دستگاه های شوک قلبی در اماکن عمومی!

    اقدامات وزارت بهداشت جهت مقابله و کم کردن آسیب ایدز

    حریرچی در پاسخ به سوالی راجع به راهکار وزارت بهداشت جهت عدم زیاد کردن زنان مبتلا به ایدز گفت: خوشبختانه تجربه موفقی در کنترل ایدز ناشی از تزریق داشتیم و اقداماتی را هم در محیط و هم در زندان ها انجام دادیم، ولی مانند تمام دنیا شاهد شیفت موارد مبتلا شدن به ایدز از تزریقی به روابط ناسالم جنسی هستیم و حتی گاهی ابتلای همسر قانونی نیز به این بیماری را شاهد بودیم. راه مقابله با این عنوان آگاهی بخشی است که یک قسمت آن آگاهی بخشی عمومی و یک قسمتش هم آگاهی بخشی به جمعیت در معرض خطر هست. ما جمعیت های در معرض خطر را شناسایی کرده و برایشان برنامه های متعددی داریم.

    یکی از برنامه های ما کم کردن آسیب هست. به عنوان مثال در زمینه اعتیاد، کم کردن آسیب به این معناست که به فرد معتاد ماده مخدر کم خطرتر خوراکی را از مبادی قانونی ارائه می کنیم که ثابت شده است این اقدام رفتارهای پرخطر جنسی و اجتماعی را کم کردن می دهد و میزان برگشت افراد به خانواده را زیاد می کند و هم خطر مبتلا شدن به ایدز را کم کردن می دهد.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۲۴ هزار نفر در مراکز درمان اعتیاد و کم کردن آسیب که عمدتا غیردولتی هستند تحت پوشش ما قرار دارند، گفت: تلاش می کنیم این افراد را به گونه ای درمان کنیم که اصلاح یافته و به خانواده بازگردند. راجع به ایدز هم این دو رویکرد وجود دارد. یعنی راه های مقابله و کم کردن آسیب که در مناطق پر خطر و افراد پرخطر باید وجود داشته باشد و این کارها را انجام می دهیم.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    واژه های کلیدی: حمایت از بیماران | بیمارستان | بیمارستان | ویتامین | بهداشت | ویتامین | تجهیزات | بهداشتی | پزشکی | حوادث

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • منابع اورجینال رباتیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی