برخي برده به دنيا مي آيند، ديگران برده مي شوند و باز عده اي به سوي برده داري جذب مي شوند.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » آیا توان ساخت دوچرخه در کشور عزیزمان ایران وجود ندارد؟ ، ۹۵ درصد بازار دوچرخه کشور در سیطره خارجی‌ها

    آیا توان ساخت دوچرخه در کشور عزیزمان ایران وجود ندارد؟ ، ۹۵ درصد بازار دوچرخه کشور در سیطره خارجی‌ها

    در سال‌های اخیر صنعت دوچرخه سازی در کشور عزیزمان ایران یا فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است.

    آیا توان ساخت دوچرخه در کشور عزیزمان ایران وجود ندارد؟ ، 95 درصد بازار دوچرخه کشور در سیطره خارجی‌ها

    به روایت گروه خبری صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،صنعت دوچرخه سازی یکی از صنایع قدیمی در دنیاست که حتی قدمتی بیش از قدمت صنعت خودروسازی دارد.تولید دوچرخه در کشور عزیزمان ایران نیز از سال های دور شروع شد و در این زمینه چند کارخانه مطرح شکل گرفت که خیلی سریع نام برند آنها بر سر زبان ایرانی ها افتاد .اما در سال های اخیر این صنعت با سختى ها و آسانى ها های زیادی همراه بوده تا جاییکه بعضی کارخانه های مطرح دوچرخه سازی در سراشیبی پرسشها افتاده و حتی به تعطیلی رسیده اند.

    کارشناسان این حوزه عوامل زیادی را در افول صنعت دوچرخه سازی دخیل می دانند که شاید بتوان گفت کمبود سرمایه در گردش به علت کوچک بودن بازار و رکود مداوم یکی از مهم ترین علل اُفت صنعت دوچرخه سازی در کشور عزیزمان ایران است.از طرف دیگر پرسشها متعدد جهت وارد کردن مواد اولیه از جمله قیمت بالای این مواد در اثر افزایش قیمت ارز نیز در این میان از تاثیر بسزایی برخوردار است.

    با وجود اینکه واردات دوچرخه به صورت مونتاژ شده است به کشور ممنوع است ولی واردات قطعات آن ممنوع نبوده و دارای تعرفه اندکی است در نتیجه بسیاری از افراد اقدام به واردات قطعات دوچرخه از چین و سرهم بندی آن در داخل می کنند و شاید بتوان گفت ۹۵ درصد دوچرخه های موجود در بازار کشور عزیزمان ایران به این شکل تولید می شوند.

    با توجه به اینکه کشور عزیزمان ایران یک بازار مصرفی بزرگ است و حتی کشورهای منطقه و همسایه نیز پتانسیل خوبی جهت واردات محصولی همچون دوچرخه دارند،ضروری است که مسئولان فکر عاجلی جهت نجات این صنعت پرسود کرده و چاره ایی جهت بازگشت صنعت دوچرخه سازی ایران به روزهای خوب گذشته و کم کردن واردات این محصول از چین کنند.

    آیا توان ساخت دوچرخه در کشور عزیزمان ایران وجود ندارد؟ ، ۹۵ درصد بازار دوچرخه کشور در سیطره خارجی‌ها

    در این راستا با یکی از فعالان قدیمی صنعت دوچرخه سازی به گفت و گو پرداخته ایم که به این شرح است؛

    حسن صادق زاده عضو سندیکای تولید کنندگان قطعات دوچرخه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، اظهار کرد: زیاد شرکت‌های تولید کننده قطعات دوچرخه در ایران، ‌قطعات و لوازم مورد نیاز دوچرخه را تولید کرده و آن را به عنوان قطعات یدکی به بازار ارائه می‌دهند.

    وی با اشاره به ضرورت توجه دولت جهت از بین بردن نگرانی در بین تولید کنندگان داخلی و توسعه سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی افزود: کیفیت تولیدات ما در زمینه ساخت قطعات دوچرخه بسیار خوب است ولی نتوانسته‌ایم در زمینه ساخت کامل دوچرخه به توفیق زیادی دست یابیم.

    صادق زاده یکی از دلایل عدم توفیق در حوزه دوچرخه سازی را تنوع بالای دوچرخه‌های امروزی دانست و گفت: تولید دوچرخه‌های روز دنیا نیاز به دستگاه‌های تازه دارد به عنوان مثال اگر بخواهیم بدنه دوچرخه را تولید کنیم باید چند دستگاه تازه و خط رنگ به کارگاه خود اضافه کنیم و این امر نیاز به سرمایه هنگفتی دارد و در شرایط کنونی تامین آن جهت تولید کننده داخلی امکان‌پذیر نیست.

    در سال‌های اخیر صنعت دوچرخه سازی در کشور عزیزمان ایران یا فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است.

    وی تاکید کرد: تنها کارخانه تولید دوچرخه در ایران، کارخانه آسا‌ک دوچرخ در شهر قوچان بود، کارخانه‌ای بسیار بزرگ و مجهز که توانایی تولید ۳۰ تا۴۰ مدل دوچرخه را داراست.

    تنها کارخانه تولید دوچرخه ایرانی تعطیل شد

    صادق زاده افزود: متاسفانه این کارخانه در جریان شخصی سازی به فرد نا لایقی سپرده شد که با سوء مدیریت کارخانه را به تعطیلی کشاند .حتی این روزها حرف های بسیاری بر سر فروش ماشین‌آلات کارخانه‌ و پرداخت حقوق‌های معوقه کارگران مطرح است.

    عضو سندیکای تولید کنندگان قطعات دوچرخه بیان کرد:کارخانه‌ های دیگری که در داخل کشور فعالیت دارند قطعات خود را از چین وارد کرده و فقط در داخل مونتاژ می‌کنند.

    وی تشریح کرد: امروز جهت تهیه مواد اولیه کارخانه پرسشها بسیاری داریم به عنوان مثال جهت تهیه قطعاتی همچون پیچ و مهره با زیاد کردن قیمت ارز به پرسشها جدی بر‌خورده‌ایم.

    صادق‌زاده با اشاره به اینکه ۸۰ درصد تولیدات داخل تحت تاثیر ارز است گفت: با اشاره به حجم بالای واردات،کارخانه‌هایی همچون کارخانه ما به مشکل به حیات خود ادامه می‌دهند و مسئله مهم این است که تولید ‌کننده‌های داخلی به برنامه‌های دولت در جهت ثبات بازار و قیمت ارز اعتماد ندارند.

    عضو سندیکای تولید کنندگان قطعات دوچرخه تصریح کرد: بعضی از تولید کننده‌ها اجزا و قطعات را از چین وارد کرده و بدنه را می‌سازند و مغازه‌داران این بدنه‌ها را خریداری کرده و خودشان آنها را مونتاژ و تبدیل به یک دوچرخه می‌کنند.

    آیا توان ساخت دوچرخه در کشور عزیزمان ایران وجود ندارد؟ ، ۹۵ درصد بازار دوچرخه کشور در سیطره خارجی‌ها

    دوچرخه های چینی،۹۵ درصد بازار کشور عزیزمان ایران را در دست دارند

    وی افزود: تولید داخل در عالی ترین حالت ۵ درصد نیاز بازار را جواب می‌دهد و ۹۵ درصد مابقی به علت ممنوع بودن واردات دوچرخه از طریق واردات قطعات با تعرفه از چین و سر هم بندی در داخل صورت می‌گیرد.

    صادق‌زاده افزود: به عنوان مثال کارخانه ما جهت سال ۹۸ تصمیم گرفت ۸ قطعه جدیدی در کشور تولید کند ولی بعد از بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسید که قیمت قطعات تولید شده است در داخل دو برابر مشابه جنس چینی تمام می شود.

    عضو سندیکای تولید کنندگان قطعات دوچرخه در خصوص دلایل ارزان بودن قطعات دوچرخه‌های چینی بیان کرد: در کشور چین ۱۰۰ میلیون نفر دوچرخه سوار وجود دارد و با توجه به برنامه دولت چین جهت زیاد کردن تولید دوچرخه و همچنین وجود بازار بزرگ بین‌المللی جهت دوچرخه‌های چینی،تولید این محصول در کشور چین با تیراژ بالا و در نتیجه به صرفه در می‌آید.

    وی افزود:به عنوان مثال سال گذشته تصمیم گرفتیم چرخ کمکی دوچرخه‌های بچه‌گانه را تولید کنیم ولی از آنجایی که بازار داخلی پتانسیل خرید تیراژ بالا را ندارد و از طرف دیگر بازار خارجی هم جهت محصولاتمان‌ نداریم، تولید متوقف شد.

    در سال‌های اخیر صنعت دوچرخه سازی در کشور عزیزمان ایران یا فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است.

    صادق زاده ابراز کرد: متاسفانه برنامه‌ریزی دولت به شکلی نبوده که بتواند بازارهای صادراتی را در این سال‌ها گسترش دهد و حتی جهت صادرات به بازار عراق هم مسئله داریم.

    عضو سندیکای تولید کنندگان قطعات دوچرخه در رابطه با کشورهایی که دوچرخه از آنها به کشور عزیزمان ایران وارد می‌شود،گفت: دوچرخه‌های آلمانی ، اروپایی و ژاپنی نزدیک ۳۰ سال پیش وارد کشور می شدند البته مدت کوتاهی هم دوچرخه‌های هندی وارد بازار می‌شد ولی اکنون ۹۰ درصد دوچرخه‌ها از چین وارد می‌شود.

    وی بیان کرد: بعضی از قطعات در کشور چین گران‌تر از کشور عزیزمان ایران تولید می‌شود لیکن آنها هم مجبورند از دستگاه‌هایی مشابه دستگاه‌های ما استفاده کنند ولی چون از تکنولوژی روز دنیا بهره‌ می‌برند قیمت محصو‌لاتشان به شدت کم کردن پیدا می‌کند.

    صادق زاده اظهار کرد‌: اگر بخواهیم یک روز به تولید ومصرف دوچرخه به صورت کاملا ایرانی برسیم، ابتدا باید تکنولوژی خود را ارتقا دهیم و در مرحله بعد قیمت‌ مواد اولیه را به ثبات مشخصی برسانیم.

    آیا توان ساخت دوچرخه در کشور عزیزمان ایران وجود ندارد؟ ، ۹۵ درصد بازار دوچرخه کشور در سیطره خارجی‌ها

    وی با تاکید بر سپردن بازار به دست خود بازاریان یادآور شد: فقدان ثبات قیمت ارز موجب می شود که یک دلال نسبت به یک تولید کننده سود بیشتری کسب کند و همین عنوان دلیلی جهت اُفول و تنزل انگیزه‌های تولید در کشور شده است است.

    گزارش از سمیه عرب

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: دوچرخه سوار | کارخانه | واردات | مونتاژ | دوچرخه | دستگاه | ایرانی | ممنوع | قطعات | بازار | ایران

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • افست کتاب لاتین
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • چاپ کتاب اورجینال