گفتگو با خردمندان و دانشوران ، پاداشی کمیاب است.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » علت زیاد کردن سرطان در ایران

    علت زیاد کردن سرطان در ایران

    رییس اداره سرطان وزارت بهداشت با اشاره به مهم‌ترین عوامل خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر، علت زیاد کردن بروز سرطان در کشور عزیزمان ایران و دنیا را تشریح کرد.

    علت زیاد کردن سرطان در ایران

    رییس اداره سرطان وزارت بهداشت با اشاره به بااهمیت ترین عوامل خطر بروز بیماری های غیرواگیر، علت زیاد کردن بروز سرطان در کشور عزیزمان ایران و دنیا را تشریح کرد.

    بروز ۴۰ درصد فوت ها پیش از ۷۰ سالگی

    دکتر علی مطلق مدیر اداره سرطان وزارت بهداشت با بیان اینکه سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و بیمارهای مزمن تنفسی چهار بیماری غیرواگیر هستند که در عوامل خطر مشخصی مانند تغذیه نامناسب، استفاده از سیگار و دخانیات، استفاده از الکل و فعالیت بدنی کم، ریشه دارند، گفت: این امراض بیش از دوسوم علل فوت ومیر در دنیا را به خود اختصاص می دهند. بر این اساس اگر کل فوت هایی که هر سال در دنیا اتفاق می افتد ۵۶ میلون نفر باشد، ۶۸ درصد آن در اثر بیماری های غیرواگیر است.

    عبارات مهم : سرطان روده بزرگ – امید به زندگی
    وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از این فوت ومیرها پیش از ۷۰ سالگی اتفاق می افتد و فوت زودرس نامیده می شوند، افزود: سرطان در صدر علل فوت ومیرهای زودرس در سال ۲۰۱۲ قرار داشته هست. البته علت این عنوان بروز زیاد سرطان به علت زیاد کردن امید به زندگی است.

    شایع ترین سرطان ها در ایران

    طبق گزارش های کشوری مربوط به سال ۹۳، مرسوم ترین سرطان ها در کشور عزیزمان ایران در زنان، سرطان پستان بوده که بیشترین میزان بروز را دارد و سرطان های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ و سرطان معده در مراتب بعدی قرار میگیرد. به جز سرطان های پوستی، به طور میانگین از هر ۱۰۰ هزار نفر ١٣٠ نفر از زنان به سرطان مبتلا می شوند. در عین حال باید توجه کرد که میزان بروز سرطان در مردان بیش از زنان است و بر اساس آمار ١٥٧ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر در مردان به سرطان مبتلا میشوند و سرطان معده هم در راس سرطان های مردانه قرار می گیرد.

    رییس اداره سرطان وزارت بهداشت با بیان اینکه میانگین جهانی بروز سرطان به ترتیب در مردان و زنان ۲۰۵ و ۱۶۵ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر هست، گفت: این آمار نشان میدهد میزان بروز سرطان در کشور عزیزمان ایران کمتر از میزان جهانی هست. توصیه قابل اهمیت این است که بروز سرطان هم در کشور عزیزمان ایران و هم در دنیا رو به زیاد کردن هست. یعنی اگر در سال ۲۰۱۲ سالیانه ۱۴ میلیون نفر به سرطان مبتلا می شدند، این عدد تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵ میلیون نفر خواهد رسید و میزان فوت ومیر ناشی از این بیماری نیز از هشت میلیون نفر به ۱۳ میلیون نفر زیاد کردن خواهد یافت؛ چراکه با زیاد کردن بروز سرطان، میزان فوت ومیر ناشی از آن هم به همان نسبت زیاد می شود.

    مطلق راجع به اوضاع بروز سرطان در کشور عزیزمان ایران نیز گفت: در سال ١٣٩٣، حدود ١١٢ هزار مورد سرطان در کشور داشته ایم و طبق برآوردهای شرکت جهانی بهداشت آینده نگری می شود که این عدد تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵۵ هزار نفر خواهد رسید (هر چند آینده نگری ما بیش از این است) و میزان فوت ومیر ناشی از این بیماری هم از ۵۵ هزار نفر به ۱۰۰ هزار نفر زیاد کردن پیدا خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه بااهمیت ترین دلایل بروز و زیاد کردن سرطان در کشور عزیزمان ایران و کشورهای در حال توسعه ، زیاد کردن سن امید به زندگی هست، ادامه داد: در دنیا در سال ۲۰۱۲ امید به زندگی ۷۱ سال بوده، ولی در کشور عزیزمان ایران ۷۴ سال. حال اگر این میزان امید به زندگی در کشور عزیزمان ایران را با سه دهه گذشته مقایسه کنیم، می بینیم که در گذشته میزان امید به زندگی ایرانیان ۵۸ سال بوده، ولی اکنون به ۷۴ سال رسیده هست. باید توجه کرد که در این سنین احتمال بروز سرطان زیاد کردن پیدا می کند. علاوه بر عامل زیاد کردن امید به زندگی، دو عامل دیگر یعنی شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی هم در بروز و زیاد کردن مبتلا شدن به سرطان موثرند. به عنوان مثال بر اساس مطالعاتی که هر دو الی سه سال در کشور انجام می شود و بر اساس نمونه گیری بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر، مشخص شده است که تقریبا ٨٣ درصد جمعیت کشور کمتر از پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف می کنند. این درحالی است که مصرف میوه و سبزی یکی از عوامل حفاظت کننده در برابر بروز سرطان هست. همچنین حدود ٦٠ درصد جمعیت کشور فعالیت بدنی کمی دارند و اضافه وزن هم در بیش از ٦٠ درصد زنان و بیش از ۵۰ درصد مردان دیده می شود. میزان کلسترول بالا نیز در حدود یک چهارم جمعیت بالغین کشور دیده می شود که از عوامل بروز سرطان هست. بنابراین هنگامی که شیوه زندگی ناسالم داشته باشیم باید انتظار زیاد کردن سرطان را هم داشته باشیم.

    علت زیاد کردن سرطان در ایران

    عوامل محیطی و تاثیر بر بروز سرطان

    مطلق با اشاره به بعضی عوامل محیطی موثر بر بروز سرطان نیز گفت: متاسفانه عوامل محیطی هم در کشور عزیزمان ایران شرایط خوبی ندارند. به طوریکه میزان مصرف انرژی در کشور عزیزمان ایران به ازای هر یک نفر ۲۸۰۰ کیلوگرم هست؛ در حالیکه میانگین جهانی آن ۱۹۰۰ کیلوگرم هست. همچنین میزان ذرات معلق در یک متر مکعب از هوای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ایران، ۱۱۵ میکروگرم است که میانگین جهانی آن ۶۰ هست. متاسفانه در زمینه عوامل محیطی و شیوه زندگی، وزارت بهداشت نقش زیادی ندارد و نمی تواند به تنهایی این عوامل را کنترل کند، بلکه نیازمند همکاری سایر شرکت های دولتی و غیر دولتی است و عزمی ملی جهت کنترل این بیماری می طلبد.
    ۳۰۰۰ میلیارد هزینه مستقیم جهت سرطان

    وی راجع به هزینه های سرطان نیز گفت: در سال ۲۰۱۰ میلادی میزان هزینه های سرطان در دنیا ۱۱۶۰ میلیارد دلار بوده که رقم بسیار بالایی محسوب می شود و معادل دو درصد تولید ناخالص جهانی هست. بر این اساس هزینه های سرطان حدود ۲۰ درصد از هزینه های بیماری های قلبی-عروقی که نخستین عامل فوت ومیر در دنیا هستند، زیاد هست. این عنوان نشان می دهد که سرطان نیازمند توجه و مدیریت هزینه هست. در کشور عزیزمان ایران طبق برآوردهای ما حداقل ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه مستقییم جهت سرطان وجود دارد و مجموعه هزینه های مستقیم و غیرمستقیم سرطان هم بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال است.

    در سطح جهانی اعلام شده است که اگر کشورها در زمینه کنترل سرطان برنامه ریزی کنند، می توانند ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار از هزینه های این بیماری را کم کردن دهند. این عدد بسیار قابل توجه هست. با مدیریت هزینه در کشور عزیزمان ایران نیز می توانیم رقمی بالغ بر ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان را ذخیره و صرفهجویی کنیم.

    وی با بیان اینکه سرطان اگر درست مدیریت و درمان شود، می تواند یک بیماری مزمن و کمتر کشنده باشد، اظهار کرد: در وزارت بهداشت برنامه ملی مدیریت سرطان را جهت اصلاح نتیجه های درمان این بیماری در دستور کار داریم که چهار جزء مهم مشمول بر پیشگیری از بروز سرطان، تشخیص سریع هنگام سرطان، درمان سرطان و مواظبت های تسکینی دارد. یک سری فرآیندهای پشتیبان هم مانند توسعه زیر ساخت به منظور کم کردن فاصله بین تشخیص و درمان سرطان، مدیریت منابع مالی و توسعه پژوهش و ثبت سرطان بایدفراهم باشند تا سرطان به درستی مدیریت شود.

    مطلق با بیان اینکه در زمینه نیروی انسانی مورد نیاز جهت مواظبت های تسکینی و جراحی سرطان باید نیرومند تر و گسترده تر اقدام کنیم، افزود: یکی از بااهمیت ترین اقداماتی که باید انجام شود، مدیریت نظام اطلاعاتی و ثبت هست. البته نظام ثبت سرطان از سال ۸۲ در کشور وجود دارد که ما در طی پنج سال گذشته آن را ارتقاء داده ایم. باید توجه کرد که بدون داشتن اطلاعات درست و از این رهگذر نظارت کافی بر روند تشخیص و درمان سرطان، در کنترل این بیماری موفق نخواهیم بود.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    واژه های کلیدی: سرطان روده بزرگ | امید به زندگی | سرطان پستان | درمان سرطان | شیوه زندگی | سرطان معده | مبتلا شدن | ایرانیان | مردانه | مدیریت | بیماری

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی pdf