هنر ما را به گونه اي رويايي از درد هستي رها مي سازد.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » کامپیوتر و اینترنت » بیمه مرکزی، شرکت امور مالیاتی و گمرک بیشترین همکاری را داشتند ، ۴۰ درصد خ

    بیمه مرکزی، شرکت امور مالیاتی و گمرک بیشترین همکاری را داشتند ، ۴۰ درصد خ

    الکترونیکی | الکترونیک | اطلاعات | فناوری | دستگاه | برنامه | زیرساخت | همراه | ایران | همکاری | همراهی

    بیمه مرکزی، شرکت امور مالیاتی و گمرک بیشترین همکاری را داشتند ، 40 درصد خ


    رضا باقری اصل اظهار داشت با کارها که در سال‌های اخیر جهت جبران عقب‌ماندگی در دولت الکترونیکی صورت گرفته، در حال حاضر چهل درصد خدمات دستگاه‌های اجرائی الکترونیکی شده‌اند.


    به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه اینترنت گروه تحریریه سایت جوان؛ از سال‌های دور الکترونیکی کردن خدمات دولت یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان کشور بوده هست؛ با وجود اینکه این عنوان هر لحظه مورد تأکید همه مسئولان بوده و اهمیت آن در خصوص کم کردن هزینه‌ ارائه خدمات دولتی و مبارزه با فساد و رانت مورد قبول همگان است و با وجود پیشرفت‌های زیاد در این عرصه، همچنان با سطح مطلوب فاصله داریم. در سال‌های اخیر بسیاری از دستگاه‌های کشور به طور مجزا اقدام به ارائه خدمات خود به صورت الکترونیکی کردند ولی در به دلایل متفاوت در مجموع آن چیزی که در عنوان الکترونیکی کردن خدمات دولتی مدنظر بود، حاصل نشده هست. این عقب‌ماندگی قطعاً دلایل مشخصی دارد که نیاز است به طور دقیق بررسی شود تا جهت برطرف آنها چاره‌اندیشی شود.

    رضا باقری اصل معاون دولت الکترونیک و عضو هیئت عامل شرکت فناوری اطلاعات شرکت فناوری اطلاعات کشور عزیزمان ایران در خصوص آخرین اوضاع پیشرفت دولت الکترونیک در کشور در گفتگو با تحریریه بیاکافه اظهار داشت: دولت الکترونیک یکی از مباحثی است که به بسیاری از فعالیت‌ها و فرآیندهای دولت ارتباط پیدا می‌کند؛ همچنین یکی از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران هم این است که تسهیل خدمت‌رسانی و دسترسی به اطلاعات را جهت مردم فراهم کند. به همین علت در قوانین متفاوت برنامه، به خصوص برنامه پنجم و بعد در برنامه ششم تأکید جدی روی دولت الکترونیک صورت گرفته هست. مهمتر از این‌ها، عنوان نظام براق اداری و مقابله با فساد و جعل به عنوان اهداف مهم این طرح آشنا می‌شود.

    بیمه مرکزی، شرکت امور مالیاتی و گمرک بیشترین همکاری را داشتند ، ۴۰ درصد خ

    چهل درصد خدمات دستگاه‌های اجرائی الکترونیکی شده‌اند

    وی در رابطه با اهداف الکترونیکی کردن خدمات دولت، گفت: دولت، ارتقای سلامت اداری، نظام شفاف‌سازی اطلاعات و همینطور ایجاد دسترسی به اطلاعات و خدمات دولت را در برنامه جاری خود قرار داده و از همین رو برنامه منسجمی را تحت عنوان “نقشه راه دولت الکترونیک” در سال ۹۳ تصویب شد و در عمل منجر به این شد که بسیاری از طرح‌های زیرساختی که دولت در طول ۱۰ سال گذشته در اجرای آنها عقب مانده بود، تا سال گذشته به نتیجه برسند. در واقع با افتتاحی که در فاز اول در مرداد ماه سال گذشته صورت گرفت، این زیرساخت‌ها به بهره‌برداری رسیدند. با بهره‌برداری از این زیرساخت‌ها، نیازمند فراهم نمودن شرایط بکارگیری این زیرساخت‌ها جهت مردم شدیم. ما سه مرحله ارزیابی از دستگاه‌های اجرایی به عمل آوردیم. در مرحله اول حدود ۲۰درصد تحقق دولت الکترونیک را داشتیم، در مرحله دوم که شهریور سال گذشته محقق شد، حدود ۳۰درصد رسیدیم و در نهایت و در دور سوم ارزیابی که در انتهای سال ۹۶ صورت گرفت و گزارش آن در حدود دو ماه پیش منتشر شد، حدود چهل درصد خدمات دستگاه‌های اجرائی از مجموع ۱۷۰۰ خدمت توانستند امتیاز قابل قبولی از نظر دولت الکترونیک کسب کنند.

    باقری اصل در همین زمینه اضافه کرد: این آمارها نشان می‌دهند که ما در مراحل بلوغ دچار یک عقب‌ماندگی هستیم که گاهی از این نظر است که حتی فرآیندهای راحت دسترسی به اطلاعات و خدمت را براق نکردیم، بعضی از دستگاه‌ها نتوانستند این سرویس را انجام دهند. بعضی از دستگاه‌ها هم رتبه‌های خیلی خوب و پیشرویی را کسب کردند، حتی یکی از آنها حدود ۹۰درصد خدمات خود را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌کند. در واقع یک فاصله‌ی زیادی وجود دارد بین آن دستگاه‌هایی که خدمات آنها حدود صفر یا زیر ۱۰درصد الکترونیکی شده‌اند و آن دستگاه‌هایی که بیش از ۹۰درصد خدمات آنها به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود. به نظر می‌رسد با تأکیدی که وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات در دور تازه داشتند، هم دقت ارزیابی خود را بالاتر بردیم، هم فشار مطالبه‌گری خود از دستگاه‌ها را زیاد کردیم که به این زیرساخت‌های یکپارچه متصل شوند، از طرفی هم در حوزه‌های فنی و زیرساختی به دستگاه‌ها کمک بیشتری می‌شود تا امکان ارتقای اوضاع خدمتشان فراهم شود. گزارش‌هایی هم که به عنوان مثال در زمینه غائبین بزرگ مرکز ملی تبادل اطلاعات یا دستگاه‌هایی که از زیرساخت‌های دولت‌همراه استفاده نمی‌کنند، بر همین مبنا تهیه می‌شود تا نشان دهیم آنهایی که متصل شده‌اند چه ویژگی‌هایی دارند و آنهایی نتوانستند متصل شوند، هم مردم را از خدمت با کیفیت بی‌بهره کردند و هم مانعی بر سر راه شفافیت و مقابله با فساد ایجاد کردند.

    دستگاه‌ها متمایل به حفظ وضع موجود هستند

    معاون دولت الکترونیک شرکت فناوری اطلاعات کشور عزیزمان ایران در خصوص مقاومت بعضی دستگاه‌ها در برابر الکترونیکی شدن خدمات دولت، گفت: هنگامی که ما به سمت یکپارچگی حرکت می‌کنیم، به طور طبیعی حکمرانی بخشی یا دستگاهی با حکمرانی اطلاعات و حکمرانی ملی در تضاد و چالش قرار می‌گیرد؛ از این منظر که دستگاه‌ها میل به دارند داده‌های خود یا نظام امضای طلایی را در اختیار خود داشته باشند یا با عدم شفافیت فعالیت کنند و در کل مایل به حفظ وضع موجود هستند. جهت مثال هنگامی که دستگاهی تعداد زیادی اداره کل به همراه ساختارهای متفاوت را ایجاد کرده، در حقیقت مانع تحقق دولت الکترونیک شده است هست. شاید اساساً اجازه ندهند یک سیستم نرم‌افزاری متناسب که جایگزین این فرآیندهای دستی هست، ایجاد شود. این چالشی است بر سر راه الکترونیکی شدن وجود دارد و فقط به کشور ما هم اختصاص ندارد. در بعضی از حوزه‌ها ما توانستیم این چالش را مرتفع کنیم، یعنی آنجایی که مسئول آن دستگاه خواست و مطالبه ملی را به خواست و مطالبه دستگاهی ترجیح داد، این امکان فراهم شد. همچنین آن دستگا‌ه‌هایی که فکر می‌کنند با عدم تعامل و همکاری باید حکمرانی خود به عنوان حکمرانی بخشی یا دستگاهی را حفظ کنند، در حقیقت نگاه دستگاهی خود را بر نگاه ملی غالب کرده‌اند.

    تأمین منابع یکی از چالش‌های توسعه‌ی دولت الکترونیک به وسیله دستگاه‌هاست

    وی در خصوص علت مقاومت بعضی از دستگاه‌ها اظهار داشت: علت این عدم‌همکاری، نگاه مدیریتی و رفتاری و گاهی هم سیاسی هست؛ در بعضی از کشورها جهت حل این مشکل، حتی مدیران خود را هم جابجا می‌کنند و گاهی هم ساختارها را جابجا و با هم ادغام و فرآنیدها را با هم ترکیب می‌کنند. نظام اداری ما حاصل بیش از ۱۱۰ سال قانون‌گذاری است و ما در این نظام قانون‌گذاری هیچ عوض کردن و تحول ساختاری و نهادی و حتی فرآیندی در نظام اداری نداشتیم، به عنوان مثال فرآیندهای فعلی مالیات‌گیری با فرآیندهای سابق تفاوتی نکرده هست. در حقیقت فرآیندهای اداری ما نیاز به یک بازمهندسی واقعی دارد؛ اگر بخواهم در یک جمله بگویم، مفهوم دولت الکترونیک مفهوم بازمهندسی دولت هست، مهندسی مجدد خدمات دولت و فرآیندها و تغییراتی که باید بر یک نظام ساختاری داده شود. این نظام ساختاری به فراخور میزان تحولی که جهت ارتقای خود مورد نیاز دارد، با چالش‌های اجرایی مواجه می‌شود. ما مقاومت‌ها را از این جنس می‌بینیم که اولاً اصلاح قوانین و مقررات عامل آن هست، در حقیقت بعضی از آن‌ها هدفمند صورت می‌گیرد یعنی حتی مانع این روند هستند و عوض کردن بینش مدیران جهت تحول‌خواهی و حرکت به سمت یکپارچه سازی مورد نیاز هست. دوم اینکه تأمین منابع هم مورد نیاز است و بعضی از دستگاه‌ها با چالش منابع مواجه هستند و این چالش کماکان برقرار است و تأمین منابع می‌تواند این امر را تسهیل کند.

    الکترونیکی | الکترونیک | اطلاعات | فناوری | دستگاه | برنامه | زیرساخت | همراه | ایران | همکاری | همراهی

    باقری اصل ادامه داد: به تصور من در حال حاضر که در دور چهارم ارزیابی قرار داریم و با نتایجی که در ارتقای شاخص توسعه دولت الکترونیک حاصل شده است مانند ارتقای ۲۰ رتبه‌ای جهانی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در شاخص‌های دولت الکترونیک، این انگیزه و امید را ایجاد کرده تا دستگاه‌ها همراهی بیشتری کنند و ما هم فشار خود جهت یکپارچه کردن سرویس‌ها، اطلاعات و فرآیندها ادامه می‌‌دهیم. زیرساختی که جهت تحقق این امر مورد نیاز بوده، فراهم شده است ولی شیرینی این اتفاق آن لحظه‌ای است که مردم بتوانند از یک پنجره واحد سرویس‌های خود را دریافت کنند و مورد نیاز نباشد به چندین دستگاه و صاحب امضا مراجعه کنند و این مهم دست‌یافتنی است ولی همت بزرگ دستگاه‌های اجرایی و یک نگاه بازمهندسی مورد نیاز دارد.

    ۲۳ طرح ملی جهت الکترونیکی کردن خدمات در حوزه‌های سلامت، معاملات، مالیات تا آذر ماه سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد

    عضو هیئت عامل شرکت فناوری اطلاعات شرکت فناوری اطلاعات کشور عزیزمان ایران در رابطه با اینکه چطور می‌شود بر خلاف روند قبلی، شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم، گفت: جهت آن که تمرکز خودمان را زیاد کنیم در اردیبهشت ماه در دولت، ۲۳ طرح و پروژه ملی مثل سلامت، معاملات، مالیات را گزینش و مصوب کردیم و تلاش می‌کنیم که این ۲۳ طرح ملی که بیشترین ذی‌النفعان ملی را هم دارد و درگیر فرآیند‌های دولت هستند تا نهم آذر ماه سال ۹۹ به خاتمه برسند؛ فکر می‌کنم با این اولویت‌گذاری که دولت انجام داده، بتوان راه را زیاد هموار کرد و به صورت متمرکز روی فعالیت‌های این سرویس‌های پرمخاطب نظام بازمهندسی و نظام الکترونیکی کردن را هم افزود.

    بیمه مرکزی، شرکت امور مالیاتی و گمرک بیشترین همکاری را در الکترونیکی کردن خدمات خود داشتند

    وی راجع به اینکه کدام دستگاه‌ها بیشترین و کمترین موفقیت در الکترونیکی کردن خدمات دولت را داشتند، توضیح داد: گزارش خدمات دولت الکترونیک در سایت شرکت فناوری اطلاعات کشور عزیزمان ایران هست؛ اگر ملاحظه کنید میزان الکترونیکی شدن خدمات همه دستگاه‌ها در آن گزارش وجود دارد. دستگاه‌هایی که بالای ۵۰ درصد الکترونیکی شده‌اند و دستگاه‌هایی که زیر ۵۰ درصد الکترونیکی شدند و همچنین آن‌هایی که اصلاً به فکر الکترونیکی کردن نیستند، در آنجا به طور براق جهت مردم وجود دارد. ۹۳ دستگاه و هزار و ۷۰۰ سرویس بررسی شدند و همه آن‌ها در دسترس مردم هست. همچنین بخش دوم این گزارش در سایت دولت و در بخش مرکز ملی تبادل اطلاعات وجود دارد. دستگاه‌هایی که بیشترین همکاری را داشتند وزارت اقتصاد و دارایی و زیرمجموعه‌های آن مانند بیمه مرکزی، شرکت امور مالیاتی ( کمتر از بیمه مرکزی)، گمرک و بعد از آن وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز توسعه تجارت الکترونیک این وزارتخانه بودند. همچنین دستگاه‌هایی که همکاری کمتری با ما داشتند دستگاه‌هایی مانند بانک مرکزی، بخشی از قوه قضاییه، بخش سرویس‌های عمومی نیروی انتظامی، وزارت علوم که زیر ساخت‌ها را جهت اعتبارسنجی مدارک فراهم نکرده، هستند؛ این دستگاه‌ها هنوز آن نیازمندی‌هایی که بر اساس قوانین و مقررات جهت توسعه الکترونیک مورد نیاز است را فراهم نکرده‌اند. بیمه مرکزی، مالیات و گمرک بالای ۹۰ درصد الکترونیکی شده‌اند و بعد از آن‌ها شرکت املاک تملیکی و شرکت سنجش کشور جزو دستگاه‌های موفق این حوزه هستند.

    در حال ایجاد یک پنجره واحد جهت هزار و ۳۶۴ مجوز هستیم

    باقری اصل در خصوص اینکه آیا الکترونیکی کردن خدمات دولت می‌تواند روی مقابله با فساد و رانت تأثیرگذار باشد، توضیح داد: به نظر من اگر مبنای شفافیت را به عنوان یک فرضی جهت مقابله با فساد قرار دهیم، هر خدمتی که منجر به این شفافیت شود، اثربخشی بیشتری در مقابله با فساد دارد. ما هزار و ۳۶۴ مجوز را با همکاری وزارت اقتصاد و دارائی احصا کردیم و در حال ایجاد یک پنجره واحد جهت آن‌ها هستیم. این تعداد مجوز هزار و ۳۶۴ نوع استعلام را به همراه دارد و بعضی از آن‌ها نزدیک به ۶۰ مرحله و گام دارند. حدود ۲۴۹ عدد از آن مجوزها بیش از ۲۰ استعلام دارند، این‌ها همان امضاهای طلایی هستند و اگر فعالیت همه آن دست‌اندرکارانی که این استعلام‌ها و مجوزها را انجام می‌دهند، براق شود، اتفاق بزرگی در کشور خواهد افتاد و آن این است که قدرت مطالبه مردم بالاتر می‌رود و نظام پاسخگویی نسبت به مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی ارتقا پیدا می‌کند. توسعه دولت الکترونیک به معنای ایجاد نظام کارآمد و براق در برابر رانت‌جویی یا فساد و یا هر نوع مانعی جهت شفافیت خواهد بود و توفیقاتی که کشور در این زمینه داشته است زیاد محصول همین شفاف‌سازی است و مردم رضایت‌مندی خود را نسبت به این سرویس‌ها نشان دادند. ما در حال تلاش هستیم با مبحثی به نام اُپن‌دیتا یا داده‌های باز، این مهم حاصل شود و به همین علت توافق‌نامه‌ای را با شرکت بورس و اوراق بهادار و بنیاد شهید و امور ایثارگران و بعضی دستگاه‌های دیگر ایجاد کردیم تا این امر هر چه سریعتر محقق شود.

    فرآیند‌های نظام اداری ما باید به صورت براق حرکت کنند و بازمهندسی شوند

    معاون دولت الکترونیک شرکت فناوری اطلاعات کشور عزیزمان ایران در رابطه با موانع مهم پیشرفت الکترونیکی کردن خدمات دولت، اظهار داشت: به طور صریح می‌گویم که هیچگونه محدودیت فنی جهت توسعه دولت الکترونیک وجود ندارد البته این به آن معنا نیست که همه زیرساخت‌ها فراهم شده است است ولی هیچ زیرساختی وجود ندارد که نیازمند آن باشیم و نتوانیم آن را ایجاد کنیم. توصیه دوم این که تجربه ما در این چند سال کار اجرایی نشان می‌دهد که مطالبه رؤسای دستگاه‌ها و تعامل آن‌ها جهت ایجاد زیرساخت‌های یکپارچه، عالی ترین کمک به توسعه دولت الکترونیک است و عدم همکاری آن‌ها در این فرآیند فارغ از شعارها مانع توسعه دولت الکترونیک می‌شود؛ بنابراین به نظر ما چالش‌های مدیریتی زیاد از چالش‌های فنی هست. غیر از این چالش، یکسری عوض کردن ساختارها و عوض کردن مأموریت‌ها هم مورد نیاز هست؛ فرآیند‌های نظام اداری ما باید به صورت براق حرکت کنند و بازمهندسی شوند؛ با فرآیند ۲۰ سال پیش نمی‌شود خدمت الکترونیک ارائه کرد و همچنین با مدلی که در مقررات شرکت مالیاتی نوشته شده است نمی‌توان مالیات الکترونیکی دریافت کرد، آن فرآیند‌های تثبیت شده است در قانون و مقررات پاسخگوی امر الکترونیکی شدن نیست.

    تمایل دستگاه‌ها به ایجاد اپلیکیشن مجزا، چالشی جهت نرم‌افزار دولت همراه است

    وی راجع به اینکه نرم‌افزار دولت همراه در حال حاضر در چه مرحله‌ای است توضیح داد: سال گذشته پایلوت دولت همراه اجرا شد و در چند ماه گذشته سرویس‌های آن به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر زیرساخت‌های آن فراهم است و ۵۵ سرویس دستگاه‌ها به آن متصل شده است است و طبق برنامه قرار است تا هفته دولت چندین سرویس دیگر هم در فاز دوم دولت همراه به نسخه تازه آن اضافه شود. چالش مهم که اتفاقاً در نمایشگاه الکامپ هم با آن مواجه بودیم، این عنوان است که اعتمادپذیری مردم به سامانه‌های یکپارچه کمی پایین است و شاید ما نیازمند بازبینی در شیوه تبلیغ و اطلاع‌رسانی آنها باشیم و در این عنوان رسانه‌ها باید زیاد به ما کمک کنند. چالش دوم در خصوص دولت همراه این است که دستگاه‌ها مانند هر لحظه خیلی علاقمند هستند که خودشان یک اپلیکیشن مجزا ایجاد کنند و به طور جداگانه ارائه سرویس کنند و این انگیزه مانع یکپارچه‌سازی می‌شود. همچنین این کار هزینه‌های موازی ایجاد می‌کند؛ اگر در نمایشگاه الکامپ حاضر شده است بودید، این انگیزه را به طور واضح مشاهده می‌کردید. به عنوان مثال اپلیکیشنی که جهت استعلام کالا ایجاد شده است عیناً در نرم‌افزار دولت همراه وجود دارد. چالش سوم مسئله آموزش به مردم است که جزو برنامه‌های امسال ماست که بتوانیم دسترسی مردم به این سامانه و استفاده از زیرساخت‌های ایجاد شده است را ترویج کنیم.

    بیمه مرکزی، شرکت امور مالیاتی و گمرک بیشترین همکاری را داشتند ، ۴۰ درصد خ

    انتهای خبر /

    واژه های کلیدی: الکترونیکی | الکترونیک | اطلاعات | فناوری | دستگاه | برنامه | زیرساخت | همراه | ایران | همکاری | همراهی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتاب اورجینال
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • افست کتاب لاتین