دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » عملی شدن تعهد صادرکنندگان درسامانه نیما قیمت ارز راکاهش می دهد

    عملی شدن تعهد صادرکنندگان درسامانه نیما قیمت ارز راکاهش می دهد

    لاهوتی گفت: اگر پتروشیمی ها و صادرکنندگان بزرگ، به تعهدشان به عرضه ارز در سامانه نیما عمل کنند، قیمت های ارز کم کردن پیدا خواهد کرد.

    عملی شدن تعهد صادرکنندگان درسامانه نیما قیمت ارز راکاهش می دهد

    به گزارش گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان به نقل از صدا و سیما، محمد لاهوتی تصریح کرد: قرار بود صادرکنندگان بزرگ از جمله پتروشیمی ها هفته ای ۲۰۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه کنند که تا این لحظه مشخص نیست چه میزان دقیقا ارز عرضه شده است ولی شنیده ها حاکیست که عرضه کمتر از این عدد بوده است.

    وی اضافه کرد: از ۱۰ روز پیش که دستورالعمل بازار ثانویه ابلاغ شده است متاسفانه وظیفه صادرکنندگان و واردکنندگان کوچک و میانگین جهت عرضه و درخواست ارز مشخص نیست.

    لاهوتی گفت: نشانه اتاق های بازرگانی در خصوص پیشنهاد به دولت جهت ایجاد بازار ثانویه، تسهیل در مراودات تجاری بین صادرکننده و واردکننده و همچنین تسهیل در روند مجوز واردات و عرضه ارز صادراتی بود.

    عملی شدن تعهد صادرکنندگان درسامانه نیما قیمت ارز راکاهش می دهد

    وی اضافه کرد: هم اکنون نه صادرکننده می داند که به چه صورت ارز را به سامانه نیما عرضه کند و نه وارد کنندگان کوچک و میانگین می دانند که به چه نحوی باید در سامانه نیما حضور پیدا و تقاضای ارز کنند که این به عدم اطلاع رسانی براق در این باره و­ آگاهی نداشتن صادرکننده و واردکننده برمی‌گردد.

    لاهوتی گفت: قرار بود صادر کنندگان بزرگ در این مقطع با اجازه داشتن فروش با قیمت توافقی، ارزشان را به میزان زیاد عرضه کنند از این رو دولت تصمیم گرفت که صادر کنندگان بزرگ را هم اجازه دهد عرضه خود را در سامانه نیما به قیمت توافقی ارائه کنند که به نوعی عمق این بازار زیاد شود و عرضه ارز زیاد شود تا قیمت ها تعدیل شود ولی اینکه چه میزان ارز به وسیله پتروشیمی ها و یا صادر کنندگان بزرگ دیگر در این بازار عرضه شده است اطلاعات دقیقی در دست نیست.

    رئیس کنفدراسیون صادرات افزود: حتی اگر این میزان ارز هم عرضه شود ولی در برابر سیستم ثبت سفارش ما تسهیل نشود و روند آن به حالت عادی برنگردد و همچنان صف‌های ثبت سفارش، کماکان در جلوی وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود داشته باشد وارد کننده مجوز واردات ندارد که ارز را خریداری کند که یکی از اشتباهات اساسی است به همین علت است که می گویند ارز در سامانه نیما متقاضی ندارد.

    لاهوتی اضافه کرد: قرار بود ما دو قیمت بازار آزاد و بازار رسمی داشته باشیم ولی اکنون در عمل و به طور رسمی سه قیمت داریم یعنی هم قیمت رسمی ۴۲۰۰ تومانی داریم هم قیمت نیما ۱۸ هزار ۲۰۰ تومانی و هم قیمت ارز آزاد در صرافی های مجاز داریم در حالیکه قرار بود فاصله قیمت ارز نیما و ارز صرافی ها کمتر از یک درصد باشد از این رو دولت باید با تزریق منابع ارزی در صرافی ها این قیمت را تعدیل کند اگر بازار خرید و فروش ارز صرافی تعدیل نشود انتظار اینکه در سامانه نیما هم قیمت ارز کم کردن پیدا کند وجود نخواهد داشت.

    لاهوتی گفت: اگر پتروشیمی ها و صادرکنندگان بزرگ، به تعهدشان به عرضه ارز در سامانه نیما عمل کنند، قیمت های ارز کم کردن پیدا خواهد کرد.

    وی ادامه داد: دولت باید در بازار نیما ارز عرضه شده است پتروشیمی ها و تقاضای خرید ارز جهت واردکنندگان را با هم تطبیق دهد تا هم ارز، عرضه شود و هم تقاضا وجود داشته باشد ضمن اینکه دولت باید صرافی ها را به نوعی مدیریت­و قیمت آنها را به نیما نزدیک کند تا در عمل به دو قیمت برسیم و قیمت تعدیل شود.

    رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه قطعاً در بحث ارز قیمت دستوری جایی ندارد و دوام نخواهد داشت گفت: این تجربه را در اول سال هم داشتیم و در آن دولت اعتقاد و امیدوار بود تا با یک نرخی که اعلام می کند بتواند تمام تقاضاها را پاسخ دهد ولی بعد از گذشت سه تا چهار ماه متوجه شد که تحقق آن امکان پذیر نیست.

    لاهوتی افزود: به نظر من همان طور که تعریف بازار ثانویه، عرضه و تقاضا با قیمت توافقی است دولت فقط کافی است سازوکارهای حضور صادرکنندگان را به میزان تعهد ارزش و تقاضای واردکنندگان را به میزان ارزی که عرضه می شود متعادل کند تا ارز قیمت خود را پیدا کند ولی این که ما بر اساس دستور انتظار داشته باشیم قیمت کم کردن داشته باشد یا زیاد کردن پیدا کند امکان پذیر نخواهد بود.

    وی همچنین گفت: نقدینگی، ‌ پولی پر قدرت است که در هر جایی که حضور داشته باشد به ویژه­ در بازار کشور ما­‌با نقدینگی بزرگ، عوض کردن و تحول ایجاد می کند.

    لاهوتی ادامه داد: اینکه به چه صورت در کشورهای دیگر این نقدینگی را به سمت بازار های مطمئن هدایت می کنند دقیقا به فضای کسب و کار آن جامعه و کشور بر می گردد که منابع از طریق ابزار بورس و خرید و فروش سهام به سمت تولید هدایت می‌شود و از حضور آن در بازارهای دیگر جلوگیری می شود آن هم نه با دستور، ‌ بلکه با سیاست گذاری دقیق که سرمایه گذاری در بخش تولید منفعت بیشتری دارد تا در بخش های دیگر، به همین علت مردم به سمت تولید گرایش دارند و به سمت بازار سرمایه می آیند.

    وی گفت: در کشور ما هر وقت که تحول ایجاد می شود و انگیزه جهت حضور در بازارهایی مانند ارز که در ۶ ماه گذشته قیمت ها در آن رو به زیاد کردن بوده­­بیشتر می شود یعنی اگر سرمایه‌ها از بانک به سمت ارز، مسکن و سکه رفت دقیقا به علت این زیاد کردن و جهش های ناگهانی است که سرمایه را به آن سمت جذب می کند؛ ‌ ولی اگر­محیط کسب و کار مناسب داشته باشیم و­­اگر فعالیت‌های تولیدی در کشور ما از نظر منطقی سود کافی داشته باشد؛ ‌ سرمایه ها جذب آن بازارها می شود ضمن اینکه تولید زیاد کردن می یابد، ایجاد اشتغال می کند و می تواند در درآمد ملی و درآمد سرانه کشور نیز­ تاثیر مثبت داشته باشد بنابراین این سیاست گذاری است که می تواند مورد مصرف نقدینگی را هدایت کند.

    عملی شدن تعهد صادرکنندگان درسامانه نیما قیمت ارز راکاهش می دهد

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | بازار | نرخ ارز | سامانه نیما |

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب خارجی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو