هر انسانی مرتکب اشتباه می شود ؛اما فقط انسان های احمق اشتباه خود را تکرار می کنند.(سیسرون)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » کامپیوتر و اینترنت » نقد و بررسی گوشی Samsung Galaxy S6 و S6 Edge

    نقد و بررسی گوشی Samsung Galaxy S6 و S6 Edge

    نقد و بررسی تخصصی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج – ۳۲ گیگابایت

    عکس گوشی سامسونگ Samsung Galaxy S6

    مشخصات کلی : یک سیم کارته – قطع سیم کارت: سایز نانو (۸٫۸ × ۱۲٫۳ میلی‌متر) – وزن : ۱۳۸ گرم
    پردازنده : Exynos 7420 Chipset Quad-core Cortex-A53 & Quad-core Cortex-A57 CPU
    صفحه نمایش : صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع Super AMOLED – سایز صفحه نمایش: ۵٫۱ اینچ – دارای رزولوشن ۱۴۴۰ × Quad HD 2560 – تراکم پیکسلی: ۵۷۷ پیکسل بر اینچ – قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ
    حافظه : حافظه داخلی ۳۲۷۶۸ مگابایت – حافظه رم ۳۰۷۲ مگابایت
    شبکه های ارتباطی : ۳G – 4G – GPRS – قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای – GPS – بلوتوث – NFC
    دوربین : ۱۶٫۰ مگاپیکسل – فوکوس اتوماتیک – فلاش – دوربین مکالمه ویدئویی
    صدا : فیش ۳٫۵ میلیمتری هدفون
    امکانات نرم افزاری : سیستم عامل Android 5.0 Lollipop – پشتیبانی از جاوا – نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس – نمایش فایلهای PDF
    سایر مشخصات : قطب نما – باتری ۲۵۵۰ میلی آمپر ساعت

    مزایا :
    بدنه‌ی تمام فلزی با روکش لایه‌ی محافظ گوریلا گلس۴
    نمایش‌گر ۵٫۱ اینچی با بیشترین میزان تراکم پیکسلی تا زمان معرفی (۵۷۷ppi)
    شارژ بی‌سیم و قابلیت شارژ سریع
    سیستم پرداخت «سامسونگ پی»
    حسگر اثر انگشت دقیق و سریع (در مقایسه با گلکسی اس۵)
    رابط کاربری بهینه شده
    پشتیبانی از شبکه‌ی ۴G
    دوربین ۱۶ مگاپیکسلی باکیفیت با فاصله‌ی کانونی ۱٫۹
    عملکرد یکپارچه ۶۴ بیتی (بین پردازش‌گر و سیستم‌عامل)

    معایب :
    شارژدهی متوسط باتری

    طراحی و ساخت
    «خدا نگه‌دار پلاستیک!»؛ احتمالا این اولین عبارتی است که کاربران پس از در دست گرفتن گلکسی اس۶، به‌زبان می‌آوردند و در قدم دوم هم برای چند دقیقه‌ای به تعریف و تمجید از این پرچم‌دار کره‌ای می‌پردازند. درنهایت هم احتمالا از زبان اکثرشان جمله‌ی «بهترین گلکسی اس ساخته شده تاکنون» را می‌شنوید. این‌ها بخشی از احساسات کاربران منصفی است که برای نخستین بار گلکسی اس۶ را لمس می‌کنند. احتمالا بخش زیادی از این رضایت و خرسندی کاربران از گلکسی اس۶، مربوط به متفاوت بودن آن در مقایسه با نسخه‌های قبلی است. اگر به‌خاطر داشته باشید، بدنه‌ی هر پنج گوشی قبلی سری اس سامسونگ پلاستیکی بودند. استفاده از پلاستیک در پرچم‌داران سامسونگ، مزایا و معایب متعددی را بهمراه داشت. مثلا استفاده از پلاستیک باعث شد تا وزن نهایی پرچم‌داران سامسونگ در مقایسه با دیگر محصولات که جنسی فلزی داشتند، کم‌تر باشد. از همه مهم‌تر، قیمت تمام شده‌ی محصولات ساسونگ در مقایسه با محصولات سایر رقبا کم‌تر می‌شد. اما باوجود تمام این مزایا، پرچم‌داران پلاستیکی سامسونگ آن‌چنان که باید و شاید بود، نتوانستند در مقابل گوشی‌های خوش‌ساخت‌ اپل و اچ‌تی‌سی عرض اندام کنند. این موضوع تا حدودی بر محبوبیت پرچم‌داران چند سال گذشته‌ی سامسونگ خدشه وارد کرد. کاربران از جنس پلاستیکی بدنه‌ی پرچم‌داران سامسونگ به تنگ آمده بودند و سامسونگ چاره‌ای جز ساخت یک گوشی باکیفیت و خوش‌ساخت مثل اس۶ نداشت.

    گالاکسی اس6

    قاب پشتی و جلویی ‌گلکسی اس۶ به لایه‌ی محافظ «گوریلا گلس ۴» مجهز شده است تا از آن‌ها در برابر خط و خش محافظت کند. گفتنی است به دلیل استفاده از شیشه در قاب پشتی اس۶، سطح قاب پشتی گوشی کمی لغزنده به‌نظر می‌رسد. این دو قاب شیشه‌ای به‌وسیله‌ی یک نوار فلزی خوش‌ساخت و برس خورده به هم‌ متصل شده‌اند. احتمالا استفاده از شیشه‌ی مرغوب، راحت‌ترین راه برای بالا بردن سطح کیفیت بدنه‌ی گلکسی اس۶، بدون آن‌که تاثیر چندانی بر وزن این پرچم‌دار داشته باشد، بوده. فراموش نکنید به‌خاطر شیشه‌ای بودن قاب جلویی و پشتی ‌اس۶، ماندن لک و چربی روی آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است؛ اما این موضوع آن‌قدر‌ها هم توی ذوق نمی‌زند و آزاردهنده نیست.
    این برای نخستین بار نیست که چشم کاربران به جمال یک گوشی‌ با بدنه‌ی فلزی از سری محصولات سامسونگ روشن می‌شود! «گلکسی آلفا» نخستین گوشی هوشمند سامسونگ به‌شمار می‌رود که در طراحی و ساخت آن از فریم فلزی استفاده شده است؛ ولی هم‌چنان نشانه‌هایی از پلاستیک در این گوشی (روی قاب پشتی) به‌چشم می‌خورد. بعد از طراحی و ساخت آلفا، سامسونگ دنبال تولید نخستین گوشی هوشمند تمام فلزی خود رفت؛ این سعی و تلاش‌ها نهایتا به تولید گوشی‌های هوشمند سری A منجر شد. اما گلکسی اس۶ را می‌توان نخستین پرچم‌دار تمام فلزی سامسونگ دانست. به‌هرحال سامسونگ برای نخستین بار سنت‌شکنی کرد و از استفاده‌ی پلاستیک در بدنه‌ی پرچم‌داران سری S خود دست برداشت.

    پشت گوشی گلکسی اس6

    جنس و طراحی بدنه‌ی گلکسی اس۶ ناخودآگاه ذهن‌مان را به‌یاد «سونی اکسپریا زد۳» می‌اندازد. در واقع شباهت‌های زیادی بین این دو پرچم‌دار وجود دارد. هر دو پرچم‌دار از فریمی فلزی به‌همراه قاب جلو و عقب شیشه‌ای بهره می‌برند. البته می‌توان برتری‌هایی را در جنس بدنه‌ی نماینده‌ی شرکت سامسونگ مشاهده کرد. به‌عنوان مثال قاب پشتی گلکسی اس۶ به لایه‌ی محافظ گوریلا گلس ۴ مجهز شده که خش‌پذیری کمتری در مقایسه با نماینده‌ی سونی دارد.
    galaxy s6 edge

    اما پرحرف و حدیث‌ترین قسمت گلکسی اس۶ مربوط به لبه‌ی پایینی بدنه‌ی آن است که بسیار شبیه به «آیفون۶» ساخته شده. محل قرار گرفتن اسپیکر و جک ۳٫۵ میلی‌متری در گلکسی اس۶ در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی گلکسی اس۵ تغییر پیدا کرده و هر دو به لبه‌ی پایینی تغییر مکان داده‌اند. دقیقا در میانه‌ی لبه‌ی پایینی گوشی درگاه microUSB 2.0 قرار گرفته است. به علت عدم مقاومت گلکسی اس۶ در برابر نفوذ آب و گرد و غبار، سامسونگ درپوشی برای این درگاه درنظر ‌گرفته است. از معدود تفاوت‌های لبه‌ی پایینی اس۶ در مقایسه با آیفون۶ می‌توان به وجود دو نوار باریک در گوشه‌ها و تعداد حفره‌های‌ بیش‌تر اسپیکر اشاره کرد. روی هم رفته، نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که سامسونگ در طراحی لبه‌ی پایینی گلکسی اس۶ نیم نگاهی به آیفون۶ ‌نداشته است.

    عکس گلکسی s6

    از دیگر تغییرات بزرگی که اس۶ ‌در مقایسه با اس۵ داشته می‌توان به «حذف درگاه کارت حافظه‌ی MicroSD»، «عدم مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار» و «باتری غیرقابل تعویض توسط کاربران» اشاره کرد. سامسونگ در طراحی جدیدترین پرچم‌دارش ترجیح داده برخی از ویژگی‌های سخت‌افزاری را قربانی جنس بدنه‌ی بی‌نظیر اس۶ کند. شکی نیست که این سه قابلیت در اس۵ سودمند بوده‌اند؛ اما این حقیقت را بپذیرید که سامسونگ با تولید اس۶ نشان داد در حال حرکت به سوی کمال در تولیداتش است.

    همان‌طور که به یاد دارید، گلکسی اس۵ نخستین پرچم‌دار شرکت سامسونگ بود که موفق به کسب گواهینامه‌ی IP67 (مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار) شده بود. در واقع سامسونگ با تولید این گوشی می‌خواست به تولید گوشی‌های سری Z (ضد آب) سونی پاسخ بدهد. اما این بار سامسونگ تسلیم شد و ‌تصمیم گرفت از این ویژگی کاربردی در اس۶ استفاده نکند تا از این طریق به روند اصلی تولید گوشی‌های سری اس خود برگردد. احتمالا چشم امید کاربرانی که انتظار داشتند گلکسی اس۶ در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاومت داشته باشد، به نسخه‌ی اکتیو این پرچم‌دار ‌دوخته شده. بر اساس سنت دو ساله‌ی اخیر شرکت سامسونگ، می‌توان انتظار داشت که نسخه‌های مختلفی از گلکسی اس۶، ازجمله نسخه‌ی مقاوم در برابر نفوذ آب و گرد و غبار موسوم به اکتیو معرفی و راهی بازارهای جهانی شود تا بدین ترتیب شرکت سامسونگ، دل کاربرانی را که دل به ضد آب بودن اس۶ بسته بودند، شاد کند.

    روی لبه‌ی سمت راست گلکسی اس۶، کلید‌های روشن/خاموش و درگاه سیم‌کارت (نانو سیم‌کارت) تعبیه شده. کلید روشن/خاموش اس۶ در مقایسه با کلید مشابه در اس۵، در مکان پایین‌تری قرار گرفته است. سامسونگ از انجام این کار، هدفی بزرگ در سر داشته و آن‌هم دسترسی راحت‌تر کاربران به این کلید بوده است. در طرف مقابل هم کلیدهای مجزای کم/زیاد کردن صدا به‌چشم می‌خورد که اگر کمی به کلیدهای کم و زیاد کردن صدای آیفون۶ دقت کنید، متوجه شباهت آن‌ها خواهید شد.

    با آمدن جک استاندارد ۳٫۵ میلی‌متری به لبه‌ی پایینی، دیگر هیچ درگاهی روی لبه‌ی بالایی اس۶ وجود ندارد و تنها حس‌گر اینفرارد و میکروفون روی این لبه به‌چشم می‌خورد. شایداصلی‌ترین تفاوت لبه‌های گلکسی اس۶ و آیفون‌۶ در کلید تغییر حالت سکوت و زنگ (Ring/Silent Switch) این دو باشد!

    در بالای قاب پشتی گوشی یک لنز برجسته‌ی ۱۶ مگاپیکسلی قرار گرفته که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از سوژه‌ی مورد نظر باکیفیتی مثال‌زدنی تصویربرداری کند. سامسونگ تا آن‌جا که توانسته، ضخامت گلکسی اس۶ را به حداقل رسانده؛ اما نتوانسته تدبیری در خصوص برآمدگی زیاد لنز دوربین این گوشی بیاندیشد. گرچه این روزها، استفاده از لنز دوربین برجسته تبدیل به ترند شده و چندان نمی‌توان ایرادی به سامسونگ وارد کرد. موقعیت حس‌گر ضربان قلب و فلاش LED در گلکسی اس۶ نسبت به اس۵ تغییر کرده و از پایین لنز دوربین به سمت راست آن ‌منتقل شده‌اند. بیش‌ترین حجم فضای قاب جلویی ‌اس۶ را یک نمایش‌گر ۵٫۱ اینچی با وضوح تصویر بی‌نظیر ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل، تشکیل می‌دهد. هم‌چنین برای این نمایش‌گر تراکم پیکسلی بالای ۵۷۷ پیکسل بر هر اینچ در نظر گرفته شده که در نوع خود خیره‌کننده است. در بالای نمایش‌گر گوشی خروجی صدای مکالمه در کنار حسگرهای نور و نزدیکی تعبیه شده است. در پایین نمایش‌گر گوشی هم دو کلید لمسی خازنی «بازگشت» و «برنامه‌های در حال اجرا» در کنار کلید فیزیکی «خانه» قرار گرفته‌اند. تنها قسمت برجسته‌ی قاب جلویی گلکسی اس۶ دکمه‌ی خانه ‌است. اندازه‌ی کلید خانه‌ی اس۶ ‌در مقایسه با اس۵ کمی بزرگ‌تر شده تا کاربران بتوانند راحت‌تر با این حس‌گر کار کنند. کلیدهای لمسی خازنی گلکسی اس۶ از حساسیت بالایی برخوردارند که این موضوع ممکن است اندکی کاربران را در تماشای فیلم در حالت افقی (لنداسکیپ) آزار دهد.

    ابعاد گلکسی اس۶ ‌تشابه زیادی به نسخه‌ی نسل قبلی خود یعنی گلکسی اس۵ ‌دارد. این گوشی دارای ابعادی به طول ۱۴۳٫۴، عرض ۷۰٫۵ و ضخامت ۶٫۸ میلی‌متر است. ضخامت اس۶ ‌در مقایسه با اس۵ به‌شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده و از ۸٫۱ میلی‌متر به ۶٫۸ میلی‌متر رسیده است. این در حالی است که سامسونگ تا حدی ضخامت اس۶ را کم کرده که حتی از آیفون۶ هم باریک‌تر باشد (تنها یک میلی‌متر!). هم‌چنین گلکسی اس۶ نسبت به اس۵ اندکی کشیده‌تر به‌نظر می‌رسد. این گوشی از نمای جلویی تا حدودی شبیه به گوشی گلکسی اس۴ شده. هم‌چنین وزن این پرچم‌دار نسبت به نسل قبلی ۸ گرم سبک‌تر شده ‌و به ۱۳۸ گرم رسیده است. میزان خوش‌دستی گلکسی اس۶ زمانی برای کاربران مشخص می‌شود که آن را با رقبای دیگر مقایسه کنند. با وجود بزرگ‌تر بودن اندازه‌ی نمایش‌گر گلکسی اس۶ ‌در مقایسه با آیفون ۶، این دو گوشی دارای ابعاد کم و بیش یک‌سانی هستند.

     

    صفحه نمایش

    اندازه‌ی صفحه نمایش S6 نسبت به اس۵ هیچ تغییری نکرده و سامسونگ ترجیح داده از همان اندازه‌ی ۵٫۱ اینچی که از خوش‌دستی‌اش اطمینان داشت، در گلکسی اس۶ هم استفاده کند. اما وضوح تصویر اس۶ ‌در مقایسه با اس۵ دو برابر شده و از Full HD به ۲K ارتقا یافته است. نمایش‌گر گلکسی اس۶ توانسته تا این لحظه رکورد بیش‌ترین میزان تراکم پیکسلی را در بین تمامی گوشی‌های هوشمند جهان به خودش اختصاص دهد. سامسونگ این بار پا را فراتر گذاشته و از تراکم پیکسلی خیره‌کننده‌ی ۵۷۷ پیکسل بر هر اینچ برای نمایش‌گر این گوشی استفاده کرده است. احتمالا در نظر گرفتن این تراکم پیکسلی بالا برای نمایش‌گر گلکسی اس۶ هنوز برای بسیاری از کاربران امری غیرقابل قبول باشد و این سوال برای‌شان مطرح شده باشد که سامسونگ چه دلیل قانع‌کننده‌ای برای استفاده از این میزان تراکم پیکسلی داشته است؟ احتمالا سامسونگ با انجام این کار خواسته تا خود را بر سر زبان‌ها بیندازد و ثابت کند که گلکسی اس۶ بهترین نمایش‌گر را در بین تمامی گوشی‌های هوشمند جهان تا این لحظه دارد. غافل از این‌که، این میزان ترکم پیکسلی تاثیر زیادی روی شارژ باتری این گوشی خواهد گذاشت.
    نمایش‌گر گلکسی اس۶ از تکنولوژی «سوپر امولد» (Super AMOLED) بهره می‌برد. با توجه به پنل به‌کار ‌رفته در نمایش‌گر این گوشی، رنگ‌ها از کنتراست بالایی برخوردارند. هم‌چنین این نمایش‌گر رنگ‌هایی با اشباع زیاد تولید می‌کند؛ جوری که انگار تصاویر از چارچوب نمایش‌گر به بیرون ‌درز کرده‌اند! اگر جزو آن دسته افرادی هستید که رنگ‌های غیرواقعی نمایش‌گر اس۶ به دل‌تان نمی‌نشیند، می‌توانید از قسمت «حالت نمایش‌گر» در تنظیمات گوشی (Screen mode)، حالت‌های مختلفی نظیر Adaptive display (برای تنظیم خودکار اشباع و شارپنس رنگ‌ها) یا Basic (حالت ابتدایی و ساده) استفاده کنید. تکنولوژی سوپر امولد با گذر سال‌ها در نمایش‌گر گوشی‌های سری اس سامسونگ در حال پیشرفت و بهبود بوده؛ گلکسی اس۶ هم از به‌روزترین نسخه‌ی این نوع نمایش‌گرها بهره می‌برد. در مجموع باید گفت گلکسی اس۶ یکی از بهترین و بحث برانگیزترین نمایش‌گر‌ها را در بین تمامی گوشی‌های هوشمند جهان تا این لحظه دارد.
    خوانایی اطلاعات به‌نمایش درآمده در نمایش‌گر این گوشی زیر تابش نور قابل ‌قبول و راضی‌کننده است؛ ولی در مقایسه با گوشی نوکیا لومیا ۹۲۵ از عمل‌کرد ضعیف‌تری برخوردار است. در مجموع خوانایی این گوشی در محیط بیرون‌ کمی با حالت ایده‌آل فاصله دارد؛ ولی می‌تواند رضایت کاربران را در موارد استفاده‌های روزمره، جلب کند. جالب است بدانید که حتی اگر میزان روشنایی نمایش‌گر اس۶ در بالاترین میزان ممکن باشد بازهم زیر تابش نور آفتاب، گوشی به‌طور خودکار میزان روشنایی را (بیش از حالت عادی) به‌طور ملموسی افزایش می‌دهد. شاید این ‌مساله، در خوانایی نمایش‌گر در زیر تابش نور آفتاب موثر باشد، اما در طرف مقابل می‌تواند انرژی زیادی را از باتری گوشی بگیرد. درنهایت باید بدانید که زوایای دید نمایش‌گرهای سوپر امولد زبان زد خاص و عام هستند و جای هیچ سخن‌ اضافی‌ را باقی نمی‌گذارد.

    عملکرد سخت افزاری

    گلکسی اس۶ نخستین پرچم‌دار سامسونگ است که در معماری سخت‌افزاری آن تنها از چیپ‌های ساخت خود این شرکت یعنی «اگزینوس» استفاده شده است. اس۶ به چیپ ۱۴ نانومتری اگزینوس۷۴۲۰ مجهز شده که روی آن دو پردازنده‌ی چهار هسته‌ای قدرتمند A53 و A57 با سرعت‌های ۱٫۵ و ۲٫۱ گیگاهرتز، در کنار یک رم سه گیگابایتی قرار گرفته‌اند. این بدان معناست که دیگر خبری از مدل «اسنپ‌دراگون» در این پرچم‌دار نخواهد بود و سامسونگ عزم خود را جزم کرده تا در زمینه‌ی تولید چیپ‌ست پرچم‌داران‌اش، به خودکفایی برسد. وظایف پردازش‌های گرافیکی گلکسی اس۶ بر عهده‌ی چیپ قدرتمند Mali T760MP8 است که به‌نظر نمی‌رسد حتی سنگین‌ترین بازی‌های موجود در فروشگاه‌ «پلی‌استور» هم بتواند عرق بر روی پیشانی این پرچم‌دار بنشاند!
    پیش از معرفی گلکسی اس۶، در برخی از سایت‌های تکنولوژی آمده بود که به دلیل مشکلات حرارتی که چیپ «اسنپ‌دراگون ۸۱۰» دارد، سامسونگ حاضر به استفاده از این چیپ در گلکسی اس۶ نیست. اما حقیقت این است که چیپ «اگزینوس ۷۴۲۰» (۷ Octa) در مقایسه با اسنپدراگون ۸۱۰ عمل‌کرد بهتری دارد. هم‌چنین چیپ به‌کار گرفته شده در گلکسی اس۶ در مقایسه با اسنپدراگون ۸۱۰ انرژی کمتری مصرف می‌کند. ‌احتمالا برای‌تان جالب خواهد بود که بدانید در اثر پردازش‌های سنگین، هر دو چیپ گرمای قابل ‌توجهی تولید می‌کنند؛ ولی شدت گرمای تولید شده در چیپ اگزینوس ۷۴۲۰ گلکسی اس۶ آن‌قدر زیاد نیست که کاربران را آزرده کند.
    گلکسی اس۶ نخستین پرچم‌دار سری اس سامسونگ به‌حساب می‌آید که توانسته عمل‌کردی یک‌پارچه‌ ۶۴ بیتی را بین پردازش‌گر و سیستم‌عامل برقرار کند. این گوشی به‌طور پیش‌فرض با چیپ ست ۶۴ بیتی (اگزینوس ۷۴۲۰) و سیستم‌عامل ۶۴ بیتی (اندروید آب‌نبات‌چوبی) عرضه شده. با توجه به آن‌چه گفته شد کاربران می‌توانند انتظار عمل‌کردی روان‌ از این پرچم‌دار داشته باشند. نتایج به‌دست آمده از بنچ‌مارک AnTuTu نشان می‌دهند که گلکسی اس۶ بهترین عمل‌کرد را در میان تمام گوشی‌های اندرویدی (در زمان معرفی) دارد. این گوشی توانست در جایگاه نخست بنچ‌مارک AnTuTu با امتیاز بالای ۵۰۳۵۳ تکیه بزند. این در حالی است که امتیاز گوشی «اچ‌تی‌سی وان ام۹» در رده‌بندی این بنچ‌مارک اعمال نشده و در صورت اعمال امتیاز این گوشی در این رتبه‌بندی، مطمئنا نماینده‌ی اچ‌تی‌سی با امتیاز ۵۳۸۴۹، بالاتر از گوشی گلکسی اس۶ قرار می‌گرفت. در هر صورت می‌توان ادعا کرد که گلکسی اس۶ و اچ‌تی‌سی وان ام۹ بهترین و سریع‌ترین عمل‌کرد را در میان سایر گوشی‌های اندرویدی (در زمان ‌عرضه) دارند. هم‌چنین گلکسی اس۶ توانست در بخش تک‌هسته‌ای بنچ‌مارک Geekbench 3 نمره‌ی۱۰۴۳ و در بخش چندهسته‌ای، امتیاز ۴۲۱۰ را کسب کند.
    در تجربه‌ی چند روزه‌ای که با این گوشی داشتیم، با لگ و تاخیر در عمل‌کرد خاصی روبه‌رو نشدیم. ‌به‌جرات می‌توان ادعا کرد که اندک کندی‌هایی که در پرچم‌داران‌ گذشته‌ی سری S سامسونگ وجود داشت، در اس۶ دیگر به‌چشم نمی‌خورد. گلکسی اس۶ در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین و گرافیک بالا نظیر Real Racing 3 عمل‌کرد فوق‌العاده‌ای دارد. اما باید اعتراف کرد که آیفون‌۶ این بازی را کمی روان‌تر اجرا می‌کند.
    همان‌طور که در ابتدای نقد و بررسی اشاره شد، سامسونگ قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه‌ی microSD را از گلکسی اس۶ حذف کرده است. اما در عوض این پرچم‌دار در سه مدل با حافظه‌های داخلی ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی راهی بازارهای جهانی شده تا دست کاربران در نصب برنامه‌ها و بازی‌های گوناگون بسته نباشد. شاید برای شما هم عجیب باشد که چرا سامسونگی که در پرچم‌داران گذشته‌‌اش‌ روی قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی microSD مانور زیادی می‌داد، اکنون در پرچم‌دار سری S سال ۲۰۱۵ خود از این قابلیت صرف‌نظر کرده. در پاسخ باید بگوییم کره‌ای‌ها برای افزایش سرعت عمل‌کرد گلکسی اس۶ از هیچ راهی دریغ نکرده‌اند و حتی تصمیم گرفته‌اند از تکنولوژِی پیشرفته و سریع UFS 2.0 به‌جای تکنولوژِی eMMC 5.0 استفاده کنند که همین موضوع، منجر به حذف کارت حافظه‌ی جانبی microSD از اس۶ شده است. اگر به‌خاطر داشته باشید دیجی کالا، در نقد و بررسی پرچم‌داران گذشته بارها اشاره کرده بود که استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی microSD در گوشی‌های هوشمند باعث کندی دستگاه می‌شود. بنابر آن‌چه گفته شد نه‌تنها حذف قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه‌ی microSD در گلکسی اس۶ ‌نقص تلقی نمی‌شود، بلکه یک مزیت برای این پرچم‌دار به‌حساب می‌آید. گفتنی است، از ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی این پرچم‌دار، حدود ۲۵ گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که این موضوع به معنای چشم‌پوشی از تعداد زیادی برنامه‌‌ی از پیش نصب‌شده توسط سامسونگ در این گوشی است.

    حسگر اثر انگشت

    با توجه به آزمون‌های انجام شده، حس‌گر اثر انگشت گلکسی اس۶ در مقایسه با حس‌گر به کار رفته در اس۵، کامل‌تر و کم‌‌نقص‌تر طراحی شده تا کاربران تجربه‌ی بی‌نظیری با آن داشته باشند. برای کار با حس‌گر اثر انگشت این گوشی دیگر نیازی به سوایپ کردن نیست و کاربران تنها با نگه داشتن انگشت‌شان (در هر جهت) روی این حسگر، می‌توانند گوشی را از حالت قفل خارج کنند. در واقع با تدبیری که سامسونگ در اس۶ ‌اندیشیده، حسگر اثر انگشت پرچم‌داران سری S سامسونگ از حالت غیرقابل ‌تحمل و ملال‌آور به حالت کاربردی تغییر وضعیت پیدا کرده است. سرعت و دقت شناسایی حس‌گر اثر انگشت اس۶ ‌در مقایسه با اس۵ بسیار بیش‌تر شده. شاید بد نباشد تا برترین حس‌گر اثر انگشت سامسونگ را با آیفون۶ مقایسه کنیم. این دو حس‌گر تفاوت چندانی در نحوه‌ی عمل‌کرد و موقعیت قرارگیری ندارند. اما آن‌چه این دو حسگر را از هم متمایز می‌کند، سرعت و دقت آن‌هاست. با وجود عمل‌کرد بی‌نظیری که هر دو حس‌گر از خود نمایش می‌دهند، این حس‌گر آیفون۶ است که کمی بهتر از حس‌گر گلکسی اس۶ ظاهر می‌شود.
    حسگر اثر انگشت سامسونگ galaxy s6
    همانند حس‌گر گلکسی اس۵، کاربران می‌توانند حداکثر تا پنج انگشت برای حس‌گر اثر انگشت گلکسی اس۶ هم تعریف کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های به‌کار ‌رفته در گلکسی اس۶، «سامسونگ پی» (Samsung Pay) نام دارد که رابطه‌ی مستقیمی با حس‌گر اثر انگشت این گوشی دارد. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا خریدهای‌شان را به وسیله‌ی گوشی خود با استفاده از حسگر اثر انگشت انجام دهند. احتمالا نام‌گذاری و نحوه‌ی پرداخت این سیستم، شما را به یاد «اپل پی» (Apple Pay) بیاندازد؛ اما سیستم پرداختی که اپل در آیفون‌های ۶ به‌کار برده کمی محدودتر از «سامسونگ پی» اس۶ است. کاربران با استفاده از گلکسی اس۶ می‌توانند، خریدهای خود را از طریق دستگاه‌های پایانه‌ی فروش (دستگاه POS) پرداخت کنند.

    باتری

    یکی از نگرانی های اصلی کاربران در مورد گلکسی اس۶ به باتری آن مربوط می‌شود. این گوشی به یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۲۵۵۰ میلی‌آمپر‌ساعت مجهز شده که توسط کاربران قابل تعویض نیست. رزولوشن نمایش‌گر گلکسی اس۶ در مقایسه با گلکسی اس۵ دو برابر شده؛ در مقابل ظرفیت باتری اس۶ ‌در مقایسه با اس۵، ۲۵۰ میلی‌آمپر‌ساعت ‌کم‌تر شده است. از این رو می‌توان این حق را به کاربران داد تا کمی در خصوص شارژدهی ‌اس۶ نگران باشند. گلکسی اس۶ توانست با شارژ کامل و استفاده‌ی نیمه سنگین (شامل وب‌گردی، انجام بازی‌های گوناگون، تماشای ویدیو و…) تا بیش از یک روز دوام بیاورد که این موضوع می‌تواند بخش زیادی از نگرانی‌های کاربران را از بین ببرد. اما به یاد داشته باشید که این گوشی این استعداد را دارد تا در کم‌تر از ۲۴ ساعت، خالی از شارژ شود! در واقع رابطه‌ی مستقیمی بین میزان استفاده‌ی شما از گوشی و شارژدهی باتری وجود دارد.
    موضوع مهم دیگری که در مورد باتری گوشی گلکسی اس۶ وجود دارد، غیر قابل تعویض بودن آن است. در واقع این برای نخستین باری است که سامسونگ قابلیت تعویض باتری را از پرچم‌داران خود برداشته است. احتمالا ظرفیت کم‌تر باتری اس۶ در مقایسه با اس۵ و غیرقابل تعویض بودن‌اش کاربران زیادی را نگران می‌کند؛ اما درعوض سامسونگ دو راهکار شارژ بی‌سیم و قابلیت شارژ سریع (Fast Charging) را در گلکسی اس۶ به کار برده تا بتواند بخشی از نگرانی‌های کاربران را کم‌تر کند. گفتنی است که چیپ ۱۴ نانومتری به‌کار ‌رفته در اس۶ هم با مصرف کم‌اش می‌تواند به عمر شارژ باتری گوشی کمک کند. قابلیت شارژ سریع یا همان Fast Charging در گلکسی اس۶ وجود دارد و کاربران می‌توانند در مدت زمان ده دقیقه، تا چهار ساعت از این گوشی استفاده کنند (یا به مدت ۲ ساعت به تماشای فیلم HD بپردازند). همچنین حالت‌های مفید «پاور سیوینگ» (Power saving) و «الترا پاور سیوینگ» (Ultra power saving) که پیش از این در گلکسی اس۵ و نوت ۴ وجود داشت، در گلکسی اس۶ هم به‌چشم می‌خورد. با فعال کردن حالت الترا پاور سیوینگ، نمایش‌گر اس۶ به رنگ خاکستری در خواهد آمد و اکثر امکانات کاربردی دستگاه غیرفعال می‌شود تا از این طریق، شارژ بیش‌تری در اختیار کاربر قرار گیرد.

    سیستم‌ عمل و نرم‌افزار

    گلکسی اس۶ مثل سایر پرچم‌داران گذشته‌ی سامسونگ، از به‌روزترین نسخه‌ی سیستم‌عامل اندروید (در زمان ‌ارایه) بهره می‌برد. اندروید نسخه‌ی ۵٫۰٫۲ موسوم به «لالی‌پاپ» روی این پرچم‌دار اجرا می‌شود. مثل گذشته در گلکسی اس۶ هم شاهد رابط کاربری TouchWIZ در کنار سیستم‌عامل هستیم؛ اما با یک تغییر بزرگ. سامسونگ تا جایی که توانسته به سبک‌سازی رابط کاربری گلکسی اس۶ پرداخته تا کاربران تجربه‌ی بی‌نظیری با این گوشی داشته باشند. هم‌چنین سامسونگ از تعداد زیادی برنامه‌های پیش‌فرض چشم‌پوشی کرده و تصمیم‌گیری درخصوص ضروری بودن یا نبودن این برنامه‌ها را بر عهده‌ی کاربران گذاشته است. به‌عنوان مثال برنامه‌هایی چون Car mode، Optical Reader، S Note، S Translate، Geo News و Video Editor به‌طور پیش‌فرض بر روی اس۶ نصب نیستند و کاربران برای نصب این برنامه‌ها باید به Galaxy Apps مراجعه کنند.
    یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های نرم‌افزاری به‌کار رفته در این گوشی، مربوط به قابلیت چند وظیفه‌ای (مالتی تسکینگ) آن است. سامسونگ این ویژگی را اصطلاحا حالت «چند پنجره‌ای» (Multi Window) نامیده. این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد تا دو اپلیکیشن را به‌طور هم‌زمان اجرا کند.
    قابلیت Grayscale در آیفون‌های ۶ را که به یاد دارید؟ این ویژگی، بدون هیچ تغییری در گلکسی اس۶ سامسونگ هم آمده تا شباهت‌های این دو گوشی بیش از پیش شود. با فعال کردن این حالت، دنیای گلکسی شما به رنگ خاکستری درمی‌آید. تفاوت این قابلیت با حالت الترا پاور سیوینگ در این است که هیچ محدودیتی (در استفاده‌ی برنامه‌ها) در حالت Grayscale برای کاربران وجود نخواهد داشت.

    دوربین

    دوربین اصلی سامسونگ گلکسی اس۶ را، حسگر ۱۶ مگاپیکسلی IMX240 شرکت سونی تشکیل می‌دهد که پیش از این، در گلکسی نوت ۴ به کار برده شده بود. اما لنز دوربین اس۶ نسبت به نوت ۴، فراخ‌تر شده و به f/1.9 رسیده است. بر روی کاغذ، گشودگی لنز دوربین اس۶ نشان می‌دهد که کاربران می‌توانند عکس‌های روشن و با کیفیتی را در شرایط نوری ضعیف ثبت کنند. در زمان معرفی گلکسی اس۶ نیز، سامسونگ مانور زیادی بر روی این ویژگی داده بود و گفته بود که گلکسی اس۶ می‌تواند عکس‌های بی نظیری را در هر شرایط نوری‌ ثبت کند. از این رو کارشناسان دیجی کالا، بر حسب رسالتی که دارند، بر آن شدند تا صحت و سقم ادعای سامسونگ را مورد بررسی قرار دهند. نخست عکاسی در شب دوربین این گوشی را واکاوی می‌کنیم.
    دوربین samsung galaxy s6
    نمونه عکس با گوشی گالاکسی اس 6

    نمونه عکس شماره‌ ۱ : حالت HDR روشن است. (عکس فوق درهنگام غروب آفتاب گرفته شده است)

    نمونه عکس با گوشی galaxy s6

    نمونه عکس شماره ۱ : حالت HDR خاموش است. (عکس فوق درهنگام غروب آفتاب گرفته شده است)

    کیفیت دوربین پرچم‌داران در شرایط نوری مساعد، کم و بیش با هم برابر است و این جزئیات است که برتری یک دوربین را به نسبت به دیگری مشخص می‌کند. از این رو سامسونگ تصمیم گرفت تا تمرکز اصلی خود در دوربین گلکسی اس۶ را بر روی عکاسی در شرایط نوری ضعیف معطوف کند. گلکسی اس۶ توانست در زمان غروب آفتاب عکس‌های بی نظیری را بگیرد. همچنین کاربران می‌توانند برای افزایش میزان روشنایی و جزئیات بیشتر عکس‌ها در این شرایط، حالت HDR را فعال کنند.

    نمونه عکس شماره‌ی۲: حالت HDR روشن است.

    نمونه عکس شماره‌ی۲: حالت HDR خاموش است.

    با تاریک‌تر شدن آسمان و نزدیک شدن به اوایل شب، گلکسی اس۶ توانست عملکرد بی نظیرش را به رخ ما بکشد. لنز دوربین این گوشی می‌تواند نور قابل توجهی را جذب کند تا نتیجتا کاربران با عکس‌های باورنکردنی‌ای روبرو شوند! اما نمی‌توان از نویز موجود در تصاویر و سرعت پایین شاتر دوربین در این حالت به سادگی عبور کرد. به واقع می‌توان از عکاسی در شب گلکسی اس۶ این گونه نتیجه گرفت که سامسونگ کیفیت را فدای نور مناسب کرده است.

    نمونه عکس شماره‌ی۳: عکس فوق در ابتدای تاریکی شب گرفته شده است.

    نمونه عکس شماره‌ی۴: عکس فوق در اوایل تاریکی شب گرفته شده است.

    نمونه عکس شماره‌ی۵: عکس فوق بدون فلاش دوربین گرفته شده است.

    نمونه عکس شماره‌ی ۵ : عکس فوق با فلاش LED دوربین گرفته است.

    حال به سراغ عکس‌های گلکسی اس۶ در شرایط نوری مساعد می‌رویم. لنز ۱۶ مگاپیکسلی این گوشی توانست عکس‌هایی با شفافیت بالا و اشباع رنگ خوبی ثبت کند. همچنین این دوربین می تواند جزییات زیادی از سوژه ها را ثبت کند. با وجود پردازشی که دوربین گلکسی اس۶ روی عکس‌های گرفته شده انجام می‌دهد، دیگر به سختی می‌توان نویزی زیادی را در تصاویر مشاهده کرد. اما تنها مشکلی که در مورد تصاویر گرفته شده با دوربین گلکسی اس۶ برخوردیم، مربوط به زردی موجود در چهره‌ی افراد در نور فلورسنت (نور مهتابی) بود. این مشکل زمانی برای ما واضح‌تر شد که نمونه عکس‌های گرفته شده با اس۶ را با آیفون ۶ مقایسه کردیم. آیفون ۶ در مقایسه با اس۶، رنگ چهره‌ی افراد را (در شرایط ذکر شده) واقعی‌تر نشان می‌داد. در مجموع کار با دوربین گلکسی اس۶ بسیار لذت بخش است و تجربه‌ی عکاسی فوق‌العاده ای را ارایه می‌کند.

    نمونه عکس شماره‌ی ۶

    نمونه عکس شماره‌ی ۷

    نمونه عکس شماره‌ی ۸

    نمونه عکس شماره‌ی ۹

    نمونه عکس شماره‌ی ۱۰

    سامسونگ در برنامه‌ی دوربین گلکسی اس۶ در مقایسه با اس۵، ساده سازی زیادی انجام داده است. یکی از کاربردی‌ترین میانبرها در گلکسی اس۶، میانبر دوربین است. کاربران برای اجرای سریع برنامه‌ی دوربین این گوشی می‌توانند دو بار کلید «هوم» را فشار دهند. جالب است بدانید که این میانبر در حالت قفل نمایشگر هم کار می‌کند. اگر هم این میانبر به نظرتان مفید واقع نشد، می‌توانید آن را از بخش تنظیمات دوربین غیر فعال کنید.
    در قسمت بالایی برنامه‌ی دوربین این گوشی، گزینه های تنظیمات، وضعیت فلاش دوربین، تایمر، وضعیت HDR و افکت دیده می‌شود. در گوشه‌ی سمت راست نیز علامت فلشی وجود دارد که وظیفه‌ی خلوت کردن فضای بالای برنامه‌ی دوربین را دارد. در طرف مقابل، گزینه های کلید شاتر دوربین، فیلم برداری، مد، تغییر وضعیت دوربین و گالری تصاویر به چشم می‌خورد. در منوی مد (Mode) این برنامه، گزینه‌هایی چون Auto (خودکار)، Pro (تنظیمات دستی)، Selective focous (فوکوس روی سوژه‌ی مورد نظر)، Panorama، Slow motion، Fast motion، Virtual shot (عکاسی به صورت ۳۶۰ درجه) وجود دارد. همچنین کاربران می‌توانند حالت‌های بیشتری را از برنامه‌ی Galaxy Apps دانلود نمایند. دوربین گلکسی اس۶ قادر است با حداکثر کیفیت۲۱۶۰p و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه به فیلم برداری بپردازد. همچنین این دوربین می‌تواند با کیفیت‌ ۱۰۸۰ پیکسل و با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. قابلیت Slow motion موجود در این گوشی می‌تواند فیلم‌هایی با کیفیت HD و با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه ثبت کند.

    نمونه عکس شماره‌ی ۱۱: قابلیت Selective focous (فوکوسی بر روی عکس اعمال نشده است.)

    فوکوس بر روی سوژه‌ی نزدیک

    فوکوس بر روی سوژه‌ی دور

    نمونه عکس شماره‌ی ۱۲ : حالت پانوراما

    نمونه عکس شماره‌ی ۱۳ : حالت پانوراما

    سامسونگ از یک لنز ۵ مگاپیکسلی برای دوربین دوم گلکسی اس۶ استفاده کرده که می‌تواند عکس‌هایی با حداکثر رزولوشن ۲۵۹۲ در ۱۹۴۴ پیکسل و با نسبت تصویر ۴ به ۳ ثبت کند. کیفیت عکس‌های دوربین دوم اس۶ کاملا راضی کننده است. اما آن چیزی که کاربران را به عکاسی با دوربین دوم این گوشی تشویق می‌کند، وجود قابلیت‌های جذاب و فراوان آن است. از مهم‌ترین ویژگی‌های به کار برده شده در دوربین دوم این گوشی می‌توان به زیبایی، واید سلفی و Virtual shot اشاره کرد. گفتنی است که این دوربین قادر خواهد بود با حداکثر کیفیت ۴K به فیلم برداری بپردازد.

    در ادامه توجه شما را به عکس‌های گرفته شده با دوربین گلکسی اس۶ جلب می کنم.

    نمونه عکس شماره‌ی ۱۴

    نمونه عکس شماره‌ی ۱۵

    نمونه عکس شماره‌ی ۱۵

    جمع بندی
    با تغییرات بزرگ و تاثیرگذاری که سامسونگ در گلکسی اس۶ ایجاد کرده، می‌توان گفت که این محصول تبدیل به یکی از قدرتمندترین و بهترین پرچم‌داران در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۵ شده است. انقلابی‌ترین ویژگی گلکسی اس۶ جنس بدنه‌ی آن ‌است. سامسونگ برای نخستین بار از ترکیب فلز و شیشه در پرچم‌دار خود استفاده کرده تا کاربران از یک گوشی خوش ساخت و شیک لذت ببرند. همچنین این گوشی برترین نمایش‌گر را در بین تمام پرچم‌داران (تا لحظه‌ی معرفی) دارد و تراکم پیکسلی خیره‌کننده‌ی ۵۷۷ پیکسل در هر اینچ را ارایه می‌دهد. حس‌گر اثر انگشت به کار ‌رفته در اس۶ کامل‌تر و کم نقص‌تر از حس‌گر اس۵ شده و تجربه‌ی بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. دیگر تغییر بزرگ به وجود آمده در اس۶، مربوط به دوربین آن است. حسگر ۱۶ مگاپیکسلی برجسته‌ی اس۶ می‌تواند عکس‌هایی بی‌نظیر را در شرایط نوری مختلف بگیرد. همچنین سامسونگ از دو ویژگی جذاب «شارژ بی سیم» و «سامسونگ پی» در اس۶ استفاده کرده تا کاربران زیادی را برای خرید اس۶ وسوسه کند. اما سه ویژگی بارز و مهم «باتری قابل تعویض»، «پشتیبانی از کارت حافظه‌ی microSD » و «مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار» که پیش از این در گلکسی اس۵ وجود داشت، در اس۶ حذف شده است. به هر حال سامسونگ پس از سال‌ها توانست محصولی انقلابی تولید کند تا از این طریق بتواند در کانون توجه کاربران زیادی قرار بگیرد. شک نکنید که گلکسی اس۶ یکی از برترین گوشی‌های اندرویدی حال حاضر است و میزان موفقیت این پرچم‌دار، در گرو میزان فروش جهانی آن خواهد بود.
    سامسونگ گلکسی S6 و گلکسی S6 Edge به جز تخت یا منحنی بودن صفحه‌نمایش، تفاوت چندان دیگری با هم ندارند. چه طرفدار سامسونگ باشید و چه نباشید، گلکسی S6 و گلکسی S6 Edge از همه نظر جهشی عظیم نسبت به گلکسی S5 محسوب می‌شوند و واقعا سامسونگ استاندارد «پرچم‌دار» بودن گوشی‌های هوشمند را چند پله افزایش داد.
    منبع : دیجیکالا digikala.com

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتاب اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • چاپ کتاب لاتین
  • جعبه هدیه کتاب
  • منابع اورجینال رباتیک
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب