آیا او (خدا) برای بنده اش کافی نیست؟ (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » سبک زندگی » خانه داری » روش صحیح غذا دادن به کودک نوپا/تبدیل کودک بدغذا به غذا خوردن

    روش صحیح غذا دادن به کودک نوپا/تبدیل کودک بدغذا به غذا خوردن

    روش صحیح غذا دادن به کودک نوپا/تبدیل کودک بدغذا به غذا خوردن

    چگونه کودک نوپای بدغذا را غذاخور کنیم

    روش صحیح غذا دادن به کودک نوپا/تبدیل کودک بدغذا به غذا خوردن

    از منظره های رایج در خانه ای که کودک نوپا در آن وجود دارد، راه افتادن مادر با یک کاسه غذا دنبال کودک است تا بلکه در این ماراتن سرعت یکی دو قاشق غذا رد و بدل شود. در صورتی که از عدم وجود عفونت ادراری و گوارشی یا هر نوع بیماری دیگر در کودک خود اطمینان دارید، راه حل های این چگونه را دنبال کنید.

     

    چگونه

    ۱

    در ابتدای شروع غذای کمکی غذای نوپا را مزه دار نکنید: این ما بزرگ تر ها هستیم که با طعم ها آشنا هستیم و شوری و تندی غذا برایمان اهمیت دارد. نوزادی که کمتر از یک سال است به دنیا آمده با هیچ طعمی آشنا نیست. غذای کودک را با نمک بسیار کم و بدون سایر ادویه ها آماده کنید. باور کنید همه چیز برای وی به قدری تازه است که غذایی که از نظر شما بسیار بی مزه است، در نظر او پر از طعم های عجیب غریب و جدید است. وقتی از ابتدا کودک خود را با طعم ها و مزه ها آشنا می کنید زمینه ی بدغذایی او را فراهم می کنید. در واقع بعضی خانواده ها عادت دارند از غذای سفره ی خود یک انگشت هم به نوزاد می دهند، به این بهانه که آشنا شود. آشنا شدن زودهنگام وی با طعم ها همانا و نخوردن غذاهای مخصوص خودش همانا. کودک شما برای رشد صحیح، بیشتر از آنکه به طعم ترش قرمه سبزی نیاز داشته باشد، به مواد تازه، سبزیجات، گوشت و جوانه های غلات ریخته شده در سوپ خودش نیاز دارد.

    ۲

    برنامه داشته باشید: بسیار دیده شده است که مادرها شکم نوزاد یا نوپا را با شیر سیر می کنند و بعدا از غذا نخوردن وی شکایت دارند. به یاد داشته باشید که شیر غذایی حجیم است و بخش زیادی از معده را به خود اختصاص می دهد. برنامه ی غذایی صحیحی بر اساس سن نوزاد تهیه کنید و کودک خود را به تبعیت از این برنامه عادت دهید. معمولا شروع غذای کمکی در نوزادان به دو بخش تقسیم می شود، شش ماه تا یک سال و بعد از یک سال. از شش ماه تا یک سال وی به سوپ های مخصوص کم نمک و ادویه نیاز دارد که کم کم باید بر غلظت و قوام آنها افزوده شود تا وی آماده ی غذای بعد از یک سال شود. در سال اول، اولویت با شیر مادر و سپس با غذا است. به این معنی که بچه باید حداقل ۷-۸ بار شیر بخورد و حدود دو تا سه وعده غذای کم حجم بخورد. اما بعد از یک سال از مقدار شیر بسیار کاسته می شود و دفعات به دو تا سه بار کاهش می یابد که هر بار فقط محدود به قبل از خواب بعد از ظهر یا شب است. بقیه ی ساعات روز باید کودک را با میان وعده و غذا سیر کرد. به این معنی که سه وعده غذای کامل و دو وعده میوه و میان وعده های مقوی. پس اگر کودک شما بعد از یک سال بیشتر از حد لازم شیر می خورد انتظار رشد کامل و خوب غذا خوردن هم از وی نداشته باشید. ساعت های دقیقی را تعیین کنید و غذا را همیشه سر همان ساعت سرو کنید. وعده ها را برای کودک توضیح دهید. یعنی به او بگویید: «وقت ناهاره، بریم با هم ناهار بخوریم».

    بخوانید:  چگونه شیر مادر زیاد می شود
    ۳

    از سلاح بی اعتنایی استفاده کنید: هرگز حساسیت خود را به کودک نوپا نشان ندهید. بچه ها بیشتر از انکه شما فکر می کنید زرنگ هستند. اگر حرص می خورید و دائما به او می گویید «چرا غذا نمی خوری؟ بیا به خاطر مامان یه قاشق بخور» منتظر باشید که همه چیز روز به روز بدتر شود. اگر جز آن مادرهایی هستید که با یک کاسه غذا دنبال بچه می دوید، بدانید که این مسابقه خط پایان که ندارد هیچ، شما هم هرگز برنده ی آن نیستید. کودک از توجه لذت می برد و شک نکنید که بعد از مدتی متوجه حساسیت های شما می شود و از غذا به عنوان سلاحی برای جلب توجه و محبت شما استفاده میکند. پس از دنبال کردن وی دست بکشید. قاطع باشید. به کودک یاد دهید که غذا خورد آداب دارد و باید در محل مخصوص صرف شود. مطمئن باشید که تا به حال با یکی دو وعده گرسنه ماندن هیچ بلایی سر هیچ بچه ای نیامده است. اگر نخورد اصرار نکنید. به او بگویید، پس من غذا را می برم. نیم ساعت بعد دوباره کاسه را به او نشان دهید، اگر باز هم تمایلی نشان نداد، باز هم کاسه را ببرید. به هر حال هر انسانی گرسنه می شود و بچه ی شما هم از این قائده مستثنا نیست. البته برای به ذوق آمدن وی راه های زیر را هم دنبال کنید.

    بخوانید:  چگونه لوازم التحریر مناسب تهیه کنیم
    ۴

    پر توقع نباشید: گاهی دیده شده مادرها انتظار غیر واقعی از کودک دو ساله دارند و یک کاسه ی کوچک غذا را ناکافی می دانند. معده ی کودک با شما متفاوت است پس واقع بین باشید. معیار رشد کودک کارت رشد اوست. اگر وزن کودک شما روی نمودار قرار دارد، پس شما توقع زیادی از او دارید. او به هر حال دارد رشد می کند و این رشد را مدیون تغذیه ی کافی است. دیده شده که کودکی بیست قاشق غذا می خورد و همچنان لاغر است اما کودکی دیگر بعد از پنج قاشق غذا را پس می زند و دیگر نمی خورد و در عین حال رشد مناسبی هم دارد. پس برای اطمینان از کافی بودن تغذیه ی وی به کارت رشد کودک رجوع کنید.

    ۵

    او را سرگرم کنید: هر چند راه خوبی به نظر نمی رسد و پزشکان توصیه نمی کنند، اما به هر حال برای اغلب بچه های بدغذا جواب می دهد. هر بچه ای به گونه ای سرگرم می شود. یکی با عروسک هایش غذا می خورد و باید یکی دو قاشق هم به آنها بدهید، یکی با تلویزیون و کارتون، یکی هم با شعر و ترانه. خلاق باشید و قلق کودک را بیابید.

    ۶

    غذا را تزئین کنید: از کاسه ها و بشقاب های زیبا استفاده کنید. غذا را با رنگ و لعاب زیبا تر سرو کنید. فراموش نکنید که یکی از دلایل مهم بدغذایی در کودک حجم غذا است. اگر یک بشقاب بزرگ جلویش بگذارید، حجم غذا او را می ترساند و دیگر نمی خورد. غذاهای انگشتی هم در ایجاد حس استقلال در کودک و به ذوق آوردن وی در خوردن سهم مهمی دارند. تکه های سیب زمینی، ماکارونی های فرمی و مرغ انگشتی گزینه های خوبی هستند.

    ۷

    غذا را مقوی کنید: اگر کودک واقعا بدغذاست و مقدار کمی میخورد، پس شما تلاش کنید. همان غذای کم حجم را مقوی کنید. در برنجی که برایش دم میکنید یا در خورشتش پودر بادام بریزید. به غذایش کمی کره اضافه کنید. هر چند وقت یکبار قلم گوسفند را بپزید و در غذایش بریزید. روی تخم مرغ صبحانه اش پنیر پیتزا بریزید. برایش سیب سرخ شده بپزید. پودر انواع جوانه ها را در ماستش بریزید.

    ۸

    به ترجیحات غذایی او اهمیت دهید: گاهی کودکتان از طعم گوشت خوشش نمی آید. روش های دیگر پخت گوشت را امتحان کنید. مثلا ممکن است گوشت چرخ شده را دوست داشته باشد. ضمن اینکه ذائقه ی کودک در سن یک سالگی شروع به رشد می کند. پس تعجب نکنید اگر تا دیروز خورشتی را می خورده اما امروز از طعم آن حالش بد می شود. ذائقه ی وی به حدی در حال تغییر است که ممکن است در چند ماه اول چندین بار غذاها را پس بزند. اصرار نکنید و مدتی آن غذا را نپزید. یکی دو ماه بعد مجددا امتحان کنید.

    ۹

    شاید بیمار است: دندان درآوردن از علت های شایع بدغذایی دوره ای در کودک است. ممکن است یک روز بیدار شوید و کودک هیچ چیزی نخورد. دهانش را بررسی کنید. حتما یکی دو تا تاول در لثه هایش می بینید. در این صورت او را اذیت نکنید. بدغذایی در این دوران از روندهای طبیعی خلقت برای راحت گذراندن این دوره است. در واقع اسید معده در این دوره بیشتر ترشح می شود و باعث اذیت شدن بچه می شود. کمتر غذا خوردن در این دوران، استراتژی کودک برای کمتر کردن اسید و ترش کردن است. اما به هر حال در این دوره غذاهایی مانند فرنی و سرلاک را امتحان کنید. احتمالا چون بوی گوشت نمی دهند و طعم زیادی ندارند بچه می خورد.

    ۱۰

    الگوی خوبی باشید: با اشتها غذا بخورید. سفره را پهن کنید و با همسرتان از غذا خوردن تعریف کنید. از مزه ها بگویید. اگر شما یا همسرتان خودتان دائما از غذا ایراد بگیرید، انتظار نداشته باشید کودک خوش خوراکی داشته باشید. با اشتها غذا خوردن شما ممکن است کودک شما را هم سر ذوق بیاورد.

    روش صحیح غذا دادن به کودک نوپا/تبدیل کودک بدغذا به غذا خوردن

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • جعبه هدیه کتاب
  • منابع اورجینال رباتیک
  • چاپ کتاب آمازون
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • افست کتاب لاتین