امام حسين(ع):اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » سرطانزا بودن دودهای پلاسکو/ آیا سوختن مواد پارچه ای ضرر دارد؟

    سرطانزا بودن دودهای پلاسکو/ آیا سوختن مواد پارچه ای ضرر دارد؟

    بروز حادثه اخیر آتش سوزی علی رغم خلق حماسه و جانفشانی های آتش نشان های قهرمان، با حواشی و شایعاتی همراه بوده که همچون آوار بر پیکره این حادثه ویران کننده است.
    //////////////
    سرطانزا بودن دودهای پلاسکو/ آیا سوختن مواد پارچه ای ضرر دارد؟
    به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طی چند روز اخیر حادثه حریق ساختمان پلاسکو علاوه بر ضرر جانی و اقتصادی که بر جامعه متحمل ساخته می‌تواند اثرات زیست محیطی و درازمدتی بر سلامت انسان و محیط زیست در پی داشته باشد. طی این چند روز اخبار متفاوتی از آمار بازماندگان و شهدای این حادثه غم‌انگیز منتشر شده که به گفته مسئولان برخی از آنها صحت و مبنای واقعی نداشت.
    در این راستا علاوه بر این اخبار در خصوص نجات یافتگان دامنه شایعات به مباحث زیست محیطی نیز کشیده شد تا آنجایی که شایعاتی مبنی بر بروز سرطان حاصل از سوختن به گوش می‌رسد.
    ساختمان پلاسکو محلی که مرکز توزیع پوشاک به شمار می‌رفت اکنون به دلیل این نوع کاربری گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر انتشار مواد سرطان‌زا از سوختن مواد پارچه‌ای برای آن مطرح می‌شود.
    این مسئله در حالی مطرح شده که مبنای علمی برای آن نمی‌توان قائل شد چرا که اگر جنس مواد سوخته شده از پی وی سی بود احتمال چنین خطری برای آن وجود داشت اما به دلیل آنکه بخش اعظم مواد در این ساختمان لباس و پارچه بوده و مواد تشکیل دهنده آن موسوم به پلی اتیلن و پلی استایلن بوده که بروز سرطان با وجود این ماده چندان محتمل نیست.
    علاوه بر این مسئله نکته قابل توجه این است که بروز سرطان صرفا با وجود مواد سرطان‌زا در این شرایط بروز نمی‌کند و نیاز به دوز و مدت زمانی داشته تا بروز بیماری آشکار شود بنابراین چنین شایعه یا گمانه‌زنی مبنی بر سوختن پارچه‌های پلاستیکی و بروز بیماری صرفا موجب تشویش اذهان شده و واقعیت پیدا نمی‌کند.
    البته نباید نادیده گرفت در مواد پوششی که در اسکلت آهنی ساختمان به کار گرفته می‌شود امکان وجود آزبست وجود داشته که می‌تواند پس از این حادثه در محیط اطراف انتشار پیدا کرده وعوارضی در پی داشته باشد.
    هر چند وجود مواد مخاطره‌آمیز حاصل از سوختن در این حادثه غیرقابل انکار است اما بروز عوارضی همچون سرطان که طی این چند روز مطرح شده امکان‌پذیر نبوده و محتمل‌ترین خطرات را می‌توان به آلودگی هوا و ورود برخی مواد آلاینده محدود کرد.
    آتش سوزی تهدیدی برای حواس انسان
    محمد عمرانی متخصص گوش و حلق و بینی دراین خصوص با بیان اینکه رخدادهای ناگهانی همچون آتش سوزی پارچه های پلاستیکی ساختمان پلاسکو منجر به سرطان نمی شود، گفت: ممکن است رخدادی مانند آتش سوزی پلاسکو باعث آسیب به عصب هایی همچون شنوایی و بینایی و مخاط گوش و جلو شود.
    وی با اشاره به اینکه در لحظه های نخستین مواد پلاستیکی بسیار آلاینده هستند، اظهار داشت: آتش سوزی پارچه های پلاستیکی ساختمان پلاسکو خود به خود باعث بروز سرطان در افراد نمی شود بلکه برخورد پیوسته، مزمن و فراوان این پارچه ها با آلاینده های سمی سیگار و برخی مواد دیگر که دگر گون کننده هسته های سلولی و تحریک کننده ماهیت سلول ها در قسمت مخاطی بدن هستند، باعث بروز سرطان در افراد می شود.
    این متخصص بیان کرد: دور شدن از حادثه آتش سوزی  و شست و شوی بینی، چشم، جلو و با تجویز پزشک مصرف برخی از دارو ها باعث کاهش عارضه های شنوایی و چشمی می شود.
    وی با اشاره به اینکه پوشاک تولید شده از مواد طبیعی به اعضای بدن آسیب رسان نیستند، تصریح کرد: گاهی مواد تشکیل دهنده پارچه ها مانند پشم و کرک ممکن است باعث بروز حساسیت در افراد شود.
    عوارض آتش سوزی از هیروشیما تا ساختمان پلاسکو
    محمدرضا قوام نصیری رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران؛ در خصوص اظهارات اخیر پیرامون سرطان زا بودن استنشاق گازهای حاصل از سوختن مواد شیمیایی پلاستیکی در حادثه پلاسکو بیان کرد: استنشاق این گازها سبب ایجاد مسمومیت‌های شدید و ناراحتی‌های ریوی می‌شود.
    وی اظهار داشت: برای ایجاد سرطان در انسان‌ها نیاز به گذشت زمان است و این بیماری روندی مزمن داشته همان طور که استعمال سیگار و دخانیات نیز در طولانی مدت یکی از عوامل موثر در بروز سرطان محسوب می‌شود.
    رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران با اشاره به حادثه بمباران هیروشیما عنوان کرد: ‌در این واقعه دلخراش بسیاری از افراد همان ابتدا از بین رفتند و گروهی دیگر نیز پس از گذشت سال‌ها در اثر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان پوست و خون جان خود را از دست دادند.
    قوام نصیری تأکید کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته در مورد حادثه هیروشیما مشخص شد که پس از گذشت یک نسل، متولدین نسل بعد از این واقعه دچار جهش در DNA شدند که این اختلالی بود که با گذشت زمان بروز پیدا کرد و همان ابتدا قابل پیش‌بینی نیست.
    وی یادآور شد: در حادثه دلخراش پلاسکو نیز اظهار نظر درباره بروز سرطان فعلا امکان پذیر نیست و برای مشخص شدن نقش استنشاق گازهای حاصل از سوختن مواد شیمیایی پلاستیکی نیاز به گذشت زمان است.
    سرطانزا بودن دودهای پلاسکو/ آیا سوختن مواد پارچه ای ضرر دارد؟

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • چاپ کتاب آمازون
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی