اتحادتان را در تمام زندگی حفظ کنید تا همیشه پایدار و سرافراز باشید.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » ترک های پوستی را چگونه از میان برداریم؟

    ترک های پوستی را چگونه از میان برداریم؟

    به ترک های پوستی استرچ مارک نیز گفته می شود اغلب زن های باردار در این دوران دچار ترک های پوستی روی نواحی متفاوت شکم

    ترک های پوستی را چگونه از میان برداریم؟

    به ترک های پوستی استرچ مارک نیز گفته می شود اغلب زن های باردار در این دوران دچار ترک های پوستی روی نواحی متفاوت شکم خود می شوند همچنین افرادی که اضافه وزن داشته و  وزن خود را کم کردن میدهند نیز در معرض مبتلا شدن به این ترک های پوستی در نقاطی مانند بازوها، ران و پهلوهایشان قرار دارند می خواهیم با روش های درمانی موثر جهت این خطوط یا ترک های روی پوست آشنا شویم با ما همراه باشید.

    ترک های پوستی را چگونه از میان برداریم؟

    ترک های پوستی یا استریا در دوران بارداری یا در افراد چاق به علت زیاد کردن دور کمر و کشیده شدن مکانیکی پوست و پارگی شبکه بافت همبندی درم ایجاد می شود. استریا در ۹۰% از زنان حامله درناحیه ی شکم دیده می شود.

    استریا یا خطوط حاملگی یا ترک های پوستی، خطوط فرورفته ای به رنگ قرمز یا صورتی و براق هستند که بعد سفید می شوند. در آمریکا ۹۰ درصد زنان باردار و ۷۰ درصد بانوان بعد از بلوغ و ۴۰ درصد مردها بعد از بلوغ از خفیف تا شدید، دچار ترک پوستی هستند. این مسئله در همه نژادها دیده می شود ولی در زن ها مرسوم تر از مردها هست. استریا بعد از بلوغ در هر دو جنس، زن های باردار و در اثر زیاد کردن ترشح هورمون های غده فوق کلیه در هر سنی دیده می شود.

    چه افرادی زیاد مستعد این عارضه هستند؟

    استریا یا ترک های پوستی ضایعات پوستی هستند که به علت نازک شدن لایه درم و اپیدرم پوست به شکل بریدگی اغلب در نواحی تحت فشار مثل ران، باسن، شکم و سینه ها ایجاد میشود.ترک های پوستی هنگام بلوغ، اغلب روی ران ها ، باسن و سینه ها ایجاد می شوند ولی در دوران حاملگی این ترک ها زیاد در نواحی شکم و سینه ها بروز می کنند.

    مهمترین عامل کشیدگی پوست به طور ناگهانی است که مثلاً در بارداری و بلوغ شاهد آن هستیم ولی کشیدگی پوست تنها یکی از عوامل ایجاد ترک های پوستی است و عوامل درونی نیز در بروز آن ها مؤثر می باشند.از جمله این عوامل تغییرات هورمونی است که باعث عدم تعادل در فیبروبلاست ها ( سلول های تولید کننده الاستین و کلاژن ) می شود که این امر منجر به کم کردن تعداد و کیفیت فیبرهای کلاژن و الاستین می گردد. در نتیجه پوست فیبرهای کلاژن دچار پارگی شده است و پوست حالت ترک خوردگی پیدا میکند.بیماریهای زمینهای و مصرف داروهای متفاوت مخصوصاً داروهای کورتونی نیز میتواند در پیدایش این ضایعات موثر باشد.استفاده طولانی از کورتونهای موضعی نیرومند نیز میتواند باعث ایجاد استریا یا ترک های پوستی شود. به همین علت توصیه میشود که کورتونهای موضعی فقط زیر نظر دکتر مصرف شود تا عوارض آن در بیمار ظاهر نشود.

    به ترک های پوستی استرچ مارک نیز گفته می شود اغلب زن های باردار در این دوران دچار ترک های پوستی روی نواحی متفاوت شکم

    وراثت نیز در پیدایش استریا نقش دارد.استریا در نژاد قفقازی بیش از سایر نژادها دیده میشود.

    پیشگیری از ترک های پوستی

    اجتناب از چربی سوزی ناگهانی، مخصوصا در آنها که استعداد مبتلا شدن به ترک پوستی دارند یا در سنین نوجوانی و اوایل جوانی هستند. قبل از اینکه قرمزی ترک ها به سفیدی تبدیل شود، به دکتر متخصص پوست مراجعه شود لیکن در این مرحله تا حد زیادی قابل درمان است ولی اگر خطوط قرمز به رنگ سفید درآیند، درمان بسیار مسئله و میزان اصلاح پایین می آید.

    در مرحله ای که خطوط قرمز هستند، زدن مرطوب کننده ها، ویتامین C، اسیدهای میوه و ریتنول ها باعث کمرنگ شدن خطوط می شود.

    استفاده از اسید گلیکولیک و آلفاهیدروکسی اسید در دوران بارداری و شیردهی بلامانع است ولی باید هنگام استفاده از آنها از تماس طولانی با آفتاب اجتناب کرد.

    روغن ویتامین E در موارد بریدگی های ناشی از بارداری خصوصا قبل از ظهور ترک ها بسیار موثر است ولی در ترک های پوستی به علت سایر علل زیاد موثر نیست.

    استفاده از لوسیون های مرطوب کننده در خطوط بریده شده است و نواحی ای که آینده نگری می شود و در ماه های آینده بارداری ترک بخورد. مصرف مرطوب کننده هایی از قبیل روغن زیتون، آلوئوورا، روغن جوانه گندم و غیره جهت پیشگیری و درمان ترک خوردگی پوست تا حدی موثر است.

    ترک های پوستی را چگونه از میان برداریم؟

    یکی از پر طرفدارترین روغن ها در دوران بارداری جهت جلوگیری و برطرف ترک های پوستی روغن زیتون هست. مقداری روغن زیتون کف دستان خود بریزید و ناحیه شکم، و دور ناف و پهلوهای خود را به طور منظم ماساژ دهید. بلافاصله بعد از مالیدن روغن روی ترک های پوستی حمام کنید. ممکن است این کار یک فرآیند وقت بر باشد، ولی ارزشش را دارد.

    زرده تخم مرغ چنانچه از اوایل بارداری روزی ۲ بار استعمال شود، تا حد زیادی از ایجاد بریدگی پوستی جلوگیری می کند و باید تا ۶ ماه بعد از وضع حمل ادامه یابد.

    بدن خود را کاملاً هیدراته نگه دارید. هر روز ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. هیدراته و مرطوب نگه داشتن پوست از بسیاری از پرسشها پوستی از جمله ترک های پوستی جلوگیری می کند. همچنین توصیه می شود که میزان مصرف قهوه، چای، و نوشابه را کم کردن دهید. لیکن این مواد باعث کم شدن آب بدن می شوند.

    به ترک های پوستی استرچ مارک نیز گفته می شود اغلب زن های باردار در این دوران دچار ترک های پوستی روی نواحی متفاوت شکم

    درمان پزشکی ترک های پوستی

    درمان های متعددی جهت اصلاح استریا وجود دارد از جمله لیزر، درم ابریژن و رتینوییدها که استفاده روزانه جهت یک ماه باعث کم کردن عمق و طول و سطوح ناصاف استریا می شود.

    رادیوفرکوئنسی در ترکیب با لیزری خاص باعث اصلاح استریا در حد ۲/۸۹ درصد می شود. در صورتی که استریاها به صورت مکرر رخ دهند و در محدوده زیر ناف باشند، می توان با عمل جراحی آنها را از بین برد.

    از روش های تازه می توان به لیزر فراکشنال اشاره کرد که باعث ایجاد زخم های میکروسکوپیک می شود بدن با ایجاد کلاژن و اپی تلیوم تازه آن را درمان می کند. نتیجه های یک مطالعه در سال ۲۰۰۷، میزان اصلاح با این روش را ۷۵ درصد تخمین زده است.

    این گیاه به خاطر خاصیت زیاد کردن گردش خون، اصلاح التهاب، زیاد کردن فرآیند التیام و زیاد کردن میزان کلاژن در پوست بسیار معروف هست. کرم هایی که حاوی این گیاه هستند از بروز ترک های پوستی تازه طی دوران بارداری در زنانی که پیش از آن این ترک ها را داشتند پیشگیری می کند.

    ترک های پوستی را چگونه از میان برداریم؟

    گیاه Tulsi

    منشأ این گیاه در هندوستان هست. دارای فواید متعددی است از جمله التیام زخم ها، عفونت ها و سایر پرسشها پوستی. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان و مواد فیتوشیمیایی و از طرفی فواید ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدالتهابی است که به تسریع روند التیام ترک های پوستی کمک می کند.

    شاه بلوط هندی

    برگ ها و دانه های این گیاه حاوی ترکیب فوق العاده ای به نام Aescin هست. خاصیت مهم این ترکیب در مقاوم سازی بافت های پیوندی پوست هست. همانطور که می دانید یکی از علل ترک های پوستی کم بودن میزان فیبریلین میکروگیبریلیس است که باعث انعطاف پذیری پوست می شود. این کمبود را می توان با شاه بلوط هندی درمان کرد آیا که پیوند بافت های پوست را مستحکم و سفت می کند.

    گیاه Helichrysum

    این گیاه دارای فواید زیادی از جمله فواید ضدالتهابی، ضدحساسیت، ضدگرفتگی، ضدعفونت، کشنده ی قارچ ها و بندآور هست. حواستان باشد که اگر پوست حساسی دارید، این گیاه ممکن است باعث آزارتان شود.

    گیاه آلوئه ورا

    یکی از فواید بارز این گیاه، خاصیت ترمیم کننده ی پوست، التیام زخم ها، ترمیم و تقویت بافت های پیوندی و از همه مهم تر پیشگیری از بروز ترک های پوستی زیاد هست. جهت تأثیر زیاد می توان ژل آن را با کمی روغن ویتامین C مخلوط و استفاده کرد.

    کلام آخر

    در دام تبلیغات و وعده های دروغین کرم های ضد ترک پوست نیفتید! محصولات مواظبت از پوست موضعی نمی توانند پوست را به حالت اولیه برگردانند و یا فیبرهای الاستین را ترمیم کنند. نه ماساژ و نه درمارولر قادر به درمان ترک ها نیستند. ترتینوئین به عنوان یک ماده موثره می تواند تا حدودی کمک کننده باشد و همچنین بعضی از روش های پزشکی مثل لایه بردار TCA و لیزر درمانی می توانند موثر باشند، ولی راجع به درمان ترک های پوستی بهتر است که واقع بین باشید!

    منبع:نبض ما

    واژه های کلیدی: مرطوب کننده | لیزر درمانی | بارداری | استفاده | پیشگیری | جلوگیری | استفاده | درمانی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • منابع اورجینال رباتیک