كسي كه هرگز تحت فشار نزيسته باشد، آزادي را لمس نمي كند.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » از تعلل در سرمایه گذاری تا تاخیر در تحویل ایرباس ها به دلایل واهی ، بدعهدی فرانسه همچنان ادامه دارد

    از تعلل در سرمایه گذاری تا تاخیر در تحویل ایرباس ها به دلایل واهی ، بدعهدی فرانسه همچنان ادامه دارد

    کشورهای دیگر | کشور فرانسه | پسابرجام | آمریکایی | فرانسه | ایرانی | آمریکا | کمیسیون | قرارداد | اقتصادی | سیاست

    از تعلل در سرمایه گذاری تا تاخیر در تحویل ایرباس ها به دلایل واهی ، بدعهدی فرانسه همچنان ادامه دارد

    در این گزارش به بررسی مطالبات پسابرجامی کشور عزیزمان ایران از کشور فرانسه و راه‌های توسعه روابط صنعتی در سفر وزیر امورخارجه این کشور به کشور عزیزمان ایران پرداخته ایم.

    به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، با گذشت دو سال از اجرای برجام و توافق ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان) در جهت توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای کشور عزیزمان ایران ؛ اکنون ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه وارد کشور عزیزمان ایران شده است است.

    به رغم فراهم بودن بسترهای سرمایه‌گذاری قابل توجه موجود در کشور عزیزمان ایران که در سایه عقب افتادگی های ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا و متحدانش پدیدار شده است است ولی فرانسه به عنوان یکی از موثرترین کشورهای اروپایی حاضر در توافق برجام، همچنان در اجرای تعهدات خود در دوران پسا برجام می لنگد.

    از تعلل در سرمایه گذاری تا تاخیر در تحویل ایرباس ها به دلایل واهی ، بدعهدی فرانسه همچنان ادامه دارد

    تعلل در تحویل هواپیماهای مسافربری، باقی ماندن مذاکره مربوط به خرید و همکاری در ساخت واگن‌های مترو با شرکت آلستوم فرانسوی در حد تفاهم نامه، ورود سه شرکت خودروسازیِ رنو، پژو و سیتروئن که در آستانه ورشکستگی بوده اند و تاکنون محصول یکسان آنها وارد فاز عملیاتی نشده است.

    همچنین هراس شرکت یورو کوپتر فرانسه از همکاری با کشور عزیزمان ایران به دلایل واهی همچون احتمال استفاده کشور عزیزمان ایران از این نوع بالگرد در عملیات نظامی موجب شد است تا این شرکت از آمدن به پای قرارداد سر باز بزند یا توتال فرانسه که مدیرانش در توسعه فازهای میدان یکسان پارس جنوبی بدعهدی می‌کنند و اکنون نیز با وجود قرارداد منعقد شده است جهت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی سخنان ضد و نقیضی از ماندن در کشور عزیزمان ایران بیان می‌کنند و حضور نهایی خود را مشروط به تصمیم آمریکا می‌دانند.

    هنگامی که شرکت یورو کوپتر فرانسه به بهانه های واهی از امضای قرارداد سرباز می زند

    یک منبع آگاه از وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت تجارت و کشاورزی، اظهار کرد: فرانسه نقش پلیس بد را در مذاکرات ۱+۵ بازی کرد، به این معنا که در میان مذاکرات مدام قهر می‌کرد و بعد از ترک جلسه، این آمریکایی‌ها بودند که می‌توانستند سکان مذاکره را به دست گیرند، ولی در نهایت بعد از نهایی شدن برجام،کشور فرانسه بیشترین بهره را در مقایسه با کشورهای دیگر اروپایی از برجام برد.

    وی راجع به قراردادهای یکسان با فرانسه بعد از برجام، گفت: یکی از قراردادهای مهم بعد از برجام با شرکت های فرانسوی، قرارداد خرید هواپیما بود که تاکنون ۹ فروند از این هواپیماها که سه فروند آن متعلق به ایرباس است و ۶ تای دیگر از آنِ شرکت ایتالیایی-فرانسوی ای تی آر به کشور عزیزمان ایران تحویل داده شده است است.

    کشورهای دیگر | کشور فرانسه | پسابرجام | آمریکایی | فرانسه | ایرانی | آمریکا | کمیسیون | قرارداد | اقتصادی | سیاست

    وی افزود: قرارداد دیگر مربوط به خرید و همکاری در ساخت واگن‌های مترو با شرکت آلستوم فرانسه بود که در قالب یک تفاهم‌نامه در جهت تأسیس یک شرکت یکسان بین آلستوم و شرکت واگن سازی ایرکو به امضا رسید، ولی با توجه به نبود فاینانس و فراهم نشدن زمینه‌های مورد نیاز جهت اجرای آن، هنوز وارد فاز عملی نشده است.

    این منبع آگاه تأکید کرد: قراردادهایی نیز بین ایدرو و خودروسازان داخلی با سه شرکت خودروسازیِ فرانسوی رنو، پژو و سیتروئن به امضا رسید که سیتروئن و پژو فعالیت خود را در جهت تولید یکسان با خودروسازان ایرانی شروع کرده و محصول یکسان را هم به بازار معرفی کرده‌اند، ولی قرارداد با رنو به علت مشکلاتی هنوز به مرحله اجرا نرسیده و قرار است در سال آینده وارد فاز عملیاتی شود.

    وی تصریح کرد: مذاکرات متعددی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت یورو کوپتر فرانسه صورت گرفت، ولی در نهایت آنها اعلام کردند به علت اینکه می‌ترسند کشور عزیزمان ایران از این نوع بالگرد در عملیات نظامی بهره ببرد، پای قرارداد نیامدند.

    منبع آگاه ادامه داد: آتش‌سوزی های متعدد در بافت‌های فرسوده از جمله بازار تهران، مبارزه با قاچاق كالا در مناطق مرزی، امدا‌د‌رسانی در کلان شهرها به خاص در بزرگراه ها، امداد‌‌رسانی در مناطق زلزله‌ديده، گشت دريايی و امداد و نجات دريا از جمله مواردی بود كه ضرورت استفاده از این نوع بالگرد را دارای اهمیت می‌کند.

    وی اذعان کرد: یکی از پرسشها مهم در توسعه روابط تجاری با کشور فرانسه، نبود خط اعتباری جهت پشتیبانی از شروع همکاری های صنعتی بزرگ است و باید در سفر وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان این عنوان مورد توجه خاص قرار بگیرد و در کنار آن، دولتمردان باید تلاش کنند تا شرکت یوروکوپتر را جهت عقد قرارداد پای میز مذاکره بیاورند.

    پژو و سیتروئن در حال ورشکستگی وارد کشور عزیزمان ایران شدند/تعلل فرانسه در سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری

    ابوالفضل حسن‌بیگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان؛ راجع به مطالبات پسابرجامی ایران از کشور فرانسه اظهار کرد: بر اساس برجام مقرر شد که کلیه تحریم‌های مربوط به پرسشها هسته‌ای کشور عزیزمان ایران برداشته شود. در این زمینه مدیر جمهور وقت اوباما آن را امضا و تایید کرد و پیرو آن دستورات مورد نیاز صادر شد. البته از همان مقطع قرار بر آن شد که کشورهای اروپایی از جمله فرانسه با کشور عزیزمان ایران در بسیاری از پرسشها از جمله مباحث مربوط به تحقیقات امور هسته‌ای همکاری کنند.

    از تعلل در سرمایه گذاری تا تاخیر در تحویل ایرباس ها به دلایل واهی ، بدعهدی فرانسه همچنان ادامه دارد

    نایب مدیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: متاسفانه همزمان با موارد مطرح شده است فوق، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام شد و دولت ترامپ با مواضعی کاملا مغایر و مخالف با مواضع دولت قبلی بر سرکار آمد به طوری که نظرات و هماهنگی آنها در خصوص برجام کاملا متفاوت از هم بود. مخالفت‌های دولت ترامپ تا جایی پیش رفت که موارد مذکور در برجام به مرحله اجرایی نرسید.

    وی افزود: آمریکایی‌ها تلاش کردند تا با فشار بر کشورهای هم پیمان اروپایی خود ، تحت هر شرایطی به آنها اجازه ندهند که در جهت اجرای برجام با کشور عزیزمان ایران تعاملاتی داشته باشند.

    نایب مدیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه شرایط اقتصادی اروپا به شدت وخیم است و آنها علاقمند به سرمایه‌گذاری در کشور عزیزمان ایران هستند، افزود: فشار آمریکا بر اروپایی ها تا جایی ادامه یافته است که ترامپ با انعقاد قراردادهای اقتصادی همه جانبه با کشورهایی همچون عربستان سعودی که امکان همکاری اقتصادی آنها با اروپایی ها وجود داشته است ،هیچ پولی جهت بهره مندی آنها باقی نگذاشته است.

    حسن‌بیگی گفت: کشور جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران یکی از عالی ترین و با سوادترین کشورهای منطقه است که کشورهای اروپایی می توانند با آن ارتباط داشته باشند ولی با توجه به اینکه زیر سلطه آمریکا قرار دارند همواره تحت فشار ترامپ ،برخی از قراردادهای منعقد شده است با کشور عزیزمان ایران را به تاخیر انداخته اند.

    کشورهای دیگر | کشور فرانسه | پسابرجام | آمریکایی | فرانسه | ایرانی | آمریکا | کمیسیون | قرارداد | اقتصادی | سیاست

    نایب مدیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: جهت مثال شرکت توتال فرانسه در حالی با کشور عزیزمان ایران در زمینه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی قرارداد سنگینی را امضا کرده است که این شرکت در بسیاری از پرسشها به دنبال منافع خود بوده و در دهه هفتاد شاهد بد عهدی این شرکت در زمینه توسعه فاز‌های ۲ و۳ پارس جنوبی در سایه فشارهای آمریکا بوده‌ایم.به طوریکه توتال فرانسه به دنبال منفعت طلبی خود ،در آن وقت کار توسعه را رها کرد.

    وی بیان کرد: انتظار جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران فراتر از اینها بود. در قرارداد برجام هم تسری شده است بود که در همه زمینه‌های اقتصادی، اروپایی ها و هم پیمانانشان باید همکاری کنند ولی در این زمینه تحت فشار و سلطه ترامپ نتوانستند کاری انجام دهند.

    نایب مدیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: با کمال تاسف ،به تازگی تحت فشارهای ترامپ، به دنبال بهانه‌های واهی چون حقوق بشر و فعالیت‌های موشکی کشور عزیزمان ایران هستند. این در حالی است که در برجام به طور براق آمده است که عنوان برجام فقط مربوط به پرسشها هسته‌ای است و هیچ عنوان دیگری قرار نبوده مطرح شود ولی متاسفانه اکنون شاهد واکنش‌ها مغایر با برجام از جانب اروپایی‌ها هستیم.

    وی بیان کرد: فرانسه یکی از کشورهای دارنده تکنولوژی هسته‌ای است و در بحث تحقیقات هسته‌ای طبق برجام مکلف بود که با کشور عزیزمان ایران همکاری کند ولی طی سال‌های گذشته دیده‌ایم که هیچ نوع همکاری با کشور عزیزمان ایران نداشته است.

    از تعلل در سرمایه گذاری تا تاخیر در تحویل ایرباس ها به دلایل واهی ، بدعهدی فرانسه همچنان ادامه دارد

    حسن‌بیگی ادامه داد: طبق آینده نگری های انجام شده است در مباحث مربوط به سرمایه‌گذاری نیز انتظار می رفت که اروپایی‌ها حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش اقتصادی با کشور عزیزمان ایران همکاری داشته باشند که در این زمینه نیز بسیار محدود عمل کرده‌اند.

    نایب مدیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اضافه کرد: عنوان ماشین نیز یکی از مسائلی است که شرکت‌های فرانسوی به خاص سیتروئن و پژو از آنجایی که در حال ورشکستگی بوده اند به اجبار وارد کشور عزیزمان ایران شده است و با ما قرارداد بسته اند.

    وی تصریح کرد: ما از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه‌، آلمان و ایتالیا انتظاراتی داشتیم که متاسفانه برآورده نشده هست، البته دست کشور عزیزمان ایران بسته نمانده است و توانسته ایم با کشورهای شرق آسیا همچون روسیه، چین و … ارتباطاتی برقرار کنیم.

    حسن‌بیگی گفت: در حقیقت در پرسشها پسابرجامی و در زمینه همکاری با کشور عزیزمان ایران این خود اروپایی‌ها هستند که ضرر کرده‌اند ولی بسیار براق و روشن است که افکار عمومی اروپا هرگز حاضر نیست که کشورشان زیر سلطه آمریکا برود این یک اشتباه استراتژیک است که اروپایی‌ها پیرو فشار آمریکا عمل می‌کنند.

    نایب مدیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه کشور عزیزمان ایران نیازمند اروپایی‌ها نیست ، افزود: کارهای تحقیقاتی دانشمندان جوان ما در پرسشها هسته‌ای نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم کارها بسیار بزرگی انجام دهیم که خود خارجی‌ها را نیز به تعجب واداشته است.

    وی با اشاره به ورود وزیر خارجه فرانسه به کشور عزیزمان ایران گفت: متاسفانه آنها با سیاست از‌بین‌برده‌شده شده است دوگانه هویج و چماق آمریکایی‌ها که در گذشته از آن استفاده می شد وارد کشور عزیزمان ایران می‌شوند. اعتقاد دارم اروپایی‌ها به خاص فرانسه نباید به این عنوان دامن بزنند و بدانند ما نیازمند آنها نیستیم بلکه این کشورهای اروپایی‌ها هستند که نیازمند به کشور عزیزمان ایران بوده و باید در کنار کشور عزیزمان ایران قرار بگیرند تا بتوانند از این جزیره باثبات به نام کشور عزیزمان ایران که در بخش انرژِی حرف اول منطقه را می‌زند و دارنده مخزن اول نفت و گاز دنیاست بهره‌مند شوند.

    نایب مدیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: آنها باید با دست پر وارد کشور عزیزمان ایران شده است و از منافع منطقه بهره‌مند شوند.

    حسن‌بیگی بیان کرد: به نظرم سر اروپایی‌ها کلاه می‌رود. آنها در پرسشها مربوط به فعالیت‌های موشکی و دفاعی بسیار بسیار بی‌مورد واکنش‌ها می‌کنند و در آخر خودشان ضرر خواهند کرد.شرط و شروطی که جهت کشور عزیزمان ایران می‌گذارند به هیچ وجه عملی نمی شود آیا که ما به هیچ عنوان زیر بار زور نمی‌رویم.

    وی با بیان اینکه با کمال تعجب فرانسوی‌ها در دوران پسابرجام در مباحث مربوط به تحریم‌ها هیچ نوع همکاری نکرده اند، گفت: با اینکه در برجام ذکر شده است است که کشورهای صاحب انرژی هسته‌ای بایدبا کشور عزیزمان ایران همکاری کنند ولی این عنوان تاکنون عملیاتی نشده است.

    حسن‌بیگی در تشریح دیگر مطالبات پسابرجامی کشور عزیزمان ایران از فرانسوی‌ها گفت: در مباحث اقتصادی قرار بود آنها در کشور عزیزمان ایران سرمایه‌گذاری کنند ولی کار خاصی انجام نداده اند. تنها به بحث انرژی بسنده کرده و در جهت آن شرکت توتال با کشور عزیزمان ایران قراردادی منعقد کرده هست. این در حالی است که زمینه بسیار زیادی در کشور عزیزمان ایران جهت ورود آنها وجود دارد.

    نایب مدیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: عقب‌افتادگی‌ کشور عزیزمان ایران در وقت تحریم‌ها بستر مناسبی را جهت همکاری و سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در دوران پسابرجام فراهم کرده است ولی به رغم نبود همکاری‌های آنها، کشور عزیزمان ایران از طریق کشورهای دیگر در حال تامین کمبودهای خود است.

    وی راجع به ایرباس‌هایی که قرار بود تحویل کشور عزیزمان ایران داده شود نیز گفت: تعدادی ایرباس تحویل کشور عزیزمان ایران شده است و تعداد دیگر نیز هنوز به بهانه‌های واهی به آخر نرسیده است.

    حسن‌بیگی بیان کرد: آنها در تلاشند که هم قیمت ایرباس‌ها را عوض کردن دهند و هم از ما امتیاز بگیرند ولی این چنین اتفاقی نخواهد افتاد به هر حال امیدواریم آنها سر عقل بیایند و باقی ایرباس‌ها را تحویل دهد.

    وی گفت: به رغم فشارهای آمریکا و متحدان اروپایی آن، کشور عزیزمان ایران قاطع ایستاده و اعلام کرده است که در بحث فعالیت‌های موشکی و دفاعی با کسی مذاکره ندارد و این عنوان جز اختیارات ماست غیر از آن در برجام هم این مسئله تحت هیچ شرایطی مورد مذاکره نبود ، نیست و نخواهد بود.

    نایب مدیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در آخر گفت: پیش‌بینی می‌شود در آینده کشورهای اروپایی در ایران، که به عنوان عالی ترین بازار آنها تلقی می‌شود ،حضور داشته باشند.

    بهانه های وحشت و یا ترساندن از جمله سیاست های دیپلماسی خصمانه ای است که این روزها از زبان مسئولان اروپایی شنیده می شود ولی کشور عزیزمان ایران با پایبندی به برجام نشان داده است که به دور از وحشت و واهمه به تعهدات بین المللی خود پایبند است و تنها در این مسیر توقع می رود که سایر کشورهای طرف سند برجام به آنچه روی برگه نوشته اند عمل کنند.

    امید می‌رود در حاشیه سفر وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان چالش های پیش روی توسعه روابط تجاری کشور عزیزمان ایران با فرانسه مرتفع شود .

    گزارش: مهریان.عرب

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: کشورهای دیگر | کشور فرانسه | پسابرجام | آمریکایی | فرانسه | ایرانی | آمریکا | کمیسیون | قرارداد | اقتصادی | سیاست

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • کتاب اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب خارجی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • جعبه هدیه کتاب