آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی ؟ولی درون تو جهان بزرگی نهفته است.(امام علی علیه السلام)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » چگونه قیمت دلار با آمار صادرات بازی می کند؟

    چگونه قیمت دلار با آمار صادرات بازی می کند؟

    یکی از مباحث مهمی که بعد از کم کردن ارزش پول ملی در برابر ارز مطرح می شود ، تاثیر این پدیده بر میزان صادرات کشور است .

    چگونه قیمت دلار با آمار صادرات بازی می کند؟

    به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،در هفته های گذشته شاهد زیاد کردن ناگهانی قیمت ارز در بازار کشور بودیم . بدون شک تغییرات ارزش ارز بر تمام شئونات اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود.
    یکی از مباحث مهمی که هر لحظه بعد از کم کردن ارزش پول ملی در برابر ارزها مطرح است ، تاثیر این پدیده بر میزان صادرات کشور است . بعضی از صاحب نظران و کارشناسان معتقدند که زیاد کردن قیمت ارزها موجب پایین آمدن قیمت تولیدات ملی شده است و در نتیجه کالاهای ایرانی می توانند با قدرت مسابقه پذیری بهتری در بازار های بین المللی ورود کرده و سهم بیشتری را عاید خود کنند ؛اکبر ترکان ، مدیر اسبق شرکت مناطق آزاد کشور اعتقاد است افزایش قیمت ارز گام مثبتی در جهت صادراتی کردن تولیدات ملی بوده و می تواند برند ایرانی را با سرعت بیشتری در بازارهای جهانی مطرح کند این در حالیست که بسیاری از کارشناسان با این نظر به شدت مخالفند و تجربیات ناموفق کشور در برهه های زمانی قبل را که با رشد صعودی قیمت ارز مواجه بود، گواه این عنوان می دانند .
    در گزارش پیش رو به دنبال بررسی این عنوان هستیم که تغییرات قیمت ارز بر میزان صادرات کشور چه تاثیری خواهد گذاشت. در این راستا با چند تن از صاحب نظران این حوزه به گفت و گو پرداخته ایم که یه این شرح است.

    افزایش قیمت ارز یک شمشیر دو لبه است

    فیروز ابراهیمی دبیر منزل صنعت معدن وتجارت خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،اظهار کرد: در مقطعی که در دولت دهم قیمت ارز سه برابر شد ، اتفاقاتی افتاد که می توان از آن درس گرفت و در شرایط کنونی از آن بهره برد.

    وی افزود :در هفته های گذشته شاهد زیاد کردن پنجاه تا شصت درصدی قیمت ارز بودیم ، این اتفاق موجب ایجاد التهاب ونگرانی هایی در بازار کشور شد .

    ابراهیمی تصریح کرد : زیاد کردن قیمت ارز یک شمشیر دو لبه است ؛ بالا رفتن ارزش دلار نسبت به پول ملی موجب گران تر شدن مواد اولیه خارجی می شود که تولید کننده داخلی به آن نیاز دارد و در نتیجه موجب زیاد کردن قیمت کالای ایرانی خواهد شد.

    چگونه قیمت دلار با آمار صادرات بازی می کند؟

    دبیرِ منزل صنعت معدن وتجارت خراسان رضوی اضافه کرد: از طرف دیگر زیاد کردن قیمت ارز می تواند موجب کم کردن قیمت تولیدات ملی در سطح بازار های جهانی شده است و زیاد کردن صادرات و مسابقه پذیری بهتر را در پی داشته باشد.

    ابراهیمی اذعان کرد:بر اساس تحقیقات صورت گرفته زیاد صادرات ما بر پایه بهره گیری از مواد اولیه ِ تولید داخل است . به عنوان مثال محصول استراتژیک زعفران در گذشته با زیاد کردن ناگهانی قیمت ارز به صادرات بهتر و بیشتری دست یافت و سود آوری بالاتری را نصیب کشور کرد.

    وی توضیح داد : این عنوان مهم است که یک پایش جامع در کل کشور صورت گرفته و مزیت های صادراتی هر منطقه بر اساس پتانسیل همان منطقه سنجیده شود تا بتوانیم در برهه کنونی و با زیاد کردن قیمت ارز ، صادرات کشور را اصلاح ببخشیم .

    دبیرِ منزل صنعت معدن وتجارت خراسان رضوی ابراز کرد : تولید لوازم خانگی یا محصولاتی شبیه به آن مزیت صادراتی کمتری نسبت به تولید مواد غذایی مانند رب ، بیسکویت و شکلات در کشور عزیزمان ایران دارد لیکن در حوزه تولید مواد غذایی، صنایع ما وابستگی به واردات مواد اولیه خارجی ندارد .

    یکی از مباحث مهمی که بعد از کم کردن ارزش پول ملی در برابر ارز مطرح می شود ، تاثیر این پدیده بر میزان صادرات کشور است .

    ابراهیمی اعلام کرد: با توجه به آمارهای صادراتی سال های گذشته ، بجز میعانات گازی ومحصولات وابسته به نفت ، مواد غذایی حدود ۷۰ درصد حجم صادرات کشور را به خود اختصاص می دهد ، زیاد کردن قیمت ارز در این حوزه می تواند موجب اصلاح آمارهای صادراتی در آینده شود .

    دبیرِ منزل صنعت معدن وتجارت خراسان رضوی از واقعی شدن قیمت ارز استقبال کرد و گفت : در صورتی که دولت بتواند ارز مورد نیاز تولید کنندگان کشور را با قیمت اعلام شده است به آنها برساند ، نه تنها مشکلی در حوزه تولید پیش نخواهد آمد بلکه صادرات نیز زیاد کردن خواهد داشت .

    وی با بیان اینکه قیمت ارزشی صادرات کشور در سال گذشته ۱۶ درصد زیاد کردن داشت، اظهار کرد : امروز اولویت تولید کنندگان ، صادرکنندکان و مسئولان کشور باید تولید محصولاتی باشد که صادرات آن ها بر اساس مزیت های ارزشی منطقه خودشان تعریف شده است و اقتصادی است .

    اگر زیاد کردن قیمت ارز به شرط صحیح مدیریت نشود در صادرات نتیجه معکوس می دهد

    موید حسینی صدر،کارشناس تجارت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به تاثیرات قیمت ارز در صادرات اظهار کرد: زیاد کردن قیمت ارز به نفع صادرات کشور است هر چند که اگر این عنوان به درستی مدیریت نشود، ولی بازهم در آینده نتیجه معکوس در پی خواهد داشت.

    وی افزود: در تمام دنیا در شرایط عوض کردن قیمت واحد پولی نسبت به ارزهای جهانی، جلسات مشترکی بین بازار و مدیریت دولتی برگزار شده است و به یک توافق یکسان جهت تعیین سهم هر کدام از طرفین می رسند.

    حسینی صدر ادامه داد:در چنین شرایطی مشخص می شود زمانی که قیمت ارز بالا رفت چه کارهایی باید صورت گیرد که موجب اصلاح اوضاع اقتصاد کلان شود ولی متاسفانه در کشورما این اتفاق هرگز نمی افتد و از آنجایی که تسهیلاتی جهت صادر کنندگان در بانک ها اندیشیده نشده، دریافتی در این حوزه یا به خارج از کشور انتقال یافته شده است و یا در بازار سیاه به فروش می رسد.

    چگونه قیمت دلار با آمار صادرات بازی می کند؟

    کارشناس تجارت تاکید کرد: رسیدن به این نشانه نیازمند یک اعتماد سازی بین بخش شخصی و دولتی است که این مهم در پی تشکیل میزهای یکسان و رسیدن به فهم مشترکی در جهت رونق صادرات و کم کردن واردات رخ خواهد داد.

    وی اذعان کرد:هم اکنون رقابتی بین مدیر تصمیم گیر و بازار شکل گرفته و در نتیجه هیچ اعتمادی بین دو طرف دولتی و شخصی وجود ندارد.

    حسینی صدر افزود: رابطه بین مسئولان دولتی و بخش شخصی شبیه به بازی شطرنج شده است که هر دو طرف به فکر شکست دادن طرف برابر هستند ،در صورتی که نشانه مسئول و بازار باید شکل گیری بازار براق و بدون تلاطم باشد.

    افزایش قیمت ارز آمار صادرات را در کوتاه مدت زیاد کردن می دهد!

    ابراهیم محمد رضا زاده مدیر میز عراق در شرکت توسعه تجارت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، زیاد کردن قیمت ارز را در اصلاح اوضاع صادراتی کشور موثر ندانست و گفت : اثر تغییرات ارز شاید به صورت کوتاه بتواند میزان صادرات را زیاد کردن دهد ولی به مرور شاهد تنش هایی در حوزه صادرات خواهیم بود .

    یکی از مباحث مهمی که بعد از کم کردن ارزش پول ملی در برابر ارز مطرح می شود ، تاثیر این پدیده بر میزان صادرات کشور است .

    وی افزود: با زیاد کردن قیمت ارز تولید کننده و صادر کننده می بایست از جهت وزنی ،کالای بیشتری به مشتریانی خارجی بدهد و ممکن است در آخر سال آمارهای صادراتی رشد صعودی را نشان داده وکمی فریبنده باشد ولی باید در نظر گرفت زیاد کردن وزنی صادرات در این حالت با زیاد کردن ارزی در این حوزه برابر نخواهد بود .

    محمد رضا زاده در تشریح چگونگی بی تاثیری زیاد کردن قیمت ارز در اصلاح آمارهای صادراتی گفت : به طور مثال کارخانه ایرانی با فروش یک کولر به طرف عراقی ۳۰ دلار کسب می کرد ولی اکنون جهت اکتساب این ۳۰ دلار باید ۱٫۵ کولر تولید کند و این عنوان به معنای کار زیاد و درآمد ارزی یکسان است .

    انرژی ارزان ، برند ایرانی را در بازارهای جهانی مسابقه پذیر می کند

    محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، اعلام کرد: زمانی که ارزش ریال در برابر ارزها اُفت می کند،باید شاهد رشد صادرات محصولات تولید داخل باشیم.

    وی بیان کرد:در چنین شرایط،حقوق کارگران پایین تر از نُرم دستمزدهای جهانی بوده و باتوجه به کم بودن قیمت انرژی در کشور،باید انتظار داشته باشیم که قیمت کالای ایرانی پایین آمده و برند ایرانی بازار جهانی داشته باشد.

    چگونه قیمت دلار با آمار صادرات بازی می کند؟

    منصوری به فقدان توفیق صادرات در وقت زیاد کردن قیمت ارز در سال های گذشته اشاره کرد و گفت:امیدوارم در آینده تدابیر بهتری جهت بهره بردن از وقت پیش آمده در این حوزه اتخاذ شود تا شاهد زیاد کردن آمار صادرات باشیم.

    گزارش از سمیه عرب

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: خراسان رضوی | کشاورزی | خبرنگار | صادرات | ایرانی | کشاورزی | تجارت | بازار

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک