هر برادری که از منافع برادر خود مانند نفع خویش حمایت کرد به کار خود سامان داده است (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » ۳ واکسن تازه در راه ایران

    ۳ واکسن تازه در راه ایران

    رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن معاونت بهداشت وزارت بهداشت ضمن تشریح سابقه واکسیناسیون در کشور، از اضافه شدن سه واکسن تازه به برنامه واکسیناسیون کشور طی امسال خبر داد.

    ۳ واکسن تازه در راه ایران

    رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن معاونت بهداشت وزارت بهداشت ضمن تشریح سابقه واکسیناسیون در کشور، از اضافه شدن سه واکسن تازه به برنامه واکسیناسیون کشور طی امسال خبر داد.

    محرومیت ۱۹.۵ میلیون کودک از واکسن در دنیا

    دکتر محسن زهرایی مدیر اداره بیمارهای قابل پیشگیری با واکسن معاونت بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به سابقه طولانی برنامه واکسیناسیون در ایران، گفت: ۲۰ سال بعد از کشف واکسن آبله در دنیا و در سال ۱۸۲۰ میلادی سابقه واکسن در کشور ما هم ثبت شد و واکسیناسیون جهت سربازان ایرانی در جنگ هایی که در ناحیه شمال قفقاز با روس ها داشتیم، استفاده شده است است.

    عبارات مهم : مبتلا شدن – اجرای طرح
    وی با بیان اینکه سابقه تولید واکسن در کشور به حدود ۱۰۰ سال می رسد، افزود: به عنوان مثال واکسن وبا، حصبه و آبله جزو واکسن هایی بوده که در انستیتو پاستور ساخته می شد. بعد از آن واکسن هایی مانند واکسن سیاه سرفه در موسسه واکسن سازی رازی ساخته شد. در سال های بعد هم شاهد تولید واکسن های سرخک، فلج اطفال و بعد هم واکسن سرخک، سرخجه و اوریون در قالب یک واکسن بودیم. در عین حال واکسن هایی مانند هپاتیت B و ب. ث. ژ هم در انستیتو پاستور ساخته شدند.
    واکسیناسیون همگام با ایجاد شبکه بهداشتی در کشور

    زهرایی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطف و تحولی در برنامه واکسیناسیون کشور بوده هست، افزود: از سال ۱۳۶۳ شبکه خدمات بهداشتی و درمانی اولیه که مقدماتش از سال ها قبل طراحی شده است بود، در کشور شروع به کار کرد. یکی از نخستین خدماتی که در این شبکه عرضه شد، برنامه واکسیناسیون جهت کودکان و زنان باردار بود.

    جهشی بهداشتی

    رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن معاونت بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: نشانه از راه اندازی برنامه واکسیناسیون این بود که بتوان پوششی یکنواخت و کامل را در سطح کشور و در شهر و روستا، جهت فقیر و غنی و جهت همه افرادی که در کشور عزیزمان ایران زندگی می کنند، اعم از ایرانی و غیر ایرانی ایجاد کرد. باید توجه کرد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم واکسن سرخک و فلج اطفال در کشور استفاده می شد، ولی سیستمی وجود نداشت که بتواند در همه کشور پوششی یکسان و گسترده ایجاد کند. در سال ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴ که نخستین سال اجرای برنامه واکسیناسیون در کشور بود، حدود ۳۴ الی ۳۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش برنامه واکسیناسیون قرار گرفت، ولی با کارها خوبی که در سراسر کشور انجام شد، به سرعت مردم در برنامه های بهداشتی از جمله واکسیناسیون همکاری کردند و تقریبا از سال ۱۳۶۸ پوشش واکسیناسیون در کشور به حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد رسید. یعنی طی چهار سال اول جهشی را در پوشش واکسیناسیون کشور شاهد بودیم و این یکی از افتخارات نظام سلامت کشور ما است که توانست به سرعت واکسیناسیون کودکان را در کشور تکمیل کند.

    ۳ واکسن تازه در راه ایران

    پوشش ۹۹ درصدی واکسیناسیون در کشور

    زهرایی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۲۵ سال است که همه ساله پوشش واکسیناسیون کودکان بین ۹۵ تا ۹۹ درصد متغیر هست، افزود: این درحالیست که در دنیا بسیاری از کشورها هنوز نتوانستند به این سطح از پوشش واکسیناسیون نزدیک شوند. بسیاری از آنها کشورهای فقیر، ضعیف یا در حال توسعه هستند که هنوز نتوانستند به این سطح از واکسیناسیون دست یابند.

    محرومیت ۱۹.۵ میلیون کودک از واکسن در دنیا

    وی با بیان اینکه طبق برآورد شرکت بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۹.۵ میلیون کودک در سراسر دنیا از دریافت واکسن محروم بودند، گفت: این اتفاق به علت ضعف برنامه های بهداشتی از جمله واکسیناسیون در کشورهای مختلف، جنگ و ناآرامی های اینچنینی در سراسر دنیا بوده هست. خوشبختانه پوشش واکسیناسیون در کشور ما بسیار عالی است و واکسن هایی که در برنامه واکسیناسیون ما وجود دارد، با کشورهای توسعه یافته هیچ تفاوتی ندارد. حتی در بعضی موارد پوشش واکسیناسیون کشور عزیزمان ایران از بعضی کشورهای توسعه یافته زیاد است.

    تنها کشور تولید کننده واکسن در خاورمیانه

    یکی از دلایل بالا بودن پوشش واکسیناسیون در کشور ما همکاری خانواده ها بوده هست. خوشبختانه با ارائه برنامه آموزش همگانی و اطلاع رسانی مناسب، سطح سواد و فرهنگ سلامتی در جامعه ارتقاء پیدا کرده و در حال حاضر به حدی رسیده است که خانواده واکسیناسیون کودکان را به عنوان یک حق جهت فرزندشان می دانند که کاملا امری صحیح هست؛ به طوریکه اگر در یک شهر جهت چند روز واکسنی موجود نباشد، خانواده ها معترض می شوند و آن را مطالبه می کنند. البته علاوه بر این قطعا عوامل دیگری مانند تولید واکسن در کشور وجود داشته هست. در حال حاضر بسیاری از واکسن ها را در داخل کشور تولید می کنیم و در منطقه خاورمیانه تنها کشوری که واکسن تولید می کند، جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران هست. این عنوان موفقیتی بسیار بزرگ هست. در عین حال ساختار بسیار خوبی جهت ارائه خدمات در کشور شکل گرفته است که امکان دسترسی مردم به خدمات سلامت را در شهر و دِه فراهم می کند.

    وی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت طی چهار سال گذشته، گفت: با اجرای این طرح میزان دسترسی جمعیت هایی که در حاشیه شهرها متراکم بودند، به خدمات بهداشتی زیاد کردن یافت و ارائه خدمات به مردم بسیار راحت تر شد. در عین حال لجستیک و مدیریتی که در این حوزه انجام شده است بسیار موثر بوده هست. به هر حال برنامه واکسیناسیون بسیار سنگین است و جهت تامین واکسن و ارسال آن به دورترین نقاط کشور باید امکانات درستی وجود داشته باشد و واکسن در درجه حرارت مناسبی نگهداری شود تا کارایی و کفایتش آسیب نبیند و این کار دشواریست؛ ولی خوشبختانه لجستیک خوبی جهت حمل و نقل واکسن در دمای مناسب و ارسال آنها به واحدهای خدماتی شهرها و شهرستان ها در اختیار هست. خوشبختانه تعهد سیاستگذاران ارشد نظام جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران حمایت از برنامه واکسیناسیون کشوری است.

    از ریشه کنی فلج اطفال تا کم کردن مبتلا شدن به سرخک

    رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن معاونت بهداشت وزارت بهداشت در ادامه به بعضی بیماری هایی که در گذشته در کشور عزیزمان ایران شیوع داشته اند، اشاره و اظهار کرد: در سال های گذشته بیش از ۱۰۰ مورد مبتلا شدن به بیماری فلج اطفال ثبت می شد و بسیاری از موارد مبتلا شدن هم اصلا گزارش نمی شدند، ولی در سال ۱۳۷۷ جهت ریشه کنی فلج اطفال برنامه هایی را اجرا کردیم که طی آن ۱۰ میلیون کودک زیر پنج سال در کشور واکسینه ­شدند و اجرای این عملیات موجب شد که بیماری فلج اطفال در کشور ما ریشه کن شود. به طوریکه آخرین مورد بیماری فلج اطفال در کشور ما در سال ۱۳۷۹ بود و نزدیک به ۱۷ سال است که هیچ موردی از بیماری فلج اطفال در کشور نداشتیم. این اتفاق موفقیتی عظیم جهت کشور است.

    زهرایی با بیان اینکه در ۱۷ تا ۱۸ سال گذشته هر سال حدود ۵ تا ۱۰ هزار مورد تازه مبتلا شدن به سرخک داشتیم، افزود: این درحالیست که اکنون با اجرای برنامه واکسیناسیون این تعداد به ۵۰ تا ۶۰ مورد در سال رسیده هست. همچنین بیماری دیفتری بین مردم بیماری ترسناک و بسیار مرسوم بود و فوت ومیر بالایی داشت، ولی در حال حاضر آنقدر در کشور کم شده است که نه تنها خانواده ها، بلکه پزشکان هم ممکن است در طول سال ها طبابت موردی از این بیماری نبینند. از طرفی باید توجه کرد که مبتلا شدن به بیماری هپایت B در کشورمان بسیار مرسوم بود و حدود ۳.۵ درصد جامعه آلوده به این بیماری بودند، ولی با اجرای برنامه های واکسیناسیون و بکارگیری بعضی سیاست های کنترلی توانستیم میزان شیوع هپاتیت B را در کشور به نصف و کمتر از ۱.۵ درصد برسانیم.

    وی تاکید کرد: این نتیجه های دستاوردهایی ملموس هستند. طبق برآورد شرکت بهداشت جهانی در حال حاضر واکسیناسیون سالیانه از فوت دو الی سه میلیون کودک در دنیا جلوگیری می کند و اگر پوشش واکسیناسیون کودکان کامل شود، می توان از بروز ۱.۵ میلیون فوت دیگر هم پیشگیری کرد. به همین علت شرکت جهانی بهداشت، واکسیناسیون را موثرترین اقدام جهت زیاد کردن سلامت و کیفیت زندگی کودکان می داند. ما هم با این دستاوردی که داشتیم توانستیم قدم بزرگی در کم کردن فوت ومیر کودکان برداریم و امیدواریم بتوانیم تعداد واکسن هایی را که در برنامه داریم، زیاد کردن دهیم.

    رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن معاونت بهداشت وزارت بهداشت ضمن تشریح سابقه واکسیناسیون در کشور، از اضافه شدن سه واکسن تازه به برنامه واکسیناسیون کشور طی امسال خبر داد.

    سه واکسن تازه در راه ایران

    زهرایی با بیان اینکه البته باید توجه کرد که واکسیناسیون علمی است که به طور مداوم پیشرفت می کند، گفت: به این ترتیب واکسن های جدیدی به طور مداوم ساخته و آزمایش می شوند و کشورها از آنها استفاده می کنند. به عنوان مثال در سال ۱۹۷۴ که در دنیا برنامه واکسیناسیون شکل گرفت و اکنون بیش از ۴۰ سال از آن وقت می گذرد، کار با شش واکسن شروع شد، ولی در حال حاضر تعداد واکسن هایی کودکان به بیش از ۲۰ مورد زیاد کردن پیدا کرده هست. اکنون در برنامه واکسیناسیون کشور عزیزمان ایران حدود ۱۰ بیماری را پوشش می دهیم. البته جهت بعضی گروه های خاص واکسن هایی را استفاده می کنیم، ولی در برنامه واکسیناسیون مان ۱۰ بیماری را پوشش می دهیم و انتظار داریم بتوانیم امسال یک واکسن تزریقی فلج اطفال را به برنامه کودکان اضافه کنیم که امیدواریم از اوایل تابستان این واکسن به برنامه اضافه شود.

    علاوه بر آن دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس هم به تدریج به برنامه واکسیناسیون کشور اضافه می شوند. خوشبختانه بودجه این دو واکسن از سوی مجلس در بودجه سال ۹۷ مصوب شده است است و امیدواریم سایر کارها آن انجام شود و در نیمه دوم امسال شاهد اضافه شدن این دو واکسن بسیار مهم هم به برنامه واکسیناسیون باشیم. اگر این اتفاق بیفتد می توان گفت که برنامه واکسیناسیون کشور ما از جهت انواع واکسن هایی که استفاده می کنیم، بسیار روزآمد می شود. جهت اضافه شدن این دو واکسن اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار آینده نگری شده است است و این اهمیت مساله را جهت تامین سلامت کودکان نشان می دهد.

    زهرایی با بیان اینکه پنوموکوک جهت یک بیماری باکتریایی است که عفونت های زیادی ازعفونت های راحت تا شدید را در بدن ایجاد می کند، گفت: امیدواریم با ورود این واکسن بتوانیم بار زیادی از پرسشها سلامت را برداریم. روتاویروس هم ویروسی است که مرسوم ترین عامل بروز اسهال کودکان در کشور است و موارد زیادی از مبتلا شدن به آن دیده شده است و بویژه در کودکان زیر دو سال زیاد مرسوم هست؛ به طوریکه اکثریت کودکان تا سن دوسالگی، پنج نوبت دچار اسهال های روتاویروسی می شوند، ولی با استفاده از این ویروس می توان از بروز این بیماری هم پیشگیری کرد. بنابراین امیدوارم در نیمه دوم امسال این واکسن ها به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه شوند. میزان آینده نگری شده است جهت این واکسن ها به گونه ای است که بتوانیم تمام کودکان را تحت پوشش این واکسن قرار دهیم.

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

    واژه های کلیدی: مبتلا شدن | اجرای طرح | استفاده | کودکان | سلامتی | بیماری | بهداشت | برنامه | ایرانی | پیشگیری | بهداشتی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب خارجی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی