هر انسانی مرتکب اشتباه می شود ؛اما فقط انسان های احمق اشتباه خود را تکرار می کنند.(سیسرون)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » لیست تغذیه‌ای مجاز دانش‌آموزان اعلام شد

    لیست تغذیه‌ای مجاز دانش‌آموزان اعلام شد

    سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با شروع فصل بازگشایی مدارس باید نسبت به تغذیه دانش‌آموزان اقدام، و براساس لیست تغذیه‌ای ارائه شده است به مدارس عمل شود.

    لیست تغذیه‌ای مجاز دانش‌آموزان اعلام شد

    سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با شروع فصل بازگشایی مدارس باید نسبت به تغذیه دانش آموزان اقدام، و براساس لیست تغذیه ای ارائه شده است به مدارس عمل شود.

    اعلام تغذیه ای مجاز دانش آموزان به مدارس

    ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری در خصوص اوضاع پیگیری به بهداشت غذافروشی ها گفت: در پیگیری به اوضاع عرضه غذا در غذافروشی ها و رستوران ها در بحث سلامت وزارت بهداشت و در مباحثی دیگر وزارت بازرگانی، تعزیرات و اصناف مربوطه موظف به پیگیری به تخلفات هستند و تذکرات مورد نیاز به خاطیان امر از جانب موازین قضایی ارائه خواهد شد.

    عبارات مهم : وزارت اطلاعات – وزارت بهداشت
    وی افزود: مصرف انواع فست فودها از جمله سوسیس و کالباس از لحاظ بهداشتی بسیار ایراد دارد و ما نمی توانیم خارج از موانع قانونی نسبت به ارائه این محصولات اقدام کنیم. براین اساس از نظر بهداشتی نظارت های خود را در این عرصه داشته و ادامه خواهیم داد. در این حین بسیاری از مردم تصور می کنند وظیفه بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت نظارت روزانه و ماهانه بر رستوران ها و غذافروشی ها است در حالی که در هیچ کجای دنیا این نظارت ها به طور مداوم و پشت سر هم صورت نمی گیرد. آیا که علاوه بر هزینه بر بودن بازرسی ها، نظارت های ممتد فایده ای نخواهد داشت.

    ایرج حریرچی خاطرنشان کرد: با توجه به بازگشایی مدارس سلامت دانش آموزان در این محیط بیش از هر لحظه مورد بررسی قرار می گیرد. در حال حاضر ۲۱ درصد از دانش اموزان ما دچار اضافه وزن یا چاقی و ۱/۱۶ درصد دانش آموزان به لاغری بیش از حد مبتلا هستند. این در حالی است که شیوع اضافه وزن و چاقی در شهرها دو برابر روستاها است.

    وی عنوان کرد: متأسفانه ۵/۲۷ درصد دانش آموزان ما از مواد غذایی غیرمفید مانند شیرینیجات و پفک در هفته استفاده می کنند و ۷/۲۵ درصد آنها که برابر با یک چهارم میزان دانش آموزان کل کشور است هر هفته به مصرف نوشابه ۱۵ درصد در هفته به طور مرتب به مصرف فست فود می پردازند.

    سخنگوی وزارت بهداشت اذعان داشت: ۶۰ درصد دانش آموزان روزانه از شیر مصرف نمی کنند و ۶۸ درصد آنها از مصرف سبزیجات و ۴۰ درصد از مصرف میوه خودداری می کنند بنابراین به طور کلی ۴۰ درصد دانش آموزان از شیر ۳۲ درصد آنها از سبزیجات و ۶۰ درصد دانش آموزان از میوه استفاده می کنند.

    حریرچی یادآور شد: به علت محدودیت های مالی باید حمایت از تغذیه دانش آموزان انجام شود. در حالی که این اقدام در شهرهای دیگر اجرایی شده است و در گزینش الگوی غذایی آنها نظارت می شود و در شرایطی که ۲۱ درصد از دانش آموزان به مصرف بیش از حد نمک در غذا می پردازند و تنها به یک روز در هفته به ورزش اختصاص می دهند باید نسبت به این ارقام احساس نگرانی کرد.

    وی در خصوص بهداشت دهان و دندان دانش آموزان گفت: روزانه ۴۸ درصد از دانش آموزان ما از زدن مسواک خودداری می کنند. و تنها ۵۲ درصد آنها تقریباً هر روز و ۲۳ درصد به روزی دوبار مسواک زدن اقدام می کنند که این آمار براساس مطالعات کاسپین ۴ بر روی ۴۳ هزار دانش آموز به دست آمده است.

    سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۲۷ درصد دانش آموزان دچار تری گلیسرید بالا هستند. آیا که روزانه با مصرف غذاهای چرب و فست فودها سلامت آنها در معرض خطر قرار داشته و باید نسبت به این امر اقدامی جدی صورت گیرد. به عنوان مثال می توان به مصرف چیپس اشاره کرد که دارای ۵۰۰ کالری بوده و می تواند مصرف آن ۳۵ درصد انرژی روزانه یک فرد را تعیین کند بنابراین مصرف اینگونه مواد در مدارس ممنوع و به دانش آموزان پیشنهاد نمی شود.

    وی خاطرنشان کرد: طبق مطالعات انجام شده است ۸/۸۶ درصد مادران دانش آموزان منزل دار هستند بنابراین با یک برنامه ریزی مناسب می توان مصرف غذای سالم، میوه جات و سبزیجات را جهت افراد تأمین کرد.

    حریرچی در ادامه عنوان کرد: از لحاظ سلامت دندان افراد جامعه ما در اوضاع نامطلوبی قرار دارند، این در حالی است که افراد تا سن ۳۵ سال دارای ۱۲ دندان خراب و ترمیم شده است هستند و این آمار یک فاجعه محسوب می شود.گفتنی است که در مدت بیش از ۲ سال، ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی به صورت رایگان از خدمات دندانپزشکی استفاده می کنند که در طی این امر در ۴ دوره به ۷ میلیون دانش آموز خدمات ارائه شده است هست. براین اساس خدمات سلامت دهان و دندان را در کلیه کشور و دانش اموزان روستایی به طور رایگان ارائه می دهیم و تاکنون ۱ میلیون و ۸۰۰ هزاربار خدمات ترمیم دندان انجام شده است است.

    وی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد دانش آموزان فاقد پرسشها دندانی نسبت به گذشته از ۸ درصد به ۱۵ درصد زیاد کردن یافته است و در این زمینه موفق شده است ایم شاخص دندان های خراب را از ۰۹/۲ به ۸۴/۱ کم کردن دهیم.

    سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: کلیه آمار ارائه شده است مربوط به پاییز سال ۱۳۹۵ است و در این راستا در نظر داریم خدمات رایگان دندانپزشکی را جهت دانش آموزان میانگین اول و دوم نیز ارائه دهیم.لازم به ذکر است این خدمات به مادران باردار در سطح روستاها به طور رایگان ارائه شده است است.

    وی در خصوص آثار مخرب دکل های مخابراتی شهر جهت سلامتی مردم گفت: ما در اثر اطلاعات زندگی می کنیم بنابراین تبادل اطلاعات و استفاده از دکل های مخابراتی یکی از لازمه ها و ضرورت های اجتناب ناپذیر جامعه امروز ما هست. بر این اساس مسئله تشعشعات ناشی از این دکل ها منجر به ایجاد حساسیت های نابجا در جامعه شده است است که می توان به آلودگی های بصری، ایجاد شرایط اتفاق خیز بودن این دکل ها در شهر و خطرات ناشی از تشعشعات اشاره کرد که بررسی های متعددی جهت برطرف این مسئله از جانب نمایندگان وزارت بهداشت، فناوری اطلاعات، شرکت انرژی اتمی، محیط زیست و نیروی انتظامی انجام شده است است تا پرسشها ناشی از این دکل ها به حداقل برسد.

    حریرچی افزود: در جهت پیشگیری و بررسی خطرات ناشی از ایجاد دکل های مخابراتی در شهر، وزارت اطلاعات خود را ملزم به اطلاع رسانی به وزارت بهداشت کرده است تا قبل از راه اندازی دکل های تازه مکان راه اندازی آنها و پرسشها ناشی از تشعشعات این دکل ها جهت سلامت مردم بررسی شود. براین اساس در نظر داریم ۷۰ ایستگاه آزاد سنجش آنلاین در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران ایجاد شود و ایستگاه های سنجش متحرک را به منظور کسب اطلاعات صحیح از میزان تشعشعات موجود در فضا، برقرار سازیم. دکل های موجود در شهر در فواصل مجاز قرار دارند و بر اساس سنجش ها و بررسی های انجام شده است مشکلی در این زمینه جهت سلامت مردم وجود ندارد و تلاش می شود در صورت بروز مسئله مکان برپایی این دکل ها را عوض کردن دهیم.

    وی در خصوص تعرفه های بیهوشی و پرسشها ناشی از آن خاطرنشان کرد: در ۹۸۰ بیمارستان دولتی مراکز جراحی محدود خدمات رسانی به مردم به نحو مناسبی انجام شده است است ولی در بعضی از مراکز به طور معدودی دچار مسئله خدمات رسانی در این زمینه شده است ایم که با توجه به نامه های ارائه شده است به وزیر بهداشت عنوان در حال بررسی است و بر طبق گفته مدیر انجمن بیهوشی اجازه وارد شدن کوچکترین خدشه ای به روند خدمات رسانی به مردم از جانب مراکز درمانی داده نمی شود.

    سخنگوی وزارت بهداشت اذعان داشت: وزیر بهداشت در طی مصاحبات تلویزیونی و صحبت های انجام شده است بارها آمادگی خود را جهت کمک به مردم میانمار اعلام کرده است و ما با بهره برداری از امکانات دولتی، هلال احمر با کمک های مردمی و گروه های پرستاری داخل کشور به طور رسمی آمادگی خود را از لحاظ نیروی انسانی و دارویی اعلام می کند تا در صورت عدم مسئله از جانب کشور مبدأ و برطرف محدودیت ها نسبت به خدمات رسانی به مردم مظلوم میانمار اقدام کنیم.

    وی راجع به تفاهم نامه میان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت جهت ایجاد پایگاه تغذیه سالم در مدارس عنوان کرد: اهداف و تعاریف مورد نیاز در جهت ایجاد پایگاه تغذیه سالم در مدارس ارائه شده است و با معرفی فهرست عرضه مواد غذایی مجاز در مدارس نسبت به این امر اقدام شده است است بنابراین عرضه انواع چیپس و غلات حجیم شده است با هرنام تجاری، سیب زمینی و ذرت، انواع یخمک و نوشابه ها و دوغ های گازدار، ماء الشعیر، آدامس های حاوی مواد قندی، سوسیس و کالباس، همبرگرهای باز و کمتر از ۷۰ درصد گوشت، انواع سالادهای الویه، انواع لواشک، آلو، آلوچه بدون بسته بندی، فلافل، سمبوسه، اشترودل، پیراشکی، دونات، پاستیل، خیارشور و انواع سس ممنوع است و در قبال آن مصرف خشکبار، میوه های خشک، انواع آجیل و مغز، ذرت بو داده بسته ّبندی شده، خرما، شیر و فراورده های آن، بستنی، دوغ بدون گاز، آبمیوه بسته بندی شده، انواع میوه ها، بیسکوییت های بدون کرم، کیک و کلوچه از نوع سبوس دار، انواع لقمه های سالم مانند نان و پنیر و گردو، تخم مرغ، غذاهای پخته شده، انواع آش و سوپ، حلیم، فرنی، سمنو، شیربرنج به شکل پخت روز و در شرایط بهداشتی در ظروف گیاهی مجاز است.

    حریرچی اذعان داشت: ۶/۳ درصد دانش آموزان هیچ وقت صبحانه نمی خورند و به علت گرسنگی مایل به مصرف خوراکی های شیرین و چرب هستند. بنابراین به والدین توصیه می شود دانش آموزان را به خوردن صبحانه عادت داده و از تغذیه های مناسب جهت مصرف آنها در مدارس استفاده کنند.

    وی در خصوص میزان سفیران سلامت در خانواده، دانشگاه و مدارس گفت: ۲۵۰ هزار سفیر سلامت دانشجو، ۱ میلیون و ۲۷۰ هزار سفیر سلامت دانش آموز و ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار سفیر سلامت خانواده تاکنون تحت آموزش قرار گرفته اند و نسبت به این اقدام احساس رضایت داریم.

    سخنگوی وزارت بهداشت در جهت پرسشها شرکت های تجهیزات دارو، افزود: بحث دارو و ملزومات مصرفی پزشکی به علت تأخیر شرکت های بیمه گر در پرداخت مطالبات بیمارستان ها دچار مسئله شده است هست. این در حالی است که بیمارستان ها باید عمده هزینه خدمات را از بیمه تأمین کرده و نباید به سمت پرداخت از جیب مردم روند ولی به علت تأخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان ها نقدینگی در شرکت های تجهیزات دارو و پخش و توزیع آن دچار مسئله شده است است.

    حریرچی خاطرنشان کرد: بیمارستان ها مجاز به خرید کالاهای دارای بارکد با قیمت مشخص هستند و تولیدکنندگان نیز نسبت به این محدودیت ها آشنایی دارند ولی از سال ۷۴ که بیمارستان ها به طور خودگردان در کشور اداره می شوند عنوان تأخیر بیمه ها و تأخیر در پرداخت بیمارستان ها به شرکت های طرف قرارداد نیز زیاد کردن یافت که این تأخیرات از جانب وزارت بهداشت پذیرفتنی نیست و در حالی که تأخیر بیمه ها در گذشته ۱۴ ماه بود در حال حاضر این تأخیرات به ۳ ماه رسیده است و تلاش می کنیم تمامی مشکلاتی که عرصه ارائه خدمات رسانی به مردم را دچار مسئله می کند برطرف سازیم.

    وی در خصوص آمار ابتلای زنان به سرطان سینه عنوان کرد: در اکثر کشورهای دنیا سرطان سینه بانوان مرسوم ترین نوع سرطان ها است که حدود یک چهارم و حتی یک سوم سرطان های مختص زنان را مشمول بر می شود. این در حالی است که سرطان سینه بانوان در اکثر کشورها رو به زیاد کردن است و تحت تأثیر عواملی چون نخستین حاملگی و فرزندآوری در زنان بالای ۳۵ سال، عدم شیردهی، مصرف سیگار و الکل و مصرف بعضی از داروها زیاد کردن می یابد.

    سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: سرطان سینه در کشور ما نسبت به کشورهای غربی در رتبه میانگین جهانی واقع شده است است که هر سال در کشور ۹ هزار و ۸۰ نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

    وی در آخر اذعان داشت: آموزش پرسشها پزشکی باید در مراکز مجاز صورت گیرد و مراکز علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی باید به ازای هر آموزشی به افراد مجوز مورد نیاز را کسب کند. بر این اساس در عنوان قشنگی می توان به مراکز متعددی که به شکل زیرزمینی فعالیت می کنند اشاره کرد که در صورت رؤیت با تمامی آنها برخورد می شود.


    لیست تغذیه‌ای مجاز دانش‌آموزان اعلام شد

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: سلامت نیوز

    واژه های کلیدی: وزارت اطلاعات | وزارت بهداشت | دندانپزشکی | تغذیه سالم | بیمارستان | سلامتی | بهداشت | بهداشتی | سلامت | دندان | تغذیه

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • منابع اورجینال رباتیک
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی