افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » دنیای مد » معرفی بلوبری و فواید این میوه لاکچری و خوش طعم

    معرفی بلوبری و فواید این میوه لاکچری و خوش طعم

    آنتی اکسیدان | ویتامین | مطالعه | سلامتی | بیماری | میتواند | مطالعات | استرس | ترکیبی

    معرفی بلوبری و فواید این میوه لاکچری و خوش طعم

    معرفی بلوبری و فواید این میوه لاکچری و خوش طعم 

    امروز میوه بلوبری رابه شـما معرفی می کنیم و تمام فواید این میوه لاکچری آمریکایی رابه شـما میگوییم. بلوبری میوه گران قیمتی اسـت ولی اسانس و طعم آن جهت همه ی آشنا اسـت، شکلات ها، ژله ها و بعضی تنباکوها با اسانس این میوه تولید می شوند و شـما هم حتماً می توانید طعم این میوه جالب انگیز را حدس بزنید، در ادامه زیاد راجع به بلوبری صحبت میکنیم، همراه با مـا بمانید.

    تاریخچه کشت بلوبری

    بلوبری، بومی آمریکای شمالی اسـت. بومی هاي ایالات امریکا نخستین کسانی بودند کـه استفاده از بلوبری در غذا، نوشیدنی، دارو و رنگ رابه دیگران معرفی کردند. طول بوته بلوبری وحشی بـه ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر میرسد ودر برابر آب و هوای سرد مقاوم اسـت. در ابتدای قرن بیستم، مردم نمی دانستند کـه می توانند بلوبری را کشت کنند. تا اینکه الیزابت وایت، دختر یک کشاورز در نیو جرسی، شروع بـه ایجاد صنعت جهت کاشت بلوبری کرد.

    معرفی بلوبری و فواید این میوه لاکچری و خوش طعم

    در ۱۹۱۱ بـه کمک فردریک کاوالی – گیاه شناس وزارت کشاورزی ایالات متحده- تلاش کردند گونه هاي جدیدی از بلوبری خلق کنند. اگر چـه امروزه بلوبری در تمام دنیا کشت می شود ولی آمریکای شمالی تولید کننده اول اسـت و ۹۰ درصد بلوبری دنیا را تولید می کند. مردم در آمریکای شمالی بسته بـه مکان و آب و هوا، بلوبری را در اواسط آوریل و اوایل اکتبر « اردیبهشت تا آبان» برداشت می کنند. وقت مهم برداشت آن در ماه مرداد اسـت.

    مشخصات گیاه بلوبری

    بلوبری گیاهی اسـت کـه بوته آن می تواند بین ۱۰ سانتی متر تا ۴ متر طول داشته باشد. بلوبری کشت شده است «بلوبری با بوته کوتاه» از بلوبری وحشی « بلوبری با بوته بلند» کوچک تر اسـت. بلوبری، برگ هاي بیضی شکل، تیز هر لحظه سبزی دارد کـه طول آن ها ۸-۱ سانتی متر اسـت.

    آنتی اکسیدان | ویتامین | مطالعه | سلامتی | بیماری | میتواند | مطالعات | استرس | ترکیبی

    گل هاي آن سفید، قرمز یا صورتی کمرنگ هستند و شکلی شیپوری دارند. میوه بلوبری نیز قطری بـه اندازه ۶-۵ میلیمتر دارد. بلوبری هاي نارس، سبز هستند و بعد بـه رنگ قرمز و زمانی کـه کاملا برسند، بـه رنگ بنفش تیره درمی آید.

    خواص بلوبری جهت سلامتی

    خواص زیادی دراین میوه کوچک یافت می شود. فهرستی از فواید بلوبری کـه اثبات شده است اند را دراین جا آورده ایم:

    جلوگیری از پیشروی سرطان

    مطالعات نشان می دهند کـه بلوبری مقدار بالایی آنتی اکسیدان دارد و قادر اسـت از تکثیر سلول ها پیشگیری کرده و خطر سرطان هاي دهان، سینه، روده و پروستات را کم کردن دهد. این مطالعات از عصاره هاي متفاوت بلوبری استفاده کردند ولی دریافتند کـه بلوبری بیشترین تاثیر را بر سلول هاي سرطان روده بزرگ و سینه می گذارد.

    معرفی بلوبری و فواید این میوه لاکچری و خوش طعم

    یک مطالعه دیگر نیز تلاش کرد تا ترکیب ضد سرطان را در بلوبری بیابد. نتیجه های نشان داد کـه بلوبری دارای مواد شیمیایی گیاهی مانند فلاونول، تانین، فنولیک اسید و آنتوسیانین اسـت. آنتوسیانین ها بیشترین تاثیر را در پیش گیری از تکثیر سلول هاي سرطانی دارند.

    کاهش خطر بیماری قلبی

    همه ی می دانند کـه میوه و سبزیجات، عالی ترین تغذیه جهت قلب بوده و تاثیر بسزایی در کم کردن خطر بیماری قلبی دارند. آنتی اکسیدان موجود در بلوبری با برطرف استرس اکسیداتیو، سلامت قلب را حفظ می کند. یک مطالعه، تاثیر مصرف بلوبری را بر افرادی کـه سیگار می کشیدند و مسئله قلبی داشتند بررسی کرد.

    آنتی اکسیدان | ویتامین | مطالعه | سلامتی | بیماری | میتواند | مطالعات | استرس | ترکیبی

    نتایج آن نشان داد کـه بعد از مصرف منظم ۲۵۰ میلی گرم بلوبری در روز و بـه مدت ۳ هفته، کم کردن قابل توجهی در استرس اکسیداتیو این افراد – در مقایسه با افرادی کـه مصرف نکردند – مشاهده شد. با استناد بـه مطالعه انجام شده است در دانشکده سلامت عمومی هاروارد و دانشگاه ایست آنگلیا، مصرف منظم بلوبری کـه دارای آنتوسیانین اسـت می تواند خطر حمله قلبی در زنان جوان و میان سال را تا ۳۲٪ کم کردن دهد.

    تقویت عملکرد مغز و جلوگیری از آلزایمر

    این باور وجوددارد کـه مصرف بلوبری نقش مهمی در بـه تعویق انداختن پیشرفت بیماری هاي تباهی عصبی مانند آلزایمر ایفا میکند. مطالعات زیادی تاثیر مثبت مصرف بلوبری را گزارش کرده اند.

    معرفی بلوبری و فواید این میوه لاکچری و خوش طعم

    یک مطالعه آزمایشگاهی کـه بر حیوانات انجام شد گزارش کرد کـه بعد از ۸ هفته تغذیه حیوانات با عصاره هاي بلوبری نتیجه های قابل توجی در التیام اوضاع سلول هاي حافظه دیده شد. محققان بـه این نتیجه دست یافتند کـه پلی فنول ها میتوانند وارد مغز شده است و از آسیب سلول هاي مغز پیشگیري کنند.

    گوارش سالم

    عصاره بلوبری حاوی ترکیب فنولیک اسـت کـه می تواند از رشد باکتری هاي بیماری زا مانند سالمونلا، استافیلوکوکوس و هلیکوباکتر پیلوری جلوگیري کند. هلیکوباکتر پیلوری میتواند در برابر نوعی آنتی بیوتیک – کلاریترومایسین مقاوم شود. مطالعه بـه این نتیجه دست یافت کـه عصاره بلوبری نه تنها از رشد هلیکوباکتر پیشگیري میکند بلکه آسیب پذیری آن در برابر کلاریترومایسین را نیز زیاد کردن می دهد.

    کاهش کلسترول خون

    بلوبری حاوی فیبر بوده کـه در کم کردن کلسترول خون موثر اسـت. فیبر می تواند مانع از جذب کلسترول بد در خون شود. یک مطالعه انجام شده است به وسیله دانشمندان هنگ کنگ اثبات کرد کـه عصاره بلوبری میتواند کلسترول خون را کم کردن دهد. بعد از تغذیه حیوانات بـه مدت ۶ هفته با عصاره بلوبری، کلسترول خون آن ها بین ۱۲-۶ درصد کم کردن یافت. این می تواند از انسداد رگ هاي خونی یا تصلب شرایین جلوگیري کند.

    کمک بـه کم کردن وزن

    بلوبری سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان اسـت. هم چنین کالری و شاخص گلیسمی «GI» پایین دارد. بهمین علت اسـت کـه امروزه تعداد زیادی از رژیم ها بلوبری را بعنوان یکی از مواد مهم خود بـه حساب می آورند. شاخص گلیسمی پایین بلوبری « بـه این معنا کـه قندخون رابه سرعت زیاد کردن نمی دهد» باعث می شود مدت بیشتری احساس سیری کنید.

    بلوبری یک خوراکی با کربوهیدرات پایین نیز است کـه بـه آرامی جذب بدن می شود. فیبر موجود در بلوبری بـه نظارت اشتها نیز کمک کرده و گرسنگی رابه تاخیر می اندازد. این جهت شـما کـه قصد گرفتن رژیم دارید، خبر خوبی اسـت.

    کاهش خطر پرفشاری خون

    فقط یک وعده بلوبری در هفته می تواند خطر مبتلا شدن بـه پرفشاری خون را تا ۱۰درصد کم کردن دهد. مطالعه جدیدی کـه در ۲۰۱۳ در Nurse Health Study منتشر شد نشان داد کـه خوردن سه وعده یا زیاد بلوبری در هفته با پایین آوردن فشار خون، خطر حمله قلبی را تا ۳۴درصد کم کردن داد. بلوبری سدیم پایینی نیز دارد و جهت افراد مبتلا بـه پرفشاری خون بافایده اسـت.

    پیش گیری از عفونت مجاری ادراری

    با استناد بـه مطالعه انجام شده است در مرکز دکتری دانشگاه مریلند، بلوبری می تواند عفونت هاي مجاری ادراری را کم کردن دهد. مجله The New England Journal of Medicine در ۱۹۹۸ گزارش داد کـه بلوبری حاوی ترکیبی بنام پروآنتوسیانین اسـت کـه میتواند از عفونت باکتریایی مجاری ادراری پیشگیری کند.

    بـه گزارش مرکز دکتری جان هاپکینز، میزان بالای ویتامین C نیز میتواند از رشد باکتری هاي بیماری زا در مجاری ادراری پیشگیري کند. توصیه می شود کـه جهت بهره مندی از این خاصیت، ۱۵ میلی گرم ویتامین C بلوبری را مصرف کنید.

    مبارزه با پیری پوست

    بلوبری بعنوان یک ابرغذا، حاوی آنتی اکسیدان بالایی اسـت کـه می تواند از ورود و آسیب رادیکال هاي آزاد بـه پوست پیش گیری کند. رادیکال هاي آزاد جهت پوست خطرناک هستند لیکن باعث استرس اکسیداتیو کـه عامل چین و چروک و خشکی پوست اسـت می شوند. مصرف یک وعده بلوبری بـه جوانی پوست شـما کمک میکند.

    رفع آکنه

    بلوبری فقط باعث جوانی پوست نمیشود بلکه آکنه را نیز برطرف می کند. آکنه یک مسئله پوستی اسـت کـه نوجوانان و عده اي از بزرگسالان بـه آن دچار میشوند و بسیار آزاردهنده اسـت. بلوبری مقدار بالایی سالیسیلات – نمک گرفته شده است از سالیسیلیک اسید – دارد.

    سالیسیلیک اسید در تعداد زیادی از محصولات درمانی موضعی جهت آکنه کاربرد دارد. سالیسیلیک اسید میتواند منافذ پوست را باز کرده، سلول هاي مرده را برداشته و باکتری هاي عامل آکنه را از بین ببرد.

    افزایش رشد مو

    اگر با رشد مو هاي خود مسئله دارید، بلوبری می تواند بشما کمک کند. پروآنتوسیانین، کـه ماده شیمیایی گیاهی اسـت ودر بلوبری یافت می شود می تواند با برطرف سلول هاي مرده یا کراتین از روی فولیکول هاي مو، رشد مو را جنبش کرده و بـه تولید سلول هاي تازه مو کمک کند.

    جلوگیری از سفیدی مو ناشی از کم خونی

    ویتامین B12 موجود در بلوبری میتواند از سفید شدن مو جلوگیري کند. بعضی موارد گزارش شده است اسـت کـه کمبود ویتامین B12 می تواند باعث بیماری بنام کم خونی کشنده شود کـه بـه از دست رفتن رنگدانه مو منجر میشود. مصرف منظم بلوبری می تواند از کم خونی کشنده و سفیدی مو پیشگیري کند.

    التیام بینایی

    مردم بـه خاص ژاپنی ها بلوبری را « میوه بینایی» مینامند. سطح بالای آنتی اکسیدان موجود در بلوبری درکنار دیگر مواد شیمیایی گیاهی می تواند باعث التیام بینایی شود.

    یک مطالعه تازه در ژاپن گزارش کرد کـه بلوبری می تواند دید در شب، تصویر العمل بـه تاریکی و ونور را التیام بخشد. مطالعات اروپایی نشان میدهند کـه عصاره بلوبری در پیشگیري از آب مروارید نقش دارد.

    حفظ سلامت استخوان ها

    بلوبری حاوی کلسیم، آهن، فسفر، منگنز، منیزیم، زینک و ویتامین K اسـت کـه در حفظ سلامت استخوانها نقش دارد. کمبود ویتامین K خیلی مورد توجه مردم قرار نمیگیرد ولی می تواند باعث پرسشها جدی و زیاد کردن خطر شکستگی استخوان شود. مصرف ویتامین K کافی بـه جذب کلسیم در استخوانها کمک میکند.

    پیش گیری از دیابت

    یک فنجان بلوبری حاوی ۳٫۶ گرم فیبراست. بـه گزارش یک مطالعه کـه در ۲۰۱۳ در BMJ بـه چاپ رسید، مصرف سه وعده بلوبری در هفته می تواند خطر دیابت نوع ۲ را تا ۷٪ کم کردن دهد. مطالعات نشان میدهند کـه مصرف فیبر بلوبری می تواند گلوکز خون را در افراد مبتلا بـه دیابت نوع ۱ کم کردن داده و سطح انسولین را در دیابت نوع ۲ التیام بخشد.

    مبارزه با استرس و اصلاح خلق و خو

    سطح بالای آنتی اکسیدان و ویتامین C موجود در بلوبری می تواند استرس کوتاه مدت و بلند مدت رابه میزان قابل توجهی کم کردن دهد. زمانی کـه احساس فشار و استرس دارید، ممکن اسـت ضربان قلب تان تندتر شود. جهت برطرف این مسئله میتوانید، مقداری بلوبری مصرف کنید.

    ترکیبات موجود در آن بـه آرامش جسمی شـما کمک می کنند. اثبات شده است اسـت کـه ویتامین C درکنار یگر مواد شیمیایی گیاهی موجود در بلوبری می تواند کورتیزول کـه هورمون استرس نام دارد را مهار کند. هنگامیکه کورتیزول در جریان خون مهار میشود، اضطراب برطرف شده است و جسم در حالت آرامش قرار می گیرد.

    درمان زخم، سوختگی و التهاب

    مطالعات نشان میدهند کـه ژل بلوبری می تواند درمان زخم ها را تسریع کند. بلوبری فواید ضدمیکروبی دارد کـه می تواند التهاب و درد را کم کردن داده و درمان زخم ها را تسریع کند. بلوبری می تواند با جنبش بازسازی سلول ها بـه درمان بریدگی ها یا سوختگی کمک کند.

    پیش گیری از وضع حمل زودرس

    بلوبری فواید زیادی جهت سلامتی در دوران بارداری دارد. مصرف منظم آن میتواند از وضع حمل زودرس و وزن پایین نوزاد در هنگام تولد پیش گیری کند. بلوبری، رشد استخوانی جنین را نیز التیام می بخشد.

    کاهش یبوست

    یبوست مشکلی اسـت کـه بـه حرکت روده ربط دارد و باعث سفت شدن مدفوع می شود. علائم یبوست مشمول بر احساس ناراحتی و دردهای شکمی می شود. یبوست می تواند بـه دلایل زیادی بـه وجود بیاید کـه یکی ازآن ها دریافت ناکافی فیبر اسـت. بلوبری فیبر بالایی دارد کـه میتواند بـه حرکت روده و کم کردن یبوست کمک کند.

    تقویت سیستم ایمنی

    با استناد بـه مجله تحقیقات تغذیه مولکولی و غذا، محققان دانشگاه ایالتی ارگون گزارش کردند کـه تروستیلبن موجود در بلوبری، زمانی کـه با ویتامین D ترکیب شود میتواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و توانایی بدن در مبارزه با امراض را زیاد کردن دهد.

    آیا مصرف بلوبری خطری جهت سلامتی دارد؟

    بلوبری حاوی مقادیری ویتامین K اسـت کـه درصورت مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین «وارفارین»، باید از مصرف آن خودداری کرد. ویتامین K موجود در بلوبری می تواند از اثربخشی دارو پیشگیری کرده و باعث انعقاد خون شود.

    = بلوبری جهت زنان باردار بافایده اسـت ولی مصرف بیش از اندازه آن می تواند جهت سلامتی مضر باشد. قبل از اضافه کردن بلوبری بـه وعده هاي غذایی خود با دکتر مشورت کنید.

    = مصرف بلوبری خوب اسـت ولی مصرف آن بـه تنهایی و عدم مصرف دیگر مواد مغذی، اصلا توصیه نمی شود. یک رژیم غذایی متعادل کـه در آن خوراکی هاي سالم متعدد را گنجانده شود- نه فقط یک خوراکی – خیلی بهتر اسـت.

    نکات خریداری و نگه داری بلوبری

    بلوبری بـه صورت تازه، خشک یا کنسروی فروخته میشود. نکاتی را درمورد خرید آن دراین جا آورده ایم:

    = در هنگام خرید بلوبری تازه، بلوبری هاي سفت، گوشتی و خشک کـه پوستی نرم و براق دارند را گزینش کنید.

    = بلوبری رسیده را بر اساس رنگ آن تشخیص دهید.

    = بلوبری قرمز، نرسیده اسـت. رسیده بودن بلوبری بـه اندازه آن ربط ندارد.

    = میوه پلاسیده، نرم و چروکیده نخرید.

    = بلوبری تازه رابا کیسه پلاستیکی یا محفظه هاي دیگر در یخچال بگذارید.

    = شستن بلوبری قبل از مصرف را فراموش نکنید.

    = بهتر اسـت بلوبری تازه را در طی ۱۰ روز از وقت خرید مصرف کنید.

    = می توانید آن ها را فریز کرده و جهت مدت حتی یکسال نگه داری کنید.

    = ولی می توانید بلوبری را قبل از فریز کردن بشویید.

    = ولی قبل از فریزیری کردن، آن ها را خشک کنید.

    = بلوبری ها را در پلاستیک بپیچید و یا اینکه در ظرف بگذارید و فریز کنید.

    روش هایی جهت مصرف بلوبری

    پس از دانستن فواید زیاد بلوبری جهت سلامتی، آیا از مواد مغذی و مواد شیمیایی گیاهی موجود در آن بهره مند نشویم؟ اگر چـه قیمت بلوبری بالاست ولی فواید آن جهت سلامتی ارزش این قیمت را دارند. دراین جا چند روش جهت گنجاندن بلوبری بـه رژیم غذایی را آورده ایم:

    = مقداری بلوبری تازه یا فریزری یا خشک رابه غلات صبحانه خود اضافه کنید.

    = می توانید آنرا گرم یا سرد میل کنید.

    = بلوبری با بعضی سس هاي سرکه اي جهت سالاد نیز بـه خوبی ترکیب میشود.

    = آن ها را روی سالاد میوه بریزید و با دیگر انواع میوه هاي توتی ترکیب کنید.

    = بلوبری با طعم ماست و اسموتی ها هم خوانی دارد.

    =  میتوانید آن رابا میوه هاي دیگر ترکیب کنید.

    = بلوبری، دسر شیرین شـما را ترد می کند.

    = علاوه بر مافین، بلوبری را می توان روی کیک قهوه نیز قرار دارد.

    واژه های کلیدی: آنتی اکسیدان | ویتامین | مطالعه | سلامتی | بیماری | میتواند | مطالعات | استرس | ترکیبی

    معرفی بلوبری و فواید این میوه لاکچری و خوش طعم

    معرفی بلوبری و فواید این میوه لاکچری و خوش طعم

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • چاپ کتاب اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • چاپ کتاب آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • افست کتاب لاتین