اتحادتان را در تمام زندگی حفظ کنید تا همیشه پایدار و سرافراز باشید.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
A
خانه » پزشکی و بهداشت » روانشناسی » روش ها و اصول کاربردی کاهش استرس

روش ها و اصول کاربردی کاهش استرس

روش ها و اصول کاربردی کاهش استرس

روش ها و اصول کاربردی کاهش استرس

 

ینکه چگونه از پس استرس و عوامل استرس زا بر می آیید، احساس و روحیه شما را برای زندگی تعیین می کند. استرس حتی روی بسیاری از مسایل جسمی شما مانند فشار خون و قند خون نیز موثر است.

 

روش ها و اصول کاربردی کاهش استرس

این ده روش می تواند کمک شایانی در کاهش استرس داشته باشد :

۱- آدامس بجوید:

این بارکه دچار استرس شدید،آدامس بجوید. بررسی ها نشان می دهند که جویدن آدامس جریان خون را در مغز بهبود می بخشد . این امر موجب کاهش حس اضطراب در شخص می شود. برخی بر این اعتقادند که عطر ملایم و طعم مطبوع آدامس موجب آرامش می شود.

۲- به فضای آزاد و بیرون از منزل بروید:

سپری کردن وقت در پارک ها و فضای سبز، قدم زدن ملایم و و ورزش های خیلی سبک، حتی اگر برای چند دقیقه باشد، می تواند حال شما را بسیار خوب کند.

۳- لبخند بزنید:

طوری لبخند بزنید که علاوه بر دهان چشمانتان نیز بخندند. چنین لبخندی منجر به تحریک مغز برای کاهش استرس می شود ، حتی اگر از درون احساس خوشحالی نداشته باشید نیز این روش موثر است . لبخند زدن همچنین ضربان قلب را در شرایط استرس تنظیم می کند.

۴- کمی عصاره اسطخودوس یا سنبل بو کنید:

پرستارانی که روی لباس کار خود کمی از عصاره  اسطوخودوس می ریزند و بو می کنند، در شیفت کاری خود کمتر دچار استرس می شوند. این گیاه تاثیری همانند داروهای ضد درد و استرس دارد.

۵- به صداهای آرامش بخش گوش دهید:

صداهایی مثل صدای آب روان، صدای آواز کر ملایم و…سطح استرس را پایین می آورد.

۶- روی تنفستان تمرکز کنید و سعی کنید نفس عمیق بکشید:

تنفس عمیق رابطه مستقیم با کاهش ترس و استرس دارد. این مساله توجه شما را از افکار منفی منحرف می کند. در یک محل آرام بنشینید . سعی کنید از بینی به آرامی طوری نفس بکشید که قفسه سینه و ناحیه شکمی منبسط شود. به همان آهستگی نفس را خارج کنید. این کار را حد اقل برای ده دقیقه ادامه دهید.

۷- با خودتان مهربان باشید:

بیشتر ما در مواقع استرس با خودمان صحبت های منفی می کنیم. این طور نباشید. با خودتان جملات مثبت زمزمه کنید. مثل اینکه: همه چیز درست می شه ، من از پس این مشکل بر میام و…

۸- افکار استرس آورتان را بنویسید:

در مورد احساستان صادق باشید و افکارتان را بنویسید . چه بسا در همین یاد داشت کردن ها مشکلتان حل شود . ولی در هر صورت این امر به کاهش استرس بسیار کمک می کند.

۹- با یک دوست صحبت کنید:

در مورد مسایل و احساساتتان با یک دوست یا شریک زندگیتان صحبت کنید. اغلب افرادی که مسایل و مشکلات مشترک و مشابهی دارند برای تسکین و درددل مناسب ترند و هر دو طرف در چنین شرایطی احساس بهتری می کنند.

۱۰- ورزش کنید و فعالیت فیزیکی مورد علاقه خود را انجام دهید:

این کار به شما نشاط می دهد و افکار منفی را از شما دور می کند.

 

روش ها و اصول کاربردی کاهش استرس

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو

daroopost