اینترنت همانند دریاست ، کسی که آن را نمی شناسد همانند کسی ست که شنا را نمی داند.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » کارهایی که خلاقیت را می کشد

    کارهایی که خلاقیت را می کشد

    برخی موانع روان‌شناختی نه تنها مانع شکل‌گیری تفکر خلاق می‌شود بلکه ایده‌های خلاقانه را نیز دستخوش تغییرات اساسی می‌سازد. در این مطلب تعدادی از این موانع را مورد بررسی قرار می‌دهیم

    کارهایی که خلاقیت را می کشد

    برخی موانع روان‌شناختی نه تنها مانع شکل‌گیری تفکر خلاق می‌شود بلکه ایده‌های خلاقانه را نیز دستخوش تغییرات اساسی می‌سازد. در این مطلب تعدادی از این موانع را مورد بررسی قرار می‌دهیم

    کارهایی که موجب از بین رفتن خلاقیت می شوند

    کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها مدت وقت نسبتا طولانی است که بر مبنای یک الگوی کسب‌وکار مشخص کار خود را شروع می‌کنند. راهکارهایی که به نام روش‌های موفقیت‌آمیز از آن‌ها نام برده شده است و به خوبی چهارچوب‌ها و مسیرهای پیشرفت و موفقیت را تعریف کرده‌اند. در نتیجه افراد موفق در صورتی می‌توانند از قدرت خلاقیت خود به شکل درستی استفاده کنند که راهکارهایی که عملکرد درست آن‌ها در گذشته اثبات شده است است را مورد توجه قرار دهند. کارآفرینان هوشمندتر می‌دانند که باید میان فرآیندهای اثبات شده است و رویکردهای نوینی که با استفاده از خلاقیت خود، آن‌ها را اختراع کرده‌اند تعادلی را برقرار کنند.

    مربیان کسب‌وکار بر این باور هستند که امکان برقراری تعادل میان یک رویکرد سنتی و یک رویکرد تازه جهت استارت‌آپ‌ها کار مشکل هست. به واسطه آن‌که کارمندان یک استارت آپ، به طور ذاتی در برابر یکسری تغییرات مقاومت از خود نشان می‌دهند. راس تیلور در کتاب خود تحت عنوان: “خلاقیت در کار، مغز را انباشته کرده و ایده‌های جالب ارائه کنید” به معرفی یکسری موانع روان‌شناختی پرداخته، که نه تنها مانع شکل‌گیری تفکر خلاق می‌شود بلکه ایده‌های خلاقانه را نیز دستخوش تغییرات اساسی می‌سازد. در این مطلب تعدادی از این موانع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

    کارهایی که خلاقیت را می کشد

    ۱٫به کارگیری بیش از اندازه آمارها

    آمارهایی که همگی نشان از ضرر و زیان‌های غیرمترقبه‌ای در سه ماه گذشته داشته‌اند، باعث می‌شوند تا مدیران شرکت‌ها، تصمیمات عجولانه‌ای اتخاذ کنند، با این امید که هزینه‌ها را تا حد امکان کم کردن دهند. در حالی که اگر تحلیل‌های بیشتری انجام شود و از تفکرات خلاقانه‌ای به منظور پیدا کردن منابع درآمدزایی جدیدی استفاده شود، ضررها تا حد قابل قبولی جبران می‌شوند. اگر از آمارها و داده‌ها به شکل پالایش نشده‌ای جهت تصمیم‌گیری‌ها استفاده شود، بدون آن‌که علت واقعی بروز پرسشها شناسایی شده است و راه‌کارهای احتمالی پیشنهاد شود، خلاقیت جهت هر لحظه از میان خواهد رفت.

    ۲٫ خوش‌بینی بیش از اندازه

    برای آن‌که در کسب‌وکار خود موفق باشید باید خوش‌بین باشید. ولی خوش‌بینی بیش از اندازه باعث می‌شود تا تصمیم‌گیری‌های کوتاه مدت به تعویق افتاده و حتی باعث به وجود آمدن ابهام شود. کارآفرینان نباید در انتظار مشاهده شواهد مثبتی باشند که دیدگاه‌های آن‌ها را تایید می‌کند. به عبارت دقیق‌تر در تصمیم‌گیری‌ها باید واقع‌بین و در هنگام اجرا خوش‌بین باشید.

    برخی موانع روان‌شناختی نه تنها مانع شکل‌گیری تفکر خلاق می‌شود بلکه ایده‌های خلاقانه را نیز دستخوش تغییرات اساسی می‌سازد. در این مطلب تعدادی از این موانع را مورد بررسی قرار می‌دهیم

    ۳٫ روش مرسوم انجام کارها

    طبیعت ذاتی انسان‌ها به این شکل است که تصور می‌کنند همان قاعده‌ای که در ابتدای کار یاد گرفته‌اند و سال‌های متمادی است از آن استفاده کرده‌اند، درست بوده و راهکا‌رهای دیگر ممکن است آن کارایی را نداشته باشند. این تفکر بسته، مانع از آن می‌شود تا تعدادی از مردم تجربه‌های تازه را یاد بگیرند. مهم‌ترین مانعی که باعث می‌شود انسان‌ها به سراغ یادگیری تجربیات تازه متمایل نشوند، عوض کردن کردن هست. به واسطه آن‌که، باید تجربیات گذشته خود را به کناری قرار دهند که این عوض کردن نگرش، از یادگیری مهارت‌های تازه به مراتب سخت‌تر است.

    ۴٫ اثر تقدم و تاخر

    انسان‌ها به طور ذاتی نخستین و آخرین مطلبی که شنیده‌اند را به خوبی به خاطر می‌سپارند. به این پدیده در اصطلاح روانشناسی، اثر تقدم و اثر تاخر (primacy and recency effect) گفته می‌شود. زمانی که تولیدکننده‌ای محصولی را ارائه می‌کند، در اکثر مواقع آخرین محصولی که ارائه کرده را به یاد می‌آورد و از محصولی که متناسب با نیازهای مشتری هست، غافل می‌شود. به طور طبیعی ما همواره اطلاعات و مسایلی که به لحاظ بازه زمانی به ما نزدیک‌تر هستند را خوب به یاد می‌آوریم. در صورتی که در زیاد موارد این عنوان به نفع ما نیست.

    ۵٫ تحت تاثیر تفکر گروهی قرار گرفتن

    نتایجی که از یک تفکر گروهی حاصل می‌شود در اغلب موارد تحت تاثیر رهبر گروه قرار گرفته یا در حالت کلی‌تر از حاصل‌ضرب کوچک‌ترین مخرج یکسان تمامی اعضا به دست می‌آید. بسیاری از افراد تلاش می‌کنند به جای آن‌که خود را در چالش مخالفت کردن با نظر رهبر گروه قرار دهند، نظر او و دیگر اعضا را تایید کنند. همین عنوان باعث می‌شود تا ایده‌های خلاق هیچ‌گاه به درستی ارزیابی نشده و به آسانی از بین بردن شوند. تنوع دیدگاه‌ها در اغلب موارد تفکرات گروهی را با چالش جدی همراه می‌سازد.

    کارهایی که خلاقیت را می کشد

    ۶٫ کمترین میل به به پذیرش ریسک

    انسان‌ها همواره به دنبال به دست آوردن چیزی هستند که برایشان ارزشمند هست. اگر این نظر اساسی شما باشد که: “رفتار من از همان ابتدای کار باید صحیح باشد” باعث می‌شود در کارها و ایده های تازه خود ریسک نکنید. استارت‌آپ‌ها کار خود را با استناد به دو مفهوم کاملا ارزشمند “شکست سریع” و “ارائه محصولی با حداقل ویژگی‌های قابل قبول” (MVP) شروع می‌کنند. این دو رویکرد به آن‌ها کمک می‌کند خلاقیت را به سادگی به ظهور رسانده و ریسک‌ را قبول کرده ولی به حداقل برسانند.

    ۷٫ تفکر دو قطبی

    شکست‌هایی که در ابتدای کار رخ می‌دهد باعث به وجود آمدن تاثیرات محافظه کارانه و منفی در تصمیم‌گیری‌های آتی می‌شود، رویکردی که در نهایت، به کسب‌کار آسیب جدی وارد می‌کند. تعدادی از انسان‌ها دوست دارند جهت غلبه بر چالش‌ها از تفکر، یکی از این دو/یا (either/or) به جای تفکر خلاقانه، هردو/و (both/and) جهت ارائه راه‌حل جهت پرسشها استفاده کنند. در وقت رویارویی با دو تفکر متضاد، تلاش کنید نکات مثبت دو طرف را استخراج کنید.

    برخی موانع روان‌شناختی نه تنها مانع شکل‌گیری تفکر خلاق می‌شود بلکه ایده‌های خلاقانه را نیز دستخوش تغییرات اساسی می‌سازد. در این مطلب تعدادی از این موانع را مورد بررسی قرار می‌دهیم

    ۸٫ به وجود آمدن استرس بیش از اندازه

    هر چه با مسائلی بحرانی و چالشی‌تر روبرو شوید، به همان نسبت تصمیماتی که اتخاذ می‌کنید با خلاقیت کمتری همراه خواهند بود. استرس باعث می‌شود تمرکز شما از میان رفته و تصمیماتی که اتخاذ می‌کنید به دور از یک تفکر منطقی باشند. در این حالت تعامل خوب، کم شده است و جمع‌آوری اطلاعات به مشکل امکان‌پذیر می‌شوند. در نتیجه تصمیم‌گیری‌های کوتاه مدت با شتاب و هیجان کاذب همراه خواهند بود.

    ۹٫ دریافت نتیجه های و بازخوردها بدون تحلیل

    تصمیماتی که اتخاذ می‌کنید نه تنها به تحلیل نیاز دارند، بلکه باید از سوی افراد متخصص و واجد شرایط، مورد بررسی قرارگیرند تا امکان اعتبارسنجی درست آن‌ها وجود داشته باشد. در دنیای کسب‌وکار امروزی، تنها یک عنوان با ثبات بوده و آن هم عوض کردن هست. در دنیای کنونی حتی عالی ترین تصمیمات نیز باید بهینه شده است و مطابق با نیازها عوض کردن پیدا کنند. به واسطه آن‌که محیط اطراف و ذائقه مشتریان به طور پیوسته در حال عوض کردن است.

    کارهایی که خلاقیت را می کشد

    ۱۰٫ عدم یادگیری

    در حالی که تجربه کسب کردن رویکردی اجتناب‌ناپذیر هست، در برابر یادگیری این‌گونه نیست. زمانی که نتیجه های به دست آمدن از تصمیم‌گیری‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید، فرآیند یادگیری ساده‌تر می‌شود. دقیقا به همان شکلی که آمار مربوط به فروش، درک بهتری از شرایط بازار را در اختیار شما قرار می‌دهد. خلاقیت اگر با یادگیری همراه نباشد، عمر کوتاهی خواهد داشت و به شما کمکی نخواهد کرد. همواره به این توصیه توجه داشته باشید که یادگیری به معنای گوش کردن مداوم و تاثیرگذار، و تفکر خلاقانه به معنای درس گرفتن از شکست‌ها و اتفاقات تلخ است.

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health

    عبارات مهم : یادگیری – خلاقانه
    منبع: behdashtnews.ir

    واژه های کلیدی: یادگیری | خلاقانه | استفاده | خلاقیت | همراه | خلاقیت | سلامت | سلامت روان

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال رباتیک
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • چاپ کتاب لاتین
  • افست کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی