نیکوترین عادت تفکر است و حکمت زاده تفکر.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » عوارض چاقی+ چاقی همه ایرانی ها را ترساندن می کند

    عوارض چاقی+ چاقی همه ایرانی ها را ترساندن می کند

    چاقی همه ایرانی ها را ترساندن می کند و پیامدهای آن بسیار زیاد هست. بهتر است آمار تکان دهنده چاقی را در کشور عزیزمان ایران بدانیم تا کمی زیاد مراقب تغذیه و تحرک خود باشیم.

    عوارض چاقی+ چاقی همه ایرانی ها را ترساندن می کند

    چاقی همه ایرانی ها را ترساندن می کند و پیامدهای آن بسیار زیاد هست. بهتر است آمار تکان دهنده چاقی را در کشور عزیزمان ایران بدانیم تا کمی زیاد مراقب تغذیه و تحرک خود باشیم.

    چاقی و خطر آن جهت ایرانی ها

    در حالی که شیوع اضافه وزن و چاقی در ۷۳ کشور دنیا طی سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ دو برابر و عوارض فاجعه بار آن بیش از ۲ میلیارد نفر، معادل ۳۰ درصد افراد دنیا را گرفتار کرده هست، ملک زاده، فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، معاون تحقیقات وزیر بهداشت و استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران، روند شیوع چاقی و اضافه وزن در کشور عزیزمان ایران را نیز بسیار خطرناک و هراس انگیز اعلام کرد.

    عبارات مهم : زنان و مردان – زنان ایرانی

    افزایش ۵٫۵ برابری شمار افراد چاق در ایران

    با استناد به نتیجه های مطالعه جهانی “میزان شیوع و عواقب اضافه وزن و چاقی در کشورهای مختلف” که ملک زاده از نویسندگان همکار این مطالعه بوده هست، با بیان این که ۲۹ میلیون نفر در ایران، دارای چاقی و اضافه وزن، هستند، افزود: در سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹)، تعداد افراد چاق در ایران، معادل ۲ میلیون نفر بوده که به ۱۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) رسیده و ۵٫۵ برابر زیاد کردن یافته است. همچنین تعداد افراد دچار اضافه وزن در ایران، طی همین دوره، از ۵ میلیون نفر به ۱۸ میلیون نفر زیاد کردن یافته و بیش از ۳٫۵ برابر شده است است.

    عوارض چاقی+ چاقی همه ایرانی ها را ترساندن می کند

    افزایش شیوع چاقی در دختران زیر ۲۰ سال کشور/ زیاد کردن ۸ درصدی چاقی زنان ایرانی

    در کشور عزیزمان ایران از سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹) تا ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) ، شیوع اضافه وزن در زنان بالغ از ۳۱٫۷ درصد به ۳۲٫۳ درصد و شیوع اضافه وزن در مردان بالغ از ۲۳٫۹ درصد به ۳۵٫۳ درصد رسیده است. همچنین در همین فاصله زمانی، شیوع چاقی در زنان از ۱۶٫۶ درصد به ۲۴٫۱ درصد و شیوع چاقی در مردان از ۵٫۸ به ۱۳٫۸ درصد زیاد کردن پیدا کرده است. شیوع اضافه وزن در دختران زیر ۲۰ سال نیز از ۶٫۴ درصد به ۱۰٫۳ درصد و شیوع اضافه وزن در پسران زیر ۲۰ سال از ۴٫۱ درصد به ۸٫۹ درصد رسیده است. شیوع چاقی در دختران زیر ۲۰ سال، از ۱٫۷ درصد به ۴٫۵ درصد و شیوع چاقی درپسران زیر ۲۰ سال از ۱٫۲ درصد به ۴٫۳ درصد زیاد کردن یافته است.

    در مجموع، شیوع استاندارد شده است سنی اضافه وزن و چاقی در زنان و مردان بالغ از ۳۹٫۲ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۵۳٫۱ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده و شیوع استاندارد شده است اضافه وزن وچاقی در کودکان دختر و پسر در مجموع ، از ۶٫۷ درصد به ۱۳٫۹ درصد زیاد کردن پیدا کرده است.

    افزایش بیش از دو برابری مرگهای ناشی از چاقی و اضافه وزن درایران

    در مجموع ، از کل تعداد فوت و میرها در سال ۱۹۹۰ که مشمول بر ۳۷۲ هزار فقره بوده، حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ فوت یعنی حدود ۶ درصد فوت ها قابل انتساب به اضافه وزن و چاقی بوده اند؛ در حالی که از تعداد کل ۳۸۵ هزار فوت در کشور عزیزمان ایران طی سال ۲۰۱۵ ، حدود ۵۰ هزار فوت یعنی معادل ۱۳ درصد از فوت و میرها، قابل انتساب به اضافه وزن و چاقی بوده است.

    این مرگها، طی سال ۱۹۹۰ ( ۱۳۶۹) در زنان حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ فقره بوده که در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) به ۲۲ هزار مورد رسیده و بیش از دو برابر شده است است. تعداد فوت های قابل انتساب در مردان نیز از حدود ۱۱ هزار در سال ۱۹۹۰ به ۲۷ هزار در سال ۲۰۱۵ زیاد کردن پیدا کرده و بیش از دو برابر شده است است.

    شیوع چاقی در زنان ایرانی به شدت رو به زیاد کردن است

    شیوع چاقی در زنان ایرانی (۳۲ درصد) ، حتی بیش از زنان امریکا (۳۵ درصد) به عنوان کشوری که با بیشترین شیوع چاقی در بالغین دنیا روبه روست، بوده است و همچنین شیوع استاندارد شده است سنی اضافه وزن در زنان ایرانی بر اساس مطالعه کوهورت گلستان، حدود ۶۹ درصد و نسبت به زنان امریکایی با ۶۲ درصد شیوع، به وضوح زیاد است.

    شیوع اضافه وزن و چاقی در مردان ایرانی (به ترتیب با ۵۴ درصد و ۱۶ درصد) نسبت به مردان امریکایی (به ترتیب ۶۹ درصد و ۲۸ درصد) بسیار کمتر است.

    چاقی و اضافه وزن زیر ۴۰ سال، خطرات بسیاری جهت آینده خواهد داشت

    چاقی همه ایرانی ها را ترساندن می کند و پیامدهای آن بسیار زیاد هست. بهتر است آمار تکان دهنده چاقی را در کشور عزیزمان ایران بدانیم تا کمی زیاد مراقب تغذیه و تحرک خود باشیم.

    علاوه بر اهمیت شیوع اضافه وزن و چاقی، عوارض ناشی از آن مشمول بر فوت و میر و ناتوانی نیز بسیار چشمگیر و جهت آینده خطرناک هست. نتیجه های مطالعه بزرگ کوهورت گلستان نشان داده است که اضافه وزن و چاقی در سنین ۱۵ تا ۳۰ سالگی با زیاد کردن خطر فوت و میر به طور کلی و فوت و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها در سنین بالاتر همراه هستند. زیاد کردن وزن در سنین میانسالی از ۱۵ تا ۴۰ سالگی با زیاد کردن چشمگیر خطر بیماری های قلبی عروقی همراه است.

    سهم ۷۰ درصدی بیماری های قلبی در فوت های منتسب به اضافه وزن و چاقی

    عوارض چاقی از نظر عامل مبتلا شدن به بیماری های غیرواگیر مختلف، فاجعه بار و دارای هزینه های اقتصادی بسیار سنگین است و حدود ۷۰ درصد کل مرگ های قابل انتساب به اضافه وزن و چاقی در زنان و مردان، مربوط به بیماری های قلبی عروقی است. دیابت دومین بیماری قابل انتساب به بالابودن نمایه توده بدنی،علت حدود ۶۰۰ هزار فوت در دنیا بوده است و از بین تمامی فوت های ناشی از دیابت، ۹٫۵ درصد در افراد چاق رخ داده و ۴٫۵ درصد در افرادی بوده که نمایه توده بدنی زیر ۳۰ داشته اند. بیماری مزمن کلیوی و سرطان ها نیز علت کمتر از ۱۰ درصد فوت های قابل انتساب به چاقی و اضافه وزن بوده اند.

    نزدیک به یک میلیون ایرانی نیازمند عمل جراحی چاقی

    هزینه های چاقی فقط مشمول بر مبتلا شدن به بیماری های غیرواگیر مزمن نیست، در حال حاضر نزدیک به یک میلیون ایرانی نیازمند عمل جراحی چاقی هستند و هزینه های این عمل بسیار زیاد است.

    تنها خبر خوب چاقی: چاق های امروز زیاد از چاق های دیروز عمر می کنند

    در میان همه این نتیجه های دلواپس کننده از چاقی در ایران، علی رغم زیاد کردن شیوع چاقی، قیمت فوت و میر و ناتوانی قابل انتساب به چاقی و اضافه وزن زیاد کردن چشمگیری نداشته است. این یافته نشان می دهد افرادی که در حال حاضر چاق هستند در مقایسه با دهه های گذشته سالمتر هستند و به علت مواظبت های بهتر، زیاد عمر می کنند.

    البته بهتر است این توصیه مهم را هم اضافه کرد که متأسفانه، مجموع زیاد کردن شیوع چاقی و اضافه وزن در دنیا و کم کردن فوت و میر ناشی از آن معادل است با زیاد کردن بار ناشی از ناتوانی که از بیماری های مزمن نظیر دیابت نوع ۲ و بیماری مزمن کلیوی ناشی می شود.

    ۳ برابر شدن شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان و خطر زیاد کردن بروز امراض در سالهای آینده

    به گفته وی، یکی از دلواپس کننده ترین نتیجه های مطالعه جهانی آن است که شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان در کشورهایی با درآمد میانگین بیش از ۳ برابر شده است است و این درحالی است که شروع چاقی در سنین پایین معادل است با زیاد کردن بروز دیابت، پرفشاری خون ، بیماری های مزمن کلیوی و سایر بیماری های غیرواگیر طی سالهای آینده.

    هشدار مهم به والدین خوشبین کودکان چاق: پایداری عوارض چاقی در کودکی و نوجوانی، حتی بعد از لاغری در بزرگسالی

    خطر فوت کلی و اختصاصی با چربی سوزی در میان افرادی که در نوجوانی چاق بوده یا اضافه وزن داشته اند کم کردن نمی یابد ! نتیجه های این مطالعات عوارض جبران ناپذیر چاقی و اضافه وزن به خاص در میان کودکان و نوجوانان را نشان می دهد و این درحالیست که متاسفانه شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکی و نوجوانی که بدترین نوع چاقی است، در ایران، به علل متفاوت که بااهمیت ترین آنها رژیم غذایی نامناسب و پایین بودن میزان فعالیت بدنی است، روبه زیاد کردن است.

    عوارض چاقی+ چاقی همه ایرانی ها را ترساندن می کند

    افزایش شیوع قند خون ناشی از چاقی تا ۲۵ درصد در سالهای آینده

    مصرف غذای اضافه و کم تحرکی از علل مهم شیوع چاقی و اضافه وزن در بین ایرانی هاست، ۳۰ درصد غذای مصرفی ایرانی ها اضافه است و بیش از ۷۰ درصد مردم دچار چاقی یا اضافه وزن هستند و این در حالی است که ایرانی ها جزو کم تحرک ترین مردم دنیا به شمار می روند و بیش از ۸۰ درصد آنها تحرک کافی ندارند.

    اگر روند افزایشی چاقی و اضافه وزن در کشور عزیزمان ایران ادامه یابد، شاهد یک خطر بسیار جدی دیگر در آینده خواهیم بود و آن افزایش شیوع قند خون به عنوان عوارض چاقی ، از میزان ۱۰ درصد فعلی تا ۲۵ درصد طی ۲۰ سال آینده است و حتی تصور این اتفاق نیز بسیار ترسناک است.

    چاقی در کشور عزیزمان ایران چگونه مدیریت می شود؟

    سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر که به تصویب کمیته بیماری های غیرواگیر کشور و امضای بعضی مسئولان ارشد و رییس شرکت بهداشت جهانی رسیده هست، چاقی را عامل خطر بسیاری از بیماری های غیرواگیر مزمن و نیازمند مدیریت می داند و به همین دلیل، پایه کارها مصوب مقابله با چاقی در این سند، بر اطلاع رسانی صورت به صورت به مردم از طریق کارشناسان بهداشتی و توافقاتی با وزارت صنایع جهت انجام اصلاحاتی در محصولات صنایع غذایی در جهت کم کردن مصرف نمک و شیرینی جات استوار است.

    همچنین مطالعات زیادی به وسیله مراکز متعدد تحقیقات بیماری های غیرواگیر در کشور در حال انجام است که افق دقیقی از میزان شیوع چاقی در کشور عزیزمان ایران پیش رو قرار می دهد و شمار این مطالعات رو به زیاد کردن است و طی ۵ سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است است.

    سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، همچنین سیاستهایی همچون ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر تا دو سالگی، تشویق مردم به غربالگری مداوم چاقی و اضافه وزن، اجرای برنامه های پیشگیری از چاقی در مدارس و نظارت بر آن، اجرای برنامه های غربالگری اضافه وزن در برنامه های بهداشتی نظام سلامت، تشویق مردم به داشتن ترازوهای وزنی، ارائه تجهیزات ترازوهای وزنی جهت مکان های عمومی، ارائه مشوق هایی به افراد چاق در رویدادهای سلامت مانند ترازوی وزن کشی، نوار اندازه گیری و …، مشاور های رایگان رژیم غذایی در برنامه های سلامت، حاکمیت فعالیت های فیزیکی مدرسه محور، تاسیس و معرفی مناطق پویا، زیاد کردن تاسیسات ورزش در محل کار، اولویت دادن به تحقیقات مرتبط با چاقی و ارائه تسهیلاتی به آخر نامه ها در این زمینه، ایجاد و تقویت سیستم های ثبت شیوع چاقی و مرگهای ناشی از آن در کشور، تدوین سیاستهایی جهت محدود کردن تبلیغات بازاریابی نوشابه ها، پفک ها و …، تشخیص و درمان چاقی و اضافه وزن از دوران کودکی، تعیین برنامه های خاص جهت سنین در معرض خطر چاقی و شیوع چاقی در کشور عزیزمان ایران و … را آینده نگری کرده است.

    ضرورت مصرف چند وعده ای میوه ها در طول روز جهت کم کردن پرخوری و پیشگیری از چاقی

    برای پیشگیری از روند فزاینده شیوع چاقی در کشور عزیزمان ایران علاوه بر توصیه به زیاد کردن تحرک بدنی افراد در جامعه و ورزش مستمر روزانه به طوری که تعرق کافی بدن را به همراه داشته باشد ، همچنین ، کم کردن پرخوری عامل بسیار مهمی در کم کردن چاقی در جامعه ست. سرانه مصرف کالری ایرانی ها در سال ۱۹۷۰میلادی ۲هزار کالری بوده که این عدد به بالای ۳هزار کالری رسیده است.

    مصرف چند وعده ای میوه ها و سبزیجات تازه در طول روز در کم کردن چاقی و پرخوری و کمک به حفظ سلامت بدن در برابر امراض بسیار مهم است و مردم باید این توصیه را در نظر داشته باشند که خوردن یک میوه در هر یک از وعده های چندگانه روزانه ، بهتر از مصرف چند میوه ، صرفاً در یک وعده است .

    خطر بسیار جدی شیوع فزاینده چاقی ، علاوه بر این که در فهرست نگرانی ها و تعهدات مهم کشورها جهت مقابله با آن هست، باید ابتدا به وسیله مردم جدی گرفته شود و تا این اتفاق نیفتد، خطر شیوع چاقی در کشور عزیزمان ایران باقی خواهد ماند.

    چاقی همه ایرانی ها را ترساندن می کند و پیامدهای آن بسیار زیاد هست. بهتر است آمار تکان دهنده چاقی را در کشور عزیزمان ایران بدانیم تا کمی زیاد مراقب تغذیه و تحرک خود باشیم.

    گردآوری : گروه سلامت گروه تحریریه سایت
    seemorgh.com/health
    منبع : tasnimnews.com

    واژه های کلیدی: زنان و مردان | زنان ایرانی | اضافه وزن | سال آینده | افراد چاق | اضافه وزن | کودکان | بیماری | ایرانی | مردان | سلامت

    عوارض چاقی+ چاقی همه ایرانی ها را ترساندن می کند

    عوارض چاقی+ چاقی همه ایرانی ها را ترساندن می کند

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب خارجی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • چاپ کتاب آمازون